Advies Waterbron

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Erik_F
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 26-11-2024
Hallo allemaal,

Ik heb even jullie advies nodig. Een vriend van mij slaat waterbronnen, voorheen deed die dit met een giertank, maar het vervelende was dat soms het water opraakte en weer nieuw water moest laden. Ik help hem regelmatig mee, en we zijn overgestapt op een IBC vat (circa 400 liter water erin). We slaan de waterbron met een 70mm flexibele buis met een ijzeren buis van 1,5 meter eraan.

We zetten een PVC buis in de grond met een T split erop. Deze sluiten we aan het IBC vat om zo het water wat we in de bron spuiten, omhoog komt en weer in het IBC vat terecht komt, zodat je dit weer kan hergebruiken.

Nu is het probleem dat het water wel weer omhoog komt, maar niet uit de pvc buis komt, maar aan de onderkant van de pvc buis. Gevolg je vult het IBC vat niet. Heeft iemand een idee hoe je dit kan verhelpen/afdichten?

Hieronder de afbeelding met aan de voorkant de pvc buis.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gGgBIXEygs5m4TI0Qj5VGupD2og=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bY8BCt3tE72gltwAK7vUPj4h.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +3 Henk 'm!

Anoniem: 93986

Zou je eens een tekeningetje kunnen maken? Zoals je het verteld is mij niet helemaal duidelijk wat nu waar uitkomt en waar het uit zou moeten komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erik_F
Ciris,

Als je de afbeelding bekijkt, zie je aan de voorkant een PVC buis rechtop staan. Deze zit halve meter in de grond en daarop zit een T splitsing waarvan 1 buis in het IBC vat gaat.

Door de PVC buis zetten wij de slang om de bron te slaan. Het water moet dan omhoog komen en via T splitsing in het IBC vat terecht komen.

Probleem is dat het water aan de onderkant van de PVC buis komt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/enm7e-x54yurxDXf-lUonN5KeXw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/w1L8yFFtOSQTyLbL4wuL4PGk.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Koekfabriek
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 18:41

Koekfabriek

King Billy on the wall

@Erik_F Het water komt dus in de PVC buis maar niet hoog genoeg om via de T-splitsing de bak vol te laten lopen? Ik ben het met @Anoniem: 93986 eens dat het (zonder tekening) niet helemaal helder is wat nu het precieze probleem is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Als ik het zo hoor en een beetje begrijp dan komt het water onder aan de pijp door de grond heen naar boven?

Zit de pijp dan gewoon niet diep genoeg?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Galaxis
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 21:20
Voor de duidelijkheid , gebruik je deze methodiek zoals in het filmpje ?

Toestemming nodig voor bekijken van YouTube

Op deze plek staat ingesloten content die van YouTube afkomstig is. Het tonen van deze inhoud kan ertoe leiden dat YouTube persoonlijke gegevens zoals je IP-adres verwerkt en/of cookies op jouw computer of ander apparaat zet. Hiervoor moet je eerst expliciet toestemming geven voor Sociale media.

Bekijk op YouTube
How to drill your own well.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Bob Popcorn
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 21:46

Bob Popcorn

Plop!

Klinkt als een mooi recept voor sinkholes!

Kan niet stoppen met ontploffen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erik_F
Anoniem: 93986 schreef op dinsdag 9 juni 2020 @ 11:44:
Als ik het zo hoor en een beetje begrijp dan komt het water onder aan de pijp door de grond heen naar boven?

Zit de pijp dan gewoon niet diep genoeg?
Ja dit klopt. Het water moet omhoog komen door de pvc buis en dan via T stuk naar ibc vat. Nu komt het onder aan de pvc buis door de grond naar boven.

Hier zoeken we een oplossing voor. Denk dat de pvc buis circa 50 cm in de grond zit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Erik_F schreef op dinsdag 9 juni 2020 @ 12:06:
[...]

Ja dit klopt. Het water moet omhoog komen door de pvc buis en dan via T stuk naar ibc vat. Nu komt het onder aan de pvc buis door de grond naar boven.

