Backup binnen dezelfde NAS

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fietstasss
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 28-06 19:15
Hi,

Momenteel heb ik een 4-tal schijven in een QNAP TS509Pro draaien als JBOD. Dit is destijds door mij als onwetende knul opgesteld, en niet direct een probleem gezien het initieel alleen bedoeld was voor wat PLEX-opslag. Inmiddels gebruik ik m'n NAS ook voor andere doeleinden die ik wat zekerder zou willen opslaan (projecten, foto's, etc.)

Momenteel heeft 1 van m'n schijven een SMART warning (alles functioneert nog wel), mooi moment om over eens te her-overwegen hoe het e.e.a. in te richten.

Situatie is dus:
1. PLEX-data, niet heel belangrijk, zo'n 5 á 6TB, verlies is uiteraard niet gewenst, maar is het zo dan is het zo.
2. Projectdata, zo'n 50GB, verlies hiervan is uit den boze, mag niet gebeuren (veel arbeidsintensieve uurtjes geweest)
3. Foto's e.d., zo'n 50GB, waardering gelijk aan #2.
4. Backups van m'n laptop, desktop, etc. Verlies hiervan is uit den boze, echter eenvoudig te reproduceren., zo'n 150GB

Gezien #1 zou JBOD prima zijn. Veel opslag voor zo min mogelijk geld, mocht 't mis gaan dan is 't even slikken maar prima te overleven, dit is verder ook duidelijk het grootste aandeel qua opslaghonger.
Voor #2 en #3 gebruik ik naast m'n NAS ook nog een backup naar Google Drive, eigenlijk is het grootste voordeel aan de NAS de native ondersteuning (als netwerklocatie) in Windows met directe overdracht van bestanden zonder lag.
#3 staat alleen op de NAS maar zou bij uitval/wegval hiervan eenvoudig te reproduceren zijn. Enige risico hierin is dat zowel m'n NAS als m'n laptop/desktops tegelijkertijd overlijden, dit risico durf ik voor lief te nemen.

Om dit geheel te combineren zou ik graag het volgende doen:
In de NAS:
1x 500GB schijf (nog liggen), om hierop #2+#3+#4 op te slaan in het netwerk.
4x 2TB schijven, in ofwel RAID5 ofwel JBOD om hierop #1 op te slaan + een backup van de 500GB schijf te maken.

Het zou hier dus om 2 'fysiek' gescheiden netwerkmappen gaan waarbij die van 500GB als extra nog wordt ge-backuped naar de 4stuks 2TB schijven, binnen dezelfde TS509Pro NAS.

Overigens blijft ook de Google Drive sync actief voor #2 en #3.

Is dit een slimme aanpak, en is dit mogelijk in m'n (redelijk oude) QNAP TS509Pro NAS?

Bedankt alvast!

[ Voor 0% gewijzigd door Fietstasss op 09-06-2020 19:30 . Reden: Spelfoutje ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• S1NN3D
  • Registratie: Oktober 2011
  • Niet online
Als je het goed wil doen, de 3-2-1-regel:
  • 3 kopieën voor belangrijke bestanden
  • 2 verschillende opslagmediums
  • 1 offsite backup
Twee van die kopieën staan echter op dezelfde NAS. Het zijn dan wel 2 verschillende schijven maar de NAS kan stuk gaan (dit model is al bijna 12 jaar op de markt), gestolen worden, bij brand verloren gaan.

Ik zou het toch heroverwegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Ik heb het zo geregeld voor de data die ik niet mag kwijt geraken:
• Data staat lokaal op het apparaat (op een SSD)
• Bij wijziging een backup naar de NAS (single disk op het moment)
• Om de twee weken haal ik een externe harde schijf van een externe locatie en vul ik die backup aan (er liggen twee schijven dus er blijft er één liggen). Daarna breng ik de schijf terug.
• Twee weken later neem ik de andere schijf mee
• Foto's blijven minstens op de SD-kaart staan zolang de externe backup nog niet voltooid is
• 2x per jaar schrijf ik de data volledig opnieuw op de externe harde schijven (tegen bitrot?)

Is er nog risico op dataverlies? Ja want ik kan foto's kwijtraken die nog niet extern liggen indien er iets bij mij thuis gebeurt. Maar de termijn is te overzien. Zeer belangrijke documenten sla ik in de cloud op totdat een externe backup gebeurd is maar ik maak niet zo veel data aan van die categorie dus dat is te overzien.

Idealiter zou ik dat extern backuppen over het internet doen maar ik heb momenteel niet de tijd/kennis om dit mooi te organiseren dus dat laten we nog even.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hari-Bo
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 17:16
S1NN3D schreef op dinsdag 9 juni 2020 @ 19:55:
Als je het goed wil doen, de 3-2-1-regel:
  • 3 kopieën voor belangrijke bestanden
  • 2 verschillende opslagmediums
  • 1 offsite backup
Twee van die kopieën staan echter op dezelfde NAS. Het zijn dan wel 2 verschillende schijven maar de NAS kan stuk gaan (dit model is al bijna 12 jaar op de markt), gestolen worden, bij brand verloren gaan.

Ik zou het toch heroverwegen.
Deze regel is wel ietwat verouderd en wordt nu vaak de 3-2-1-0 regel toegepast.
Dezelfde punten, maar ook 0 dat inhoud 0 errors. Backup maken, maar zonder validatie/restore tests is het data wat niet gevalideerd is en geen zekerheid geeft.

Bos Stern Service Onafhankelijke Mercedes-Benz dienstverlening; diagnose, codering, retrofit, sleutelservice. ECU en tuning alle merken welkom. Projecten