Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Hetisookwat
  • Registratie: januari 2010
  • Laatst online: 22:28
Hi,

Ik hoop dat jullie me kunnen adviseren over het volgende.

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Acties:
  • +9Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: augustus 2001
  • Laatst online: 20:06
Over hoeveel verschil in salaris heb je het? Soms zal je een stapje terug moeten doen, en zoals je misschien nu ook wel merkt: geld is ook niet alles ;)

The devil is in the details.

Acties:
  • +3Henk 'm!

• DoeEensGek
  • Registratie: maart 2009
  • Laatst online: 23:20
Geld is niet alles.
Zonder plezier naar mijn werk gaan is toch wel een van de domste dingen die ik gedaan heb. Verdien nu minder maar heb 100x meer plezier en energie.

Acties:
  • +19Henk 'm!

• Knielen
  • Registratie: december 2009
  • Laatst online: 22:13
Volgens mij verdien je nu gewoon heel goed geld voor je leeftijd en ervaring, ik denk dat het lastig gaat worden dit bij een andere werkgever te vinden.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• AGee
  • Registratie: december 2002
  • Niet online

AGee

Formerly known as naitsoezn

Staar je niet blind op de functie-titel. "Project-lead" is een vrij niets-zeggende term, afhankelijk van de sector waar je in solliciteert. Verder is salaris maar één factor van de arbeidsvoorwaarden, dus ook daar zou ik me niet blind op staren. Tenslotte nog je zoekgebied: Ook daar zou een compromis prima mogelijk zijn, bv in de combinatie van thuiswerken + ruime reiskostenvergoeding, of iets anders wat binnen de mogelijkheden valt.

[Voor 27% gewijzigd door AGee op 09-06-2020 19:34]

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Dutchy88
  • Registratie: december 2012
  • Laatst online: 22:31
Het salaris is wel heel erg netjes/hoog voor je leeftijd, ik kan mij zo voorstellen dat andere bedrijven lager inzetten en dat het daardoor stuk loopt. Maar belangrijker is het werkplezier en dan is het soms beter om wat in te leveren dan vast te blijven zitten in het oude met een negatieve sfeer.

Acties:
  • +5Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: oktober 2000
  • Niet online
Aangezien je aardig verdient en geen certificaten hebt zou ik eerst zorgen dat je dit op orde krijgt. Om je werkgever niet te veel in de kaart te spelen kun je dit op eigen kosten doen. In de avonduren ga je hard studeren om de boel op orde te krijgen. Wanneer je dan een paar certificaten in de zak hebt en kunt gebruiken voor je sollicitaties kun je snel genoeg afscheid nemen van je werkgever.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• hmmmmmmmmmpffff
  • Registratie: september 2009
  • Laatst online: 21-06 16:20
Je hebt geen leaseauto dus? Dan zou je daar om kunnen vragen en je salaris iets lager houden. Ik denk dat werkgevers daar makkelijker in zijn. Het blijft verder erg vaag wat je precies doet en wat je voor studie hebt gevolgd.

[Voor 22% gewijzigd door hmmmmmmmmmpffff op 09-06-2020 19:47]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Hetisookwat
Bedankt allen tot dusver.
sypie schreef op dinsdag 9 juni 2020 @ 19:33:
Aangezien je aardig verdient en geen certificaten hebt zou ik eerst zorgen dat je dit op orde krijgt. Om je werkgever niet te veel in de kaart te spelen kun je dit op eigen kosten doen. In de avonduren ga je hard studeren om de boel op orde te krijgen. Wanneer je dan een paar certificaten in de zak hebt en kunt gebruiken voor je sollicitaties kun je snel genoeg afscheid nemen van je werkgever.
Welke certificaten raad je aan? Ik wil meer de business analyse/product owner kant op gaan.

Acties:
  • +3Henk 'm!

• Secsytime
  • Registratie: juli 2011
  • Laatst online: 22:01

Secsytime

Automagisch

Heb je leeftijd op je cv staan? Deze zou ik er dan namelijk afhalen.

Veel werkgevers relateren salaris aan leeftijd ipv skills. Dit wil je voorkomen en als ze daarop willen sturen, direct afkappen.

Acties:
  • +6Henk 'm!

• Pizza_Boom
  • Registratie: juli 2012
  • Laatst online: 01:00
Secsytime schreef op dinsdag 9 juni 2020 @ 20:50:
Veel werkgevers relateren salaris aan leeftijd ipv skills.
Niet alleen werkgevers. Kijk eens naar de reacties hier: "Je verdient wel veel voor je leeftijd" is alweer langs gekomen.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: oktober 2000
  • Niet online
Ik ga geen certificaten aanraden. Het werkveld waar jij in zit heb ik absoluut geen kennis van. Het leek mij alleen een no-brainer dat je eerst moet zorgen dat je interessant wordt voor nieuwe werkgevers voordat je daar op gesprek gaat. Men wil in de IT/ICT wereld papiertjes zien kennelijk, dus moet je daar mee bezig. Er zullen vast mensen hier aanwezig zijn die precies weten welke certificaten handig zijn voor bepaalde branches.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• squaddie
  • Registratie: februari 2000
  • Laatst online: 22:12
Ik snap wel dat solliceren bij potentiele werkgevers niet makkelijk verloopt. Vier jaar werkervaring is niet zo heel veel en verder geen certificering(en) die je competenties kunnen onderbouwen gekoppeld aan een redelijk stevig salaris kan ik mij voorstellen dat je niet de eerste keus ben voor potentiele werkgevers. Zoals Sypie reeds aangeeft kunnen certificeringen hierbij helpen om je competenties tastbaarder te maken.

In het verleden bleek mn salariseis ook een struikelblok te zijn voor potentiele werkgever en toen hebben we onderhandeld dat ik zou starten met een lager salaris met contractueel vastgelegd dat ik twee certificeringen zou behalen en per certificering gaat het salaris met x euro omhoog en bij contractverlenging zou mn salaris met y euro verhoogd worden.

There are never enough hours in a day, but always too many days before saturday.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: juli 2007
  • Laatst online: 23:52

t_captain

Moderator General Chat
Voor een ICT projectleider verdien je zeker niet buitensporig. Ik denk dat je beloning zo rond de 25e percentiel zit voor die functie.

Je zegt dat je sollicitaties makkelijk doorkomt. Aan de andere kant lijken potentiële werkgevers je niet in te schatten naar je huisige functieniveau. Dat moet je eens spiegelen met mensen in je omgeving.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Wim-Bart
  • Registratie: mei 2004
  • Laatst online: 10-01 17:43

Wim-Bart

Zie signature voor een baan.

Probleem is dat zonder certificeringen, "maar" 4 jaar ervaring, relatief hoog salaris conform markt, je inderdaad in een gouden kooi zit. Waarbij dan ook nog de vraag gesteld kan worden, heb je ook een track record waarin je als "project lead" succesvol afgeronde projecten hebt?

Zeker in deze tijden zou ik goed overwegen wat de volgende stappen zijn. Omdat de markt onzeker is en alle signalen er zijn dat het echt slecht kan aflopen met werkgelegenheid komende jaren.

Aan de andere kant, een klote werkomgeving kan je ook je gezondheid kosten, waardoor je nog verder van huis bent.

Wikken en wegen. En soms is een stap terug in de toekomst opeens een sprong vooruit. Maar kijk goed uit, veel werkgevers beloven bomen tot aan de hemel, terwijl hun directie juist bezig is om alles boven het maaiveld af te zagen. Enige wat telt is afspraken op papier.

Beheerders, Consultants, Servicedesk medewerkers. We zoeken het allemaal. Stuur mij een PM voor meer info of kijk hier De mooiste ICT'er van Nederland.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• hmmmmmmmmmpffff
Wim-Bart schreef op dinsdag 9 juni 2020 @ 21:45:
Probleem is dat zonder certificeringen, "maar" 4 jaar ervaring, relatief hoog salaris conform markt, je inderdaad in een gouden kooi zit. Waarbij dan ook nog de vraag gesteld kan worden, heb je ook een track record waarin je als "project lead" succesvol afgeronde projecten hebt?

Zeker in deze tijden zou ik goed overwegen wat de volgende stappen zijn. Omdat de markt onzeker is en alle signalen er zijn dat het echt slecht kan aflopen met werkgelegenheid komende jaren.