Hier zoeken we een oplossing voor. Denk dat de pvc buis circa 50 cm in de grond zit
Zoals ik al zei, zit die pijp dan gewoon niet diep genoeg? En hebben jullie dat ergens op gebaseerd of is het een aanname dat dat zou moeten gebeuren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Bob Popcorn schreef op dinsdag 9 juni 2020 @ 11:49:
Klinkt als een mooi recept voor sinkholes!
Uiteraard, dan duw je in dat sinkhole een filterbuis, stort je het gat weer dicht en heb je een bron.
Erik_F schreef op dinsdag 9 juni 2020 @ 11:08:
Ciris,

Als je de afbeelding bekijkt, zie je aan de voorkant een PVC buis rechtop staan. Deze zit halve meter in de grond en daarop zit een T splitsing waarvan 1 buis in het IBC vat gaat.

Door de PVC buis zetten wij de slang om de bron te slaan. Het water moet dan omhoog komen en via T splitsing in het IBC vat terecht komen.

Probleem is dat het water aan de onderkant van de PVC buis komt.

[Afbeelding]
Leuk bedacht!
De 'echte jongens' draaien het echter om, die zuigen door hun boor heen en storten dat in het vat en via het T-stuk loopt het water (zonder zand) weer in het gat. Moet je pomp wel aankunnen.

Jouw probleem is dat je waterdruk hebt op de buis waardoor je boort. Daardoor krijg je lekkages en ik zie niet hoe je dat kunt oplossen. Zet maar een PVC pijp van een meter 'koud op de grond' gooi hem vol en je zult het niet zomaar dicht krijgen.

De eenvoudigste oplossing is een klein (dompel)pompje onder het maaiveld plaatsen of een met een zuigslang naast je boor slang hangen. Dan moet je het T-stuk zo laag mogelijk plaatsen. (Dus onder de grond)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erik_F
Ik heb wel eens wat filmpjes gezien, dat ze het op deze manier doen. Door het water wat je erin spuit en het heen en weer bewegen van de ijzeren kop, ga je verder de grond in. Het water en zand stijgt omhoog (dat gebeurd ook).

Pvc buis dieper ingraven en misschien volgooien met kleikorrels?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Niet online
Erik_F schreef op dinsdag 9 juni 2020 @ 12:27:
Pvc buis dieper ingraven en misschien volgooien met kleikorrels?
Die buis moet er ook weer een keer uit, ik weet niet hoeveel winst je dan gaat halen.
Dan moet je eerst met een grondboor een gat gaan maken, daar de buis (die dan ondertussen 2m lang wordt) en klei erin en dat aan het eind weer allemaal afbreken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erik_F
TheGhostInc schreef op dinsdag 9 juni 2020 @ 12:40:
[...]

Die buis moet er ook weer een keer uit, ik weet niet hoeveel winst je dan gaat halen.
Dan moet je eerst met een grondboor een gat gaan maken, daar de buis (die dan ondertussen 2m lang wordt) en klei erin en dat aan het eind weer allemaal afbreken.
Daar heb je gelijk in. We graven nu een gat, zodat die PVC buis erin kan. Dan met een grondboor erin zodat je dieper alvast kan.

Misschien gat wat breder maken. Pvc buis erin en dan een plaat over de pvc buis zodat die de zijkanten afdekt? Beetje grond overheen en als bron zit deze weer verwijderen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Den_S85
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 21:33
Erik_F schreef op dinsdag 9 juni 2020 @ 12:53:
[...]

Daar heb je gelijk in. We graven nu een gat, zodat die PVC buis erin kan. Dan met een grondboor erin zodat je dieper alvast kan.

Misschien gat wat breder maken. Pvc buis erin en dan een plaat over de pvc buis zodat die de zijkanten afdekt? Beetje grond overheen en als bron zit deze weer verwijderen?
Komt op mij over alsof jullie de druk gewoon te laag hebben. De pomp moet de grond "wegspuiten".

Bij mij in de tuin is eerst een gat gegraven van +/- 50 x 50 cm en een cm of 30 diep. Dat gat gooi je vol met water en dan zet je daar je buis in en zet je de pomp aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erik_F
Den_S85 schreef op dinsdag 9 juni 2020 @ 13:18:
[...]

Komt op mij over alsof jullie de druk gewoon te laag hebben. De pomp moet de grond "wegspuiten".

