Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jweetogh
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 26-04 22:43
Hallo iedereen, ik twijfelde of mijn vragen bij dit subtopic thuis hoorde, en ik heb uiteindelijk besloten dat dit het beste hier past.

Mijn vraag is het volgende. Ik wil mijn PC als HTPC gebruiken en via een HDMI 2.0 (later 2.1) aansluiten aan mijn tv en soundbar. Dit wil ik doen om film en series die ik gedownload, maar ook games die ik 4k, HDR en 60+ fps wil hebben, goed af te kunnen spelen. Ik wil liever niet streamen omdat ik mij daar nog niet echt ervaring in heb (ik heb het dan over Plex en Kodi, Steam Link). Met 'goed' bedoel ik dat HDR 10, Dolby Atmos/ DTS X (en noem alle andere codecs maar op) allemaal werkt en dat de tv in ieder geval HDR 10 kan weergeven en mijn soundbar alle codecs ondersteund. Ik wil hierbij zo min mogelijk problemen (voordat ik een hele lange hdmi en usb kabel koop) en ik vroeg me af of en hoe ik dit het beste kan regelen via Windows 10.

Welke applicatie (VLC? MPC.BE?) kan ik het beste gebruiken om gedownloade films op een fijne manier te kunnen kijken zonder dat ik me druk hoef te maken over of het wel gaat werken? Sluit ik de HDMI kabel aan op de tv mijn tv op de soundbar? Of is het verstandiger om de HDMI kabel aan te sluiten op de soundbar HDMI in en via de soundbar naar de tv te verbinden.

Een andere vraag is of ik dit wel goed aanpak? Moet ik niet overgaat op Plex of Kodi of iets anders? Of moet ik alleen gamen op mijn pc en voor multimedia gewoon een NVIDIA Shield kopen? Ik wil dat laatste sowieso niet, ik kan het eigenlijk niet hebben dat mijn pc slechter is dan zo'n kastje (Dolby Vision uitgelaten).

Hardware:
Ik heb een pc met een i7 7600k, Amd RX 5700 xt, Windows 10 en ik beschik over een HDMI (2.0 en voor later 2.1 kabel).

TV: LG B9

Ik heb nog geen soundbar, maar ik wil er eentje kopen die over HDMI 2.1 gaat beschikken zodat het future proof is. Uiteraard met Dolby Atmos en het liefst 5.1 kanaals.

Wat weet ik al/geprobeerd:
Ik weet dat Dolby Vision niet op Windows 10 wordt ondersteund. Ik kan hier alleen via een NVIDIA shield of via interne apps gebruik van maken. Ik heb geen informatie kunnen vinden over of de AMD RX 5700 Dolby Atmos en DTS:X geluid kan overzetten naar een tv/soundbar. HDR 10 lukt als het goed is wel. Ook heb ik gelezen dat mijn HDMI eerst naar mijn soundbar zou moeten gaan, en dat ik daarna moet hopen dat het videosignaal correct wordt doorgegeven aan mijn tv.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 01:23
Allereerst. Een soundbar met 5.1 kanalen en Dolby Atmos?
Beide gaat het denk ik om een soundbar die het kan begrijpen, maar qua uitvoer doet het niets voor je geluid in ieder geval.

Zelf heb ik overwogen om een HTPC te bouwen voor in de woonkamer.
Als tussenstap (eerst server geupgrade) een Shield gekocht (vorige model) en daar zo blij mee dat we over zijn gegaan naar de Shield en een losse 4k BD-speler gekocht.
Wilde voor mij dan het gezeur niet met een update waarbij niets meer goed werkt. Zeker met een 4k bd-speler in de pc en de software etc. Daarnaast moet het goed werkbaar zijn voor de andere gezinsleden.

Streamen gebeurd hier bekabeld en een film van 60GB 4k materiaal speelt af zonder schokken.
Qua geluid hebben we een goede versterker die alles ondersteund op dit moment. Echter van 6.1 naar 5.0 gegaan (geen plek voor een sub toen de box er nog stond voor de kleine meid en eigenlijk mis ik het niet perse nog. Mede ook omdat het geluid niet belachelijk hard staat).
Wil wellicht ooit wel atmos met een speaker boven je hoofd, maar verwacht niet dat mijn vrouw er blij van gaat worden. :P

Even de rest van de situatie. Voor transcoding heb ik een goede server staan die dat realtime moet kunnen op 2 streams. Nog niet nodig gehad omdat het enige wat ik doe is 4k max beneden aan de tv met de Shield.
Streamen van minder materiaal naar mijn telefoon (Dr. Who uit 1967 oid) en muziek onderweg in de auto.
Dit alles overigens via Plex. Plex server draait op de server en Plex zelf op de andere apparaten.
Werkt perfect. Kodi kan natuurlijk ook, maar Plex vond ik makkelijker te bedienen.