Aan de andere kant, een klote werkomgeving kan je ook je gezondheid kosten, waardoor je nog verder van huis bent.

Wikken en wegen. En soms is een stap terug in de toekomst opeens een sprong vooruit. Maar kijk goed uit, veel werkgevers beloven bomen tot aan de hemel, terwijl hun directie juist bezig is om alles boven het maaiveld af te zagen. Enige wat telt is afspraken op papier.
Iedereen blijft dit (bijna) zeggen, maar voor een PM is het toch helemaal geen relatief hoog salaris?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• tomtom901
  • Registratie: maart 2010
  • Laatst online: 21:23
hmmmmmmmmmpffff schreef op dinsdag 9 juni 2020 @ 21:50:
[...]
Iedereen blijft dit (bijna) zeggen, maar voor een PM is het toch helemaal geen relatief hoog salaris?
Vermoedelijk in verhouding tot ervaring en aantal gedane projecten (gezien TS spreekt over een klein bedrijf) wel. Voor een goede PM zeker niet

Acties:
  • +5Henk 'm!

• Wim-Bart
  • Registratie: mei 2004
  • Laatst online: 10-01 17:43

Wim-Bart

Zie signature voor een baan.

hmmmmmmmmmpffff schreef op dinsdag 9 juni 2020 @ 21:50:
[...]
In verhouding tot jaren ervaring wel. Maar ik vind zelf sowieso pm'ers overrated, want ze zeuren meestal alleen maar, maar wanneer je ze nodig hebt, zijn ze druk.... Maar dat terzijde :)

Beheerders, Consultants, Servicedesk medewerkers. We zoeken het allemaal. Stuur mij een PM voor meer info of kijk hier De mooiste ICT'er van Nederland.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• korenpc
  • Laatst online: 21-06 17:41
Een kooi blijft een kooi, zelfs als het een gouden is.

Je krijgt gemiddeld laag voor iemand met die titel, en hoog voor iemand zonder diploma's. Maar diplomas zijn niks meer dan bewijs dat er verwacht mag worden dat je bepaald niveau van vaardigheden bezit. de rest is allemaal in de praktijk. Wanneer je overtuigd bent dat je echt die skills bezit, dan groei je ook snel in andere bedrijven, want functie/rol in situatie a is totaal niet te vergelijken met situatie b. en hoe groter (en positiever) je CV des te minder doen je diplomas er toe. het gaat er om dat je (meer)waarde creeert voor het bedrijf.

[Voor 13% gewijzigd door korenpc op 09-06-2020 22:00]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• ThaddeusX
  • Registratie: januari 2019
  • Laatst online: 21-06 14:12

Veel werkgevers relateren salaris aan leeftijd ipv skills. Dit wil je voorkomen en als ze daarop willen sturen, direct afkappen.
Wow dat is een goeie tip! Die ga ik zeker gebruiken.

Nadeel voor mij is dat ik ook een foto heb op mijn CV.
Die wil ik niet weghalen omdat ik van buitenlandse afkomst ben.

Gaat nergens over i know...maar mijn naam staat niet echt positief aangeschreven in het algemeen, vandaar.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Transportman
  • Registratie: juli 2016
  • Laatst online: 22:47
Hoeveel scheelt het geboden salaris bij de diverse bedrijven met jouw wensen? Nu zullen bedrijven toch de hand op de knip houden en dus terughoudender met de salarissen die ze bieden. Je kan proberen afspraken te maken over een salarisverhoging bij goed functioneren (wel goed vastleggen wat goed functioneren dan inhoud), of misschien accepteren dat je in inkomen een stap terug zal doen zodat je op korte termijn weg bent uit de giftige omgeving.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Garyu
  • Registratie: mei 2003
  • Laatst online: 06:45
Project lead als in technisch, commercieel of allebei? Wat voor projecten bedoel je dan? Ik zou eens kijken naar PMP of PMA certificering als je in den grote boze wereld terecht wilt.

Acties:
  • +5Henk 'm!

• donleone83
  • Registratie: februari 2005
  • Laatst online: 19:56
Die certificeringen zouden mij als hiring manager echt niet interesseren. Als je het vier jaar doet en de juiste persoonlijkheid hebt en dit kracht kan bij zetten met voorbeelden van concrete projecten en welke rol je daar in gespeeld heb maakt het wel of niet hebben van bijvoorbeeld een PSM of PO certificaat mij niets uit. Maar je jaren ervaring en je leeftijd zouden bij mij gewoon simpelweg niet zo makkelijk in het functiehuis passen en kan ik niet verklaren naar andere high performers die dat bedrag niet verdienen. Dan kom je ook nog van een kleine club, wat mij zou doen twijfelen of de projecten die je gedaan hebt gecompliceerd genoeg geweest zijn en de klanten groot genoeg om dit ook bij een multinational als de onze te kunnen. Hoe kijk je daar zelf tegenaan?

En nog twee/drie jaar blijven zitten, je strepen ruimschoots verdienen, de interne transformatie naar je hand zetten (als de sfeer giftig is gaan er altijd op termijn dingen veranderen, ofwel doordat de koers verandert ofwel doordat mensen weg gaan) en dan gaan freelancen?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• hmmmmmmmmmpffff
Wim-Bart schreef op dinsdag 9 juni 2020 @ 21:54:
[...]

In verhouding tot jaren ervaring wel. Maar ik vind zelf sowieso pm'ers overrated, want ze zeuren meestal alleen maar, maar wanneer je ze nodig hebt, zijn ze druk.... Maar dat terzijde :)
Wie weet gaat het om omvangrijke projecten en is het wel erg belangrijk voor de firma. :)

• BastaRhymez
  • Registratie: januari 2014
  • Laatst online: 21-06 11:21
Wat is het verschil met een ander? Praten we over 100 euro minder, of over 1.000 euro minder?

Daarnaast zijn er natuurlijk tal van andere zaken die van invloed kunnen zijn. Wat zijn de secundaire arbeidsvoorwaarden, kom je nog dichter bij huis te werken (of wellicht verder weg), krijg je een variabele bonus, 13e maand, etc?

Staar je niet blind op "alleen" het maandsalaris, maar kijk naar het totale pakket.

Ik verdien liever 4.000 euro bruto p/m met een goede reiskosten vergoeding, 13e maand, bonus op eigen (haalbare en meetbare) prestaties en 20 minuutjes reistijd, dan dat ik 4.500 euro bruto p/m verdien, een matige reiskosten vergoeding, geen 13e maand, geen bonus en een uur rijden van huis.

Die 500 euro heb je al terug verdiend met de 13e maand en bonus, maar ook de reistijd die je niet hebt scheelt je gewoon in je vrije tijd enorm.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Secsytime

Secsytime

Automagisch

ThaddeusX schreef op dinsdag 9 juni 2020 @ 22:19:
[...]

Wow dat is een goeie tip! Die ga ik zeker gebruiken.

Nadeel voor mij is dat ik ook een foto heb op mijn CV.
Die wil ik niet weghalen omdat ik van buitenlandse afkomst ben.

Gaat nergens over i know...maar mijn naam staat niet echt positief aangeschreven in het algemeen, vandaar.
Foto is m.i. Essentieel op een cv, zorg wel dat het er een is die professioneel is. Liefst gewoon in je meest formele outfit, dit zal meestal een kostuum zijn. Maar kan in de IT natuurlijk wat gedownscaled worden.

• Hetisookwat
korenpc schreef op dinsdag 9 juni 2020 @ 21:57:
Een kooi blijft een kooi, zelfs als het een gouden is.

Je krijgt gemiddeld laag voor iemand met die titel, en hoog voor iemand zonder diploma's. Maar diplomas zijn niks meer dan bewijs dat er verwacht mag worden dat je bepaald niveau van vaardigheden bezit. de rest is allemaal in de praktijk. Wanneer je overtuigd bent dat je echt die skills bezit, dan groei je ook snel in andere bedrijven, want functie/rol in situatie a is totaal niet te vergelijken met situatie b. en hoe groter (en positiever) je CV des te minder doen je diplomas er toe. het gaat er om dat je (meer)waarde creeert voor het bedrijf.
Ik ben het hiermee eens inderdaad. De diploma's krijgen je vooral de deur binnen, eenmaal binnen lijkt niemand er meer om te geven. De bedrijven waarmee ik in gesprek raak komen uiteindelijk met een behoorlijke smak minder dan mijn huidige werkgever (meestal scheelt het ~6-10k op jaarbasis in het totaalpakket). Dat vind ik toch best behoorlijk,

Bedankt allen voor de input, ik ga zoals een ander zei "wikken en wegen" de komende tijd.

