Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marijni12
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 29-05 22:22
Dag allemaal,

Afgelopen week is (helaas) mijn Sony KDL-50W815B overleden. Ik was uitermate tevreden met deze televisie en was eigenlijk nog niet van plan om een nieuwe te kopen tot de nieuwe generatie consoles er is, maar nu 'moet' het eigenlijk wel. Ik laat TV's niet repareren, dan koop ik liever wat nieuws.

Ik zoek een?
Mijn Sony was 50 inch. Tegenwoordig is dat niet zo'n gangbaar formaat meer, dus ik ben op zoek naar een 55 inch paneel.

Wat is je budget?
Ik heb geen vast budget, maar wil eigenlijk niet te veel geld uitgeven. 850 euro is op dit moment wel echt de max.

Ik wil het apparaat gaan gebruiken om ......
De TV wordt met name gebruikt om te gamen. Op dit moment is dat een PS4, maar ik ben van plan om rond de release z.s.m. een PS5 te kopen. Ik speel met name Call of Duty en FIFA en vind een lage inputlag belangrijk. Incidenteel wordt de TV gebruikt voor live TV met een KPN settopbox. Ook kijk ik af en toe een serie via Netflix/Amazon Prime/Videoland.

Wat heb je zelf al gevonden?
Eigenlijk zou ik op dit moment de Samsung 55Q70R willen kopen.

Welke vragen heb je hier nog over?
Het probleem is alleen een beetje dat deze niet beschikt over HDMI 2.1. De nieuwste generatie consoles zal HDMI 2.1 gaan gebruiken om 4K/120Hz te ondersteunen. Ik vraag me wel ernstig af of deze consoles dat daadwerkelijk aan gaan kunnen, en zeker of dit relevant zal zijn voor CoD/FIFA.

Lang verhaal kort: gaan voor de Samsung of wachten op de nieuwe line-ups, met 'betaalbare' modellen met HDMI 2.1?

Beste antwoord (via marijni12 op 09-06-2020 21:34)

• Freshouttheoven
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 23:33
De nieuwe generatie consoles gaan het moeilijk krijgen qua 4K gaming op 120Hz (lees: full bandwidth zonder trucjes), wellicht wanneer er bijv. weer een tussentijdse upgrade uitkomt in de vorm van een PS5 Pro dat 4K@120Hz haalbaarder zal zijn.

Persoonlijk zou ik voor de 55C9 kiezen, dan ben je toch redelijk future proof.

Wanneer je dichter bij jouw huidige budget wilt blijven kun je beter voor de Sony XG559505 kiezen i.p.v. de Samsung 55Q70R. Door de implementatie die Samsung gebruikt m.b.t. hun Game Mode wordt o.a. FALD gereduceerd, hierdoor oogt zwart meer grijzig en kleuren/ details komen minder goed tot z'n recht.

Het verschil van 5ms m.b.t. de input lag is in de praktijk te verwaarlozen, zo treed er al meer lag op tussen de controller en de PS4 zelf. De 55XG9505 kun je ook voor rond de 850 euro kopen wanneer je een aantal winkels aanschrijft.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• benbaba
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
Tja, uiteindelijk moet je zelf kiezen wat handig is voor jou. Niemand weet nu nog welke en hoeveel games 4K@120Hz gaan draaien. Wil je nu of z.s.m. een nieuwe tv dan is de Q70R een goede keuze. Anders moet je een tussenstap nemen om over een jaar een model met 2.1 nemen. Bijvoorbeeld de Q80T als 'ie dan in prijs is gezakt. Input lag vormt geen probleem meer bij huidige tv's. Het grootste verschil zit 'm voornamelijk in hdr-capabele hardware.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marijni12
benbaba schreef op dinsdag 9 juni 2020 @ 15:38:
Tja, uiteindelijk moet je zelf kiezen wat handig is voor jou. Niemand weet nu nog welke en hoeveel games 4K@120Hz gaan draaien. Wil je nu of z.s.m. een nieuwe tv dan is de Q70R een goede keuze. Anders moet je een tussenstap nemen om over een jaar een model met 2.1 nemen. Bijvoorbeeld de Q80T als 'ie dan in prijs is gezakt. Input lag vormt geen probleem meer bij huidige tv's. Het grootste verschil zit 'm voornamelijk in hdr-capabele hardware.
Zo'n 'tussenstap' vind ik een beetje zonde van het geld. Reken 380 nu plus volgend jaar alsnog een euro of 800-850, dan zit je al op 1230 euro. Dan zou ik eigenlijk net zo goed nu gewoon vast een LG C9 OLED (pricewatch: LG OLED55C9PLA Zwart) kunnen nemen voor 1239 euro. Dan heb je nú een nieuwe TV, en ook meteen HDMI 2.1.

