Acties:
  • 0Henk 'm!

• Cpt.Bacon
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 15-05-2021
Hi Tweakers,

Klein beetje achtergrond voordat ik mijn vraag stel. Ik ben een 21 jarige, bijna afgestudeerde Informatica HBO'er. Mijn plannen voor na mijn studie waren voor mezelf altijd duidelijk. Een mooi reis (6 tot 9 maanden) maken en nog lekker lol trappen voordat de 9 tot 5 aan de deur staat. Je hoort het keer op keer: nu is de tijd om te gaan, want als je eenmaal een baan heb komt er toch niks meer van. Daarnaast zou het denk ik een hoop doen voor mijn persoonlijke ontwikkeling en levenservaring. Vandaar dat ik m'n zinnen had gezet op Nieuw-Zeeland en Australië deze november. Dit was een serieus doel en niet een gevalletje: "Oh dat klinkt wel interessant, ga ik even doen".

Vanzelfsprekend zit dit er niet meer in. Deze landen reageren goed op de pandemie, dus ik had nog wel wat hoop. Toch zie ik nu in dat ze zeker nog een lange tijd dicht zullen blijven. En zelfs mochten ze open gaan dit jaar, zal dit denk ik niet zorgen voor de ultieme ervaring. Veel mensen zullen ook hun plannen hebben verzet. Het lijkt me dus wijs om dit voor een jaar in de ijskast te zetten.

Dus ja wat nu? Hoe kan ik dit jaar het beste invullen? Software bouwen is mijn passie en graag wil ik me nu focussen op back-end werk (voorgaande stages waren vooral meer front-end gefocust, liever ontwikkel ik me op beide gebieden). Graag zou ik ook eens groot bedrijf willen werken, eerder heb ik alleen bij kleine <20 man bedrijfjes gewerkt. Maar waar en in welk domein is mij nog totaal niet duidelijk. Vandaar dat ik me voel aangetrokken tot een trainee ship, dit geeft me de mogelijk om te proeven en ervaren wat wel of niet bij mij past in de grote mensen wereld. En hoe een groter bedrijf in elkaar zit.

Zou dit nu de juiste zet zijn? Is dit uberhaubt een optie met mijn reisplannen? Wie wil er nu weer een trainee of junior hebben die er tussenuit piept in iets meer dan een jaar? Kan ik niet beter toch ergens anders op reis gaan later dit jaar, om afstel te voorkomen?

Zoals bij vele zorgen deze tijden voor vragen en onzekerheid. Wat zouden jullie doen vanuit een carrière en/of persoonlijk perspectief.

Vast bedankt in ieder geval.

Acties:
  • +13Henk 'm!

• Jealgu
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 15:30
Lekker gaan werken en wat ervaring op doen. In je studentenhut (of bij je ouders) blijven wonen en goed sparen. Over een jaar of twee trip maken. Virus situatie hopelijk voorbij, en je hebt wat extra zakgeld.

Helemaal mee eens dat als je zoiets wil doen je er gewoon voor moet zorgen dat je het gaat doen. Maar mij ontgaat waarom dat na een paar jaar werken en wat ouder zijn het niet meer kan. Zelf een jaar weg gewest na een aantal jaar werken op mijn 29ste.

En oh ja, niet over je reis plannen vertellen als je solliciteert. Ik zelf heb voor ik ontslag nam om te reizen maar 1 jaar ergens gewerkt, ik heb vooral positieve reacties gehad dat ik zoiets ging ondernemen. Na een korte, mislukte, tussenstap werk ik inmiddels met veel plezier weer bij dezelfde werkgever. Met een voordeel, doordat ik weer over salaris heb kunnen onderhandelen verdien ik nu 10 a 15% meer dan als ik gewoon in dienst was gebleven.

[Voor 32% gewijzigd door Jealgu op 08-06-2020 22:46]

Acties:
  • +6Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Lekker nog 2 jaar een master gaan doen, daarna is corona wel naar de achtergrond verdwenen en kan je lekker naar Australië.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• NMe
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 04-03 13:05

NMe

Quia Ego Sic Dico.

Er zullen vrijwel geen bedrijven zijn die je in loondienst willen nemen wetende dat je na een jaartje van plan bent om er maandenlang tussenuit te gaan. Je zou freelance werk kunnen gaan doen maar dat lijkt me niet verstandig voor iemand die net begint in het vakgebied, je hebt dan eigenlijk nog wat meer begeleiding nodig om de kennis die je vanuit school hebt aan te vullen om te voorkomen dat je jezelf dingen aanleert die je niet werk niet ten goede komen.