Acties:
  • +4Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: januari 2002
  • Laatst online: 21:42

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Heb 5 jaar heleden zelf een dergelijke stap gemaakt. Zakte bijna 1k in brutosalaris, maar bedrijf en andere secundaire arbeidsvoorwaarden maakten vrij veel goed, en inmiddels zit ik (weliswaar bij een andere werkgever) weer op dat zelfde niveau. Maar met veel meer lol in mijn werk :)

Punt is, als jij doet wat je leuk vindt in een leuke omgeving ga je als een speer. Mist een van die componenten dan wordt meestal niemand daar echt vrolijk van.

Kijk iig niet alleen naar brutosalaris. Pak het verdientopic er bij, maak een lijstje met primair en secundair en weeg eea tegen elkaar af.

Denk ook met name aan pensioenvoorziening, wat in feite gewoon uitgesteld loon is. Iets zegt me sowieso dat een klein bedrijf je gewoon salaris ectra geeft zodat ej dat zelf mag regelen, je dat niet doet en je dus een hoger salaris hebt, klopt dat?

Je bent jong genoeg om even een stapje terug te doen, dat trek je in een paar jaar wel weer bij. En dan hou je plezier in je werk, en das het allerbelangrijkste.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • +4Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Registratie: november 2000
  • Niet online
Tikkie ongezouten, maar voor een 'ja en amen' heb je neem ik aan al andere mensen.

@Hetisookwat je zegt dat je project lead bent, lead betekent leiden, leider betekent ook dat je instaat zou moeten zijn om veranderingen in je omgeving voor elkaar te krijgen.
Uiteraard heb je ook de spreadsheet managers, die hun 'macht' en 'leiderschap' uit de SUM() van hun sheet halen.
'Klagen' bij de baas vind ik nu niet echt getuigen van een (natuurlijk) leider. En als je hoog bent ingeschat kan je baas dus ook wel wat teleurgesteld zijn in jouw acties. Hadden ze gehoopt iets meer resultaat te bereiken met jou.
Een slechte sfeer heeft een oorzaak, vaak zijn er dingen gebeurd in het verleden die nu nog effect hebben. We hebben het over 15 man, na 6 maanden moet je een beeld hebben wat er bij iedereen speelt, na 12 maanden heb je dan wel een idee over welke boeg je beweging kunt gaan krijgen, neem je de 'willing' op sleeptouw en na 24 maanden adviseer je je baas over hoe je de volgende stap kunt nemen.
(En daarvoor hoef ik niet een titel op mijn visitekaartje te hebben)
Hetisookwat schreef op dinsdag 9 juni 2020 @ 19:48:
Welke certificaten raad je aan? Ik wil meer de business analyse/product owner kant op gaan.
In een (serieus) project zijn dat 2 compleet andere rollen. En aangezien je niet weet welke certificaten je moet hebben, neem ik aan dat je nog nooit met een echt goede business analist of product owner hebt gewerkt. Dat kan ook haast niet met jouw werkervaring, want een serieus project is niet 6 maanden van start tot eind, dat zijn trajecten die 5 jaar lopen. Daar hoef je echt geen 5 jaar op te zitten, maar je wordt niet 6 maanden 'project lead' op een project wat al 2 jaar loopt en nog 2 jaar door loopt. Dan komt er politiek bij kijken en is de uitdaging al snel niet meer technisch.

Dus puur op wat je hier schrijft zou ik je classificeren als mid-level met nog wel een twijfel over de exacte rol.
Nu weet ik niet exact wat gangbare salarissen zijn (maar regio Arnhem is geen hele dure/drukke regio), maar je salariseis is volgens mij fors voor iemand die misschien projectlead, misschien PO, misschien BA of misschien nog wel een jaar reizen wil. (Dat laatste vul ik in, maar dat doet 'de andere' kant ook in een gesprek)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• LuckyLuke
  • Laatst online: 22:26

LuckyLuke

Schiet sneller dan ..nevermind

Wegwezen daar. Als geld niet zo'n erge rol speelt, meteen liefst nog. Ik heb het ook gehad:

2 mans bedrijf met 1 andere medewerker en ik dan ( totaal 4)
Werkdruk vies hoog en als je ergens niet uit kwam kon je het bijna niet aan een ander vragen want die had het ook druk of ging langs klanten.

Resultaat: Geen zin meer hebben om te werken. Dit was mijn eerste full-time baan. Geen zin meer hebben en elke dag met tegenzin opstaan is het ergste wat er is.

On Tuesday nights, we get fucked up and throw apples at joggers.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Widow
  • Registratie: juli 2003
  • Laatst online: 21-06 11:40
Je kan kijken naar BCS Foundation, dat gaat van strategische analyse tot het uitwerken van een datamodel zo ongeveer. Six Sigma bevat ook een aantal interessante dingen, zoek maar eens naar DMAIC of DMADV, dat zijn verschillende fasen met methodieken die je kan gebruiken. Of Lean IT, om verspillingen in processen op te sporen. BPMN, om processen mee te modelleren, hoewel dat de laatste jaren uit de gratie lijkt te raken. Of TOGAF, als je niet alleen bezig wilt zijn met business analyse maar ook bezig wilt zijn met architectuur. En zo zijn er nog een heleboel als je aan de slag wilt met business analyse.

Wat salaris betreft, het is moeilijk beoordelen vanaf mijn toetsenbord maar bedenk wel dat er geen lease auto bij zit, en dat kan een werkgever ook zo richting de 1000 euro per maand kosten. Ik vraag me af hoe de reacties waren geweest als TS had gemeld dat ie 3000/maand verdiende met een lease auto.

En wat je met de huidige situatie kan doen, ik snap dat je graag wilt blijven werken/wonen waar je nu zit, Arnhem is een mooie stad :p ik kan je aanraden om bepaalde grenzen te stellen voor wat je nu meemaakt. Als die irritaties te hoog oplopen en het je priveleven gaat beinvloeden, gaat het te ver. Praat er iig over met je chef/baas/manager, en als dat niet helpt, of de irritaties lopen te hoog op, ga dan om je heen kijken. Ik heb nooit iemand gehoord die zei "Goh, was ik maar gebleven bij die giftige werkgever.."

Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing.

• Douweegbertje
  • Registratie: mei 2008
  • Laatst online: 22:07

Douweegbertje

Wat kinderachtig.. godverdomme

Je geeft aan dat je project lead bent en dit wilt blijven doen. Ik zou wel openstaan voor een andere "functie" c.q. titel. Want project lead in een bedrijf van 15 mensen, is soms anders dan project lead bij een grote toko waar 15 mensen alleen al je team kan zijn.

Ik heb soms ook wel gesprekken gehad met tech leads, die dan senior zijn voor dat team...van 2 personen :+ En die begonnen dus gewoon als junior bij ons en hadden moeite om mee te komen. Doch groeide ze prima en hadden het 10x beter naar hun zin. Dit hoeft overigens ook niet in te houden dat je dan zakt in salaris of niveau. Een jr. rol in een groter bedrijf kan bijwijze van spreken meer opleveren dan een sr. rol in een klein bedrijfje.

Als laatste; plezier in je werk gaat uiteindelijk zoveel belangrijker zijn dan die paar centen! Je gaat echt geen spijt krijgen om een paar honderd euro in te leveren voor dat plezier in je leven. Succes!!

• Cybje
  • Registratie: maart 2001
  • Laatst online: 21-06 17:42

Cybje

First Post!

Wat is de reden dat je niet naar het westen wilt? Wil je er simpelweg niet wonen, of kun je slecht omgaan met de mensen daar? Als je er alleen niet wilt wonen kun je natuurlijk wel op zoek naar een werkgever die in het westen gevestigd is, maar waarbij je de mogelijkheid hebt om thuis te werken. Er zijn werkgevers waar je bijna nooit op kantoor hoeft te komen en sinds Corona is het zeker binnen de IT helemaal normaal om 100% thuis te werken.