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• Freshouttheoven
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 23:33
De nieuwe generatie consoles gaan het moeilijk krijgen qua 4K gaming op 120Hz (lees: full bandwidth zonder trucjes), wellicht wanneer er bijv. weer een tussentijdse upgrade uitkomt in de vorm van een PS5 Pro dat 4K@120Hz haalbaarder zal zijn.

Persoonlijk zou ik voor de 55C9 kiezen, dan ben je toch redelijk future proof.

Wanneer je dichter bij jouw huidige budget wilt blijven kun je beter voor de Sony XG559505 kiezen i.p.v. de Samsung 55Q70R. Door de implementatie die Samsung gebruikt m.b.t. hun Game Mode wordt o.a. FALD gereduceerd, hierdoor oogt zwart meer grijzig en kleuren/ details komen minder goed tot z'n recht.

Het verschil van 5ms m.b.t. de input lag is in de praktijk te verwaarlozen, zo treed er al meer lag op tussen de controller en de PS4 zelf. De 55XG9505 kun je ook voor rond de 850 euro kopen wanneer je een aantal winkels aanschrijft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dmantione
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 09-06 17:14

dmantione

Moderator Beeld & Geluid
Trek je voor spelcomputers niets aan van die 120Hz. Net als dat de huidige spellen vaak op 30Hz draaien, terwijl de computer 60Hz kan, zullen spellen in de toekomst ook die 120Hz niet gebruiken, mochten ze dat toch doen, dan is er niet zoveel aan de hand, dan krijg je een lagere kleurenresolutie en daar heb je bij snel bewegend beeld echt geen last van.

Als je een PC-speler bent en een nextgen videokaart gaat kopen, dan wordt de HDMI 2.1 een stuk relevanter, omdat de PC wel de spierballen heeft om spellen op 120 fps te draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marijni12
dmantione schreef op dinsdag 9 juni 2020 @ 17:56:
Trek je voor spelcomputers niets aan van die 120Hz. Net als dat de huidige spellen vaak op 30Hz draaien, terwijl de computer 60Hz kan, zullen spellen in de toekomst ook die 120Hz niet gebruiken, mochten ze dat toch doen, dan is er niet zoveel aan de hand, dan krijg je een lagere kleurenresolutie en daar heb je bij snel bewegend beeld echt geen last van.

Als je een PC-speler bent en een nextgen videokaart gaat kopen, dan wordt de HDMI 2.1 een stuk relevanter, omdat de PC wel de spierballen heeft om spellen op 120 fps te draaien.
Bedankt voor je reactie. Dan wordt de afweging al wat anders. De vraag is dan of je 400 euro meer over hebt voor OLED. Mijn gevoel zegt dat dat het wel waard is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vosss
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 23:16
marijni12 schreef op dinsdag 9 juni 2020 @ 18:10:
[...]

Bedankt voor je reactie. Dan wordt de afweging al wat anders. De vraag is dan of je 400 euro meer over hebt voor OLED. Mijn gevoel zegt dat dat het wel waard is.
Ik vind het dat wel waard, al moet je wel een beetje uitkijken met inbranden.

