Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Advies ZonPV; Zuidwest of ook op Noordoost?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0Henk 'm!

• StecaGrid
  • Registratie: augustus 2009
  • Laatst online: 15:21
Onlangs heb ik een nieuw huis gekocht. Binnenkort wil ik een paar adviesgesprekken hebben met leveranciers/leggers van zonnepanelen. Hier wil ik me op voorbereiden en ik heb een aantal vragen die ik graag aan jullie voor wil leggen.

De situatie
Hier het bovenaanzicht. Zoals je kan zien is het dak zuid-west en Noord-oost georiënteerd De daknok ligt ongeveer 25 graden uit het lood tov oost-west.
Het gaat om de bovenste woning onder de tweekap van het bovenaanzicht.
Zoals je bij de buren kan zien passen er ca. 10 panelen boven de dakramen, 3 ernaast en weer 5 onder. In totaal 18 panelen.
Op de achterkant zou het globaal identiek zijn

Vooraanzicht

vooraanzicht buren

Gewenste situatie
Het doel is om ca. 6-7 kWp aan PV vermogen te plaatsen. Dit op basis van toekomstige aanschaf van een warmtepomp. Ik realiseer me dat teveel vermogen op dit moment niet extra rendabel is, maar dit is een eigen keuze.

Afwegingen:
- Ik zou op beide dakvlakken ca. 10 panelen (20 totaal) kunnen plaatsen boven de bestaande dakvensters. dit heeft als voordeel dat er tzt nog een dakkappel geplaatst kan worden. de dakvensters zijn hoog genoeg. Daarnaast zorg je voor meer spreiding over de dag. dit is voordelig voor het beter benutten van energie als de saldering eraf gaat. Ook kun je mogelijk een wat kleinere omvormer hanteren. De opbrengst van de twee extra panelen ga je naar verwachting niet merken vanwege beperktere vermogensopbrengst op noordwest.
- Ik heb nu een éénfase aansluiting. is het voor dit vermogen handig/noodzakelijk om naar 3 fasen over te gaan? dit geeft wat meer flexibiliteit als één fase in de straat overbelast is. Daarnaast is dit misschien handig voor een toekomstige aanschaf van een warmtepomp. Welke aandachtspunten moet ik op letten?

Mijn plan is om 2 of 3 bedrijven langs te laten komen en hun een specifieke offerte te vragen en deze hier ook te delen. Ik zou het waarderen om vooraf al een aantal tips te krijgen die ik mee kan nemen in deze gesprekken. Welke aandachtspunten zien jullie?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• lothar
  • Registratie: november 2000
  • Laatst online: 22:03
Omdat je eigenlijk twee kansen op zonnepanelen hebt gaan ze op verschillende tijden van de dag stroom produceren. Het hebt dus geen 3 fase omvormer nodig bij 20 panelen.

In sunnydesign kan je je exacte locatie, orientatie enz invoeren om het te berekenen. Maar waarschijnlijk kom je op een 3.0 of 3.6 omvormer.

Dan kom je op ongeveer zoiets uit:

Acties:
  • 0Henk 'm!

• busscherski
  • Registratie: maart 2013
  • Laatst online: 17:44
Ik neem aan dat je geen SolarEdge wilt omdat je geen schaduw hebt?
Bedrijven die alleen SE aanbieden zou je dan niet uit kunnen nodigen. Jammer van je tijd.

Bedrijven die een verkoper sturen zullen overigens nooit de prijs halen uit de 'offerte' van @lothar. Dat bedrijf stuurt namelijk geen verkopers, en daar betaal je ook niet voor.

Ik weet de helling niet maar denk eerder aan minstens een 4 kW omvormer. De meerprijs is beperkt.

SolaX X1 5.0: 4650 Wp Qcells ZZW45º, APS QS1: 1760 Wp YMX NWW 8º, APS QS1: 1535 Wp YMX plat, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie

Acties:
  • +1Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: oktober 2006
  • Niet online
Heb je ook afmetingen?
Die "blauwe" panelen zijn 1640 x 992 waarschijnlijk.

Als je qcells gaat plaatsen, die zijn 1740 x 1030.
Past dat?