Als je niet zo dol bent op de mensen in het westen, dan is dat natuurlijk geen optie :) Ik heb zelf 10+ jaar in Enschede gewoond en zit nu weer in het westen van het land en er zit zeker verschil in mentaliteit.

Wat ruist er door het struikgewas

• PB-powell
  • Laatst online: 21:03

PB-powell

Mr. Laziness

Cybje schreef op woensdag 10 juni 2020 @ 10:22:
Wat is de reden dat je niet naar het westen wilt? Wil je er simpelweg niet wonen, of kun je slecht omgaan met de mensen daar? Als je er alleen niet wilt wonen kun je natuurlijk wel op zoek naar een werkgever die in het westen gevestigd is, maar waarbij je de mogelijkheid hebt om thuis te werken. Er zijn werkgevers waar je bijna nooit op kantoor hoeft te komen en sinds Corona is het zeker binnen de IT helemaal normaal om 100% thuis te werken.

Als je niet zo dol bent op de mensen in het westen, dan is dat natuurlijk geen optie :) Ik heb zelf 10+ jaar in Enschede gewoond en zit nu weer in het westen van het land en er zit zeker verschil in mentaliteit.
Naar 'het westen'/randstand gaan is als je in de buurt van Arnhem woont geen optie. Alles voorbij Utrecht is 1 uur+ reistijd. Verhuizen is een laatste optie omdat in de regio Arnhem/Nijmegen/Ede echt wel voldoende werk is te vinden. 'Het westen' is niet de heilige graal, zeker niet met de huidige huizenprijzen daar (kom zelf oorspronkelijk uit Utrecht).
Op jaarbasis 6k minder is best fors, dat is 500 in de maand minder wat best een impact kan hebben op je financiële huishouding. Maar als je met 500 minder ook goed kan rondkomen dan kan het emotioneel meer waard zijn om dat 'verlies' dan te pakken. Je kan altijd afspreken om certificaten te halen (al dan niet op kosten van de baas) om daarna te stijgen in salaris. Je huidige salaris zit nou eenmaal aan de bovenkant van de markt gezien leeftijd/ervaring. Dus niet heel gek dat andere werkgevers daaronder gaan zitten.

In de IT gaat alles automatisch, maar niets vanzelf.

• Cybje

Cybje

First Post!

PB-powell schreef op woensdag 10 juni 2020 @ 10:29:
[...]

Naar 'het westen'/randstand gaan is als je in de buurt van Arnhem woont geen optie. Alles voorbij Utrecht is 1 uur+ reistijd. Verhuizen is een laatste optie omdat in de regio Arnhem/Nijmegen/Ede echt wel voldoende werk is te vinden. 'Het westen' is niet de heilige graal, zeker niet met de huidige huizenprijzen daar (kom zelf oorspronkelijk uit Utrecht).
Op jaarbasis 6k minder is best fors, dat is 500 in de maand minder wat best een impact kan hebben op je financiële huishouding. Maar als je met 500 minder ook goed kan rondkomen dan kan het emotioneel meer waard zijn om dat 'verlies' dan te pakken. Je kan altijd afspreken om certificaten te halen (al dan niet op kosten van de baas) om daarna te stijgen in salaris. Je huidige salaris zit nou eenmaal aan de bovenkant van de markt gezien leeftijd/ervaring. Dus niet heel gek dat andere werkgevers daaronder gaan zitten.
Heb je mijn reactie eigenlijk wel gelezen? Want je geeft reistijd als belangrijk argument, echter is dat niet van toepassing als je thuiswerkt. En als je de rit maar 1 of 2 keer per maand hoeft te maken, is een uurtje rijden nog wel te overzien (buiten de spits is bijv. Arnhem-Utrecht binnen een uur te doen).

Je hebt natuurlijk gelijk dat het westen niet de heilige graal is, maar het westen meenemen in de zoektocht geeft zeker veel meer keus en dus is er misschien makkelijker een leuke baan te vinden. Ik ben begin 2019 van baan gewisseld en vond de werkgelegenheid in de regio Arnhem/Nijmegen/Ede vrij beperkt, net als in Twente waar ik toen dus woonde. Ik ben uiteindelijk dus naar het westen vertrokken. Maar inderdaad, door de hogere woonlasten ben ik er uiteindelijk iets op achteruit gegaan.

• Valandil
  • Registratie: november 2002
  • Laatst online: 20:13
Bedankt allen tot dusver.

[...]

Ook hierin moet je keuzes maken. Je wilt wat meer een andere kant op, maar wel de beloning ontvangen op basis van je huidige kennis en expertise.

Ik denk niet dat je in een gouden kooi zit. Je beloning is prima in orde en denk dat als je lang genoeg zoekt je dit aanbod vast weer kan vinden, echter moet je keuze niet volledig afhangen van het salaris.

Je geeft aan je werk leuk te vinden, maar de werkgever en dus de omgeving niet. Dus moet je je keuze vooral daarop baseren en niet de loonstrook. Wellicht accepteren dat je financieel een stapje terug moet doen om op andere vlakken weer een stap vooruit te maken zoals sfeer, doorgroeimogelijkheden, kansen, collega's.

Liever iets minder maar met plezier naar het werk dan een veel verdienen en met lood in mijn schoenen aan het werk gaan.

wijze woorden

• PB-powell
  • Laatst online: 21:03

PB-powell

Mr. Laziness

Thuiswerken klinkt leuk, maar in een nieuwe baan is dat geen optie. Zie jij het al voor je dat je een collega op afstand gaat inwerken? En de vraag is of dat zo blijft. Wij werken prima vanuit huis maar bij ontwerpsessies of besprekingen mist het daadwerkelijk in 1 ruimte voor een whiteboard staan ontzettend. Wij zijn dus al aan het kijken of we (deels) terug kunnen naar kantoor.
En als TS als soort Project Lead werkt is veel overleg noodzakelijk. Het blijft het beste om dat zo veel mogelijk face-to-face te doen. Zeker als dat bij klanten op locatie moet. Ook daar missen wij het face-to-face contact waardoor onze implementaties een stuk stroever lopen.
Thuiswerken zal straks gewoon weer de uitzondering worden waar nu kantoorwerken de uitzondering is.

In de IT gaat alles automatisch, maar niets vanzelf.

• Furion2000
  • Registratie: september 2017
  • Laatst online: 07:18
@Cybje Buiten corona tijd kunnen we toch wel stellen dat 9/10 project leads (vooral management gericht) en andere management rollen binnen veel bedrijven een hoge fysieke aanwezigheid met zich mee brengt? 1 of 2 keer per maand vind ik dan wel onrealistisch.

@TS Voor de rest ben ik het met @The Eagle eens. Je word op de arbeidsmarkt als heel jong ervaren, ook al voel je dat zelf misschien niet zo. Je vaste lasten zullen waarschijnlijk niet zo hoog zijn dat je een teruggang in salaris niet kunt handlen lijkt mij. Ook betaald de randstad eerder meer salaris dan het westen, noorden of zuiden, dus daar ligt ook een punt voor jezelf om te kiezen (salaris of reistijd).

3 grote peilers voor mij zijn salaris, werkplezier, zelfontwikkeling en afstand zie ik als secundair. Net zoals met projecten als een huis bouwen, waar prijs/kwaliteit/tijd de peilers zijn kun je 2/3 optimaliseren e.g. kwaliteit en snelheid kosten je extra geld (uitzonderingen daargelaten). Zo beoordeel ik ook mijn baan en misschien helpt dit jou ook wel om even een stap terug te doen en het gehele plaatje te zien.

En zeer zeker 'ga je als een speer' als je je fijn voelt binnen een bedrijf en met je werk. Ik zit momenteel ook in een super flow en ben buiten mijn werk heel wat uurtjes bezig met zelfontwikkeling door het lezen van IT boeken en deze theorie in projectjes stoppen (tussendoor voor de fun managment boeken ;) ) . Voelt totaal niet als een must, maar ik pluk er op mijn werk de vruchten van.