Bij mij in de tuin is eerst een gat gegraven van +/- 50 x 50 cm en een cm of 30 diep. Dat gat gooi je vol met water en dan zet je daar je buis in en zet je de pomp aan.
@Den_S85 daar kan je wel eens gelijk in hebben. Dan gaat de pomp harder en dan weer zachter qua druk. Ook is de pomp meerdere keren uit geweest. Hij heeft geen continue stroom water wat die omhoog brengt. Omdat je wisselt qua druk en aan/uitzetten pomp.

Zou het hier aan liggen denk je?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bommes
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 23:21

Bommes

Capo del formaggio

En doen jullie dit in jullie eigen tuin of zo??

Indien voor klanten dan komt het me wel erg amateuristisch over zo..

If you think you are too small to be effective, you have never been in the dark with a mosquito.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erik_F
Nee doen we niet bij klanten. Gewoon voor vrienden en familie tot nu toe. Mocht alles uiteindelijk werken, dan wellicht bij klanten.

Maar even naar die PVC buis die in de grond staat en in IBC vat gaat. Deze staat nu circa 50/60cm in de grond. Moet deze niet dieper geplaatst worden, naar 1.20 of 1.50 meter? Zal het dan beter gaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nhz
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 08:52

Nhz

DVNTR

Als je pvc rond 150mm is, dan boor je een gat van rond 170mm, circa 75cm diep. Pijp erin en dan afstorten met speciale kleikorrels (ik weet de naam niet). Klei maak je nat, ze veranderen dan in een soort klei pasta/pudding. Zo vormen ze een barrière waardoor het water wél via de pvc terug je IBC in loopt. Daarna pak je kleine diameter grondboor en boor je (in de pvc) het begin van je bron. In de tussentijd zet de klei zich en daarna kan je gaan pulsen. Succes!

Groetjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erik_F
Nhz schreef op dinsdag 9 juni 2020 @ 23:10:
Als je pvc rond 150mm is, dan boor je een gat van rond 170mm, circa 75cm diep. Pijp erin en dan afstorten met speciale kleikorrels (ik weet de naam niet). Klei maak je nat, ze veranderen dan in een soort klei pasta/pudding. Zo vormen ze een barrière waardoor het water wél via de pvc terug je IBC in loopt. Daarna pak je kleine diameter grondboor en boor je (in de pvc) het begin van je bron. In de tussentijd zet de klei zich en daarna kan je gaan pulsen. Succes!
Dank @Nhz
Dit lijkt me erg logisch om het met kleikorrels af te dichten. Echter, kan je hier gewone kleikorrels voor bestellen? Of moeten het speciale korrels zijn? Ik heb al wat zitten Google, maar kom alleen het volgende product tegen: https://www.mikolit.nl/soorten-mikolit/mikolit-00

Zal dit iets zijn wat je kan gebruiken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mbro
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 14-04 11:12
Dat zijn bentoniet klei korrels, die worden ook bij waterbedrijven toegepast om waterafsluitende lagen te herstellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erik_F
Dank @mbro
Weet jij ook zo waar je deze kan bestellen? Als ik wat Google kom ik wel wat tegen, maar dat zijn vooral producten voor planten etc.

[ Voor 46% gewijzigd door Erik_F op 10-06-2020 08:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nhz

Nhz

DVNTR

Waar je het kan kopen weet ik niet, ik weet alleen hoe het werkt. ;)

Groetjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prein2
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 22:47

prein2

2.430 kWp, Solaredge SE2200

PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zewatanejo
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 21:39

Zewatanejo

Fine Thanks!

Erik_F schreef op dinsdag 9 juni 2020 @ 12:06:
[...]

Ik heb ook al veel putjes geboord, maar dan met water uit een uit een bron voor agrarische beregeningsinstallatie. (dus geen tekort aan water)

Vanuit die ervaring snap ik je probleem niet goed. Het is toch juist ook de bedoeling dat het water buiten de PVC buis naar bovenkomt. Daarmee boor je juist het gat. Het voert de grond af.

Ik zie deze opzet gewoon niet echt werken.Of je zou een bak rondom het putje moeten maken en daar het water uit pompen in het IBC vat.