Het beste dat je kan doen is op sollicitaties open zijn over je reisplannen en goed op je vizier te hebben hoe lang je wil gaan reizen en wanneer je dat ongeveer wil doen. Je gaat daarbij wel vaak horen dat de begrijven dat niet heel fijn vinden om te horen maar met een beetje geluk is de krapte op de arbeidsmarkt genoeg voor tenminste één bedrijf om je werk aan te bieden zonder dat je je moreel bezwaard hoeft te voelen wegens het achterhouden van dit soort plannen. ;)

'E's fighting in there!' he stuttered, grabbing the captain's arm.
'All by himself?' said the captain.
'No, with everyone!' shouted Nobby, hopping from one foot to the other.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Jealgu
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 15:30
Ernemmer schreef op maandag 8 juni 2020 @ 22:44:
Lekker nog 2 jaar een master gaan doen, daarna is corona wel naar de achtergrond verdwenen en kan je lekker naar Australië.
Een master doen vindt ik overigens ook een goede optie. Als dat je ligt.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Cpt.Bacon
Ernemmer schreef op maandag 8 juni 2020 @ 22:44:
Een master zit er voor mij helaas niet in, maar heb ik wel overwogen. Voornamelijk mijn catastrofale wiskunde A achterstand staat hierbij in de weg.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Cpt.Bacon
Jealgu schreef op maandag 8 juni 2020 @ 22:42:

En oh ja, niet over je reis plannen vertellen als je solliciteert. Ik zelf heb voor ik ontslag nam om te reizen maar 1 jaar ergens gewerkt, ik heb vooral positieve reacties gehad dat ik zoiets ging ondernemen. Na een korte, mislukte, tussenstap werk ik inmiddels met veel plezier weer bij dezelfde werkgever. Met een voordeel, doordat ik weer over salaris heb kunnen onderhandelen verdien ik nu 10 a 15% meer dan als ik gewoon in dienst was gebleven.
Fijn dat het zo voor je heeft gewerkt! Er is natuurlijk wat te zeggen over het feit dat wanneer je ergens in de smaak valt, men je graag weer terug zal zien na een periode.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Cpt.Bacon
Jealgu schreef op maandag 8 juni 2020 @ 22:42:

Helemaal mee eens dat als je zoiets wil doen je er gewoon voor moet zorgen dat je het gaat doen. Maar mij ontgaat waarom dat na een paar jaar werken en wat ouder zijn het niet meer kan. Zelf een jaar weg gewest na een aantal jaar werken op mijn 29ste.
Wellicht naai ik mezelf een beetje op door de vele "Als je het wil doen, moet je het nu doen" adviezen.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• OrangeBerry
  • Registratie: Juli 2014
  • Niet online

OrangeBerry

Major malfunction 🤓

Groot gelijk dat je een reis wilt maken, werken moet je tenslotte nog wel heel wat jaren doen dus geniet vooral wanneer jij dat wilt.

Ga gewoon op zoek naar een tijdelijke baan of een traineeship, waarbij ik het niet aan zou geven dat je plannen hebt om te reizen... je weet niet of je over een jaar het juiste moment vindt of wat al eerder is aangegeven wie weet pas over twee jaar als je je spaarrekening nog wat meer gevuld hebt.

In de toekomst kijken is lastig zeker nu, komt er een "einde" aan corona dat denk ik wel.... weten we wanneer of in welke hoedanigheid? Nee.

Leef vooral in het nu en probeer je rekening te spekken, als het juiste moment daar is kun je altijd met je manager gaan zitten om je plannen te bespreken zodra deze echt concreet zijn.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Emgeebee
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 16-02 18:53
Ik vind dat de mensen hierboven toch wel erg makkelijk adviseren om die reisplannen maar even niet te vertellen aan de werkgever die het eerste jaar niks aan je verdient en veel investeert om hopelijk later dit weer terug te verdienen. Fijn om te zien dat vertrouwen nog altijd belangrijk is. =)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 14:38
Wat bedoel je uberhaupt met een leuke reis maken? Is dat een maand of een half jaar? Want een maand zal echt geen probleem zijn bij zat werkgevers.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• NotSoSteady
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 01:31
Waarom pak je niet de auto en ga je door Europa heen of wil je alleen naar Nieuw-Zeeland en Australië?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Cpt.Bacon
Sissors schreef op maandag 8 juni 2020 @ 23:30:
Wat bedoel je uberhaupt met een leuke reis maken? Is dat een maand of een half jaar? Want een maand zal echt geen probleem zijn bij zat werkgevers.
Dat had ik inderdaad aan moeten geven. Een half jaar tot 9 maanden

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Cpt.Bacon
NotSoSteady schreef op maandag 8 juni 2020 @ 23:46:
Waarom pak je niet de auto en ga je door Europa heen of wil je alleen naar Nieuw-Zeeland en Australië?
Dat kan ik heel me leven nog doen en heb ik al vaker gedaan. Om echt bovenstaande landen te bezoeken en ontdekken is tijd nodig. Precies is op dit moment zonder huis of baan tijd aan mijn zijde, de wereld situatie staat alleen in de weg.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Pizza_Boom
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 24-03 10:58
Cpt.Bacon schreef op dinsdag 9 juni 2020 @ 00:04:
[...]

