Fans/Ventilatoren in Kast.

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yushi
  • Registratie: Juli 2019
  • Niet online
Hallo,

Ik ga samen met een vriend 2 Pc's bouwen en nu hebben we wat vragen over de fans.

1: Als onze case 2x 140mm of 3x 120mm fans support in front, is het dan beter om voor de 140mm of de 120mm te gaan? 3 kunnen misschien iets minder hard draaien maar is wel weer 1 meer.

2: Is het beter om ze op moederbord aan te sluiten of kan rechtstreeks op de voeding ook? zit er groot verschil in?

3: We hebben dit moederbord: pricewatch: ASRock B450M Pro4
Als we voor de 3x 120mm fans gaan en er zit al 1 120mm fan bij zitten we dus op 4 fans. Het moederbord heeft 3x 4-pins case fan headers. Kunnen wij meerdere fans op 1 header zetten? Zo ja, hoeveel kunnen er op 1 header?

4: Aangezien we dezelfde kast pakken, maar toch beetje anders willen gaan we voor verschillende soorten leds. Welke van deze fans zijn het "beste".
pricewatch: Xilence XPF120.TBL, 120mm
pricewatch: Inter-Tech L-12025 Blauw, 120mm
pricewatch: Akasa Vegas Blauw, 120mm
pricewatch: BitFenix Spectre Blue Led, 120mm
pricewatch: BitFenix Spectre LED PWM 14cm Oranje, 140mm

We twijfelen nog tussen deze 3 kasten:
pricewatch: Aerocool Aero One Mini Zwart
pricewatch: Cooler Master NR400 (without ODD)
pricewatch: Silverstone PS15 (zonder RGB fans) Zwart

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 12:16
1) 2x 140 mm, die maken minder geluid, en geven ruim voldoende verse lucht.
2) uhhh.... hoe wil je dat doen? Dan kan de fan sowieso niet gecontroleerd worden, en draaien ze altijd op max speed (dus veel geluid).
3) ja, dat kan met een fan-splitter zoals pricewatch: Akasa PWM fan splitter, let wel op, fan 1 (van de 2) bepaald hoe hard er gedraaid moet worden, dus gebruik ze op vergelijkbare locatie. Beter is om 14 cm fans te pakken ipv 12 cm fans.
4) Als RGB niet hoeft: pricewatch: be quiet! Pure Wings 2 PWM, 140mm
Als RGB wel moet, ik zou liever grotere fans zien (stuk minder geluid): pricewatch: Scythe Kaze Flex 140 RGB PWM (1800rpm), 140mm

Mocht je zelf nog willen zoeken:
https://tweakers.net/vent...o-y-Kr6Far-PHiGgecmIOf8Bg

van de fans die je gekozen hebt kan alleen de bitfenix spectre varrieren in rotatiesnelheid. De andere 3 wil je dus sowieso niet.

5) ik ou nog eens opnieuw twijfelen :
https://nl.hardware.info/...n-dit-moment---maart-2020

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• htca
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 04-07 20:06
1: 2x140 doen
2: dat kan misschien met een verloopje, maar in dat geval draaien je fans altijd op volle toeren met de nodige herrie daarbij. Optioneel zou je een fancontroller kunnen gebruiken. Ik zou dat niet doen.... slechter alternatief dan een splitter.
3: dat kan wel, maar als je 140mm gebruikt heb je dat voor je koeling niet nodig. en zoals @99ruud99 al aangeeft moet je de gesplitte fans min of meer op dezelfde locatie zetten (dus allebei front of waar je ze ook wilt zetten) Mijn persoonlijke mening; ik zou voor 2 of 3 fans gaan aangesloten op je motherboard bij voorkeur met 140mm.
4: Ik weet niet wat je definieert als de "beste". De stilste? De meeste luchtverplaatsing? ARGB of andere RGB opties?
5: Ik heb gisteren een systeem in elkaar gezet met https://tweakers.net/pric...ure-base-500dx-zwart.html stil en wat RGB opties (geen overdreven kermis). Mijn vriendin begon zich af te vragen of dat vliegtuig op mijn bureau ook kon landen en de motor uit kon zetten (maar ik had ook hiervoor een sharkoon budget case, rammelkast). In aanvulling dus voor je overweging.