Get Busy Living or Get Busy Dying
Kiwi's are too nice to be honest and the Dutch are too honest to be nice.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nhz

Nhz

DVNTR

@Zewatanejo Hierbij is het idee dat je geen enorme baggerzooi in de tuin krijgt. Het water waarmee gespoten wordt, wordt gerecycled. Het komt in de IBC en daar bezinkt het vrijgekomen zand. Vervolgens wordt datzelfde water weer gebruikt om meer zand uit de bron af te voeren. Een gesloten systeem dus. Als de bron geslagen is pomp je de IBC leeg in het plaatselijke riool. Het zand schep je in een kruiwagen en klaar is kees. Amper zooi.

Op de manier zoals veel (lompe ;)) boeren het doen ga je gewoon met water 1x de bron in. Je spuit net zo lang tot je op diepte zit en er geen (of veel minder) water meer omhoog komt, dan zit je op een waterlaag. Gevolg is wel dat tot aan dat punt al het water inclusief afgevoerde zand rondom je bron komt te staan. Geen probleem in een weiland, minder fijn in een particulier tuintje met dito bloempjes en plantjes. Dat is de reden dat die lui met een giertank vol water komen, of water uit een sloot oid pompen. Dat gaat niet met je tuinslang.

Groetjes

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Erik_F
Dat klopt. Op deze manier hergebruiken we het water, en hoef je niet met een giertank te komen. Spullen op de aanhanger, met tuinslang het IBC vat vullen en pulsen maar.

Gisteren een test gedaan. PVC buis (125mm), hebben een gat gegraven van 145mm breed en daarin de pvc buis gezet ruim 1 meter diep. Dit vol gegooid met Bentoniet Kleikorrels. Eerste paar meters gaat goed, en daarna stroomt weer langs de pvc buis omhoog (vanaf de grond).

Zou je een soort trechter moeten maken. Gat bovenkant breder dus 170mm en dan beneden 140mm bijvoorbeeld. PVC buis erin en deze vol gooien met Bentoniet? Zodat je bovenop een brede laag krijgt?

Zou dit werken?

Hieronder een foto van een bedrijf, die een bron slaat. Pvc buis staat in de grond, maar lijkt dat er bovenop breder gegraven is en daar ook Bentoniet korrels op liggen

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Vl6WQStgDVfrDvcVX5aaFGzzK_4=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/Fs1EV2SAS4iEl1QMVk7uG9zS.png?f=user_large

[ Voor 21% gewijzigd door Erik_F op 11-06-2020 17:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Piwi_
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 14-06 21:48
Hoeveel korrels heb je precies gebruikt? Heb je het verdicht/aangedrukt?

Water zoekt de weg van de minste weerstand. Het is dus raar dat het langs de PVC komt, lijkt mij allerminst de weg van de minste weerstand dus vermoed dat je ook iets anders niet goed doet. Zou dus kunnen duiden op een verstopping, of dat je wellicht te snel gaat?

Wellicht een video hoe je het nu doet zodat we het totaalplaatje kunnen zien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erik_F
_Piwi_ schreef op vrijdag 12 juni 2020 @ 09:08:
Hoeveel korrels heb je precies gebruikt? Heb je het verdicht/aangedrukt?

Water zoekt de weg van de minste weerstand. Het is dus raar dat het langs de PVC komt, lijkt mij allerminst de weg van de minste weerstand dus vermoed dat je ook iets anders niet goed doet. Zou dus kunnen duiden op een verstopping, of dat je wellicht te snel gaat?

Wellicht een video hoe je het nu doet zodat we het totaalplaatje kunnen zien?
@_Piwi_ Wat ik zelf denk is dat er gewoon erg veel druk uit de puls slang komt. Deze druk spoelt alles onder en naast de pvc buis weg.

We graven eerst een kuil en dan plaatsen we de pvc buis er los in. Dan gooien we klein beetje korrels en water erop. Daarna gooien we hem vol. Drukken niks aan want dat kan niet met de korrels. Dan 10 minuten wachten en dan beginnen we. Hebben een puls slang 75mm en deze raakt regelmatig de pvc buis waardoor die gaat bewegen. Dit kan ook een oorzaak zijn.

Wat hebben we nu gedaan:
We gaan niet meer pulsen. We hebben ijzeren stokken die we op elkaar kunnen klikken. Aan deze ijzeren stok een dikke tuinslang 30mm geplaatst en aan onderkant tanden zodat je de grond wegschrapt. Dit gaat allemaal wat rustiger.

