Deleted
[ Voor 98% gewijzigd door Hetisookwat op 02-01-2022 16:29 ]
The devil is in the details.
[ Voor 27% gewijzigd door naitsoezn op 09-06-2020 19:34 ]
't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht
Verwijderd
[ Voor 22% gewijzigd door Verwijderd op 09-06-2020 19:47 ]
Niet alleen werkgevers. Kijk eens naar de reacties hier: "Je verdient wel veel voor je leeftijd" is alweer langs gekomen.Secsytime schreef op dinsdag 9 juni 2020 @ 20:50:
Veel werkgevers relateren salaris aan leeftijd ipv skills.
Ik ga geen certificaten aanraden. Het werkveld waar jij in zit heb ik absoluut geen kennis van. Het leek mij alleen een no-brainer dat je eerst moet zorgen dat je interessant wordt voor nieuwe werkgevers voordat je daar op gesprek gaat. Men wil in de IT/ICT wereld papiertjes zien kennelijk, dus moet je daar mee bezig. Er zullen vast mensen hier aanwezig zijn die precies weten welke certificaten handig zijn voor bepaalde branches.Hetisookwat schreef op dinsdag 9 juni 2020 @ 19:48:
Welke certificaten raad je aan?
There are never enough hours in a day, but always too many days before saturday.
Beheerders, Consultants, Servicedesk medewerkers. We zoeken het allemaal. Stuur mij een PM voor meer info of kijk hier De mooiste ICT'er van Nederland.
Verwijderd
Iedereen blijft dit (bijna) zeggen, maar voor een PM is het toch helemaal geen relatief hoog salaris?Wim-Bart schreef op dinsdag 9 juni 2020 @ 21:45:
Probleem is dat zonder certificeringen, "maar" 4 jaar ervaring, relatief hoog salaris conform markt, je inderdaad in een gouden kooi zit. Waarbij dan ook nog de vraag gesteld kan worden, heb je ook een track record waarin je als "project lead" succesvol afgeronde projecten hebt?
Zeker in deze tijden zou ik goed overwegen wat de volgende stappen zijn. Omdat de markt onzeker is en alle signalen er zijn dat het echt slecht kan aflopen met werkgelegenheid komende jaren.
Aan de andere kant, een klote werkomgeving kan je ook je gezondheid kosten, waardoor je nog verder van huis bent.
Wikken en wegen. En soms is een stap terug in de toekomst opeens een sprong vooruit. Maar kijk goed uit, veel werkgevers beloven bomen tot aan de hemel, terwijl hun directie juist bezig is om alles boven het maaiveld af te zagen. Enige wat telt is afspraken op papier.
Vermoedelijk in verhouding tot ervaring en aantal gedane projecten (gezien TS spreekt over een klein bedrijf) wel. Voor een goede PM zeker nietVerwijderd schreef op dinsdag 9 juni 2020 @ 21:50:
[...]
Iedereen blijft dit (bijna) zeggen, maar voor een PM is het toch helemaal geen relatief hoog salaris?
In verhouding tot jaren ervaring wel. Maar ik vind zelf sowieso pm'ers overrated, want ze zeuren meestal alleen maar, maar wanneer je ze nodig hebt, zijn ze druk.... Maar dat terzijdeVerwijderd schreef op dinsdag 9 juni 2020 @ 21:50:
[...]
Iedereen blijft dit (bijna) zeggen, maar voor een PM is het toch helemaal geen relatief hoog salaris?
Beheerders, Consultants, Servicedesk medewerkers. We zoeken het allemaal. Stuur mij een PM voor meer info of kijk hier De mooiste ICT'er van Nederland.
[ Voor 13% gewijzigd door korenpc op 09-06-2020 22:00 ]
Wow dat is een goeie tip! Die ga ik zeker gebruiken.Secsytime schreef op dinsdag 9 juni 2020 @ 20:50:
Heb je leeftijd op je cv staan? Deze zou ik er dan namelijk afhalen.