Het kan allemaal wel zoals je zou willen. De vraag is alleen of je niet gewoon lekker de Shield aan moet schaffen. Ikzelf zou zeggen de laatste. En dat is van iemand die een hele HTPC al klaar had staan om te bestellen, maar uiteindelijk toch de Shield heeft behouden. Minder gezeik.
De shield kan met een HDD eraan ook als plex server draaien. Die optie heb je ook nog.
Als je 1Gbit netwerk hebt door het huis of in de buurt, dan kun je streamen vanaf je pc met bijvoorbeeld Steam. Maar je kunt ook gewoon die HDMI kabel gebruiken om op die manier te gamen, bedenk me nu dat dat was wat je aan het einde aan hebt gegeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jweetogh
Arunia schreef op dinsdag 9 juni 2020 @ 17:00:
Allereerst. Een soundbar met 5.1 kanalen en Dolby Atmos?
Beide gaat het denk ik om een soundbar die het kan begrijpen, maar qua uitvoer doet het niets voor je geluid in ieder geval.
Ik ben van de nieuwe generatie en heb alleen maar soundbars gezien, vandaar dat ik soundbar zei:) Ik dacht aan een HW-Q80R bijvoorbeeld als die straks een update krijgt met HDMI 2.1. Of het dan goed 5.1 geluid is of niet, dat is een ander zorg. Voor nu wil ik dat alles zou werken mocht ik er echt voor kiezen om alles aan te sluiten op mijn tv in mijn kamer. Wat zou in mijn geval handiger zijn? Die 500-600 euro besteden aan een avr set? Gaat dat voor beter geluid en minder problemen zorgen (hetzij via Plex of via een hdmi kabel)?
Even de rest van de situatie. Voor transcoding heb ik een goede server staan die dat realtime moet kunnen op 2 streams. Nog niet nodig gehad omdat het enige wat ik doe is 4k max beneden aan de tv met de Shield.
Streamen van minder materiaal naar mijn telefoon (Dr. Who uit 1967 oid) en muziek onderweg in de auto.
Dit alles overigens via Plex. Plex server draait op de server en Plex zelf op de andere apparaten.
Werkt perfect. Kodi kan natuurlijk ook, maar Plex vond ik makkelijker te bedienen.
Sorry dat ik een domme vraag stel, maar bij een server moet ik mij dus een NAS met wat hdd schijfjes voorstellen die verbonden is met de Plex server waar je via je tv (of nvidia shield) materiaal kan streamen. Dit betekent dus dat Plex alle codecs goed zal transcriben en dat ik me daar geen zorgen over hoef te maken?
Het kan allemaal wel zoals je zou willen. De vraag is alleen of je niet gewoon lekker de Shield aan moet schaffen. Ikzelf zou zeggen de laatste. En dat is van iemand die een hele HTPC al klaar had staan om te bestellen, maar uiteindelijk toch de Shield heeft behouden. Minder gezeik.
De shield kan met een HDD eraan ook als plex server draaien. Die optie heb je ook nog.
Als je 1Gbit netwerk hebt door het huis of in de buurt, dan kun je streamen vanaf je pc met bijvoorbeeld Steam. Maar je kunt ook gewoon die HDMI kabel gebruiken om op die manier te gamen, bedenk me nu dat dat was wat je aan het einde aan hebt gegeven.
Nee ik heb helaas nog maar een 50mbps glasvezel verbinding thuis. Hoe het er nu naar uitziet is dus dat ik in ieder geval voor films en series mij moet inlezen in Plex en hoe media servers werken. In het ergste geval moet ik dus een NAS aanschaffen met een Nvidia shield?

En hoe zit het met de HDMI kabel die toch naar mijn tv zal moeten omdat ik games streamen erg irritant vind? Werkt daar een HDMI kabel in de soundbar en een HDMI out naar de eARC van mijn tv gewoon goed?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
vroeger draaide ik gewoon Kodi op Windows 10..

Media (films/muziek/series etc) stonden op mn NAS, echter dat kan natuurlijk ook gewoon op een lokale schijf staan dat maakt allemaal niet uit

Tegenwoordig draait er nog steeds Kodi, maar wel met Plex koppeling. en draait Plex Media Server op mn NAS, maar dat is ook meer omdat het dan niet meer uit maakt of ik "lokaal" op mn HTPC naar een serie kijk, of eens op mn laptop (zowel lokaal als extern)

of in de slaapkamer op de android media speler aldaar (Plex app)

[ Voor 6% gewijzigd door SMSfreakie op 09-06-2020 17:47 ]

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jesco_white
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 07-06 18:16
Ik zou de volgende 3 zaken installeren op je Windows 10 pc:

MPC-HC media player classic
LAV filters (directshow media splitter)
madVR (videorenderer)

Kost wel enige tijd om e.e.a. in te stellen maar daarna heb je topkwaliteit beeld.

Mijn soundbar heeft maar 1 hdmi poort dus de externe apparaten zoals HTPC gaan de TV in en via de TV HDMI ARC poort naar de soundbar om het geluid door te geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jweetogh
jesco_white schreef op zondag 14 juni 2020 @ 16:23:
Ik zou de volgende 3 zaken installeren op je Windows 10 pc:

MPC-HC media player classic
LAV filters (directshow media splitter)
madVR (videorenderer)

Kost wel enige tijd om e.e.a. in te stellen maar daarna heb je topkwaliteit beeld.

Mijn soundbar heeft maar 1 hdmi poort dus de externe apparaten zoals HTPC gaan de TV in en via de TV HDMI ARC poort naar de soundbar om het geluid door te geven.
Geeft je PC via de TV ook signalen als Dolby Atmos door? Werkt dat goed? Wat is het voordeel van madVR boven MPC-HC?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jesco_white
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 07-06 18:16
Volgens mij wel, ik gebruik dat zelf niet want ik downmix naar stereo. Maar voor zover ik weet kan Dolby via bitstreaming over HDMI verzonden worden. Of je tv dat dan weer doorgeeft aan je audioset weet ik niet. Ligt aan je tv denk.

madVR is geen player op zich, maar kun je als soort van plugin laden in MPC-HC. In MPC-HC kun je dan aangeven welke "Directshow video" renderer je wilt gebruiken. Als je madVR hebt geinstalleerd staat die als keuze in het pulldownmenu van MPC-HC.

Zelfde geld voor LAV filters, welke je in MPC-HC kunt gebruiken.

De combi van MPC-HC met gebruik daarin van LAV-filters en madVR resulteert in topkwaliteit video.

[ Voor 7% gewijzigd door jesco_white op 14-06-2020 20:30 ]

Pagina: 1