Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Berkeley
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 03-06 18:46
Afgelopen week is er een bedrijf langs geweest om de spouwmuren te isoleren. Tijdens het isoleren zijn een aantal ventilatie openingen dicht gemaakt met isolatie materiaal. Hier kwam ik pas achteraf achter.

Hierop heb gisteren ik een mail gestuurd met de vraag of de kruipruimte zo nog voldoende kan ventileren, hoe ze dit kunnen garanderen en wanneer nodig hoe ze dit kunnen oplossen.

Op 06-07-2020 komt het zelfde bedrijf het dak isoleren. Na het versturen van de mail werd ik gebeld door de verkoper, ze zouden 06-07 de ventilatie openingen weer open maken. Hij zou dit per mail bevestigen, dit is nog niet gebeurd.

Nu kreeg ik vandaag de factuur gemaild. Hierop heb ik bovenstaande nogmaals uitgelegd en het volgende gestuurd:

* materiaalkosten van het isoleren worden zsm betaald
* arbeidskosten worden betaald zodra de werkzaamheden(ventilatie openingen) volledig uitgevoerd zijn.

Bovenstaande kosten zijn apart op de factuur vermeld ivm het verlaagde btw tarief voor isolatie werkzaamheden.

Nu krijg ik de vraag om 70% te betalen en 30% na afronding van de werkzaamheden.

Eigenlijk ben ik hiermee niet akkoord vanwege het volgende:

* op de offerte staat dat betaling dient te gebeuren na afronding van de werkzaamheden
* 70% van de factuur is uurloon + deel materiaal kosten. Waar in mijn ogen dus een deel nog niet van geleverd is.
* in de offerte wordt verwezen naar een certificering. Ik heb de certificering er nogmaals bij gepakt en ook daarin staat dat er gezorgd moet worden voor voldoende ventilatie.

Nu is mijn vraag eigenlijk als volgt:

* sta ik in mijn recht om dit deel (nog) niet te betalen?
* wat zouden jullie doen? Overdrijf ik door enkel de materiaalkosten te willen betalen of?

Beste antwoord (via Berkeley op 09-06-2020 16:56)

• Sdreeg
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 11-12-2024
Het lijkt erop alsof een deel van de toezeggingen (openen ventilatie, 70% betalen en de rest pas na afronding werkzaamheden) zich telefonisch heeft afgespeeld.

Op zich zou ik er geen probleem van maken om nu 70% over te maken en het restant na het openen van de ventilatieopeningen (het grootste deel van het werk is immers afgerond), maar ik zou het wel graag vooraf op de mail bevestigd willen hebben dat dit zo gaat gebeuren.

Voor zover dus nog niet gebeurd; vraag even om een bevestiging per email van hetgeen is afgesproken (dat je 70% nu betaalt en 30% pas na de opening van de ventilatieopeningen op 6-7-2020). Dat voorkomt eventuele misverstanden die kunnen ontstaan in een telefoongesprek (bijvoorbeeld dat iemand zich de afspraak opeens niet kan herinneren, of dat de betreffende medewerker 4 weken met vakantie is, etc.).

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tomtom901
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 10:09

tomtom901

Moderator General Chat
Ik denk dat je er op een realistische manier naar kijkt, dus nee, lijkt me niet vreemd. Eventueel kan je aangeven dat je, wanneer de werkzaamheden voltooid zijn, het bedrag ter plekke wil pinnen of diezelfde dag nog overmaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 08:41
tomtom901 schreef op dinsdag 9 juni 2020 @ 15:56:
Ik denk dat je er op een realistische manier naar kijkt, dus nee, lijkt me niet vreemd. Eventueel kan je aangeven dat je, wanneer de werkzaamheden voltooid zijn, het bedrag ter plekke wil pinnen of diezelfde dag nog overmaakt.
Precies, prima motivatie om snel langs te komen om eea af te maken en op te lossen. Met alle wil van de wereld kan het anders alsnog tijden duren voor ze het afmaken en op deze manier word jij snel geholpen en krijgen zij snel hun geld d:)b

Bovendien: afspraak is afspraak, betalen na afronding zou ook kunnen betekenen dat je pas alles betaald als het af is.