Veel werkgevers relateren salaris aan leeftijd ipv skills. Dit wil je voorkomen en als ze daarop willen sturen, direct afkappen.
It's Difficult to Make Predictions - Especially About the Future
Verwijderd
Wie weet gaat het om omvangrijke projecten en is het wel erg belangrijk voor de firma.Wim-Bart schreef op dinsdag 9 juni 2020 @ 21:54:
[...]
In verhouding tot jaren ervaring wel. Maar ik vind zelf sowieso pm'ers overrated, want ze zeuren meestal alleen maar, maar wanneer je ze nodig hebt, zijn ze druk.... Maar dat terzijde
Foto is m.i. Essentieel op een cv, zorg wel dat het er een is die professioneel is. Liefst gewoon in je meest formele outfit, dit zal meestal een kostuum zijn. Maar kan in de IT natuurlijk wat gedownscaled worden.ThaddeusX schreef op dinsdag 9 juni 2020 @ 22:19:
[...]
Wow dat is een goeie tip! Die ga ik zeker gebruiken.
Nadeel voor mij is dat ik ook een foto heb op mijn CV.
Die wil ik niet weghalen omdat ik van buitenlandse afkomst ben.
Gaat nergens over i know...maar mijn naam staat niet echt positief aangeschreven in het algemeen, vandaar.
Ik ben het hiermee eens inderdaad. De diploma's krijgen je vooral de deur binnen, eenmaal binnen lijkt niemand er meer om te geven. De bedrijven waarmee ik in gesprek raak komen uiteindelijk met een behoorlijke smak minder dan mijn huidige werkgever (meestal scheelt het ~6-10k op jaarbasis in het totaalpakket). Dat vind ik toch best behoorlijk,korenpc schreef op dinsdag 9 juni 2020 @ 21:57:
Een kooi blijft een kooi, zelfs als het een gouden is.
Je krijgt gemiddeld laag voor iemand met die titel, en hoog voor iemand zonder diploma's. Maar diplomas zijn niks meer dan bewijs dat er verwacht mag worden dat je bepaald niveau van vaardigheden bezit. de rest is allemaal in de praktijk. Wanneer je overtuigd bent dat je echt die skills bezit, dan groei je ook snel in andere bedrijven, want functie/rol in situatie a is totaal niet te vergelijken met situatie b. en hoe groter (en positiever) je CV des te minder doen je diplomas er toe. het gaat er om dat je (meer)waarde creeert voor het bedrijf.
Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)
In een (serieus) project zijn dat 2 compleet andere rollen. En aangezien je niet weet welke certificaten je moet hebben, neem ik aan dat je nog nooit met een echt goede business analist of product owner hebt gewerkt. Dat kan ook haast niet met jouw werkervaring, want een serieus project is niet 6 maanden van start tot eind, dat zijn trajecten die 5 jaar lopen. Daar hoef je echt geen 5 jaar op te zitten, maar je wordt niet 6 maanden 'project lead' op een project wat al 2 jaar loopt en nog 2 jaar door loopt. Dan komt er politiek bij kijken en is de uitdaging al snel niet meer technisch.Hetisookwat schreef op dinsdag 9 juni 2020 @ 19:48:
Welke certificaten raad je aan? Ik wil meer de business analyse/product owner kant op gaan.
On Tuesday nights, we get fucked up and throw apples at joggers.
Je kan kijken naar BCS Foundation, dat gaat van strategische analyse tot het uitwerken van een datamodel zo ongeveer. Six Sigma bevat ook een aantal interessante dingen, zoek maar eens naar DMAIC of DMADV, dat zijn verschillende fasen met methodieken die je kan gebruiken. Of Lean IT, om verspillingen in processen op te sporen. BPMN, om processen mee te modelleren, hoewel dat de laatste jaren uit de gratie lijkt te raken. Of TOGAF, als je niet alleen bezig wilt zijn met business analyse maar ook bezig wilt zijn met architectuur. En zo zijn er nog een heleboel als je aan de slag wilt met business analyse.Hetisookwat schreef op dinsdag 9 juni 2020 @ 19:48:
Welke certificaten raad je aan? Ik wil meer de business analyse/product owner kant op gaan.
Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing.
Wat ruist er door het struikgewas
Naar 'het westen'/randstand gaan is als je in de buurt van Arnhem woont geen optie. Alles voorbij Utrecht is 1 uur+ reistijd. Verhuizen is een laatste optie omdat in de regio Arnhem/Nijmegen/Ede echt wel voldoende werk is te vinden. 'Het westen' is niet de heilige graal, zeker niet met de huidige huizenprijzen daar (kom zelf oorspronkelijk uit Utrecht).Cybje schreef op woensdag 10 juni 2020 @ 10:22:
Wat is de reden dat je niet naar het westen wilt? Wil je er simpelweg niet wonen, of kun je slecht omgaan met de mensen daar? Als je er alleen niet wilt wonen kun je natuurlijk wel op zoek naar een werkgever die in het westen gevestigd is, maar waarbij je de mogelijkheid hebt om thuis te werken. Er zijn werkgevers waar je bijna nooit op kantoor hoeft te komen en sinds Corona is het zeker binnen de IT helemaal normaal om 100% thuis te werken.
Als je niet zo dol bent op de mensen in het westen, dan is dat natuurlijk geen optieIk heb zelf 10+ jaar in Enschede gewoond en zit nu weer in het westen van het land en er zit zeker verschil in mentaliteit.
In de IT gaat alles automatisch, maar niets vanzelf | Marktplaats | YouTube
Heb je mijn reactie eigenlijk wel gelezen? Want je geeft reistijd als belangrijk argument, echter is dat niet van toepassing als je thuiswerkt. En als je de rit maar 1 of 2 keer per maand hoeft te maken, is een uurtje rijden nog wel te overzien (buiten de spits is bijv. Arnhem-Utrecht binnen een uur te doen).PB-powell schreef op woensdag 10 juni 2020 @ 10:29:
[...]
Naar 'het westen'/randstand gaan is als je in de buurt van Arnhem woont geen optie. Alles voorbij Utrecht is 1 uur+ reistijd. Verhuizen is een laatste optie omdat in de regio Arnhem/Nijmegen/Ede echt wel voldoende werk is te vinden. 'Het westen' is niet de heilige graal, zeker niet met de huidige huizenprijzen daar (kom zelf oorspronkelijk uit Utrecht).
Op jaarbasis 6k minder is best fors, dat is 500 in de maand minder wat best een impact kan hebben op je financiële huishouding. Maar als je met 500 minder ook goed kan rondkomen dan kan het emotioneel meer waard zijn om dat 'verlies' dan te pakken. Je kan altijd afspreken om certificaten te halen (al dan niet op kosten van de baas) om daarna te stijgen in salaris. Je huidige salaris zit nou eenmaal aan de bovenkant van de markt gezien leeftijd/ervaring. Dus niet heel gek dat andere werkgevers daaronder gaan zitten.
Ook hierin moet je keuzes maken. Je wilt wat meer een andere kant op, maar wel de beloning ontvangen op basis van je huidige kennis en expertise.Hetisookwat schreef op dinsdag 9 juni 2020 @ 19:48:
Bedankt allen tot dusver.
[...]
wijze woorden
In de IT gaat alles automatisch, maar niets vanzelf | Marktplaats | YouTube
Is die 6-10k bruto? Want als je het dan omrekent naar netto, scheelt het maar een paar honderd euro per maand, en is dat het waard om te blijven zitten in een omgeving waarin jij je niet meer prettig voelt?Hetisookwat schreef op woensdag 10 juni 2020 @ 08:41:
[...]