Ik zou ook beide kanten panelen leggen.
Als je 3-fase zou (willen) nemen, kan je ook kijken naar panasonic.
10 panelen is 590 Vmpp, ideaal op een 3-fase omvormer.
Panelen zijn 1590 x 1053, wat misschien beter uit komt (ook qua breedte)

Maar meten = weten
Gokken = dokken
Gissen = missen

PV Output - Panasonic Hit Kuro Zuid / Solar Frontier Noord- 5 kW Mitsubsidie WP - Aton powerrr to heat

Acties:
  • +1Henk 'm!

• kabeltjekabel
  • Registratie: april 2018
  • Laatst online: 13-02 01:33
AUijtdehaag schreef op dinsdag 9 juni 2020 @ 17:27:
Heb je ook afmetingen?
Die "blauwe" panelen zijn 1640 x 992 waarschijnlijk.

Als je qcells gaat plaatsen, die zijn 1740 x 1030.
Past dat?

Ik zou ook beide kanten panelen leggen.
Als je 3-fase zou (willen) nemen, kan je ook kijken naar panasonic.
10 panelen is 590 Vmpp, ideaal op een 3-fase omvormer.
Panelen zijn 1590 x 1053, wat misschien beter uit komt (ook qua breedte)

Maar meten = weten
Gokken = dokken
Gissen = missen
Dat beetje extra Vmpp betaald natuurlijk nooit de meerprijs van die Panasonic panelen. Kun je dat geld beter gebruiken om meer panelen te kopen.

[Voor 3% gewijzigd door kabeltjekabel op 09-06-2020 17:34]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@kabeltjekabel Dat is te kort door de bocht.
Jij weet de dakmaten?

PV Output - Panasonic Hit Kuro Zuid / Solar Frontier Noord- 5 kW Mitsubsidie WP - Aton powerrr to heat

Acties:
  • 0Henk 'm!

• busscherski
Ja die blauwe panelen zijn inderdaad bijna altijd een stukje korter dan bijna alle panelen van tegenwoordig. Dus dan kom je op een ander legplan uit.

Bij je buren liggen ze er inderdaad mooi op, dus als je geen ander legplan wilt is Panasonics een optie (niet mijn keuze)
Maar iets budgetvriendelijker zullen deze Csuns zijn.
https://www.sun-solar.nl/...146-incl-btw-op-voorraad/

SolaX X1 5.0: 4650 Wp Qcells ZZW45º, APS QS1: 1760 Wp YMX NWW 8º, APS QS1: 1535 Wp YMX plat, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie

Acties:
  • 0Henk 'm!

• kabeltjekabel
AUijtdehaag schreef op dinsdag 9 juni 2020 @ 17:54:
@kabeltjekabel Dat is te kort door de bocht.
Jij weet de dakmaten?
Nee ik weet de dakmaten niet. Maar ook zonder exacte maten te weten kun je wel zien dat er veel meer dan 8 op passen.

Die blauwe dingen liggen nog lang niet tot de woningscheiding. Als ze 1,64 lang zijn is het dakvlak dus minstens 5x6,5 en daar passen zonder problemen al 18 panelen op. Ik weet dat jij erg fan bent van die Panasonic panelen, ik stel gewoon wat vragen bij de meerprijs van die dingen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• StecaGrid
Bedankt voor de reacties. Ik zal zo goed mogelijk reageren.

Goed om rekening te houden met het verschil in afmetingen. Ik weet helaas géén exacte afmetingen. Kan wel ff één pan opmeten om zo een goede schatting te maken.

Ik wil idd geen solar edge vanwege schaduw. Een normale omvormer met twee mppt trackers is voldoende toch?