Succes met bouwen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yushi
  • Niet online
@99ruud99
Zit er een groot verschil in geluid/koeling tussen een 120mm en 140mm of valt het mee?

En vanaf hoeveel dB is een fan echt hoorbaar, en als je er 2 hebt is het dan ook 2x zo luid?

RGB hoeft niet per se, maar een LED kleurtje was wel leuk, maar als ik jou lijstje zie wordt het allemaal wel een stuk duurder. Beetje raar een kast te pakken van €50-€60 en er dan voor €28 extra fans in te zetten.

5: Ik had hier naar gekeken, maar zo werd bijv. de Cooler Master MasterBox Q300L geprezen terwijl ik andere reviews las en ze niet zo tevreden waren over de kast (niet zo stevig en acrylic zijkant waar snel krassen op te zien zijn.

Liefst gingen we voor deze kast: pricewatch: Metallic Gear Neo Air Zwart
Maar is nogal groot en ben bang dat een micro-atx bordje er in beetje in wegvalt..

@htca
ja, met beste bedoelde ik het geluid i.c.m luchtverplaatsing.

Zeker een mooie kast! alleen is die wel €99, aangezien we meer een soort van budget build hebben hoopten we toch voor €50-€60 een mooi kastje te vinden. Ook is die nogal groot en zijn bang dat het beetje lomp uitziet met een micro-atx moederbord erin.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 99ruud99
Je kan gewoon kijken naar dB 3 dB meer is 2x zo hard geluid. Kijk ook naar luchtverplaatsing EN naar geluidsproductie bij minimum aantal toeren. (Makkelijkste rekensom, ga er vanuit dat geluid evenredig aan toeren is, klopt niet helemaal exact, maar toch). 90% van de tijd hoeven de fans niet op volle kracht aan. Bovendien beetje goede kast zorgt voor betere luchtstroom dan een goedkope budget kast met paar extra fans erin. (En koop je dan ook een 4 stoffilters erbij ?

Je gaat dus ook niet voor een kast van 50-60 euro, of je wilt een stofzuiger :) Je hebt minimaal een stoffilter en een beetje oke geluidsdemping nodig.

waarom wil je zo graag een micro-atx? Ruimtegebrek of geld besparen ?

Wat vind je van die scythe fans?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• htca
Yushi schreef op dinsdag 9 juni 2020 @ 14:39:

@htca
ja, met beste bedoelde ik het geluid i.c.m luchtverplaatsing.
Dan zou ik voor 140mm gaan. Het gaat om de luchtverplaatsing een 140mm verplaatst per R meer lucht dan een 120mm. Meer R is meer herrie... Omgevingsgeluid is meestal zo rond de 28dB, 3dB erbij is een verdubbeling van je geluid, een rammelkast doet niet zoveel aan isolatie.

Ik ben niet zo heel erg thuis in de moederborden, maar ik vermoed dat je het moederbord al hebt of hebt gekregen. Als je niet wilt upgraden later, zou je ook specifiek naar een mATX case kunnen kijken. Maar we dwalen af van je oorspronkelijke vraag: 140/120 -> 140!

[ Voor 1% gewijzigd door br00ky op 05-12-2021 20:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yushi
  • Niet online
Ik dacht dus dat deze 3 kasten wel goed waren, mesh front voor goede airflow en kregen ook wel goede reviews. De 2-3 extra fans zijn dan ook meer esthetisch en zodat ik bijv. de rode leds heb en vriend de blauwe. Is niet per se bedoeld voor betere airflow (wel mooi meegenomen altijd).