Dat kan ik heel me leven nog doen en heb ik al vaker gedaan. Om echt bovenstaande landen te bezoeken en ontdekken is tijd nodig. Precies is op dit moment zonder huis of baan tijd aan mijn zijde, de wereld situatie staat alleen in de weg.
Je kan geloof ik tot je 24e of 25e een speciaal visum voor Australië aanvragen waarmee je daar mag wonen en werken gedurende een jaar, maar ook gewoon het land bezoeken. Maak van de nood een deugt en ga daar werkervaring opdoen, aan je Engels werken en het land zien, als dat straks weer kan.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Cpt.Bacon
Pizza_Boom schreef op dinsdag 9 juni 2020 @ 00:11:
[...]
Je kan geloof ik tot je 24e of 25e een speciaal visum voor Australië aanvragen waarmee je daar mag wonen en werken gedurende een jaar, maar ook gewoon het land bezoeken. Maak van de nood een deugt en ga daar werkervaring opdoen, aan je Engels werken en het land zien, als dat straks weer kan.
Dit is zeker geen slechte manier om er naar te kijken en wat je zegt klopt. Veel keuze heb ik ook niet. Het ding is dat vele dat roepen, alleen gebeurd dat gewoon niet 9 van de 10 keer. Als eenmaal dat salaris komt binnen rollen en je gaat je comfortabel voelen, komt van uitstel afstel. Dat is wat ik wil voorkomen, als je begrijpt wat ik bedoel.

Acties:
  • +3Henk 'm!

• Omega Supreme
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 10:02

Omega Supreme

The God of Death

Wat @Jealgu zegt kan ik mij volledig achter scharen. Ik ben zelf na mijn studie meteen gaan werken. Eerste jaar al het vakantiegeld opzij gezet en flink gespaarde. Tweede jaar van dubbel vakantiegeld plus spaargeld een lange reis door de VS gemaakt. (edit: ik had met nieuwe werkgever meteen afgesproken dat ik in het eerste jaar weinig vakantie zou nemen en het volgende jaar die dagen voor zo'n reis wilde gebruiken. Anders kom je mogelijk aan de grensen van waar de werkgever aan mee moet werken).

Zo'n reis wordt veel leuker / beter als je geld hebt. Bij de Grand Canyon ... ga ik met een vliegtuig of met een helicopter vlucht ... beide!*

De andere suggestie van tweede master, is ook een interessante. Ik heb dat gedaan naast mijn baan, omdat het een master was waar mijn werkgever ook nut van had met een goede regeling, colleges en examens waren werktijd, met dien verstande dat ik alleen de nuttige/verplichte colleges volgde. Leren/vrije dagen voor tentamens was eigen tijd.

* En toen ik terug kwam een mooie auto gekocht, omdat ik al het geld wat ik in de VS had uitgegeven aan het eind in Vegas terug gewonnen heb. Maar daar kan je natuurlijk niet op rekenen ;-)

[Voor 12% gewijzigd door Omega Supreme op 09-06-2020 00:30. Reden: aanvulling]

It's hard to light a candle, easy to curse the dark instead. This moment the dawn of humanity, last ride of the day"

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Cpt.Bacon
Omega Supreme schreef op dinsdag 9 juni 2020 @ 00:22:
Wat @Jealgu zegt kan ik mij volledig achter scharen. Ik ben zelf na mijn studie meteen gaan werken. Eerste jaar al het vakantiegeld opzij gezet en flink gespaarde. Tweede jaar van dubbel vakantiegeld plus spaargeld een lange reis door de VS gemaakt. (edit: ik had met nieuwe werkgever meteen afgesproken dat ik in het eerste jaar weinig vakantie zou nemen en het volgende jaar die dagen voor zo'n reis wilde gebruiken. Anders kom je mogelijk aan de grensen van waar de werkgever aan mee moet werken).
Interessant, hoe lang ben je vervolgens weg geweest?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• DylanAFCA
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 09-03 08:28
Pizza_Boom schreef op dinsdag 9 juni 2020 @ 00:11:
[...]
Je kan geloof ik tot je 24e of 25e een speciaal visum voor Australië aanvragen waarmee je daar mag wonen en werken gedurende een jaar, maar ook gewoon het land bezoeken.
Sterker nog, dit kan zelfs tot je 31e. En het is niet geheel ondenkbaar dat dit wordt uitgebreid t/m 35 in de komende jaren.