De reden dat ik kijk naar 3fase is dat ik dan minder risico heb dat 1 fase overbelast is én om voorbereid te zijn op warmtepomp/elektrische auto. Is een 3 fase, los van aanpassingen meterkast en kosten netbeheerder veel duurder? En begrijp ik dat 10 reguliere panelen op 1 string een te laag voltage geeft?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• busscherski
Op ieder dak 5 tot 12 standaard panelen is prima voor een enkelfase omvormer met 2 trackers.
Boven 12 of 13 per vlak zou ik meestal liever voor een 3 fase omvormer gaan als je toch al 3 fase hebt thuis. Als je dat niet hebt zijn er eventueel ook nog andere oplossingen.
2x10 kan overigens best op een 3 fase omvormer maar is inderdaad duurder. Het scheelt ongeveer 240 euro exclusief BTW. En in de meterkast is het net iets duurder/groter.

https://www.winkelman-zon.../?display=detail&merk=APS
https://www.winkelman-zon...isplay=detail&merk=Goodwe

Gelukkig heeft lang niet iedereen problemen met hoog netvoltage. Zeker niet zolang je bijvoorbeeld slechts 4 kW teruglevert.

[Voor 6% gewijzigd door busscherski op 10-06-2020 07:20]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@busscherski
Van de 10 tweakers die ik help met logging, zijn er al 3 met netspanning problemen met een 1-fase installatie op een 1 of 3-fase netaansluiting.
Komt dus vaker voor dan je denkt.
Ik heb er persoonlijk geen last mee, maar het inschakelen van een belasting zou dit op kunnen lossen (aton power to heat/eddi of zappi EV)
Het laden met load balancing op 3-fase is ook niet handig met scheve invoeding.
Welke zekering gaat eerst, als er naar totaal gekeken wordt?

Het netvoltage kan al prima bekeken worden dmv logging met een (ftdi) P1 kabel en een odroid C4 of pi en dsmr reader erop. Mits er een slimme meter hangt.
Meten = weten (afijn, ik val in herhaling)

TS wil geen SE, dus ook geen APS.
Ik begrijp je link dus ook niet.

PV is verslavend.
Voor je het weet wil je meer.

Als er een EV komt, zal je die meestal tegen de avond opladen? Dan is west belangrijker/nuttiger.
18x csun (In ieder geval 1640x992) op een 3-fase (SMA) omvormer met 2x mppt ingang.
En als er nog geld over is, nog wat panelen aan de andere kant op de 2e ingang.

[Voor 72% gewijzigd door AUijtdehaag op 10-06-2020 01:19]

• kabeltjekabel
AUijtdehaag schreef op woensdag 10 juni 2020 @ 00:26:
@busscherski
Van de 10 tweakers die ik help met logging, zijn er al 3 met netspanning problemen met een 1-fase installatie op een 1 of 3-fase netaansluiting.
Zegt weinig zonder te weten wat die allemaal hebben hangen. Paar mensen met zo'n 5 kW omvormer achter 30 meter lang 4mm2 toevallig? En dan via automaat, kWh meter, aardlekschakelaar, verbindingsblok, hoofdschakelaar zeker? Ja, dan drijf je de spanning aardig op tussen meter en omvormer

[Voor 15% gewijzigd door kabeltjekabel op 10-06-2020 03:25]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Erasmo
  • Registratie: juli 2004
  • Laatst online: 19:14

Erasmo

Laadpaaljager

Ik zeg beide kanten helemaal vol, dan hoef je maar 1 keer een steiger etc te betalen. Als het er eenmaal ligt is het een kwestie van tijd voor een elektrische auto op de oprit staat te laden en dan beginnen die lege stukjes dak toch ontzettend te kriebelen :P

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

• StecaGrid
AUijtdehaag schreef op woensdag 10 juni 2020 @ 00:26:
@busscherski

Ik heb er persoonlijk geen last mee, maar het inschakelen van een belasting zou dit op kunnen lossen (aton power to heat/eddi of zappi EV)
Het laden met load balancing op 3-fase is ook niet handig met scheve invoeding.
Welke zekering gaat eerst, als er naar totaal gekeken wordt?
....

Als er een EV komt, zal je die meestal tegen de avond opladen? Dan is west belangrijker/nuttiger.
18x csun (In ieder geval 1640x992) op een 3-fase (SMA) omvormer met 2x mppt ingang.
En als er nog geld over is, nog wat panelen aan de andere kant op de 2e ingang.
Wat bedoel je precies met dat load balancing op 3 fase niet handig is?
En terecht punt dat je 's avonds natuurlijk de hoogste pieken hebt, (auto laden, elektrisch koken, kokendwaterkraan).

Ik heb ook even de dakpannetjes gemeten
deze zijn 30 cm breed en 34 cm hoog.