Als gedreven medewerker zou je ook boeken kunnen pakken over het beter maken van de de mensen om je heen en insight oppakken zoals @TheGhostInc omschrijft. Dan ben je zelf de verandering. Dat gezegd hebbende denk ik ook dat je eerst zelf het werk erin moet stoppen voordat je kunt 'oogsten'. Misschien kun je wel de situatie bij je bedrijf verbeteren als je skills leert die dat kunnen? Als je sociaal bent, zoals je zegt, moet je zeker mensen kunnen helpen met andere positievere gedachten en werkwijzen.

De situatie is zo bij je werk, maar zelf als junior kun je de boel veranderen door eerst de mensen rondom je heen te 'targeten' en dan groeit die cirkel vanzelf tot aan de directeur (zeg ik uit ervaring). Dan hoef je nog geen eens in een management rol te zitten.

• Cybje

Cybje

First Post!

@Furion2000 juist een project lead is toch de aangewezen baan om thuis uit te voeren? Je hebt geen fysiek contact nodig met mensen, dat wil zeggen je bent geen tandarts of iets dergelijks. Ik zou het in elk geval meenemen in de zoektocht. Echter gaat het daarbij vooral om welke reden TS heeft om niet een werkgever uit het westen te willen.

Ik moet wel zeggen dat ik misschien iets meer oplossingen zie hierin, want ik speel regelmatig met het idee om 'digital nomad' te worden. En als je goed zoekt blijken er best veel bedrijven te zijn die remote jobs bieden, met Github als een van de grotere voorbeelden.

Een handig overzicht (die toevallig op Github is gehost): https://github.com/remoteintech/remote-jobs

• Transportman
Hetisookwat schreef op woensdag 10 juni 2020 @ 08:41:
[...]

Ik ben het hiermee eens inderdaad. De diploma's krijgen je vooral de deur binnen, eenmaal binnen lijkt niemand er meer om te geven. De bedrijven waarmee ik in gesprek raak komen uiteindelijk met een behoorlijke smak minder dan mijn huidige werkgever (meestal scheelt het ~6-10k op jaarbasis in het totaalpakket). Dat vind ik toch best behoorlijk,

Bedankt allen voor de input, ik ga zoals een ander zei "wikken en wegen" de komende tijd.
Is die 6-10k bruto? Want als je het dan omrekent naar netto, scheelt het maar een paar honderd euro per maand, en is dat het waard om te blijven zitten in een omgeving waarin jij je niet meer prettig voelt?

• NoepZor
  • Registratie: maart 2003
  • Laatst online: 21-06 16:50
Transportman schreef op woensdag 10 juni 2020 @ 12:23:
[...]

Is die 6-10k bruto? Want als je het dan omrekent naar netto, scheelt het maar een paar honderd euro per maand, en is dat het waard om te blijven zitten in een omgeving waarin jij je niet meer prettig voelt?
Netto scheelt het platweg de helft, dus dan is dat in geval van 6K bruto = 3K netto = 250 euro per maand netto. Alleen heeft het wel gevolgen voor je eventuele pensioenopbouw en voor een hypotheek scheelt het ook flink. Daar moet je dan wel rekening mee houden.

Wellicht kun je bij een potentiële nieuwe werkgever afspreken dat je lager instapt en dan op papier vastlegt dat je na jaar 1, 2 en 3 stappen maakt naar of voorbij je huidige salaris.

De wijzen komen uit het Oosten!

Acties:
  • +4Henk 'm!

Anoniem: 310408

Als werkgever kan ik je vertellem dat als de geboortedatum niet op de eerste pagina staat ik de rest niet zal lezen.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• DennusB
  • Registratie: mei 2006
  • Niet online
falconhunter schreef op woensdag 10 juni 2020 @ 13:02:
[...]

Als werkgever kan ik je vertellem dat als de geboortedatum niet op de eerste pagina staat ik de rest niet zal lezen.
Das wel heel kortzichtig zeg ..

Acties:
  • +3Henk 'm!

• lasharor
  • Registratie: december 2004
  • Laatst online: 21-06 16:58
DennusB schreef op woensdag 10 juni 2020 @ 13:06:
[...]

Das wel heel kortzichtig zeg ..
Ik vind het eerlijk gezegd ook een beetje vaag als je dergelijke basis informatie niet vermeld op je CV. Aan die spelletjes heb je als werkgever helemaal niets. Liever iemand die gewoon "normaal" doet dan iemand die gelijk al op regel 2 van zijn CV probeert om zijn salaris te maximaliseren.

First Person View Drone racen!! - Ook meedoen? - Zelf proberen?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Joindry
  • Registratie: oktober 2009
  • Laatst online: 22:45

Joindry

- I'm afraid I can't do that -

[...]

Misschien wat kort door de bocht, maar een CV zonder leeftijd is gewoon gebrekkig.
En ook bij mij (als werkgever) komt een gebrekkig CV er gewoon niet door. Als je het express gedaan hebt, is het manipulatief bedoeld. Wanneer je bij stap 1 manipulatieve intentie vertoont, kan ik je niet duidelijk genoeg vertellen hoe snel je CV weggelegd wordt.

Ik heb de "eer" te kunnen werken in de gezondheidszorg waar eigenlijk niet te onderhandelen valt over loon. Alles is in barema's. Enige waar je iets over kan ingaan is "gelijkwaardige" anciënniteit. Maar vaak komt het erop neer: " wat is de goedkooptste arbeidskracht die wel zal voldoen."

Ook onze dienst IT is volgens barema. En naar Vlaamse standaarden zijn de barema's erbarmelijk. Maar echt erbarmelijk. Enige mensen die we kunnen aantrekken zijn dan vaak de kneusjes die niet voldoen ergens anders.

tl;dr, zelfs wanneer de instroom van kandidaten slecht is, weigeren we nog manupulatieve/bewust verzwegen info cv's. Gewoon, je begint er niet aan.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• wttj
  • Niet online
[...]

lasharor schreef op woensdag 10 juni 2020 @ 13:11:
[...]

Ik vind het eerlijk gezegd ook een beetje vaag als je dergelijke basis informatie niet vermeld op je CV. Aan die spelletjes heb je als werkgever helemaal niets. Liever iemand die gewoon "normaal" doet dan iemand die gelijk al op regel 2 van zijn CV probeert om zijn salaris te maximaliseren.
Opzich ben ik het niet oneens met het pricipe, maar het is wel heel kortzichtig. Er mist 1 feitje op een CV wat je wel intressant zou vinden en direct trek je de conclusie dat de kandidaat bewust informatie achterhaald om er meer uit te halen. Zegt natuurlijk ook wel wat over hoe je met je werknemers omgaat...

Acties:
  • +4Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: mei 2005
  • Laatst online: 21:17
Maar sowieso heeft een werkgever toch in 3 seconde door wat jouw leeftijd ruwweg is? Als je nou 55 bent kan je details over wat je precies 30 jaar geleden hebt gedaan misschien vaag gaan houden. Maar als je 27 bent zal je CV iets zijn als:

2010-2014 : HBO IT
2014-2017: Junior koffieslaaf
2017-2020: Project lead koffie logistiek

Dan is dus direct duidelijk dat je 6 jaar werkervaring hebt en een HBO, wel of niet je geboortedatum neerzetten lijkt me niet veel veranderen.

• Napo
  • Registratie: augustus 2006
  • Niet online

Napo

[Oo[:::|:::]oO]

lasharor schreef op woensdag 10 juni 2020 @ 13:11:
Ik vind het eerlijk gezegd ook een beetje vaag als je dergelijke basis informatie niet vermeld op je CV. Aan die spelletjes heb je als werkgever helemaal niets.
Joindry schreef op woensdag 10 juni 2020 @ 13:15:
Misschien wat kort door de bocht, maar een CV zonder leeftijd is gewoon gebrekkig.
En ook bij mij (als werkgever) komt een gebrekkig CV er gewoon niet door. Als je het express gedaan hebt, is het manipulatief bedoeld. Wanneer je bij stap 1 manipulatieve intentie vertoont, kan ik je niet duidelijk genoeg vertellen hoe snel je CV weggelegd wordt.
Wel benieuwd aan welke informatie je haalt uit het feit leeftijd. Uiteindelijk blijft de ervaring, de kwaliteiten en de ambities van de potentiële kandidaat van primair belang. Dat de persoon 30, 35 of 40 is zou weinig tot niet uit moeten maken.