Ik heb zelf in 2017 een jaartje gewerkt en gereisd in Australië, om vervolgens een half jaartje in Nieuw-Zeeland te hiken. Een ervaring die ik voor geen goud had willen missen. Ik dacht er laatst nog aan hoe zuur het moet zijn voor de mensen die dit jaar dezelfde plannen hadden... Wellicht kan je iets van een summer school of stage in Europa doen? Pak je toch nog wat buitenland ervaring mee in de tussentijd, en wellicht komt alles later dit jaar dan toch weer op gang. Zeker Nieuw-Zeeland is een land dat toch best afhankelijk is van toerisme.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Bad Brains
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 15:21
Solliciteer voor een baan in Australië?
Kan je in de vakantie naar Nieuw Zeeland. ;)

The love that lasts the longest, is the love that is never returned. If you can play, it doesn't matter what guitar you play. If you can't play, it doesn't matter what guitar you play.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• jmzeeman
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 17-03 09:25
Cpt.Bacon schreef op maandag 8 juni 2020 @ 22:37:
[...]
Zou dit nu de juiste zet zijn? Is dit uberhaubt een optie met mijn reisplannen? Wie wil er nu weer een trainee of junior hebben die er tussenuit piept in iets meer dan een jaar? Kan ik niet beter toch ergens anders op reis gaan later dit jaar, om afstel te voorkomen?
[...]
Dat hoef je natuurlijk niet te melden. Mocht je heel erg op je plek zitten, dan kan je tegen de tijd dat je reis wat dichterbij komt gaan onderhandelen over een periode onbetaald verlof of om tijdelijk uit dienst te gaan. Persoonlijk (ik ben werkgever) zou ik dat natuurlijk lastig vinden maar als dat de manier is om een goede kracht aan m'n bedrijf te binden denk ik dat er best wat te regelen is.
Ook al heb je na een tijdje werken in NL misschien geld genoeg om een luxe vakantie zonder zorgen of werk te hebben, ik zou je nog steeds aanraden om een working hioliday visum te nemen. Toen ik (shit onderhand al 20 jaar geleden :X) naar Australië ging waren de periodes dat ik wat langer op een plek was, werkte en mensen leerde kennen, eigenlijk de leukste periodes. Daar gebeurde de dingen die me tot de dag van vandaag bijgebleven zijn en waar ik nog steeds regelmatig aan terug denk: werken op een cattle station, met 1080 vergiftigd vlees uit een vliegtuig droppen, in een winkel voor aboriginals werken en zien hoe ze uitgebuit en gediscrimineerd worden, uitgenodigd worden op een aboriginal feest, episch falen als deur aan deur verkoper van inbel internet, etc.
Op vakantie zijn, mooie dingen zien, aan het strand liggen en je lam drinken kan altijd nog, persoonlijk was ik daar na een paar weekjes al wel klaar mee. Maar je echt onderdompelen in een andere cultuur doe je waarschijnlijk nooit meer.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Omega Supreme
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 10:02

Omega Supreme

The God of Death

Cpt.Bacon schreef op dinsdag 9 juni 2020 @ 00:40:
[...]

Interessant, hoe lang ben je vervolgens weg geweest?
Maand in de VS einde zomer, na een reis door Europa in het voorjaar. Totaal 7,5 week, de werkgever vond het niet verstandig om meer dan een maand aaneengesloten werk te missen. Wat niet wil zeggen dat jij het niet kan vragen :)

Achteraf niet slecht, VS is leuk, maar na een maand had ik het wel gehad met de Amerikanen. Mooi land, maar ik zou er niet kunnen wonen ;)

Als je echt heel lang wil kan je natuurlijk ontslag nemen, Zit je in de VS in principe aan 90 dagen of je moet een visum aanvragen, waarbij ze je zullen vragen hoe je die periode in jouw onderhoud kan voorzien. Ze zullen dan binding met NL willen zien en dan wordt het mogelijk een issue als je geen baan hebt.

Voordeel van wat ik deed, in twee etappes is dat je dan tijdens je reis gewoon een inkomen hebt. Met een flexibele baas kan je dat ook vaker doen. Ik heb in de 10 jaar daarna bij dezelfde baas nog drie keer reizen van een maand of langer gemaakt, zonder dat ik daarbij de wintersport en een paar losse vrije dagen hoefde op te geven.