Als ik goed tel heb ik 10 vrije rijen pannen boven de dakvensters (de bovenste rij tel ik niet mee ivm rookgaskanaal). dus 3,40 hoog. hier zouden dus 2 panelen van 1,70 kunnen?
De breedte kan ik moeilijk inschatten.. maar op google earth meet ik 12 meter aan dakpannen voor beide huizen. in totaal zou 6 meter dus krapaan 6 panelen kunnen?
Naast het venster heb ik 10 pannen = 3,00 meter
Onder het venster heb ik ca. 1,80 ruimte

Dus als we gaan proppen zouden we dan:
boven vensters: 2 x 6 in portrait
naast vensters: 1 x 2 in portrait
onder vensters: 1 x 6 in portrait
totaal: 20 panelen

Onze directe buren (nog niet zichtbaar op foto's) hebben ervoor gekozen op 3x3 in landscape te doen boven de vensters en 3x2 in landscape eronder. dit zijn wel 'blauwe panelen'. je komt dan op 16 panelen uit.

• AUijtdehaag
  • Niet online
Ik bedoel met load balancing niet handig, als je een 1-fase omvormer op een 3-fase aansluiting hebt.
Stel:
Fase 1 levert 4000 watt en verbruikt 5060
Fase 2 levert 0 watt en verbruikt 5060
Fase 3 levert 0 watt, en verbruikt 5060

11 kW laden.
5750 Watt op 1 fase en 25A hoofdzekering zegt plof.

Dus de zappi (als die kijkt naar de som van 3 fase), zal 11 kW kunnen laden. (die ziet 19 kW beschikbaar)
Maar zodra jij de wasdroger a 2000 watt aanzet op fase 2 of 3 heb je een probleem.

Geen idee of het zo werkt in de praktijk. Ik kan toch geen EV betalen. ;-)

Je hebt onder de dakramen maar 1m80, dus kan je niet dezelfde ligging aanhouden (en dezelfde panelen)
als de buren. Dat is jammer, dus je krijgt verschil.

Dus 20x 1640 x 992 in portrait zoals je zegt, maar dan is de breedte erg krap???

Of doe geen 6 panelen breed van 992 maar 5 panelen zoals:
https://www.sun-solar.nl/...-e-181-incl-btw-sunsolar/

Landscape boven dakraam kan eventueel ook wel met 2x1 mtr panelen.
https://www.sun-solar.nl/...-e-215-incl-btw-sunsolar/

Leuk man. lekker puzzelen. :)

• StecaGrid
Precies de reden waarom ik nu al nadenk over 3-fasen.
Stel ik kies voor 3 fasen op zuidwest (18-20 panelen in principe wat ik nodig heb) is het dan mogelijk om bijvoorbeeld een 'ruim' bemeten omvormer te kiezen en mocht op termijn het elektriciteitsvetbuik tóch hoger uitpakken op noord wat bij te plakken bijvoorbeeld door zuidwest op 1 van beide strings aan te laten sluiten? of is het dan beter om tzt een tweede omvormer voor het noord deel te doen?

Mijn buren hebben idd net wat kleinere vensters waardoor 2 landscape onder niet gaat passen. qua breedte is 6 in portrait idd een krappe. dat zou echt even bepaald moeten worden door te meten.
Bovendien zie je linksonder in de hoek een 'rookgaskanaal'. dit is van de mechanische ventilatieboxen die alleen de badkamer bediend. buren hebben hier volgens mij gewoon overheen gelegd. zou dit problemen opleveren?

• busscherski
Ja dan kun je kiezen voor een 3 fase omvormer met 2 trackers. Wel alvast een iets zwaardere omvormer kiezen natuurlijk. Bijvoorbeeld 30% meer als je anders had gekozen.

• Erasmo
  • Registratie: juli 2004
  • Laatst online: 19:14

Erasmo

Laadpaaljager

StecaGrid schreef op woensdag 10 juni 2020 @ 12:29:
Precies de reden waarom ik nu al nadenk over 3-fasen.
Stel ik kies voor 3 fasen op zuidwest (18-20 panelen in principe wat ik nodig heb) is het dan mogelijk om bijvoorbeeld een 'ruim' bemeten omvormer te kiezen en mocht op termijn het elektriciteitsvetbuik tóch hoger uitpakken op noord wat bij te plakken bijvoorbeeld door zuidwest op 1 van beide strings aan te laten sluiten? of is het dan beter om tzt een tweede omvormer voor het noord deel te doen?