Dit bord werd vooral aanbevolen als beste micro-atx bord met goede reviews. Ook hebben we alle extra toeters en bellen (aansluitingen) niet nodig, dus waarom zouden we dan voor een ATX bord gaan.

Met deze borden is verder niks mis:
pricewatch: Asus TUF B450-Plus Gaming
pricewatch: ASRock B450 Pro4

Die scythe fans zijn zeker mooi, alleen dan is het weer €13,50 extra per fan, misschien beetje overdreven als het alleen esthetisch is en de totale build rond de €550-€600 zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yushi
  • Niet online
@htca Het moederbord is nog niet binnen, we gaan straks alles tegelijk en x2 bestellen zodat we samen kunnen bouwen.

Hebben naar mATX cases gekeken en rond de €60 en dan waren deze 3 de enige 3 degelijke/mooie die we hadden gevonden. (alhoewel de Aerocool Aero One Mini ook best groot lijkt voor een "mini" Small form factor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• htca
Yushi schreef op dinsdag 9 juni 2020 @ 15:12:
@htca Het moederbord is nog niet binnen, we gaan straks alles tegelijk en x2 bestellen zodat we samen kunnen bouwen.

Hebben naar mATX cases gekeken en rond de €60 en dan waren deze 3 de enige 3 degelijke/mooie die we hadden gevonden. (alhoewel de Aerocool Aero One Mini ook best groot lijkt voor een "mini" Small form factor.
Ik weet niet wat je met het systeem wilt, hoe je huidige build/plan er uit ziet, wat je budget is. Maar dan zou ik hier https://gathering.tweakers.net/forum/list_topics/121 een topic openen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 5pë©ïàál_Tèkén
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 04-07 16:36
Hoe hoorbaar de fans zijn hangt af van een aantal dingen. Natuurlijk hoeveel dB ze produceren maar ook hoe ze gemonteerd zijn bijvoorbeeld, geluidsisolatie van de kast, afstand case <--> oren, achtergrondgeluid, toonhoogte etc.

Volgens mij (pin me er niet op vast!) hebben komt pricewatch: be quiet! Pure Wings 2 PWM, 140mm niet met rubberen bevestigings units die resonantie vibratie shizzle voorkomen.
Sommige cases hebben geluidsisolatie in de panelen (zoals deze pricewatch: Nanoxia Deep Silence 6 Rev.B Zwart maar andere ook). Scheelt ook weer in wat je hoort.

Team anti-scalp - wauw..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 07:51
Welke cpu en videokaart gaat gebruikt worden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yushi
  • Niet online
@Uszka 1600 AF i.c.m. RX 470/570-480/580 (kijken waar we een goede 2dehands deal kunnen vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Nu online
3dB is een verdubbeling in geluidsdruk, maar het menselijk oor ervaart het pas als verdubbeling bij 10dB meer.
Echter dB's zeggen helemaal niks omdat de fabrikanten allemaal op een verschillende manier meten, en daar kan zomaar 20dB verschil in zitten.

Echter jij hebt zoveel airflow niet nodig met zoveel fans, dus simpelweg op weinig rpm laten draaien is voldoende.
140mm fans zijn wel iets efficiënter in het verplaatsen van lucht, maar ook dat maakt voor jou niet zoveel uit.
Het belangrijkste (om geen herriebak te hebben) is dat je de fans op 500-800rpm kan laten draaien, of door een max rpm van die hoeveelheid of door ze te kunnen aansturen (via moederbord of fancontroller).

Goedkope fans zijn (uiteraard) minder efficiënt en van slechtere kwaliteit (lagers, onbalans, geluidsdemping/rubber) waardoor ze meer herrie maken, maar goede fans worden al snel erg duur.