[Voor 37% gewijzigd door Omega Supreme op 09-06-2020 01:58]

It's hard to light a candle, easy to curse the dark instead. This moment the dawn of humanity, last ride of the day"

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Wizard91
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 23-03 10:48
Zelf ben ik ook op mijn 21ste vertrokken richting Australie voor een tussenjaar. Kan het iedereen aanraden! Zit er 7 jaar later namelijk nog steeds. ;)

6-9 maanden moet zeker lukken om Australie te zien, maar het is wel wat krap. Uit ervaring zie ik dat het meerendeel minimaal 1 jaar tot zelfs 2 jaar blijft. Ook zou ik er rekening mee houden dat Australie ontzettend duur is, dus hoogstwaarschijnlijk zul je ook gaan zoeken naar een baantje. Genoeg opties maar over het algemeen helpen backpackers mee op een boerderij. Als je dit 3 maanden volhoudt heb je een lekker zakcentje verdiend + kan je zelfs nog een visa voor een tweede jaar aanvragen. Mooi meegenomen! (Je kan tot je 31ste een WHV aanvragen, dus je hebt nog genoeg tijd om de stap te maken)

De Covid-19 situatie hebben ze hier redelijk onder controle. De meeste staten zijn back to usual met uitzondering van NSW en Victoria. Wel blijven de grenzen nog voor onbepaalde tijd dicht en zijn er nog vele restricties actief. Zelf denk ik dat reizen naar Aus vanaf 2021 wel weer mogelijk is.

Wellicht is begin 2021 een optie om te komen? Kun je in de tussentijd nog een bijbaantje nemen voor nu?

Acties:
  • +3Henk 'm!

• Woy
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
Hoe open je naar een potentiële werkgever bent over je plannen is iets dat je voor jezelf af zult moeten wegen. Aangezien het nog niet super concrete plannen zijn zou ik er zelf eigenlijk niet over beginnen, maar je hoeft er ook zeker niet over te liegen.

Waar ik wel op zou letten is het punt dat je noemt over een "traineeship", bij veel bedrijven zit daar een flinke amortisatieregeling aan vast. Op zich is het natuurlijk niet perse erg om een deel van de kosten te dragen, maar ik zie bij sommige bedrijven toch wel kosten die eigenlijk niet reëel zijn. Mocht je dus een traineeship doen, vraag van te voren duidelijk over de amortisatieregeling, en de hoogte van de kosten voor het traineeship.

“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Lamanl
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 03:26

Lamanl

So little done, so much to do

Wanneer de grens in new zealand weer open gaat zal je ervaring hier niet anders zan dan voorheen.
Sinds vandaag zijn hier alle restricties opgeheven behalve de grenzen dat gaat nog wel even duren voordat je deze kant op kunt.
Je kunt tot en met je 30ste en Working holiday visa aan vragen voor new zealand en australia.(dat is 1 jaar per land plus onder voor waarde kan je nog een extra jaar aanvragen in australia)
Maar inderdaad eerst goed sparen voor je deze kant op komt kan ik zeker aanraden anders als je hier aankomt kan je meteen beginnen met fruit plukken :P en kan je in een soort van loop komen dat je salaris weer moet uitgeven aan levens onderhoud
Als je wat ervaring hebt opgedaan in NL is het voor skilled vak mensen redelijk makelijk om en werk visa te krijgen hier

Ik zelf ben nadat ik in 2017 werd wegbezuinigd (was toen 29 jaar, thuiswonend met veel spaargeld) eerst voor 6 maanden naar australia gezeild, daarna 6 maanden door australia gereisd,daarna 6 maanden gewerkt, toen naar new zealand gevlogen 6 maanden hier gereisd en toen hier aan het werk gegaan toen het geld op was. werk hier nu nog steeds en heb nu een essential skill work visa voor 3 jaar. en kijkende naar de huidige wereld crisis blijf ik hier voorlopig nog wel even werken en wonen.

Als je verder nog NZ tips zoekt, laat maar weten :)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• cryptapix
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 14:52
Cpt.Bacon schreef op dinsdag 9 juni 2020 @ 00:21:
[...]
Dit is zeker geen slechte manier om er naar te kijken en wat je zegt klopt. Veel keuze heb ik ook niet. Het ding is dat vele dat roepen, alleen gebeurd dat gewoon niet 9 van de 10 keer. Als eenmaal dat salaris komt binnen rollen en je gaat je comfortabel voelen, komt van uitstel afstel. Dat is wat ik wil voorkomen, als je begrijpt wat ik bedoel.
Dat zijn dezelfde mensen die riepen na hun studie te gaan reizen maar het niet doen. Ik heb na mijn studie 5 jaar gewerkt, flink wat gespaard en toen samen met mijn vrouw (toen nog vriendin) ruim 6 maanden gaan reizen.

Het is zeker wat lastiger vanuit een baan. 6 maanden geen inkomen moet je kunnen opvangen met spaargeld terwijl je vaste lasten in NL door lopen. Gelukkig kon ik mijn appartement in NL onderverhuren (met toestemming). Maar het ligt uiteindelijk aan jezelf of je het gaat doen of niet.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Woy
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
@cryptapix het grootste probleem is inderdaad je vaste lasten, en dan met name je hypotheek/huur. Als je kunt onderverhuren, of gewoon bereid bent om je huur op te zeggen of je huis te verkopen ( Of nog makkelijker als je nog bij je ouders woont ) is er niet zo'n groot probleem om later nog een flinke reis te maken.