Mijn buren hebben idd net wat kleinere vensters waardoor 2 landscape onder niet gaat passen. qua breedte is 6 in portrait idd een krappe. dat zou echt even bepaald moeten worden door te meten.
Bovendien zie je linksonder in de hoek een 'rookgaskanaal'. dit is van de mechanische ventilatieboxen die alleen de badkamer bediend. buren hebben hier volgens mij gewoon overheen gelegd. zou dit problemen opleveren?
Moet in principe te doen zijn, je hebt dakpannen met lage ventilatie openingen. Zorg alleen wel dat er niet net een stekker oid in de vochtige ventilatielucht hangt.

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

• AUijtdehaag
  • Niet online
https://www.groene-energi...ilatiekap-terracotta.html

Gaat wel haaks door het dak, dus niet recht naar beneden.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• kabeltjekabel
Bij groter aantal panelen dus ook juist _niet_ die Pana's, want dan wordt je stringspanning weer te hoog, of je moet ze parallel gaan aansluiten.

• AUijtdehaag
  • Niet online
De TS heeft (denk ik) meer aan adviezen die wel kunnen, ipv adviezen die niet kunnen.

Panas op enphase gaat overigens ook prima, als je geld begint te jeuken.
https://pvoutput.org/comp...?sid=73530&sid1=15478&t=d

[Voor 15% gewijzigd door AUijtdehaag op 11-06-2020 06:05]

• StecaGrid
Nou de eerste grap is binnen!

Gisteravond een goed gesprek gehad. Meneer werkt het liefst met Solar-Edge. heb aangegeven dat ik daar de meerwaarde niet van inzie.
Besproken dat ik 18 of 21 panelen op zuidzijde wil hebben inclusief een 3 fasen omvormer. (meneer vertelde dat Enexis de meterkast wel ombouwt, volgens mij doet enexis dat juist niet).

Vanochtend de offerte in de bus:
Aantal Omschrijving Prijs
13 AEG AS-M1322B 360W Mono Full Black/ Half cel € 2.869,78
1 Solaredge 4000H_HD Wave_met SetApp configuratie € 1.184,50
13 Solaredge P370_72 cells, kabel 1.2m € 562,05
Van der Valk Solar Systems - bevestigingsmateriaal schuin dak € 763,78
13 Alu. Micro-omv. klem-set h=28-50mm (VB3) € 26,52
1 AC zijde 1 fase € 79,00
4 MC4 connector 4-6 mm kabel MALE € 4,88
4 MC4 connector 4-6 mm kabel FEMALE € 4,88
1 Solarkabel 4mm Rood haspel 25m € 16,45
1 Solarkabel 4mm Zwart haspel 25m € 16,45
1 Via ***gratis - De Centrale BTW Teruggave, ter waarde van € 75,- € 0,00
1 montage compleet € 972,00
Totaal excl. BTW: € 6.500,27
BTW 21%: € 1.365,06
Totaal incl. BTW: € 7.865,33
dus geen 18 of 21 panelen maar slechts 13 van 1,85 bij 1 meter.
Investering van € 1,38 per WP excl BTW en een 1-fase omvormer en totaal ander legplan.
Heb maar teruggestuurd dat ik een offerte verwacht op basis van het gesprek wat we hebben gevoerd..

• AUijtdehaag
  • Niet online
Vraag anders om een AEG omvormer.
"nieuwe" portal ervaringen van AEG slimme solar omvormers

Is die AEG voorraad bij Bongo nu nog niet op? :P

• StecaGrid
Wat bedoel je daar precies mee?
Dit is geen Bongo Solar die deze aanbieding stuurt hoor.