Listen & subscribe to my Life as a Journey Podcast

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Montaner
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 31-05 22:53
Denk je dat die 30% niet voldoende is om het bedrijf zijn afspraken na te laten komen? Je motivatie is op zich prima, maar wat levert moeilijk doen je op denk je?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 08:41
Montaner schreef op dinsdag 9 juni 2020 @ 16:06:
Denk je dat die 30% niet voldoende is om het bedrijf zijn afspraken na te laten komen? Je motivatie is op zich prima, maar wat levert moeilijk doen je op denk je?
De vraag is wie er moeilijk doet :) Bedrijf heeft werk niet afgemaakt en zegt zelf betalen na afronden werk.
Klant doet zelf voorstel om alvast deel vd factuur te betalen. Bedrijf doet tegenvoorstel.

Eigenlijk verloren energie: werk afmaken, betalen, opgelost. Of denk ik nu te simpel?

Listen & subscribe to my Life as a Journey Podcast

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• graceful
  • Registratie: Maart 2008
  • Niet online
Volgens mij is de oplossing hier 70% betalen. Dat is toch voldoende garantstelling en best wel een flink risico voor het bedrijf, mochten ze deze werkzaamheden op 6-7 alsnog verzaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Berkeley
Montaner schreef op dinsdag 9 juni 2020 @ 16:06:
Die 70% betalen is geen probleem maar ik wil voorkomen dat ze het bijvoorbeeld straks alsnog niet goed oplossen en dan denken ‘laat maar, grootste deel is toch betaald’.

Ik heb dan natuurlijk de factuur voor het isoleren van het dak nog maar als dat gewoon goed geleverd wordt staat dat(lijkt mij) los van dit verhaal en kan/(mag) ik dat niet achterhouden.

Daarom ook de vraag wat jullie zouden doen, ik wil het namelijk ook niet moeilijker maken dan het is of laten escaleren als dat niet nodig is.

Eventueel direct pinnen na uitvoering is misschien ook een optie, inderdaad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gysman11
  • Registratie: Juli 2010
  • Niet online
Berkeley schreef op dinsdag 9 juni 2020 @ 16:23:
[...]

Die 70% betalen is geen probleem maar ik wil voorkomen dat ze het bijvoorbeeld straks alsnog niet goed oplossen en dan denken ‘laat maar, grootste deel is toch betaald’.
In dat geval heb je 30% korting gekregen. Neem aan dat je dan zelf wel de ventilatieopening kunt openmaken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FireAge
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 08:40
Vragen ze netjes om alvast 70% over te maken terwijl ze 90% van het werk gedaan hebben? En ben je verder tevreden met het werk en de werkmethode. Dan zou ik zelf betalen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PB-powell
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 09:09

PB-powell

Mr. Laziness

Ik zou de 70% gewoon overmaken, waarom denk je dat ze het werk verzaken als ze opnieuw langskomen? Heb je reden om aan te nemen dat ze verder de kantjes eraf lopen? Het klinkt alsof je jezelf nu al aan het indekken bent zonder dat je het bedrijf de kans hebt gegeven het probleem op te lossen.
Volgens mij bieden ze een prima oplossing aan, dat ene maandje met mindere ventilatie zal geen heus niet tot directe problemen leiden.

In de IT gaat alles automatisch, maar niets vanzelf | Marktplaats | YouTube

Acties:
  • Beste antwoord
  • +2 Henk 'm!

• Sdreeg
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 11-12-2024
Het lijkt erop alsof een deel van de toezeggingen (openen ventilatie, 70% betalen en de rest pas na afronding werkzaamheden) zich telefonisch heeft afgespeeld.

Op zich zou ik er geen probleem van maken om nu 70% over te maken en het restant na het openen van de ventilatieopeningen (het grootste deel van het werk is immers afgerond), maar ik zou het wel graag vooraf op de mail bevestigd willen hebben dat dit zo gaat gebeuren.