Het punt is meestal dat je aan het eind van je studie nog flexibeler bent, en als er eenmaal geld begint binnen te komen je ook andere verplichtingen aangaat zoals voor je woning. Als je daar gewoon rekening mee houdt, is er weinig wat je tegen houdt om op latere leeftijd nog voor langere tijd op reis te gaan.

“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Cpt.Bacon
Lamanl schreef op dinsdag 9 juni 2020 @ 10:25:
Wanneer de grens in new zealand weer open gaat zal je ervaring hier niet anders zan dan voorheen.
Denk je dat? Ik kan me voorstellen dat bijvoorbeeld hostels/campings/hotspots leger zijn en dat soort dingen.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Lamanl
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 03:26

Lamanl

So little done, so much to do

Cpt.Bacon schreef op dinsdag 9 juni 2020 @ 10:58:
[...]

Denk je dat? Ik kan me voorstellen dat bijvoorbeeld hostels/campings/hotspots leger zijn en dat soort dingen.
Dat is juist goed! want het was hier veelste druk (maar weer niet goed voor de mensen die er hun brood me moeten verdienen)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• HenkEisjedies
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 11:30
Cpt.Bacon schreef op maandag 8 juni 2020 @ 22:50:

Een master zit er voor mij helaas niet in, maar heb ik wel overwogen. Voornamelijk mijn catastrofale wiskunde A achterstand staat hierbij in de weg.
Er bestaan ook Master met een zogehete pre-master of schakelprogramma. Tijdens de Pre-Master zorg je ervoor dat je wiskunde kennis (voornamelijk statistiek) op peil komt.

Dit zijn de pre-masters die Universiteit Twente aanbied:
https://www.utwente.nl/on...ht-pre-masteropleidingen/
Deze zijn van de UvA:
https://www.uva.nl/onderw...schakelprogrammas-wo.html

Wiskunde achterstand komt vaker voor en kun je prima omheen werken. :)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Cpt.Bacon
HenkEisjedies schreef op dinsdag 9 juni 2020 @ 11:21:
[...]

Er bestaan ook Master met een zogehete pre-master of schakelprogramma. Tijdens de Pre-Master zorg je ervoor dat je wiskunde kennis (voornamelijk statistiek) op peil komt.
Klopt daar ben ik op de hoogte van. Toch zijn calculus en toegepaste algebra voor mij enorme obstakels. Wiskunde is mijn Achilles heel (krap 6je voor Wiskunde A op de HAVO). En wat ik van veel mensen hoor die in dezelfde positie zitten als ik, is dat een jaar voor een pre-master te kort en intesief is. Zeker als wiskunde geen onderdeel is geweest van hun HBO.

Ik ben niet verlegen voor een uitdaging, maar mocht ik door hel en terug komen tijdens zo'n pre-master denk ik niet dat de rest van de master veel beter zal worden. Ik voel me een ras HBO'er en zie mezelf eerder ontwikkelen in het werkveld. Of dat de juiste keuze is, is zeker over te discussiëren, maar niet helemaal on-topic in dit geval.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Phyrozi
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 07:10
HenkEisjedies schreef op dinsdag 9 juni 2020 @ 11:21:
[...]

Wiskunde achterstand komt vaker voor en kun je prima omheen werken. :)
Je moet altijd een pre-master doen in Nederland - gelukkig.

Dan nog, de calculus in het eerste semester is behoorlijk pittig, maar met voldoende leren moet dit zat lukken!
Ik ben absoluut geen ster in calculus, maar heb het ook gehaald met een 7,5 (beta master). Statistiek daarentegen ging mij veel makkelijker af.

Ik doe het aan de RuG. Pre-master duurt daar 12 maanden. Ik zou je adviseren om elders een 6 maanden traject te volgen.

Succes met de keuze!

Edit: ik zie dat je schrijft een ras-HBO'er te zijn. Dan zou ik adviseren om geen master te doen. Ik denk dat je dan moet huilen van de beta-vakken :D

[Voor 8% gewijzigd door Phyrozi op 09-06-2020 11:57]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• bombadil
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

bombadil

Iarwain Benadar

Phyrozi schreef op dinsdag 9 juni 2020 @ 11:56:

HBO -master geeft dezelfde titel en vereist meestal geen pre-master.

"De ouwe Tom Bombadil is een vrolijk kwastje,Zijn laarzen zijn geel en knalblauw is zijn jasje, Want Tom, die de meester is, heeft geen ooit gevangen, Zijn liedjes zijn sterker en zijn benen zijn langer". (LotR)

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Phyrozi
bombadil schreef op dinsdag 9 juni 2020 @ 12:01:
[...]