• AUijtdehaag
  • Niet online
@StecaGrid Oh ik dacht het.
De Centrale BTW Teruggave maken hun ook gebruik van (staat op hun website) en ze leveren ook AEG

[Voor 19% gewijzigd door AUijtdehaag op 16-06-2020 10:25]

• StecaGrid
Nee, is een andere partij. lokaal maar wel landelijk actief.
Maar wat is jullie ervaring als je de meterkast naar 3-fasen laat omzetten. Enexis doet de hoofdzekering, maar doet de panelen boer het aanpassen van de meterkast?

Ik heb in mijn hoofd zitten om niet meer dan € 1 per WP (ex BTW) te betalen. Dit moet toch mogelijk zijn als ik zelf(zonder verstand van zaken) wat bij elkaar gooi?

• kabeltjekabel
StecaGrid schreef op dinsdag 16 juni 2020 @ 13:48:
Nee, is een andere partij. lokaal maar wel landelijk actief.
Maar wat is jullie ervaring als je de meterkast naar 3-fasen laat omzetten. Enexis doet de hoofdzekering, maar doet de panelen boer het aanpassen van de meterkast?

Ik heb in mijn hoofd zitten om niet meer dan € 1 per WP (ex BTW) te betalen. Dit moet toch mogelijk zijn als ik zelf(zonder verstand van zaken) wat bij elkaar gooi?

[Afbeelding]
Je moet een 4P hoofdschakelaar hebben voordat Enexis langs komt. Hoe je dat doet bestaan verschillende manieren voor :+

Gezien wat veel PV installateurs opleveren in de groepenkast zou ik die daar niet graag aan laten zitten. Maar dat gezegd hebben; ik zou alles zelf doen, dus er zit ook wat 'bias' in :P .

Je lijstje mist nog wat aardingsmaterialen, kabels en een werkschakelaar.

• StecaGrid
Dat vermoeden had ik al. Is toch bijzonder dat je daar niet goed over voorgelicht wordt door een partij die niet anders doet dan zonnepanelen plaatsen..

Mbt het lijstje zou de montage inclusief aller zijn :

Welke materialen zijn inbegrepen:
- Alle bekabeling en pluggen van het dak t/m de meterkast met een maximum van 25 meter
- Aardlekbeveiliging en automaat in de groepenkast
- Indien geen ruimte in de groepenkast: een losse automatenkast in de meterkast
- Alle kleine materialen zoals buizen, klemmen e.d.

Het enige dat de Installateurs niet doen:
- Graven (bijvoorbeeld kabels van een schuur of garage naar de meterkast) en grondkabel leveren
- Frezen (bekabeling wordt niet in de muur weggewerkt)
- PV-verdeler: deze sluiten ze wel gratis aan, maar levering zit niet bij de prijs inbegrepen
- Bij een ander merk omvormer dan Solaredge of Enphase dient u zelf de monitoring aan te melden
- Uw systeem aanmelden bij www.energieleveren.nl (dat kan u zelf eenvoudig doen door op de link te klikken.

• busscherski
Ik vraag me af of Solar bouwmarkt er netjes een AC werkschakelaar bij doet, vraag maar even en laat het ons even weten.
Niet iedere installateur vind een AC werkschakelaar namelijk noodzakelijk.
Verder heb je inderdaad alles.

• kabeltjekabel
StecaGrid schreef op dinsdag 16 juni 2020 @ 14:02:
Dat vermoeden had ik al. Is toch bijzonder dat je daar niet goed over voorgelicht wordt door een partij die niet anders doet dan zonnepanelen plaatsen..

Mbt het lijstje zou de montage inclusief aller zijn :

Welke materialen zijn inbegrepen:
- Alle bekabeling en pluggen van het dak t/m de meterkast met een maximum van 25 meter
- Aardlekbeveiliging en automaat in de groepenkast
- Indien geen ruimte in de groepenkast: een losse automatenkast in de meterkast
- Alle kleine materialen zoals buizen, klemmen e.d.