Ik ben het hiermee eens inderdaad. De diploma's krijgen je vooral de deur binnen, eenmaal binnen lijkt niemand er meer om te geven. De bedrijven waarmee ik in gesprek raak komen uiteindelijk met een behoorlijke smak minder dan mijn huidige werkgever (meestal scheelt het ~6-10k op jaarbasis in het totaalpakket). Dat vind ik toch best behoorlijk,
Bedankt allen voor de input, ik ga zoals een ander zei "wikken en wegen" de komende tijd.
Netto scheelt het platweg de helft, dus dan is dat in geval van 6K bruto = 3K netto = 250 euro per maand netto. Alleen heeft het wel gevolgen voor je eventuele pensioenopbouw en voor een hypotheek scheelt het ook flink. Daar moet je dan wel rekening mee houden.Transportman schreef op woensdag 10 juni 2020 @ 12:23:
[...]
Is die 6-10k bruto? Want als je het dan omrekent naar netto, scheelt het maar een paar honderd euro per maand, en is dat het waard om te blijven zitten in een omgeving waarin jij je niet meer prettig voelt?
De wijzen komen uit het Oosten!
Verwijderd
Als werkgever kan ik je vertellem dat als de geboortedatum niet op de eerste pagina staat ik de rest niet zal lezen.Secsytime schreef op dinsdag 9 juni 2020 @ 20:50:
Heb je leeftijd op je cv staan? Deze zou ik er dan namelijk afhalen.
Das wel heel kortzichtig zeg ..Verwijderd schreef op woensdag 10 juni 2020 @ 13:02:
[...]
Als werkgever kan ik je vertellem dat als de geboortedatum niet op de eerste pagina staat ik de rest niet zal lezen.
Owner of DBIT Consultancy | DJ BassBrewer
Ik vind het eerlijk gezegd ook een beetje vaag als je dergelijke basis informatie niet vermeld op je CV. Aan die spelletjes heb je als werkgever helemaal niets. Liever iemand die gewoon "normaal" doet dan iemand die gelijk al op regel 2 van zijn CV probeert om zijn salaris te maximaliseren.
Misschien wat kort door de bocht, maar een CV zonder leeftijd is gewoon gebrekkig.Verwijderd schreef op woensdag 10 juni 2020 @ 13:02:
[...]
Als werkgever kan ik je vertellem dat als de geboortedatum niet op de eerste pagina staat ik de rest niet zal lezen.
Verwijderd schreef op woensdag 10 juni 2020 @ 13:02:
[...]
Opzich ben ik het niet oneens met het pricipe, maar het is wel heel kortzichtig. Er mist 1 feitje op een CV wat je wel intressant zou vinden en direct trek je de conclusie dat de kandidaat bewust informatie achterhaald om er meer uit te halen. Zegt natuurlijk ook wel wat over hoe je met je werknemers omgaat...lasharor schreef op woensdag 10 juni 2020 @ 13:11:
[...]
Ik vind het eerlijk gezegd ook een beetje vaag als je dergelijke basis informatie niet vermeld op je CV. Aan die spelletjes heb je als werkgever helemaal niets. Liever iemand die gewoon "normaal" doet dan iemand die gelijk al op regel 2 van zijn CV probeert om zijn salaris te maximaliseren.
Verwijderd schreef op woensdag 10 juni 2020 @ 13:02:
lasharor schreef op woensdag 10 juni 2020 @ 13:11:
Ik vind het eerlijk gezegd ook een beetje vaag als je dergelijke basis informatie niet vermeld op je CV. Aan die spelletjes heb je als werkgever helemaal niets.
Wel benieuwd aan welke informatie je haalt uit het feit leeftijd. Uiteindelijk blijft de ervaring, de kwaliteiten en de ambities van de potentiële kandidaat van primair belang. Dat de persoon 30, 35 of 40 is zou weinig tot niet uit moeten maken.Joindry schreef op woensdag 10 juni 2020 @ 13:15:
Misschien wat kort door de bocht, maar een CV zonder leeftijd is gewoon gebrekkig.