Je kunt natuurlijk ook nog kijken naar een behuizing waarbij de gewenste fans er al bij komen...
Bv: pricewatch: Cooler Master MasterBox MB311L ARGB (met ARGB controller)

[ Voor 10% gewijzigd door mitsumark op 09-06-2020 21:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dagion
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 12:38
Wat ik nog als tip wil meegeven is inderdaad kijken of je een behuizing kunt vinden die al redelijk aan je wensen voldoet qua uiterlijk en meegeleverde fans en als je een budget build maakt dan voorlopig geen vervangende fans kopen. Dan maar even geen LED ;) en lekker doorsparen voor kwaliteit en iets wat helemaal naar je wens is.

Zie je redelijk vaak bij builds; "oh ja ook nog een voeding en behuizing met wat fans". Geef mij maar een goed uitgedachte behuizing met airflow, stille (eventueel verlichte) fans en een voeding die geen geluid maakt. Zal wel oud worden haha :)

Edit: 30 euro voor fans is weinig in mijn ogen, maar ik ben Noctua fan.. jammer genoeg voor de portemonnee.

[ Voor 8% gewijzigd door Dagion op 10-06-2020 00:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yushi
  • Niet online
@mitsumark
Dus dan zouden de Inter-Tech L en Akasa Vegas wel goed kunnen zijn als ik puur naar de Geluidssterkte kijk?

Vergeleken met de suggesties van @99ruud99
https://tweakers.net/pric...1;1261603;468845;1509524/

1 ding wat ik nog niet snap,
je hebt dus 3 pin connector en 4 pin connectors, nu had ik online gelezen dat 4 pin altijd PWM is,
Hoe kan de pricewatch: Inter-Tech L-12025 Blauw, 120mm dan zowel 3 als 4 pin connectors hebben en toch maar 1 Rotatiesnelheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
Omdat ze ook soms niet kunnen werken op lage snelheid. (Minimale snelheid ligt hoog).
Zie het als een auto. Probeer eens 30 km/u te rijden in de 5e versnelling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dr Pro
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 03-07 13:13
Ik zou voor Arctic fans gaan.
Is 10m3/h echt 23 euro waard??

https://tweakers.net/pricewatch/compare/1171413;262955/

Of in het geval van 140mm
https://tweakers.net/pricewatch/compare/334183;1253331/

[ Voor 26% gewijzigd door Dr Pro op 10-06-2020 13:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yushi
  • Niet online
@Dr Pro Een goed punt, alleen ben ik dus opzoek naar fans met LED (vaste kleur of RGB),
Het is vooral voor het oog en niet zo zeer voor de koeling aangezien het een budget build is met een 1600 AF en RX 470-570 of RX 480-580 wat waarschijnlijk al die extra koeling niet nodig gaat hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dr Pro
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 03-07 13:13
Yushi schreef op woensdag 10 juni 2020 @ 13:22:
@Dr Pro Een goed punt, alleen ben ik dus opzoek naar fans met LED (vaste kleur of RGB),
Het is vooral voor het oog en niet zo zeer voor de koeling aangezien het een budget build is met een 1600 AF en RX 470-570 of RX 480-580 wat waarschijnlijk al die extra koeling niet nodig gaat hebben.
Dan valt Arctic inderdaad af :)
Ben fan (no pun intended) van Arctic sinds ik hun P4 cooler, die had ik toen gekocht om m'n stock te vervangen.
Was tevens de laatste keer dat ik een PC heb gebouwd haha }:O

offtopic:
Hij is gewoon nog te koop! pricewatch: Arctic Super Silent 4 Ultra TC _/-\o_ _/-\o_

[ Voor 14% gewijzigd door Dr Pro op 10-06-2020 13:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yushi
  • Niet online
Maar ben het wel met je eens dat goedkopere producten vaak ook goed kunnen zijn,
maar snap ook dat als je een PC van €1500 gaat bouwen je niet op een paar tientjes kijkt en dan wel goede rustige fans wilt.