Mijn volgende TV gaat denk ik geen OLED meer worden daardoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marijni12
vosss schreef op dinsdag 9 juni 2020 @ 18:30:
[...]

Ik vind het dat wel waard, al moet je wel een beetje uitkijken met inbranden.

Mijn volgende TV gaat denk ik geen OLED meer worden daardoor.
Heb je echt zo’n last van dat inbranden ja? Wij hebben in de woonkamer al minstens twee jaar een 65 inch OLED van LG, die veel vaker gebruikt wordt dan de TV die ik nu ga aanschaffen. Daar is niks te merken van inbranden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vosss
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 23:16
marijni12 schreef op dinsdag 9 juni 2020 @ 18:33:
[...]

Heb je echt zo’n last van dat inbranden ja? Wij hebben in de woonkamer al minstens twee jaar een 65 inch OLED van LG, die veel vaker gebruikt wordt dan de TV die ik nu ga aanschaffen. Daar is niks te merken van inbranden.
Dat inbranden had te maken met dat mijn handleiding niet duidelijk was. Daar stond in dat je de tv altijd verbonden moet laten met het stopcontact en daar stond in als je hem langere tijd niet gebruikt dat je hem uit het stopcontact moet halen.

Wat ik dus iedere avond deed was gewoon compleet van de stroom gooien als we naar bed gingen en daags erna gewoon de hele dag moesten werken. Ik vind dat langere tijd niet gebruiken. Bovendien compleet zinloos om een tv in standby te laten staan als je niet eens thuis bent of ligt te slapen.

Klaarblijkelijk kon die tv dan niet voldoende keren zijn clear panel noise programmaatje op de achtergrond draaien wat liep als ie op standby gezet werd.

Heel gezeik over geweest mbt paneel vervangen, maar uiteindelijk heeft LG dat wel kosteloos gedaan, mede ook omdat ze precies van het model ná mijn model het veel duidelijker in de handleiding hebben staan en ze dus van het probleem af wisten. Ik wist dat dus niet.

Maargoed, nu laten we hem 's avonds gewoon in standby staan en trekken we 's morgens voor we gaan werken alsnog de stekker eruit, tegen die tijd is ie al lang en breed klaar met dat clear panel noise geneuzel.

Ondanks dat zie ik nu een half jaar of wat later toch al weer heel lichtjes een logootje inbranden.

Dus qua beeld: absoluut waard, qua inbranden, beetje minder. Volgende wordt denk ik een 75 inch QLED en dan kan de 65 inch OLED naar de slaapkamer :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dmantione
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 09-06 17:14

dmantione

Moderator Beeld & Geluid
Angst speelt een grote rol bij de aankoopbeslissingen van consumenten, maar is en blijft een slechte raadgever. OLED heeft een spectaculair effect op je televisie-ervaring en na 2 1/2 jaar ervaringsdeskundige kan ik ook vaststellen dat het inbrandspook prima beheersbaar is, hij geeft nog altijd beeld alsof hij gisteren uit de fabriek kwam. Een leeftijd van 2 1/2 jaar is natuurlijk nog jong, maar ik durf de stelling wel aan dat deze TV minimaal 10 jaar mee kan.

Een OLED koop je evenwel niet voor 850 euro. De budgetkwestie is een goede reden om niet voor een OLED te kiezen, het inbrandspook is wat het woordt zegt, vooral een spook en niet een reden waar je je zorgen om moet maken bij aankoop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marijni12
Na het op me laten inwerken van de verschillende opties, heb ik besloten toch voor de LG OLED55C9PLA te gaan. Het eventueel afwachten van andere opties met HDMI 2.1 zal toch resulteren in een lagere beeldkwaliteit. Ik kan me haast niet voorstellen dat er binnenkort 55" OLED-televisies op de markt komen onder de 1000 euro. Bedankt voor het meedenken allemaal.
Pagina: 1