Welk type format bij herinstallatie w10?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GustavSan
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 17:04
Ik heb al enige tijd een bsod, stopcode process died....eerst zelden, inmiddels standaard. Ik start de laptop en na inloggen meteen het scherm. Ik ben het geheel in boot mode gestart, en dan heb ik het probleem niet (maar kan ik verder niet achterhalen waar het aan ligt).

Ik heb de laptop voor simpele taken en er staat standaard nagenoeg niks op. Ik heb de usb stick met de w10 installatie hier nog liggen. Ik wil de laptop bij voorkeur geheel opnieuw van windows 10 voorzien. De laatste keer deed ik dit gewoon via Windows zelf. Ik heb een Sony Vaio met zo'n partitie met Vaio rommel, maar die heb ik niet gebruikt. Gewoon een usb met de installatie erop gedownload. Na installatie zat die partitie er nog en ook krijg ik nog allerlei Vaio meldingen.

Is er een bepaald type format mogelijk zodat al die rommel eraf is? Hebben jullie tips hoe dit aan te pakken? Software is makkelijk te fixen, maar hardware zal een ander verhaal zijn. Is ook niet zo 123 eventjes te testen.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Nu online
Als je die usb stick erin propt geeft hij 2 opties: bestanden bewaren, of niet bestanden bewaren.
Weet wel, je moet van te voren de partitie weghalen, zodat het "1 grote schijf" is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GustavSan
99ruud99 schreef op dinsdag 9 juni 2020 @ 13:07:
Als je die usb stick erin propt geeft hij 2 opties: bestanden bewaren, of niet bestanden bewaren.
Weet wel, je moet van te voren de partitie weghalen, zodat het "1 grote schijf" is.
Yes. Heb destijds gezegd 'niet bewaren'.....kan je gewoon die partitie weghalen in mijn huidige w10?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FoxLenny
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 21:09
Windows 10 neem ik aan? Gewoon nieuwste versie met de media creation tool op een (lege) usb stick zetten en schone installatie starten. Dan bij overzicht harde schijven alles wissen en klaar!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Nu online
ja dat kan gewoon :)
hij geeft de optie aan welke schijven je wilt bewaren, en welke schijven geleegd moeten worden.
Gewoon eventjes door de installatie heen klikken je komt hem vanzelf tegen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakerNummer
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
In Windows 10: Administrative Tools -> Computer Management -> Disk Management
De partitie die je niet wilt deleten (right mouse click -> delete volume), en daarna kan je waarschijnlijk de naastgelegen bestaande partitie uitbreiden (right mouse click -> extend volume).

In Windows 10 Setup via de GUI: https://pureinfotech.com/...all-windows-10.jpg?x47118
Delete klikken totdat je slechts Drive 0: Unallocated Space hebt (alles is dan weg).

Overigens kan je jezelf heel veel problemen op de hals halen: een instabiele computer zonder OS kan je niet makkelijk testen.

[edit] Doe ik eigenlijk niet iets heel stouts als ik naar een image van pureinfotech link?

[ Voor 7% gewijzigd door TweakerNummer op 09-06-2020 13:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GustavSan
TweakerNummer schreef op dinsdag 9 juni 2020 @ 13:18:
In Windows 10: Administrative Tools -> Computer Management -> Disk Management
De partitie die je niet wilt deleten (right mouse click -> delete volume), en daarna kan je waarschijnlijk de naastgelegen bestaande partitie uitbreiden (right mouse click -> extend volume).

In Windows 10 Setup via de GUI: https://pureinfotech.com/...all-windows-10.jpg?x47118
Delete klikken totdat je slechts Drive 0: Unallocated Space hebt (alles is dan weg).

Overigens kan je jezelf heel veel problemen op de hals halen: een instabiele computer zonder OS kan je niet makkelijk testen.

[edit] Doe ik eigenlijk niet iets heel stouts als ik naar een image van pureinfotech link?
Het is een oudere laptop. Ben er sowieso wel klaar mee maar mijn vrouw gebruikt het makkelijk op de bank voor de administratie enzo. Ik zie net in diskpart dat er 4 partities zijn: Primary (grootste), Recovery, System en Reserved.....Ik ga het eerst via die installatie-usb proberen. Lukt dit niet dan knal ik ze er via diskpart uit.

Wat betreft die optie in Windows. Ben als admin ingelogd, maar die drie extra partities kan ik niet selecteren, kan er ook niet meer doen vanuit Windows zelf...ik vermoed locked via Vaio oid....daarom wil ik het er afhebben.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jester-NL
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Jester-NL

... pakt een botte bijl

Gewoon doen wat hier al staat: FoxLenny in "Welk type format bij herinstallatie w10?"

Daarmee gooi je alle bestaande directories weg... niet moeilijk doen met diskpart binnen Windows. Da's gewoon het jezelf (onnodig) lastig maken

The sky above the port was the color of television, turned to a dead channel
me @ last.fm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 8mile13
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 24-08-2023
Verse installatie van Windows is het beste. Na Updaten (Windows Update) even kijken op Apparaatbeheer of daar waarschuwingstekens staan, wat het geval zal zijn. Dat moet je dan in orde maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakerNummer
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
GustavSan schreef op dinsdag 9 juni 2020 @ 13:24:
[...]

Het is een oudere laptop. Ben er sowieso wel klaar mee maar mijn vrouw gebruikt het makkelijk op de bank voor de administratie enzo. Ik zie net in diskpart dat er 4 partities zijn: Primary (grootste), Recovery, System en Reserved.....Ik ga het eerst via die installatie-usb proberen. Lukt dit niet dan knal ik ze er via diskpart uit.

Wat betreft die optie in Windows. Ben als admin ingelogd, maar die drie extra partities kan ik niet selecteren, kan er ook niet meer doen vanuit Windows zelf...ik vermoed locked via Vaio oid....daarom wil ik het er afhebben.
Die Partities zijn van Windows 10 zelf. Vaio heeft vermoed ik de Recovery Partitie enkele GB's groot gemaakt zodat daar hun WIM/ESD recoveryfile op kon. De administrative tools schermen die partities af. Via diskpart ("assign letter=x") zou de recovery partition zichtbaar moeten worden.

Als je de tijd voor een nieuwe install over hebt, dan zou je makkelijk alle partities moeten kunnen deleten in de Windows 10 Setup (al dan niet via Diskpart via Shift + F10 in het partitie scherm).
Pagina: 1