En ook bij mij (als werkgever) komt een gebrekkig CV er gewoon niet door. Als je het express gedaan hebt, is het manipulatief bedoeld. Wanneer je bij stap 1 manipulatieve intentie vertoont, kan ik je niet duidelijk genoeg vertellen hoe snel je CV weggelegd wordt.
Het gaat om het al dan niet bewust weg laten van die informatie.Napo schreef op woensdag 10 juni 2020 @ 14:05:
[...]
[...]
[...]
Wel benieuwd aan welke informatie je haalt uit het feit leeftijd. Uiteindelijk blijft de ervaring, de kwaliteiten en de ambities van de potentiële kandidaat van primair belang. Dat de persoon 30, 35 of 40 is zou weinig tot niet uit moeten maken.
Dan ben ik weer wel benieuwd welke informatie je haalt uit het feit leeftijd.
De relevante informatie (loopbaan en derhalve dus ook de duur ervan en dan impliciet de leeftijd) is er al. Het benoemen van de specifieke leeftijd doet er dan ook stukken minder toe. Het afschrijven van een kandidaat door het missen van een feit op het CV (de leeftijd) klinkt nogal kortzichtig.lasharor schreef op woensdag 10 juni 2020 @ 14:15:
[...]
Het gaat om het al dan niet bewust weg laten van die informatie.
Ik vind het wel belangrijk als mensen in een team passen. Als je dan iemand die bijna met pensioen gaat stopt in een team van mensen die net van school komen dan kan dat wellicht wat moeilijk gaan.
Desalniettemin denk ik dat het weglaten van die informatie niet zoveel toevoegt. Op basis van het CV kan je toch al zien of men 20, 30 of 50 is.
Als mijn cv wordt weggelegd omdat mijn geboortedatum er niet op staat, wil ik niet bij dat bedrijf werken. (:Verwijderd schreef op woensdag 10 juni 2020 @ 13:02:
[...]
Idd, leeftijd is gewoon de simpele / indirecte samenvatting van "ervaring", ervan uitgaande dat iemand relevante ervaring opbouwt vanaf een jaar of twintig. Ja, een werkgever kijkt natuurlijk naar de ervaring, maar iemand van 25 kán gewoon geen twintig jaar professionele werkervaring hebben in het leiden van complexe projectenNapo schreef op woensdag 10 juni 2020 @ 14:20:
[...]
De relevante informatie (loopbaan en derhalve dus ook de duur ervan en dan impliciet de leeftijd) is er al. Het benoemen van de specifieke leeftijd doet er dan ook stukken minder toe. Het afschrijven van een kandidaat door het missen van een feit op het CV (de leeftijd) klinkt nogal kortzichtig.
De situatie die je schets (persoon die bijna met pensioen gaat die solliciteert voor een startersfunctie) is niet heel reëel en anders zeer goed te halen uit de rest van het CV. al gaan we nu wel heel erg weg van het doel van het topic.
[ Voor 5% gewijzigd door Garyu op 10-06-2020 14:29 ]
Echt mega kortzichtig dit.Garyu schreef op woensdag 10 juni 2020 @ 14:28:
[...]
Idd, leeftijd is gewoon de simpele / indirecte samenvatting van "ervaring", ervan uitgaande dat iemand relevante ervaring opbouwt vanaf een jaar of twintig. Ja, een werkgever kijkt natuurlijk naar de ervaring, maar iemand van 25 kán gewoon geen twintig jaar professionele werkervaring hebben in het leiden van complexe projecten. Je hebt ook 50 jarigen die die ervaring niet hebben, maar bij een jonger iemand is het gewoon fysiek onmogelijk.
Dus leeftijd doesnt matter, but it matters.
Volgens mij mis je de context van de post waar je op reageert een beetjeSecsytime schreef op woensdag 10 juni 2020 @ 14:43:
[...]
Echt mega kortzichtig dit.