Alleen met een budget rond de €550 probeer je toch zo veel mogelijk geld te besparen en misschien dat geld wat je dan bespaard in betere CPU of GPU te stoppen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rain2reign
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 01-07 15:26
De Arctic P-serie fans gebruiken en andere (en nieuwere design) bearing en motor dan Arctic's F-series. Ik heb van beide in bezit de 140mm PWM PST fans en de pricewatch: Arctic P14 PWM PST, 140mm vibreert bijna niet tot op +/- 1400 rpm (waar ik ze op heb vergeleken) en is daarnaast stiller op de hogere rpm. Misschien is dat wellicht ook een kandidaat.

De eerder genoemde pricewatch: be quiet! Pure Wings 2 PWM, 140mm is ook fantastisch in mijn ervaring zowel als de pricewatch: be quiet! Silent Wings 3 PWM, 140mm.

Ik zie ook vaak de pricewatch: Noctua NF-A12x25 PWM, 120mm voorbij komen in veel kasten, maar of je de 30 euro prijskaartje het waard vindt boven de ~20 euro van de Silent Wings 3 bijvoorbeeld is aan jou de overweging natuurlijk. In de meeste gevallen vind ik, persoonlijk, van niet voor dat prijsverschil.

Zelf heb ik twee Arctic P14's in mijn huidige kast als intake en ben ik er zeer tevreden mee samen met een Arctic F12(+/- 1000 rpm) als uitlaat . Ik hoor alleen de videokaart in mijn kast. :+

Edit: heb je anders ook een led stripje overwogen? Kan je ook wat leuks mee doen als je voor een kast gaat met een raampie. })

[ Voor 12% gewijzigd door rain2reign op 13-06-2020 01:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yushi
  • Niet online
Nu kunnen led lampjes natuurlijk ook kapot gaan,
stel je hebt een fan met 4 leds en 1 gaat kapot ziet het ook meteen niet meer uit.

Als ik een case heb met een mesh front panel,
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2ro1cVg8Qwxa0rutZyoAwV-qYww=/fit-in/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/i/2003232604.jpeg?f=imagegallery
zou je dan ook duidelijk verschil zien tussen 2 140mm zwarte fans en 2 140mm witte fans?
of is het puur het licht van de leds die het door de mesh heen laat poppen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rain2reign
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 01-07 15:26
Ligt aan de kast. Bij sommige is het mesh paneel ietwat donkerder of dikker (cosmetisch vaak). Maar of het algemeen merk je een witte fan vaak niet zo snel. Je kunt het in de meeste kasten nog wel zien, maar dat is over het algemeen als je er rechts voor staat. Toch wil je echter wel een passende kleurtje hebben als je de keuze hebt. ;)

Ik las er in mijn laatste berichtje eroverheen, maar als ik het goed hebt begrepen zocht je naar RGB fans bij een nog te kiezen kast. Ik deze fan niet op tweakers, maar wel bij alternate voor een tientje per fan, SilverStone Air Blazer 120R. Die zie ik vaak in reviews en tests goed uit de verf komen voor 120mm fans. Ook is er de al eerder genoemde Scythe Kaze Flex in de Pricewatch in meerdere maten en kleuren die ook uitstekend is.

Ik zou eerst gewoon lekker kijken wat en welke kast je wilt. Dat persoonlijke smaak. Kan op inrichting gekozen zijn, prijs etc... Dan kijk je lekker naar fans die er in passen voor rgb en dergelijke waar nodig is. O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yushi
  • Niet online
@rain2reign

heb meteen even de Air Blazer 120R als nieuw product aangemeld op tweakers. 8)
Edit: het is toegevoegd.

RGB hoeft niet per se, een single kleur is ook leuk.

Vind nog steeds de Aerocool Aero One Mini en Cooler Master NR400 er strak uitzien,
waar de NR400 al wat goede reviews heeft en de Aero One Mini nog niet zoveel over te vinden is, misschien omdat die nog nieuw is.

[ Voor 10% gewijzigd door Yushi op 15-06-2020 12:40 ]

Pagina: 1