Dan ben ik weer wel benieuwd welke informatie je haalt uit het feit leeftijd.

• lasharor
Napo schreef op woensdag 10 juni 2020 @ 14:05:
[...]

[...]

[...]

Wel benieuwd aan welke informatie je haalt uit het feit leeftijd. Uiteindelijk blijft de ervaring, de kwaliteiten en de ambities van de potentiële kandidaat van primair belang. Dat de persoon 30, 35 of 40 is zou weinig tot niet uit moeten maken.

Het gaat om het al dan niet bewust weg laten van die informatie.

Ik vind het wel belangrijk als mensen in een team passen. Als je dan iemand die bijna met pensioen gaat stopt in een team van mensen die net van school komen dan kan dat wellicht wat moeilijk gaan.

Desalniettemin denk ik dat het weglaten van die informatie niet zoveel toevoegt. Op basis van het CV kan je toch al zien of men 20, 30 of 50 is.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Napo
  • Niet online

Napo

lasharor schreef op woensdag 10 juni 2020 @ 14:15:
[...]

Het gaat om het al dan niet bewust weg laten van die informatie.

Ik vind het wel belangrijk als mensen in een team passen. Als je dan iemand die bijna met pensioen gaat stopt in een team van mensen die net van school komen dan kan dat wellicht wat moeilijk gaan.

Desalniettemin denk ik dat het weglaten van die informatie niet zoveel toevoegt. Op basis van het CV kan je toch al zien of men 20, 30 of 50 is.
De relevante informatie (loopbaan en derhalve dus ook de duur ervan en dan impliciet de leeftijd) is er al. Het benoemen van de specifieke leeftijd doet er dan ook stukken minder toe. Het afschrijven van een kandidaat door het missen van een feit op het CV (de leeftijd) klinkt nogal kortzichtig.

De situatie die je schets (persoon die bijna met pensioen gaat die solliciteert voor een startersfunctie) is niet heel reëel en anders zeer goed te halen uit de rest van het CV. al gaan we nu wel heel erg weg van het doel van het topic.

• Secsytime

Secsytime

Automagisch

[...]

Als mijn cv wordt weggelegd omdat mijn geboortedatum er niet op staat, wil ik niet bij dat bedrijf werken. (:

• Garyu
Napo schreef op woensdag 10 juni 2020 @ 14:20:
[...]

De relevante informatie (loopbaan en derhalve dus ook de duur ervan en dan impliciet de leeftijd) is er al. Het benoemen van de specifieke leeftijd doet er dan ook stukken minder toe. Het afschrijven van een kandidaat door het missen van een feit op het CV (de leeftijd) klinkt nogal kortzichtig.

De situatie die je schets (persoon die bijna met pensioen gaat die solliciteert voor een startersfunctie) is niet heel reëel en anders zeer goed te halen uit de rest van het CV. al gaan we nu wel heel erg weg van het doel van het topic.
Idd, leeftijd is gewoon de simpele / indirecte samenvatting van "ervaring", ervan uitgaande dat iemand relevante ervaring opbouwt vanaf een jaar of twintig. Ja, een werkgever kijkt natuurlijk naar de ervaring, maar iemand van 25 kán gewoon geen twintig jaar professionele werkervaring hebben in het leiden van complexe projecten ;). Je hebt ook 50 jarigen die die ervaring niet hebben, maar bij een jonger iemand is het gewoon fysiek onmogelijk.

Dus leeftijd doesnt matter, but it matters.

[Voor 5% gewijzigd door Garyu op 10-06-2020 14:29]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Secsytime

Secsytime

Automagisch

Garyu schreef op woensdag 10 juni 2020 @ 14:28:
[...]

Idd, leeftijd is gewoon de simpele / indirecte samenvatting van "ervaring", ervan uitgaande dat iemand relevante ervaring opbouwt vanaf een jaar of twintig. Ja, een werkgever kijkt natuurlijk naar de ervaring, maar iemand van 25 kán gewoon geen twintig jaar professionele werkervaring hebben in het leiden van complexe projecten ;). Je hebt ook 50 jarigen die die ervaring niet hebben, maar bij een jonger iemand is het gewoon fysiek onmogelijk.

Dus leeftijd doesnt matter, but it matters.
Echt mega kortzichtig dit.

In de praktijk zijn er ontzettend veel mensen met bijzonder veel "ervaring", die nog steeds niet functioneren. Geef mij dan maar iemand met minder ervaring maar wel met drive.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• wttj
  • Niet online
Secsytime schreef op woensdag 10 juni 2020 @ 14:43:
[...]

Echt mega kortzichtig dit.

In de praktijk zijn er ontzettend veel mensen met bijzonder veel "ervaring", die nog steeds niet functioneren. Geef mij dan maar iemand met minder ervaring maar wel met drive.
Volgens mij mis je de context van de post waar je op reageert een beetje ;)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Joindry
  • Registratie: oktober 2009
  • Laatst online: 22:45

Joindry

- I'm afraid I can't do that -

Napo schreef op woensdag 10 juni 2020 @ 14:05:
[...]

Ik haal info uit het feit dat je het nodig vind om die info te verzwijgen. Avoiding the drama.
Leefijd kan me weinig schelen, maar net zoals de tweede letter uit je naam, hoort die gewoon op je CV te staan.
Evenals je eigen adres en de school van je laatst behaalde diploma.

Ik heb nog nooit iemand geweigerd omdat ze te jong waren (zelfs niet te oud), omdat hun tweede letter een "E" was of omdat ze woonden in een straat vernoemd naar een vogel.

Ik heb wel al mensen afgeschreven omdat ze verhalen gaan verzinnen waarom ze info verzwijgen en je als nieuwe werkgever direct beschuldigen van rare praktijken.
"ja ik heb mijn straat er niet opgezet omdat ik ooit een recruiter die de dag erna aan mijn voordeur stond."
" ja mijn school wil ik niet zeggen, want een diploma is een diploma. Daar moeten jullie tevree mee nemen."

Gewoon, avoiding wasted time.

• DjoeC
  • Registratie: november 2018
  • Laatst online: 21-06 18:33
@Hetisookwat Ik mis een beetje wat je precies doet. "Project lead" is voor mij een beladen term waaronder alles kan vallen van verantwoordelijk zijn voor het omruilen van werkplekken in een team van 1 man tot het runnen van een groot project waarbij je alleen maar aan het peopletjes schuiven bent. Er is geen definitie dus iedereen kan de titel vrij gebruiken. Mijn functie is vliegende keeper (ja, ook in de ICT). Belangrijk voor de organisatie maar zelfs mijn managers hebben vaak geen idee wat ik doe. Het betaalt overigens net als jouw functie ook niet slecht.

In de kern: Jij kunt zelf best bepalen wat je waard bent. De markt voor ICT'ers is niet slecht maar de markt voor managers is minder. Je geeft terecht aan dat papieren vaak belangrijk zijn om binnen te komen, dat klopt behalve in functies met krapte. In dat geval: Solliciteren en een carriere (lees: salaris) plan afspreken.

Vergelijk eens met de salarissen van de Rijksoverheid. De € waar jij het over hebt staan in de ene schaal bovenin, 2 schalen verderop halverwege met nog 20% groeimogelijkheden. In de eerste schaal loop je vast, schaal wisselen is moeilijk. In de 2e schaal heb je HBO (eigenlijk WO) nodig maar heb je nog 20% groeiruimte. Stroom je in die schaal (bijna) onderaan in zul je na een paar jaar je huidige salaris automatisch voorbij gaan.

M.a.w.: Wat teruggaan gedurende een paar jaar en er plezier voor terug krijgen wil niet zeggen dat je groeimogelijkheden beperkt zijn. Geld heb je nodig maar het is niet persee dat wat je gelukkig maakt.

Wik en weeg. Je bent PAS 27. 4 jaar ervaring suggeert dat je ofwel ruim tijd genomen hebt voor een MBO achtige opleiding ofwel HBO/WO hebt gedaan. Misschien wordt je nu om wat voor reden dan ook wel overgecompenseerd.

Tot slot: zorg dat je appels en appels vergelijkt. Reken het geboden salaris door naar een vergelijkbaar bedrag als wat je nu hebt: 13e maand, bonus, auto, pensioenregeling. Een bruto maandloon zegt niet alles.