In de praktijk zijn er ontzettend veel mensen met bijzonder veel "ervaring", die nog steeds niet functioneren. Geef mij dan maar iemand met minder ervaring maar wel met drive.
Ik haal info uit het feit dat je het nodig vind om die info te verzwijgen. Avoiding the drama.Napo schreef op woensdag 10 juni 2020 @ 14:05:
[...]
Wel benieuwd aan welke informatie je haalt uit het feit leeftijd. Uiteindelijk blijft de ervaring, de kwaliteiten en de ambities van de potentiële kandidaat van primair belang. Dat de persoon 30, 35 of 40 is zou weinig tot niet uit moeten maken.
Dan ben ik weer wel benieuwd welke informatie je haalt uit het feit leeftijd.
[ Voor 15% gewijzigd door Furion2000 op 10-06-2020 15:10 ]
In een team passen - uiteraard. Verder is dit een ridicule opmerking zeg ik als iemand die richting pensioen gaat en dagelijks in teams (meervoud) met steeds meer jonge mensen werk. Ik leer van hen en hopelijk, eigenlijk weet ik dat wel zeker, leren zij ook van mij. Jonge honden houden best van sparren met oude knarren. Het eindproduct wordt er alleen maar beter van.lasharor schreef op woensdag 10 juni 2020 @ 14:15:
[...]
Ik vind het wel belangrijk als mensen in een team passen. Als je dan iemand die bijna met pensioen gaat stopt in een team van mensen die net van school komen dan kan dat wellicht wat moeilijk gaan.
"Wellicht". We moeten niet aan leeftijdsdiscriminatie doen maar leeftijd kan in sommige gevallen wel een factor zijn. Misschien was mijn voorbeeld niet zo goed.DjoeC schreef op woensdag 10 juni 2020 @ 15:07:
[...]
In een team passen - uiteraard. Verder is dit een ridicule opmerking zeg ik als iemand die richting pensioen gaat en dagelijks in teams (meervoud) met steeds meer jonge mensen werk. Ik leer van hen en hopelijk, eigenlijk weet ik dat wel zeker, leren zij ook van mij. Jonge honden houden best van sparren met oude knarren. Het eindproduct wordt er alleen maar beter van.
Nee, ik bedoelde het juist compleet andersFurion2000 schreef op woensdag 10 juni 2020 @ 15:07:
@Secsytime ik interpreteer de reactie van @Garyu anders en denk dat hij eigenlijk hetzelfde bedoelt als jij, hij neemt alleen de factor 'wie leest het' mee.
Is de voorselectie door een HR 'persoon', een slechte manager of een ander persoon die er weinig van snapt die zal dus zo redeneren zoals zoals de omschrijving. Ik merk dat dit vaak ook zo gedaan word, terwijl een teamleider misschien wel een hele andere selectie zou maken en de diamanten er zo uit pikt.
Zelfde dat het 1e intake gesprek met HR vaak imo heel anders is dan het 2e gesprek met iemand van de afdeling. Veel mensen hebben zelfs last van het feit dat dit eerste gesprek op een bepaalde manier geselecteerd word en moet daar echt 'door' zien te komen.
Maar voor de duidelijkheid; nee ik zou nooit standaard info zoals leeftijd verzwijgen, dan maar geen selectie.
[ Voor 7% gewijzigd door Garyu op 10-06-2020 15:18 ]
Je haalt geen informatie er uit, je verzint zelf een set aan redenen waarom bepaalde informatie niet wordt gedeeld. Daar kunnen legio redenen van zijn en dat kunnen valide redenen zijn maar ook minder valide redenen.Joindry schreef op woensdag 10 juni 2020 @ 14:58:
[...]
Ik haal info uit het feit dat je het nodig vind om die info te verzwijgen. Avoiding the drama.