HBO -master geeft dezelfde titel en vereist meestal geen pre-master.
Hmmm. De waarde van zo een papiertje laten we maar even in het midden.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Furion2000
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 24-03 15:56
Michielgb schreef op maandag 8 juni 2020 @ 23:23:
Ik vind dat de mensen hierboven toch wel erg makkelijk adviseren om die reisplannen maar even niet te vertellen aan de werkgever die het eerste jaar niks aan je verdient en veel investeert om hopelijk later dit weer terug te verdienen. Fijn om te zien dat vertrouwen nog altijd belangrijk is. =)
Je zou je ook nooit schuldig moeten voelen over dergelijke beslissingen m.b.t. je eigen tijd. Tijdens de sollicitatie een toekomstplan niet noemen, is hetzelfde als vanuit de werkgever vergeten te vertellen dat salarisgroei heel veel moeite kost of dat het bedrijf jou voor meer dingen in wil gaan zetten dan alleen de functie waarop je reageert. Kunnen allemaal deal breakers zijn die men niet noemt bij een sollicitatie.
Cpt.Bacon schreef op dinsdag 9 juni 2020 @ 00:21:
[...]

Dat is toch puur een beslissing die je zelf blijft maken? Je maakt zelf dingen belangrijk, interessant of uitdagend. Soms is het voor de portemonnee wel eens slim om eens wat langer na te denken over e.g. een aanschaf van iets. Uitstel is niet afstel, uitstel is betere overweging ;)

Als jij die ervaring interessant genoeg houdt dan komt er toch nooit afstel?

Ik ben diegene die na de HAVO geen geld had, eerst moest werken en daarna andere overwegingen had.
Op het moment dat ik geld had om te gaan vond ik andere dingen belangrijker.

Een jaar later besloten toch HBO te gaan doen en aantal jaar later zat ik met een HBO papiertje op zak toch met de verschillende buitenland ervaringen weer in Nederland (6 maanden stage in het buitenland, 1 maand project in het buitenland). Ik vond een HBO papiertje belangrijker dan reizen en uiteindelijk heb ik het beiden gedaan, maar de overweging vond ik geheel terecht.

Van uitstel kwam bij mij een beter scenario voor mijzelf. Zo kun je het ook bekijken ;)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• pagani
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Gouden tip: Solliciteer bij een consultancybedrijf wat internationale projecten doet. Niets voegt meer toe aan je persoonlijke ontwikkeling en ervaring dan internationaal werken in een variatie aan culturen én het haalt het 9-17 argument grotendeels onderuit.

Als toerist krijg je véél minder mee van de daadwerkelijke leefwijze in een land.

[Voor 14% gewijzigd door pagani op 09-06-2020 14:10]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• OverSoft
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 24-03 12:23
Phyrozi schreef op dinsdag 9 juni 2020 @ 11:56:
[...]

Alleen als je van het HBO komt. Als je op een BSc op WO niveau hebt, hoef je geen pre-master te doen.
Daarnaast wordt er in het geval van een MSc wel degelijk gekeken naar het verschil tussen HBO en WO.
Daar geldt niet alleen een titel. (Terecht overigens, als je ziet wat de verschillen zijn)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Zenix
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 15:25

Zenix

BOE!

@Phyrozi

Dat is niet altijd het geval een voorbeeld (WO): https://www.os3.nl/2020-2021/info/admission alleen een intake procedure.

TS ik zou mij niet zo druk maken dat je over een paar jaar pas je reis kan maken, maakt toch niet veel uit? Misschien geniet je er wel meer van na een paar jaar hard werken. :) Gewoon een baan vinden een jaar of twee gaan werken en dan zonder zorgen op vakantie gaan.

[Voor 50% gewijzigd door Zenix op 09-06-2020 16:35]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Phyrozi
OverSoft schreef op dinsdag 9 juni 2020 @ 14:53:
[...]

Alleen als je van het HBO komt. Als je op een BSc op WO niveau hebt, hoef je geen pre-master te doen.
Daarnaast wordt er in het geval van een MSc wel degelijk gekeken naar het verschil tussen HBO en WO.
Daar geldt niet alleen een titel. (Terecht overigens, als je ziet wat de verschillen zijn)
We hebben het hier ook over het HBO. Onnodig om te vermelden dat het met een WO BSc niet hoeft - dacht ik.
Helemaal met je eens dat er gelukkig duidelijk een verschil is (zoals ik eerder aanhaalde).

@Zenix Ah, niet van op de hoogte. Dit is wel een uitzondering dan. De meeste masters dien je toch wel een programma voor te volgen - en terecht.