Voor zover dus nog niet gebeurd; vraag even om een bevestiging per email van hetgeen is afgesproken (dat je 70% nu betaalt en 30% pas na de opening van de ventilatieopeningen op 6-7-2020). Dat voorkomt eventuele misverstanden die kunnen ontstaan in een telefoongesprek (bijvoorbeeld dat iemand zich de afspraak opeens niet kan herinneren, of dat de betreffende medewerker 4 weken met vakantie is, etc.).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Berkeley
Bedankt voor jullie input! Ik heb verzocht om de bevestiging dat ze 6-7 de werkzaamheden voltooien op de mail te zetten.

Aangegeven per mail dat zodra ik die bevestiging heb, ik de 70% over maak.

Ik ga er van uit dat het allemaal goed komt, en uiteindelijk is de openingen zelf openmaken natuurlijk ook geen probleem mocht dat nodig zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

@Berkeley Ik zou het omwisselen, en 30% nu en 70% als alle werkzaamheden naar tevredenheid zijn uitgevoerd.

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 08:49
Hackus schreef op dinsdag 9 juni 2020 @ 17:09:
@Berkeley Ik zou het omwisselen, en 30% nu en 70% als alle werkzaamheden naar tevredenheid zijn uitgevoerd.
Want, het bedrijf hoeft zijn personeel niet te betalen en de leverancier niet te betalen voor de materialen?

70% nu en 30% bij afmaken is zeker reëel, prima afspraak dus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

President schreef op dinsdag 9 juni 2020 @ 17:13:
[...]

Want, het bedrijf hoeft zijn personeel niet te betalen en de leverancier niet te betalen voor de materialen?

70% nu en 30% bij afmaken is zeker reëel, prima afspraak dus
Dat is jouw kijk er op, niet de mijne. Neem aan dat het niet afhankelijk is van 1-2 klussen. verder is er niet goed werk geleverd, dus waarom een groot deel betalen en dan maar hop[en dat het goed komt ?

* op de offerte staat dat betaling dient te gebeuren na afronding van de werkzaamheden

Dat is dus afgesproken, en dat betekent dat het nu dus te vroeg is om al over te gaan op 70%.

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• emnich
  • Registratie: November 2012
  • Niet online

emnich

kom je hier vaker?

Je houdt normaal gesproken geld achter zodat, als ze hun afspraken niet nakomen, je het zelf kan laten doen en er dan niet slechter van wordt.

Dus als die 30% de kosten om iemand anders dit te laten doen ruimschoots dekt dan gewoon betalen. Als je verwacht dat het daarvoor niet kan dan uiteraard minder betalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PB-powell

PB-powell

Mr. Laziness

Hackus schreef op dinsdag 9 juni 2020 @ 17:19:
[...]

Dat is jouw kijk er op, niet de mijne. Neem aan dat het niet afhankelijk is van 1-2 klussen. verder is er niet goed werk geleverd, dus waarom een groot deel betalen en dan maar hop[en dat het goed komt ?

Dat is dus afgesproken, en dat betekent dat het nu dus te vroeg is om al over te gaan op 70%.
Mooie kijk erop, maar zo werkt het natuurlijk niet. 99% van het werk is uitgevoerd, alleen er moeten een paar ventilatiegaten open gemaakt worden. Dan is het voorstel van 70% betalen nu en 30% na afloop daarvan meer dan prima.
Als je een nieuwe keuken laat plaatsen en alleen een stukje kitwerk rondom de tegels moet nog afgemaakt worden betaal je dan ook maar 30% als de rest wel af is en klaar? Denk dat leveranciers dan snel klaar zijn met jouw...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

PB-powell schreef op dinsdag 9 juni 2020 @ 19:12:
[...]