Het enige dat de Installateurs niet doen:
- Graven (bijvoorbeeld kabels van een schuur of garage naar de meterkast) en grondkabel leveren
- Frezen (bekabeling wordt niet in de muur weggewerkt)
- PV-verdeler: deze sluiten ze wel gratis aan, maar levering zit niet bij de prijs inbegrepen
- Bij een ander merk omvormer dan Solaredge of Enphase dient u zelf de monitoring aan te melden
- Uw systeem aanmelden bij www.energieleveren.nl (dat kan u zelf eenvoudig doen door op de link te klikken.
Ah ja, dat had ik even gemist. Volledige installatie is dan schijnbaar meer dan complete installatie :+

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Glashelder
  • Registratie: september 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

busscherski schreef op dinsdag 16 juni 2020 @ 14:10:
Ik vraag me af of Solar bouwmarkt er netjes een AC werkschakelaar bij doet, vraag maar even en laat het ons even weten.
Niet iedere installateur vind een AC werkschakelaar namelijk noodzakelijk.
Verder heb je inderdaad alles.
Bij mij heeft Solarbouwmarkt netjes een 3-fase hoofdschakelaar ingebouwd voor het PV gedeelte.

Of bedoel je wat anders?

Ik had bij Solarbouwmarkt oorspronkelijk alles besteld voor 1 fase, maar tegen de tijd dat ze kwamen was de meterkast 3 fase (ik had ze wel vooraf ingelicht) en alle meerkosten: 3-fase hoofdschakelaar, 3-fase aardlek, extra spoelen voor de Enphase Metered gateway en de 2 kastjes waar het in werkgewerkt is is allemaal door hun betaald :X Kostte me niks extra's :o

Ze leveren overigens wel zo'n prul Gacia hoofdschakelaar :p

[Voor 3% gewijzigd door Glashelder op 16-06-2020 14:20]

PV 3015wp op oost, 2680 wp op west. pvoutput

• busscherski

• StecaGrid
Ik ga er toch eigenlijk wel vanuit dat ze naast de aardlekautomaat ook een werkschakelaar naast de omvormer hangen..
@Glashelder hoe is het bevallen via solar bouwmarkt?

verder de vraag over de € 1,- per wattpiek grens. die moet bij dit systeem toch prima haalbaar zijn?

• busscherski
Waarom die vraag over die 1 euro per Wp grens?

Je hebt zelf een plaatje geplaatst die op 0.94 euro komt inclusief een mooie SMA. Je had zelfs onder 0.90 kunnen komen dus als je had gewild.

• StecaGrid
Het gaat mij om het gevoel van hoe de markt nu is. Solar Bouwmarkt is gericht op de doe het zelver(dat ben ik niet). De eerste offerte komt uit op € 1,38. Dat is veel te hoog.

• busscherski
Dan kies je toch de tweede offerte?

• twain4me
  • Registratie: december 2017
  • Laatst online: 22:04
Onder de euro/Wp is natuurlijk prima mogelijk.
solar bouwmarkt is niet uitsluitend voor DHZ-ers je hebt toch gewoon incl montage aangeklikt?

Ga je trouwens N-O ook direct leggen ga je er heel dik onder komen. (de omvormer is immers al betaald door Z-W)
Zelf het spul kopen en iemand betalen om het op het dak te mikken kan ook. Door bv je sma bij winkelman of MGsolar te kopen gaan de kosten ook direct omlaag, heb je wel een kansje dat mensen gaan wijzen op het moment dat er een probleem is.

https://www.winkelman-zon...8/?display=tiles&merk=SMA

Edit:

Wanneer je N-O echt wil, zou ik het meteen meenemen, kosten om iemand terug te laten komen zijn hoger.
Op dit moment zijn de vergoedingen voor overschot/ terugleveren nog heel behoorlijk en kan je e.e.a. nog behoorlijk snel terug verdienen. Niemand kan in de toekomst kijken, maar de kans dat die bedragen niet omlaag gaan acht ik persoonlijk nihil. Nu van profiteren kan een groot voordeel zijn.

Als ervaringsdeskundige van Z-W en N-O kan ik je het volgende vertellen

Z-W gaat nu rond 10:00 echt aan
N-O gaat meestal nu rond 8:00 echt aan

Voor ons het verschil tussen stroom moeten inkopen straks (na salderen) en gewoon lekker zelf gebruiken tijdens het onbijt. Met Z-W zit je heel goed, je opbrengst is in de namiddag en avond zijn heel behoorlijk, en voor een groot deel van het jaar betekend dat je nog kan koken op zonnestroom.
Of het financieel zin heeft wel even nakijken, wij hebben zelf geplaatst en dan is het eigenlijk een no brainer.