• Furion2000
@Secsytime ik interpreteer de reactie van @Garyu anders en denk dat hij eigenlijk hetzelfde bedoelt als jij, hij neemt alleen de factor 'wie leest het' mee.

Is de voorselectie door een HR 'persoon', een slechte manager of een ander persoon die er weinig van snapt die zal dus zo redeneren zoals zoals de omschrijving. Ik merk dat dit vaak ook zo gedaan word, terwijl een teamleider misschien wel een hele andere selectie zou maken en de diamanten er zo uit pikt.

Zelfde dat het 1e intake gesprek met HR vaak imo heel anders is dan het 2e gesprek met iemand van de afdeling. Veel mensen hebben zelfs last van het feit dat dit eerste gesprek op een bepaalde manier geselecteerd word en moet daar echt 'door' zien te komen.

Maar voor de duidelijkheid; nee ik zou nooit standaard info zoals leeftijd verzwijgen, dan maar geen selectie.

[Voor 15% gewijzigd door Furion2000 op 10-06-2020 15:10]

Acties:
  • +2Henk 'm!

• DjoeC
  • Registratie: november 2018
  • Laatst online: 21-06 18:33
lasharor schreef op woensdag 10 juni 2020 @ 14:15:
[...]

In een team passen - uiteraard. Verder is dit een ridicule opmerking zeg ik als iemand die richting pensioen gaat en dagelijks in teams (meervoud) met steeds meer jonge mensen werk. Ik leer van hen en hopelijk, eigenlijk weet ik dat wel zeker, leren zij ook van mij. Jonge honden houden best van sparren met oude knarren. Het eindproduct wordt er alleen maar beter van.

• lasharor
DjoeC schreef op woensdag 10 juni 2020 @ 15:07:
[...]

In een team passen - uiteraard. Verder is dit een ridicule opmerking zeg ik als iemand die richting pensioen gaat en dagelijks in teams (meervoud) met steeds meer jonge mensen werk. Ik leer van hen en hopelijk, eigenlijk weet ik dat wel zeker, leren zij ook van mij. Jonge honden houden best van sparren met oude knarren. Het eindproduct wordt er alleen maar beter van.
"Wellicht". We moeten niet aan leeftijdsdiscriminatie doen maar leeftijd kan in sommige gevallen wel een factor zijn. Misschien was mijn voorbeeld niet zo goed.

• Garyu
Furion2000 schreef op woensdag 10 juni 2020 @ 15:07:
@Secsytime ik interpreteer de reactie van @Garyu anders en denk dat hij eigenlijk hetzelfde bedoelt als jij, hij neemt alleen de factor 'wie leest het' mee.

Is de voorselectie door een HR 'persoon', een slechte manager of een ander persoon die er weinig van snapt die zal dus zo redeneren zoals zoals de omschrijving. Ik merk dat dit vaak ook zo gedaan word, terwijl een teamleider misschien wel een hele andere selectie zou maken en de diamanten er zo uit pikt.

Zelfde dat het 1e intake gesprek met HR vaak imo heel anders is dan het 2e gesprek met iemand van de afdeling. Veel mensen hebben zelfs last van het feit dat dit eerste gesprek op een bepaalde manier geselecteerd word en moet daar echt 'door' zien te komen.

Maar voor de duidelijkheid; nee ik zou nooit standaard info zoals leeftijd verzwijgen, dan maar geen selectie.
Nee, ik bedoelde het juist compleet anders ;).

Als iemand zegt: "je bent te jong", dan bedoelen ze niet altijd dat ze alleen naar je leeftijd hebben gekeken, maar dat ze impliciet zeggen "je hebt te weinig ervaring". Je kan nog zo gemotiveerd zijn, als je weinig ervaring hebt kom je gewoon op een andere manier binnen, zeker als het wat complexer wordt.

Qua team: een jonge dynamische software startup is ook nog iets anders dan een long-standing afdeling binnen een conservatief industrieel bedrijf.

Qua ervaring: Het coordineren van het bouwen van een vliegveld is als project lead nogal van een andere ordegrootte dan de redesign van de homepage van de kapper, en kán je gewoon niet succesvol afsluiten voor je 27e, om maar iets te noemen. En het aantal valkuilen waar je in zou kunnen trappen is oneindig, maar die ken je niet, omdat je ze met 27 gewoon nog nooit gezien hebt.

En ik zie het om me heen. Ik heb ook enerzijds jonge en gedreven project managers, en ook oudere "excel-"managers, en vice versa. Maar de jonge gedreven managers maken gewoon fouten waar anderen die valkuilen zouden weten te vermijden, puur op ervaring.

[Voor 7% gewijzigd door Garyu op 10-06-2020 15:18]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Napo
  • Niet online

Napo

Joindry schreef op woensdag 10 juni 2020 @ 14:58:
[...]

Ik haal info uit het feit dat je het nodig vind om die info te verzwijgen. Avoiding the drama.
Je haalt geen informatie er uit, je verzint zelf een set aan redenen waarom bepaalde informatie niet wordt gedeeld. Daar kunnen legio redenen van zijn en dat kunnen valide redenen zijn maar ook minder valide redenen.
Joindry schreef op woensdag 10 juni 2020 @ 14:58:
Ik heb wel al mensen afgeschreven omdat ze verhalen gaan verzinnen waarom ze info verzwijgen en je als nieuwe werkgever direct beschuldigen van rare praktijken.
"ja ik heb mijn straat er niet opgezet omdat ik ooit een recruiter die de dag erna aan mijn voordeur stond."
" ja mijn school wil ik niet zeggen, want een diploma is een diploma. Daar moeten jullie tevree mee nemen."
Het lijkt er meer op dat je zelf verhalen aan het verzinnen bent om een bepaalde keuze goed te praten. Zo ook van de opleiding en/of woonplaats. Een opleiding behoeft geen specifiek adres, een plaatsnaam voldoet daarin voor vrijwel alle gevallen en mijn inziens zo ook voor een woonplaats. De kern van de vraag is welke informatie relevant is in welk stadium van een sollicitatie.

Daarnaast zit er natuurlijk nogal een verschil tussen het schriftelijk en verbaal delen van informatie. Neem een consultant als voorbeeld, zet je de naam van de klant waar je een project hebt gedaan er neer of benoem je de sector. Dat gaat ook op voor leeftijd, het is een nummer die weinig zegt over hoe de persoon is en hoe deze handelt, op basis van "volwassenheid" zijn er genoeg gevallen dat een jonger persoon meer geschikt is dan een ouder persoon.
Garyu schreef op woensdag 10 juni 2020 @ 15:16:
En ik zie het om me heen. Ik heb ook enerzijds jonge en gedreven project managers, en ook oudere "excel-"managers, en vice versa. Maar de jonge gedreven managers maken gewoon fouten waar anderen die valkuilen zouden weten te vermijden, puur op ervaring.
En dit is eigenlijk enkel en alleen te achterhalen door goede vragen te stellen gedurende de diverse interviews. Hoe zou kandidaat X situatie Y aanpakken en waarom.
Garyu schreef op woensdag 10 juni 2020 @ 15:16:
Als iemand zegt: "je bent te jong", dan bedoelen ze niet altijd dat ze alleen naar je leeftijd hebben gekeken, maar dat ze impliciet zeggen "je hebt te weinig ervaring". Je kan nog zo gemotiveerd zijn, als je weinig ervaring hebt kom je gewoon op een andere manier binnen, zeker als het wat complexer wordt.
Daarin mag een werkgever dan ook gewoon eerlijk in zijn. Te jong maar ook te oud is in essentie niet het juiste argument om iemand af te wijzen. Missende kennis of onvoldoende aantoonbare ervaring is dat natuurlijk wel.

[Voor 12% gewijzigd door Napo op 10-06-2020 15:22]

• Garyu
Napo schreef op woensdag 10 juni 2020 @ 15:21:
En dit is eigenlijk enkel en alleen te achterhalen door goede vragen te stellen gedurende de diverse interviews. Hoe zou kandidaat X situatie Y aanpakken en waarom.
Als je 100 sollicitaties krijgt, ga je ze niet allemaal uitnodigen voor een interview. Dan zul je toch een sollicatiebrief moeten schrijven waardoor je boven op de stapel blijft liggen.
[...]