Het lijkt er meer op dat je zelf verhalen aan het verzinnen bent om een bepaalde keuze goed te praten. Zo ook van de opleiding en/of woonplaats. Een opleiding behoeft geen specifiek adres, een plaatsnaam voldoet daarin voor vrijwel alle gevallen en mijn inziens zo ook voor een woonplaats. De kern van de vraag is welke informatie relevant is in welk stadium van een sollicitatie.Joindry schreef op woensdag 10 juni 2020 @ 14:58:
Ik heb wel al mensen afgeschreven omdat ze verhalen gaan verzinnen waarom ze info verzwijgen en je als nieuwe werkgever direct beschuldigen van rare praktijken.
"ja ik heb mijn straat er niet opgezet omdat ik ooit een recruiter die de dag erna aan mijn voordeur stond."
" ja mijn school wil ik niet zeggen, want een diploma is een diploma. Daar moeten jullie tevree mee nemen."
En dit is eigenlijk enkel en alleen te achterhalen door goede vragen te stellen gedurende de diverse interviews. Hoe zou kandidaat X situatie Y aanpakken en waarom.Garyu schreef op woensdag 10 juni 2020 @ 15:16:
En ik zie het om me heen. Ik heb ook enerzijds jonge en gedreven project managers, en ook oudere "excel-"managers, en vice versa. Maar de jonge gedreven managers maken gewoon fouten waar anderen die valkuilen zouden weten te vermijden, puur op ervaring.
Daarin mag een werkgever dan ook gewoon eerlijk in zijn. Te jong maar ook te oud is in essentie niet het juiste argument om iemand af te wijzen. Missende kennis of onvoldoende aantoonbare ervaring is dat natuurlijk wel.Garyu schreef op woensdag 10 juni 2020 @ 15:16:
Als iemand zegt: "je bent te jong", dan bedoelen ze niet altijd dat ze alleen naar je leeftijd hebben gekeken, maar dat ze impliciet zeggen "je hebt te weinig ervaring". Je kan nog zo gemotiveerd zijn, als je weinig ervaring hebt kom je gewoon op een andere manier binnen, zeker als het wat complexer wordt.
[ Voor 12% gewijzigd door Napo op 10-06-2020 15:22 ]
Als je 100 sollicitaties krijgt, ga je ze niet allemaal uitnodigen voor een interview. Dan zul je toch een sollicatiebrief moeten schrijven waardoor je boven op de stapel blijft liggen.Napo schreef op woensdag 10 juni 2020 @ 15:21:
En dit is eigenlijk enkel en alleen te achterhalen door goede vragen te stellen gedurende de diverse interviews. Hoe zou kandidaat X situatie Y aanpakken en waarom.
Duidelijke & eerlijke communicatie is inderdaad goed. Het echte leven bestaat uit shortcuts en pragmatische beslissingen waardoor die informatie misschien te kort door de bocht gecommuniceerd wordt, ze is daardoor niet verkeerd.[...]
Daarin mag een werkgever dan ook gewoon eerlijk in zijn. Te jong maar ook te oud is in essentie niet het juiste argument om iemand af te wijzen. Missende kennis of onvoldoende aantoonbare ervaring is dat natuurlijk wel.
Ik begrijp niet waarom leeftijd relevant is voor het selectieproces, dus dit voelt voor mij niet als "verzwijgen". Leeftijd kunnen ze ongeveer wel van de foto inschatten.Furion2000 schreef op woensdag 10 juni 2020 @ 15:07:
@Secsytime ik interpreteer de reactie van @Garyu anders en denk dat hij eigenlijk hetzelfde bedoelt als jij, hij neemt alleen de factor 'wie leest het' mee.
Is de voorselectie door een HR 'persoon', een slechte manager of een ander persoon die er weinig van snapt die zal dus zo redeneren zoals zoals de omschrijving. Ik merk dat dit vaak ook zo gedaan word, terwijl een teamleider misschien wel een hele andere selectie zou maken en de diamanten er zo uit pikt.
Zelfde dat het 1e intake gesprek met HR vaak imo heel anders is dan het 2e gesprek met iemand van de afdeling. Veel mensen hebben zelfs last van het feit dat dit eerste gesprek op een bepaalde manier geselecteerd word en moet daar echt 'door' zien te komen.