[Voor 43% gewijzigd door twain4me op 16-06-2020 16:50]

• Glashelder
  • Registratie: september 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

StecaGrid schreef op dinsdag 16 juni 2020 @ 15:00:
Ik ga er toch eigenlijk wel vanuit dat ze naast de aardlekautomaat ook een werkschakelaar naast de omvormer hangen..
@Glashelder hoe is het bevallen via solar bouwmarkt?

verder de vraag over de € 1,- per wattpiek grens. die moet bij dit systeem toch prima haalbaar zijn?
Ja gewoon dikke prima. Ik heb ze eind januari besteld en eind maart kwamen ze ze leggen. Was nog best wel een dingetje omdat de Corona crisis toen een beetje op kwam zetten :X. Werd uiteindelijk een paar dagen ervoor gebeld met de mededeling dat mijn panelen niet leverbaar waren, en of ik het erg vond dat ze iets duurdere (en krachtigere) panelen neer zouden leggen waarbij het prijsverschil dan gesplit zou worden. Dikke prima :p. En dan nog die gratis upgrade in de meterkast :o

Sindsdien zijn we al bijna 2MWh verder :)

PV 3015wp op oost, 2680 wp op west. pvoutput

• StecaGrid
Inmiddels een 3-tal offertes binnen van eenzelfde partij.
het legplan zoals ik voor ogen had gaat niet lukken ivm te krappe ruimte in de breedte en de ruimte onder het venster (het paneel zou dan boven/voorbij de goot komen).
Vanwege de schaduwwerking van de schoorsteen en pijpje wordt een parallel systeem geadviseerd.
Offerte 1: alles op zuidwest, op 1 fase
Offerte 2: beide dakvlakken, 3 fase omvormer + aanpassingen meterkast en kosten Enexis
Offerte 3: Beide dakvlakken, Enphase 3 fase + aanpassingen meterkast en kosten Enexis.

Leplan offerte 1

Legplan offerte 2 en 3

Producten en kosten
Paneel: https://static.trinasolar....05%28II%29_NA_2020_A.pdf

Wat mij opvalt is dat ze behoorlijk conservatief zijn met de opbrengst van met name offerte 1. Ik snap dat je op Noordoost een stuk minder haalt maar op zuidwest 'maar' 773 kWh/kWp?

Ik vind de meerinvestering van >2000 € voor de Enphase micro-omvormers behoorlijk aan de prijs. Dit is het m.i. niet waard.
Offerte 2 is per Wattpiek niet goedkoper dan Offerte 1. ik moet wel vermelden dat dit inclusief aanpassingen meterkast is en inclusief de kosten van Enexis voor het aanpassen van de hoofdaansluiting.

Omdat ik nu nog een (vrij) beperkt gebruik heb, en niet exact weet wanneer ik een warmtepomp neem (dit kan ook nog een jaar of 3-4 duren), neig ik ernaar om voor offerte 1 te kiezen.

Als ik naar de specsheet van Trina Solar kijk produceren ze ook een 335 Wp variant. deze kan ik online nog niet vinden. Is het de moeite waard om hiernaar te vragen?
Hoe kijken jullie aan tegen het type en aantal panelen in combinatie met de Solax omvormer?

• busscherski
De reden dat offerte 1 en 2 evenveel kosten per Wp zal zijn omdat de upgrade naar 3 fasen inbegrepen is. Ik moet wel zeggen dat ik de prijs van allebei netjes vind voor een setje full blacks.
Een 7 kW omvormer is overigens niet nodig voor offerte 2, een 5 kW 3 fase zal denk ik ook prima gaan maar dat veroorzaakt maar een prijsverschil van zo`n 130 euro dus dat zal denk ik niet de doorslag geven.

Je hebt vrij weinig schaduw, ik zou er zeker geen Enphase voor kopen.

Vragen kan altijd maar ik denk dat er een kleine kans is dat je installateur de 335 Wp versie al heeft. Als je er nog een paar maanden tot een half jaar op wilt wachten zal het wel kunnen denk ik. Maar goed, zo blijf je aan het wachten...

Pagina: 1

Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5a 5G Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True