Daarin mag een werkgever dan ook gewoon eerlijk in zijn. Te jong maar ook te oud is in essentie niet het juiste argument om iemand af te wijzen. Missende kennis of onvoldoende aantoonbare ervaring is dat natuurlijk wel.
Duidelijke & eerlijke communicatie is inderdaad goed. Het echte leven bestaat uit shortcuts en pragmatische beslissingen waardoor die informatie misschien te kort door de bocht gecommuniceerd wordt, ze is daardoor niet verkeerd.

• Secsytime

Secsytime

Automagisch

Furion2000 schreef op woensdag 10 juni 2020 @ 15:07:

Ik begrijp niet waarom leeftijd relevant is voor het selectieproces, dus dit voelt voor mij niet als "verzwijgen". Leeftijd kunnen ze ongeveer wel van de foto inschatten.

Solliciteren blijft natuurlijk altijd een roulette.

• Garyu
Secsytime schreef op woensdag 10 juni 2020 @ 15:38:
[...]

Ik begrijp niet waarom leeftijd relevant is voor het selectieproces, dus dit voelt voor mij niet als "verzwijgen". Leeftijd kunnen ze ongeveer wel van de foto inschatten.

Solliciteren blijft natuurlijk altijd een roulette.
Een foto is nog veel minder relevant voor het selectieproces. En toch is het een absolute no-go om de foto weg te laten. Live with it.

• Piet_Piraat7
  • Registratie: september 2011
  • Nu online
Ik kom uit dezelfde omgeving, genoeg werk te vinden hier naar mijn mening. Je verdient nu lekker maar je moet je ook goed realiseren wat werken in een giftige omgeving doet met je. Je kan opgebrand raken, gestrest, geïrriteerd. Is het dat extra salaris dan echt waard om te blijven zitten waar je zit?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Furion2000
@Garyu
Dan heb IK het dus verkeerd geïnterpreteerd haha ;)

VInd het dan niet kortzichtig, maar het klopt ook niet helemaal wat je zegt ben ik dan van mening. Ja in je extreme voorbeelden wel, maar de ene keer is een frisse wind bij die bureaucratie organisatie nodig en de andere keer heb je iets oldschools nodig. Het is dus meer what fits the bill.

Ook kom je af en toe jonge mensen zijn die na 2 jaar al 10x beter zijn dan iemand met 20 jaar ervaring om maar wat random te noemen. Dan kun je niet stellen dan hij dat vliegveld niet kan maken, misschien bouwt hij het wel anders, maar vele male verbeterd. Ook zonder beginners fouten omdat hij beter voorbereid is.... die gasten zijn er echt ;)

Ik denk dus dat je een hele cv en motivatie MOET lezen om een beter beeld te krijgen, iemand op basis van de eerste demographics opzij leggen is als een gratis kraslot niet open krassen omdat de kans klein is.

Acties:
  • +3Henk 'm!

• Jeroenneman
  • Registratie: december 2009
  • Laatst online: 20:35

Jeroenneman

Pre-order/Early Acces: Nee!

Garyu schreef op woensdag 10 juni 2020 @ 15:47:
[...]

Een foto is nog veel minder relevant voor het selectieproces. En toch is het een absolute no-go om de foto weg te laten. Live with it.
Bijzonder. Is er ergens een lijst met CV-vereisten te vinden? Ik heb namelijk het idee dat nogal wat mensen hier hun eigen voorkeuren voorstellen als feit.

Ontopic: projectmanager zegt natuurlijk geen ene drol. In sommige organisaties is een project iets wat in een andere organisatie gewoon een taakje zou zijn. Natuurlijk kun je op je 27e uitblinken, en echt flinke projecten hebben gemanaged, maar dan komt dat blijkbaar niet zo over op je partner aan de andere kant van de tafel bij het sollicitatiegesprek.

Dus óf je wordt nu door je huidige werkgever flink in waarde overschat, óf je weet je kennis en kunde tijdens een gesprek toch niet goed genoeg over te brengen voor een "passende" beloning.

Daarnaast kun je natuurlijk gewoon vragen aan bedrijven die je een aanbod doen, waarom ze in salaris zo afwijken van je huidige werkgever. Dat levert wellicht betere inzichten op dan Tweakers die aan het raden zijn.

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

• Garyu
Jeroenneman schreef op woensdag 10 juni 2020 @ 15:56:
[...]

Bijzonder. Is er ergens een lijst met CV-vereisten te vinden? Ik heb namelijk het idee dat nogal wat mensen hier hun eigen voorkeuren voorstellen als feit.
Even googlen op "foto bij een CV" geeft wel een redelijke impressie. Vroeger niet relevant, tegenwoordig toch echt de standaard. Online sollicitatieformulieren vragen er vaak ook expliciet naar.
Ontopic: projectmanager zegt natuurlijk geen ene drol. In sommige organisaties is een project iets wat in een andere organisatie gewoon een taakje zou zijn. Natuurlijk kun je op je 27e uitblinken, en echt flinke projecten hebben gemanaged, maar dan komt dat blijkbaar niet zo over op je partner aan de andere kant van de tafel bij het sollicitatiegesprek.

Dus óf je wordt nu door je huidige werkgever flink in waarde overschat, óf je weet je kennis en kunde tijdens een gesprek toch niet goed genoeg over te brengen voor een "passende" beloning.

Daarnaast kun je natuurlijk gewoon vragen aan bedrijven die je een aanbod doen, waarom ze in salaris zo afwijken van je huidige werkgever. Dat levert wellicht betere inzichten op dan Tweakers die aan het raden zijn.
^^ lijkt me prima advies.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Transportman
NoepZor schreef op woensdag 10 juni 2020 @ 12:29:
[...]

Netto scheelt het platweg de helft, dus dan is dat in geval van 6K bruto = 3K netto = 250 euro per maand netto. Alleen heeft het wel gevolgen voor je eventuele pensioenopbouw en voor een hypotheek scheelt het ook flink. Daar moet je dan wel rekening mee houden.
Zeker, het scheelt flink (hypotheek 251k bij 4000 bruto per maand naar 214k bij 3500 bruto per maand) en zal ook onderdeel moeten zijn van de afweging van TS, maar als hij echt ongelukkig is in zijn werk EN op zoek is naar een koopwoning, is het maar de vraag of hij nu moet kijken voor iets dat aan de bovenkant van zijn leencapaciteit. Want dan wordt de "gouden kooi" opeens een echte kooi, want hij kan niet weg omdat hij zijn woning moet betalen en zijn salaris redelijk hoog ligt t.o.v. zijn ervaringsniveau, waardoor een overstap met stap terug een stuk lastiger is.

Zelf heb ik in die situatie gezeten, vlak na het kopen van mijn woning moest ik op zoek naar ander werk, maar werd bovengemiddeld betaald voor mijn ervaringsniveau waardoor een stap terug in inkomen vrij zeker was, en was heel blij dat ik niet mijn maximale leencapaciteit had gebruikt, maar redelijk wat lager zat. Daardoor kon ik de terugval in inkomen goed opvangen.

Acties:
  • +5Henk 'm!

• Hetisookwat
Update n.a.v. mijn openen van dit topic.

Ik heb een andere werkgever gevonden waar ik denk gelukkiger te zullen zijn. Mijn voorwaarden gaan er (minimaal) op vooruit, maar mijn functie is er een die een stuk beter bij mij past.

Ik heb er zin in. Bedankt allen voor de hulp.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Fanman
  • Registratie: september 1999
  • Laatst online: 21-06 16:41
Salaris is niet alles hoor.
Bij mijn vorige werkgever kreeg ik een goed salaris, auto van de zaak etc etc.
Na dik elf jaar de knoop doorgehakt, en geswitched van werkgever. Gestart bij de nieuwe werkgever tegen een lager salaris, geen auto van de zaak etc etc.
Dat is nu twee en een half jaar geleden, en nog geen dag spijt van gehad.

Overigens ben ik binnen die twee jaar ook al een paar keer in salaris gestegen, waardoor ik nu zelfs meer verdiend dan bij de oude werkgever.
Pagina: 1

Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5a 5G Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True