Mooie kijk erop, maar zo werkt het natuurlijk niet. 99% van het werk is uitgevoerd, alleen er moeten een paar ventilatiegaten open gemaakt worden. Dan is het voorstel van 70% betalen nu en 30% na afloop daarvan meer dan prima.
Als je een nieuwe keuken laat plaatsen en alleen een stukje kitwerk rondom de tegels moet nog afgemaakt worden betaal je dan ook maar 30% als de rest wel af is en klaar? Denk dat leveranciers dan snel klaar zijn met jouw...
Nee, het dak moet ook nog gebeuren.( ik lees nergens dat dit een gescheiden opdracht is)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PB-powell

PB-powell

Mr. Laziness

Hackus schreef op dinsdag 9 juni 2020 @ 19:20:
[...]

Nee, het dak moet ook nog gebeuren.( ik lees nergens dat dit een gescheiden opdracht is)
Omdat er een factuur is verstuurd voor het isolatie werk? Toevallig komt hetzelfde bedrijf het dak doen en kunnen ze dan een stukje herstelwerkzaamheden uitvoeren. Dus het voorstel blijft prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 39993

Ik zie geen probleem. Bedrijf erkent dat er een restpunt is, geeft aan wanneer ze het willen oplossen en voor die 30% kun je het hoe dan ook geregeld krijgen als ze echt zouden verzaken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pizza_Boom
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 03-06 14:45
Hackus schreef op dinsdag 9 juni 2020 @ 19:20:
Ik lees dat, zij het tussen de regels door, wel. Waarom zou het bedrijf anders niet 2 dagen achter elkaar komen? Dat is toch verschrikkelijk inefficiënt?
Hackus schreef op dinsdag 9 juni 2020 @ 17:09:
Ik werk ook in de bouw. Als je dit doet als opdrachtgever, zijn de meeste aannemers/onderaannemers ook bereid om de werkzaamheden even uit te stellen totdat je wel ongeveer naar rato betaald hebt. Niet direct, maar na een paar keer leuren om geld gaat het gewoon op pauze. Ook eens zo'n grapjas gehad: opleverpunt in het tot dan toe opgeleverde die de waarde van ca. 1500 euro had, bijna 75.000 euro aan facturen tegen houden. Denk je dat daar nog nieuwe leveringen naartoe gaan en verder gewerkt wordt voordat de eerdere facturen betaald gaan worden?

Over wat voor openingen gaat het? Zijn het open stootvoegen of heb je van die ventilatiekokers in je muur zitten die tussen je kruipruimte en je buitenmuur lopen? Ik snap overigens niet, TS, dat je niet gewoon zelf deze bevestiging mailt naar de verkoper. En anders nogmaals bellen (en nogmaals, en nogmaals), totdat je het wel hebt.

"Lieve verkoper,

hierbij bevestig ik dat wij op 1-2-3 telefonisch hebben afgesproken dat Pietje Puk en Kareltje Kas bij het isoleren van het dak meteen de ventilatieopeningen voor de spouw/kruipruimte open zullen maken.

Dikke zoen,
Berkeley"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

@PB-powell @Pizza_Boom Er is al een afspraak om te betalen na werkzaamheden.
Verder kun je speculeren wat je wilt. Je zou ook kunnen denken. hey we hebben 70% al binnen, waar maken we ons druk om, de rest van het werk heeft geen haast.

Als het zo is dat dit 1 klus/opdracht is, en het dak een 2e en het gaat om de factuur van 1e klus is het geheel anders. Dan had TS ook niet direct het dakwerk aan hoeven geven. OP komt over of het één gehele klus is wat (om welke reden ook) in 2 delen wordt gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Berkeley
Het is inderdaad 1 klus, die vanwege planning bij het bedrijf zelf in 2 delen gedaan wordt. Dus zwart-wit hoef ik pas te betalen na oplevering van dakisolatie.

Ik ga er van uit dat alles wel goed komt, kosten voor het isoleren van het dak zijn een stuk hoger dat dat voor de spouwmuur. Dus wat dat betreft heb ik ook nog wel wat 'achter de hand'.

Ik heb zelf de bevestiging wel gemailed maar nog geen antwoord dat hun daar ook mee akkoord zijn. Daar is het wachten nu op. Vanwege bovengenoemde reden vindt ik het ook geen probleem de 70% te betalen.
Pagina: 1