De pvc buis graven we stukje in en hebben een blok hout waarmee we een paar keer op de pvc buis slaan zodat die vast de grond in gaat. Deze omringen met korrels en bovenin beetje verder uitstrooien. Wellicht dat dit gaat helpen. Filmpjes bekeken op YouTube en daar lukt het ook, maar men gebruikt aanzienlijk minder water/druk.

Mocht dit niet willen, dan gaan we over op plan B en dat is IBC vullen met water en een gleuf graven naar gat in de grond. Hier een dompelpomp in plaatsen zodat water weer terug gaat naar IBC. Dan heb je ook constante stroom water.

Hoe denk jij?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cp7448
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 13-03-2021
Heb je al een oplossing gevonden? Wij hebben exact zelfde probleem, spuit er aan alle kanten buiten langs de pvc buis, ipv er binnendoor via het tstuk omhoog het ibc vat in...?!

In het begin misschien teveel? Of toch te weinig druk? Zodat alles langs de pvc pijp wegspoelt ipv om hoog komt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erik_F
Sorry voor late reactie, maar het is gelukt!!

Wij doen de volgende stappen:

1.
We graven een kuil met schep en handboor. De PVC buis (125mm) die wij gebruiken is 1.70m lang en gaat circa 1.30 meter in de grond.

2.
Nadat de PVC buis geplaatst is, slaan we met achterkant schept de grond dicht. Daarna gooien we er extra grond in en slaan we nogmaals met achterkant schep, om het aan te stampen.

3.
We gebruiken daarna Klei Korrels. Circa 5 kilo storten we erin en gooien daarna wat water erop.

4.
Daarna storten we nogmaals Klei Korrels circa 3 kilo en slaan dit weer met de achterkant van de schep aan.

5.
Dan gooien we er weer grond op zodat die helemaal dicht zit. Ook dit slaan we met de achterkant van de schep aan. En daarna met je voeten zodat die echt goed dicht zit.

6.
Als we het IBC vat vullen, dan stroomt het water uiteindelijk ook die PVC buis in. We doen dit tot dat die helemaal vol zit.

7.
Daarna is het klaar en kunnen we de bron slaan. We doen dit met ijzeren stokken, om bewegen deze op en neer en gaan zo verder met waterdruk naar beneden. Water komt weer terug in IBC vat en klaar! Tuinslang laten we erin, omdat hoe verder je komt, hoe meer wat je nodig bent.

Dit zijn onze stappen. Werkt super! En slaan de ene bron naar de andere!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MissingDog
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
Aangezien je zonder erkende instelling alleen mag boren tot maximaal 10 meter diepte en alles daarbuiten onder de bevoegdheid van het waterschap valt kun je uiteraard ook met wat spierkracht en een grondboor met verlengstukken gaan; scheet een hoop gezeul met de watertank en voorkomt het ‘geklungel’ uit de foto’s.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erik_F
Het gaat nu helemaal goed! We hebben al circa 20 bronnen nu geslagen op deze manier.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cp7448
Zijn er bij jullie ook mensen die vragen of het bij de gemeente gemeld word?
Mag het zomaar?

Of is er überhaupt melding bij gemeente nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slonzo
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

Cp7448 schreef op zaterdag 25 juli 2020 @ 18:44:
Zijn er bij jullie ook mensen die vragen of het bij de gemeente gemeld word?
Mag het zomaar?

Of is er überhaupt melding bij gemeente nodig?
In België zou het sowieso gemeld moeten worden, omdat je ook moet betalen voor de afvoer en verwerking van het (niet-gemeten) extra water dat je loost. Naja, in theorie althans :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cp7448
Erik_F schreef op zaterdag 4 juli 2020 @ 11:46:
Sorry voor late reactie, maar het is gelukt!!

Wij doen de volgende stappen:

1.
We graven een kuil met schep en handboor. De PVC buis (125mm) die wij gebruiken is 1.70m lang en gaat circa 1.30 meter in de grond.

2.
Nadat de PVC buis geplaatst is, slaan we met achterkant schept de grond dicht. Daarna gooien we er extra grond in en slaan we nogmaals met achterkant schep, om het aan te stampen.

