Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Wazige letters nieuwe Lenovo Legion?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0Henk 'm!

• bsmpower
  • Registratie: maart 2005
  • Laatst online: 12-06 22:09
Na weken reviews lezen en vergelijken heb ik eindelijk de knoop doorgehakt en typ ik dit bericht vanaf mijn nieuwe aanwinst, de Lenovo Legion 5 17:
https://www.bol.com/nl/p/...-3-inch/9200000131587291/

Deze avond lekker alles uitpakken en installeren, en dan merk ik dat ik een beetje met mijn ogen zit te knipperen. Dat ik wat wazig zie en het gevoel heb dat letters niet helemaal scherp zijn. Nu kunnen er meerdere dingen aan de hand zijn:
- Ik ben moe, zit al de hele dag achter mijn werklaptop en heb vermoeide ogen = morgen weer een dag en kijken of het nog probleem nog steeds speelt. Dat is sowieso verstandig.
- Zakelijk werk ik op een 13" Macbook Pro met een hogere resolutie (en daarmee hogere PPI) scherm = ik ben verwend en moet wennen aan de lagere resolutie?
- Zoals hierboven waarbij een 17" een nog lagere PPI heeft dan een 15" en het dus nog meer opvalt?

Of zie ik nog iets over het hoofd qua instellingen?
- De scaling stond al op 100%
- ClearType stond al aan
- Heb alle Windows updates geïnstalleerd
- Heb de nieuwste Nvidia driver geïnstalleerd

Voor de rest is mijn eerste indruk heel goed. Maar het scherm is toch waar je de hele dag tegen aan kijkt dus dat moet wel goed zijn :)

[Voor 5% gewijzigd door bsmpower op 09-06-2020 20:17]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• dsibma
  • Registratie: januari 2005
  • Laatst online: 12-06 15:41
Zijn het alleen de letters of ook dunne lijntjes zoals die bijvoorbeeld hier op het forum te zien zijn?

Persoonlijk zou ik ClearType uit zetten, dat levert bij mij strakkere letters op, vooral bij relatief lage PPI's.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• bsmpower
Thanks, ClearType uit lijkt inderdaad iets te helpen. Hij stond aan, en ook aan gelaten omdat dit een tip was om juist scherper beeld te krijgen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Cinemaskoop
  • Registratie: april 2004
  • Laatst online: 11:28
Ah zie dat je de scaling al op 100% hebt staan. Ja wat ik dan vooral kan bedenken is dat het verschil van een relatief heel hoge resolutie op een relatief klein scherm nogal scheelt met een 17 inch fullHD.

Je praat dan bijna over dubbele ppi. ( 227 voor de mac vs 130 voor de 17inch)

Een 15,6 inch FullHD heeft een ppi van 147. Dat scheelt al. Maar het verschil is gewoon heel groot met zon 13 inch.

Alleen zijn er nog niet echt hogere resolutie schermen die ook een fatsoenlijke snelheid hebben ( > 60Hz). Daarom zie je nog geen 4K gaming notebooks met hoge refreshrate.

• NL_Scratch
  • Registratie: juli 2009
  • Laatst online: 12-06 20:28
Hier hetzelfde gehad op een lenovo laptop.
Vooral in grote stukken tekst en internet pagina's waren de letters gewoon niet scherp.

Ik heb juist cleartype aangezet en de wizard doorlopen en sindsdien is het aangenaam. Gewoon op 100% en native 1920x1080, moet wel zeggen dat het een 13,3 inch scherm betret.

• bsmpower
Ik heb de wizard ook doorlopen en dat heeft het zeker beter gemaakt. Maar ik denk dat FullHD op een 17" scherm net te weinig is. In ieder geval voor mij persoonlijk. Ik vind het niet lekker kijken. Verder er vanaf zitten helpt ook, maar dan zit je weer niet lekker achter de laptop omdat het toetsenbord te ver weg zit. Dus ondanks dat de laptop voor de rest goed in elkaar zit ga ik toch maar voor een 15" scherm. Ik weet dat ik nooit retina kwaliteit ga krijgen, maar een 4K Windows laptop of Macbook past niet in mijn budget (naast dat ik geen Apple wil voor prive).

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Haruhi
  • Registratie: januari 2012
  • Laatst online: 11-06 11:56
Los van het probleem en of dit je probleem zou oplossen.
Download even Lenovo Vantage, Dat houd je Lenovo notebook up to date met de laatste Lenovo drivers.

Dingen zoals adware installeert Vantage niet, het is puur alleen een diag/healthcheck en driver download
platform.

Het zou misschien de INTEL drivers kunnen zijn. De GPU wordt meestal pas ingeschakeld met games of zware grafische applicaties.