Maar voor de duidelijkheid; nee ik zou nooit standaard info zoals leeftijd verzwijgen, dan maar geen selectie.
Een foto is nog veel minder relevant voor het selectieproces. En toch is het een absolute no-go om de foto weg te laten. Live with it.Secsytime schreef op woensdag 10 juni 2020 @ 15:38:
[...]
Ik begrijp niet waarom leeftijd relevant is voor het selectieproces, dus dit voelt voor mij niet als "verzwijgen". Leeftijd kunnen ze ongeveer wel van de foto inschatten.
Solliciteren blijft natuurlijk altijd een roulette.
Bijzonder. Is er ergens een lijst met CV-vereisten te vinden? Ik heb namelijk het idee dat nogal wat mensen hier hun eigen voorkeuren voorstellen als feit.Garyu schreef op woensdag 10 juni 2020 @ 15:47:
[...]
Een foto is nog veel minder relevant voor het selectieproces. En toch is het een absolute no-go om de foto weg te laten. Live with it.
| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340
Even googlen op "foto bij een CV" geeft wel een redelijke impressie. Vroeger niet relevant, tegenwoordig toch echt de standaard. Online sollicitatieformulieren vragen er vaak ook expliciet naar.Jeroenneman schreef op woensdag 10 juni 2020 @ 15:56:
[...]
Bijzonder. Is er ergens een lijst met CV-vereisten te vinden? Ik heb namelijk het idee dat nogal wat mensen hier hun eigen voorkeuren voorstellen als feit.
^^ lijkt me prima advies.Ontopic: projectmanager zegt natuurlijk geen ene drol. In sommige organisaties is een project iets wat in een andere organisatie gewoon een taakje zou zijn. Natuurlijk kun je op je 27e uitblinken, en echt flinke projecten hebben gemanaged, maar dan komt dat blijkbaar niet zo over op je partner aan de andere kant van de tafel bij het sollicitatiegesprek.
Dus óf je wordt nu door je huidige werkgever flink in waarde overschat, óf je weet je kennis en kunde tijdens een gesprek toch niet goed genoeg over te brengen voor een "passende" beloning.
Daarnaast kun je natuurlijk gewoon vragen aan bedrijven die je een aanbod doen, waarom ze in salaris zo afwijken van je huidige werkgever. Dat levert wellicht betere inzichten op dan Tweakers die aan het raden zijn.
Zeker, het scheelt flink (hypotheek 251k bij 4000 bruto per maand naar 214k bij 3500 bruto per maand) en zal ook onderdeel moeten zijn van de afweging van TS, maar als hij echt ongelukkig is in zijn werk EN op zoek is naar een koopwoning, is het maar de vraag of hij nu moet kijken voor iets dat aan de bovenkant van zijn leencapaciteit. Want dan wordt de "gouden kooi" opeens een echte kooi, want hij kan niet weg omdat hij zijn woning moet betalen en zijn salaris redelijk hoog ligt t.o.v. zijn ervaringsniveau, waardoor een overstap met stap terug een stuk lastiger is.NoepZor schreef op woensdag 10 juni 2020 @ 12:29:
[...]
Netto scheelt het platweg de helft, dus dan is dat in geval van 6K bruto = 3K netto = 250 euro per maand netto. Alleen heeft het wel gevolgen voor je eventuele pensioenopbouw en voor een hypotheek scheelt het ook flink. Daar moet je dan wel rekening mee houden.
Apple iPhone 17 LG OLED evo G5 Google Pixel 10 Samsung Galaxy S25 Star Wars: Outlaws Nintendo Switch 2 Apple AirPods Pro (2e generatie) Sony PlayStation 5 Pro
Tweakers is onderdeel van
DPG Media B.V.
Alle rechten voorbehouden - Auteursrecht © 1998 - 2025
•
Hosting door TrueFullstaq