3.
We gebruiken daarna Klei Korrels. Circa 5 kilo storten we erin en gooien daarna wat water erop.

4.
Daarna storten we nogmaals Klei Korrels circa 3 kilo en slaan dit weer met de achterkant van de schep aan.

5.
Dan gooien we er weer grond op zodat die helemaal dicht zit. Ook dit slaan we met de achterkant van de schep aan. En daarna met je voeten zodat die echt goed dicht zit.

6.
Als we het IBC vat vullen, dan stroomt het water uiteindelijk ook die PVC buis in. We doen dit tot dat die helemaal vol zit.

7.
Daarna is het klaar en kunnen we de bron slaan. We doen dit met ijzeren stokken, om bewegen deze op en neer en gaan zo verder met waterdruk naar beneden. Water komt weer terug in IBC vat en klaar! Tuinslang laten we erin, omdat hoe verder je komt, hoe meer wat je nodig bent.

Dit zijn onze stappen. Werkt super! En slaan de ene bron naar de andere!
toon volledige bericht
Halen jullie die pvc-buis met T-stuk eerst weg en dan de filterbuis erin? Of alles laten staan? En gewoon spuitslang eruit, filter buis er snel in en daarna t-stuk weg?
Vullen jullie de filterbuis nog aan met filtergrind?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erik_F
Hallo allemaal,

Vorig jaar dit topic gestart. Uiteindelijk is het allemaal gelukt, en loopt er geen water meer langs de pvc buis, maar er doorheen zoals het hoort. We gaan volgende week weer starten met het aanleggen van waterbronnen.

Daarbij heb ik opnieuw even een vraag:
Eerder in dit topic is te lezen welke methode wij gebruiken, om waterbronnen aan te leggen. Nu is het zo dat water van nature dun is, en de bedoeling is dat al het water weer omhoog komt, om zo weer te hergebruiken. Weten jullie een manier om het water wat dikker te maken? Ik weet van een bedrijf dat ze bepaald “poeder” door het water doen, zodat deze dikker wordt.

Weten jullie om welk poeder het gaat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leecher
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 20:22
waarom wil je dat water dikker hebben dan? Omdat je water wegloopt in de grond?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gebanned
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 23:29
Erik_F schreef op zondag 7 maart 2021 @ 13:25:

Weten jullie om welk poeder het gaat?
Maïzena?

Maar ik zou anders eens zoeken op boorvloeistof.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erik_F
Ja sommige zandgebieden loopt het water te snel weg! Dus het dikker maken gebeurd dit minder.

Lees veel over Bentoniet poeder. Maar kan er verder weinig over vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cp7448
Goedendag,

Heb ook verhalen gehoord over aardappelenzetmeel, dan blijven de wanden intact en kan er geen water ontsnappen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erik_F
Die heb ik nog niet eerder gehoord. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bl4ckviper
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 07-05 13:43

Bl4ckviper

BlaBlaBla

bijna 1 april
Laat maar. Wel erg vroeg gestart dan.

[ Voor 66% gewijzigd door Bl4ckviper op 31-03-2021 23:35 ]

Be fast .... Be furious....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Niet online
Erik_F schreef op maandag 8 maart 2021 @ 07:32:
Ja sommige zandgebieden loopt het water te snel weg!
Ze waren bij mij aan het boren (ze moesten naar 30+ meter) en toen liep het water ook 'iets' te snel weg. 60m3 water erin gegaan (ja, dat zijn 3 tankauto's).
Om te voorkomen dat het water te snel wegzakte gooiden ze er zowel aardappelzetmeel als potgrond/tuinaarde in. Bij mij zijn er meer dan 4 zakken zetmeel ingegaan van 10+kg en een halve kuub tuinaarde. Er is ook nog een halve kuub zand extra terug in het gat gegaan.

Het risico bij mechanisch boren is dat het boorgat instort. De boormachine kan dan de boor niet meer eruit trekken. En aangezien de boor een klein kapitaal kost laten ze hem niet achter in de grond.
Mijn geval was redelijk uniek, zoiets gebeurde nog niet eens jaarlijks.

Ik weet niet hoe vaak je er last van hebt en hoe erg het dan is. Maar misschien dat een of twee zakken potgrond al genoeg is.
Pagina: 1