[Voor 19% gewijzigd door Haruhi op 10-06-2020 11:56]

• frankveer6
  • Registratie: april 2020
  • Laatst online: 04-07-2020
Hi ik overweeg een 17inch gaming laptop te kopen. Hoe bevalt deze laptop verder in gebruik? Pros en cons? MVG, Frank.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• bsmpower
frankveer6 schreef op dinsdag 30 juni 2020 @ 00:02:
Hi ik overweeg een 17inch gaming laptop te kopen. Hoe bevalt deze laptop verder in gebruik? Pros en cons? MVG, Frank.
Ik heb de 17" retour gestuurd en een Lenovo Y740 15" gekocht. Qua specs maakte het elkaar niet zoveel maar het 15" scherm is voor mij wel fijner. Je zit toch vaak wel dicht op een laptopscherm en de 17" was nog wel een stuk groter dan ik had verwacht. Dan heb je toch wel dat je je hoofd een beetje moet bewegen om alles te zien. En de kwaliteit (scherpte) was echt ondermaats en vervelend om naar te kijken. Met het 15" scherm is mijn PPI beter, en ik vind de scherpte nu gewoon goed. Niet zo scherp als mijn zakelijk Macbook 13", maar merk dat ik nu alsnog liever werk op mijn grotere 15" Lenovo. Een 15" is wat mij betreft een ideale laptop maat. Met deze ervaring zou ik persoonlijk niet snel meer voor een 17" gaan en koop ik er liever een groot extern scherm bij (met minimaal QHD resolutie).

Ik heb de 17" Lenovo uiteindelijk nagenoeg niet gebruikt, maar het eerste gevoel was gewoon goed (buiten het scherm dan :)). Zag er allemaal wel degelijk uit en een fijn toetsenbord.

• frankveer6
Dank voor je uitgebreide antwoord. Zit er veel bloatware op? Werd hij erg warm?

• bsmpower
Ik kan vooral wat zeggen over mijn huidige Lenovo Y740. Die wordt niet extreem warm. Niet warmer dan mijn Macbook bv. Maar ik heb er nog weinig games op gespeeld, alleen kort een demo van Forza Horizon. Dan begint ie wel wat te blazen, maar niks bijzonders. Mijn Playstation heeft het ook zwaar in de afgelopen warme dagen. Tot nu toe slaat de fan nagenoeg niet aan. Alleen bij games en heel soms bij video calls. Maar dan stijgt mij Macbook ook op :)

• frankveer6
Dank! Over de cooling hoor ik idd goede verhalen. Hoe zit het met bloatware? Staat er veel troep op geïnstalleerd die je niet nodig hebt?

• Kontsnorretje
  • Registratie: augustus 2011
  • Laatst online: 03-05 14:31
frankveer6 schreef op dinsdag 30 juni 2020 @ 17:39:
Dank! Over de cooling hoor ik idd goede verhalen. Hoe zit het met bloatware? Staat er veel troep op geïnstalleerd die je niet nodig hebt?
Als eigenaar van een Y540 was mijn ervaring van niet, maar....

Na de eerste keer inschakelen van het systeem kon Windows Update blijkbaar niet het systeem bijwerken (kreeg een error code, weet niet meer precies de details). Daarop een re-install van Windows gedaan, en had totaal geen last van enige bloatware.

Kan een pech geval zijn geweest, na de re-install nergens last meer van gehad, dus verder niet moeilijk over gedaan.

• Cinemaskoop
  • Registratie: april 2004
  • Laatst online: 11:28
frankveer6 schreef op dinsdag 30 juni 2020 @ 17:39:
Nee. Lenovo heeft alleen hun eigen vantage software. Maar dat is een AppStore app dus geen installatie in program files. Daarmee kan je alles instellen en eventuele updates draaien. Verder alleen een trial van mcafee. Verder niks wat niet bij Windows hoort. Dus absoluut de cleanest install van alle merken

Acties:
  • +1Henk 'm!

• bsmpower
Tja wat is bloatware. Er stonden wel wat dingen van Microsoft op zoals Office, Skype, paar spelletjes. En McAffee. Maar dat heb je er na 5 minuten af en nooit meer last van tot een nieuwe installatie. Dus dit soort dingen zijn voor mij sowieso niet zo'n ding.

• beast1909
  • Registratie: mei 2010
  • Laatst online: 15-04 12:19
Heb ook de 15" versie, inmiddels meer dan een half jaar in gebruik. Super tevreden mee.

Werk zelf ook op een QHD maar vond het verschil met de 15" FHD niet storend.
Pagina: 1

Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5a 5G Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True