[Voor 18% gewijzigd door Phyrozi op 09-06-2020 17:51]

• dakka
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 24-03 14:33
Lekker freelancen tot je die reis kan maken lijkt me
Cpt.Bacon schreef op dinsdag 9 juni 2020 @ 10:58:
[...]
En wat denk je zelf, tickets zijn op het moment spot goedkoop dus zodra de deuren open zijn heb ik het gevoel dat het in het begin juist drukker zal zijn

[Voor 78% gewijzigd door dakka op 10-06-2020 00:20]

• sig69
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 15:37
Je kan toch gewoon aan het werk gaan en die reis later doen? Bij veel bedrijven zijn daar wel regelingen voor. Desnoods ga je uit dienst en kom je later terug. Of als dat niet kan zoek je wat anders. Je kan in ieder geval even lekker sparen :)

Roomba E5 te koop

Acties:
  • +1Henk 'm!

• drooger
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 13:25

drooger

Falen is ook een kunst.

Ik ben op mijn 29e voor meer dan een half jaar weg geweest om te reizen en poging tot emigratie naar Nieuw-Zeeland.
Ook later in je leven kan je prima tijdelijk stoppen met werk en gaan reizen, tijdelijk remote werken of een andere manier toepassen om over een langere tijd meer van de wereld te zien.

Natuurlijk "gebeurt het leven / life happens", maar daar heb je zelf ook invloed op.
Een meer psychologische vraag is of je wel tevreden gaat zijn met de persoon die je wordt als je na begin van je werkende leven niet meer dergelijke reizen of avonturen gaat ondernemen.

Het zelf opwerpen van een (mentale) blokkade in de trant van 'nu moet ik volwassen zijn, geen tijd meer voor ongein' lijkt mij i.i.g. een recept om tig jaren later spijt te hebben van alle reizen die je wel had willen doen, maar niet gedaan hebt.

“A single person acting without integrity could stain the whole cause and damage everything we hope to achieve.” ― The Precipice

• Purzelbaum
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 12:34
bedenk dat op reis kan altijd kan. Nu is het inderdaad makkelijker, je hebt net je studie af, geen verlichtingen etc.
ook met verplichtingen kan jij weg. maatje van me heeft dit onlangs nog gedaan. (koop)huis aan kennis verhuurt voor vaste lasten, jaartje onbetaald verlof/ontslag (met uitnodiging om te komen solliciteren bij terugkomst) bij werkgever en gaan.

pin je niet vast op dit moment van je leven.

• Saven
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 15:16

Saven

Administrator

Cpt.Bacon schreef op maandag 8 juni 2020 @ 22:56:
[...]

Wellicht naai ik mezelf een beetje op door de vele "Als je het wil doen, moet je het nu doen" adviezen.
Let it go :P Ik begrijp een beetje een punt. Maarrrr: "nu" is een breed begrip. Je bent pas fucking 21 joh haha. Je hebt nog jaaaaren om aan te klooien in deze wereld.

Gewoon een jaartje of twee werken (al dan niet parttime en eventueel wat proberen te ondernemen) en daarna je reis maken. Lijkt me een prima planning. In de tussentijd thuis of op een kamer (blijven) wonen. Neem iig niet alles nu al te serieus, een beetje genieten van je jongere jaren. _O_

[Voor 11% gewijzigd door Saven op 10-06-2020 10:36]

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Basszje
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 17-01 14:38

Basszje

Reisvaap!]

Ik heb het op mijn 28ste gedaan (bijna 3 jaar reis) .

Het probleem met wachten met dit soort reizen is dat je dan waarschijnlijk van alles hebt en is het moeilijker om afstand te doen. Het voordeel voor mij was dat ik toch al naar het buitenland wilde verhuizen. Voor veel mensen is de knoop doorhakken toch lastig en wordt naar gelang de tijd steeds moeilijker.

- Alle spullen verkopen ( of opslaan, regelen )
- Afstand doen je van huis
- Geen serieuze relatie hebben met andere plannen.

Ook terugkomen in Nederland is wat moeilijker dan. Je moet een woonplek vinden, je wilt zeker niet bij je ouders hangen en je bent te oud voor allerlei jongerenstulpjes en wat meer. Is ook wel iets op te bedenken, maar deze factoren maken dat veel mensen het 'altijd hadden gewild maar nooit gedaan'.

Dat gezegd, of het nu is of over twee jaar zou op zich niet veel moeten uitmaken, maar je weet natuurlijk nooit wat er gebeurd in het leven. Je moet vooral blijven bedenken dat alleen jezelf de beslissing kan maken en dat kan een sprong zijn.

(Anderzijds zijn er zat werkgevers die geen probleem hebben met iemand een jaar onbetaald verlof te gunnen)

[Voor 9% gewijzigd door Basszje op 10-06-2020 10:56]

Beware of listening to the imposter; you are undone if you once forget that the fruits of the earth belong to us all, and the earth itself to nobody.

• underrated
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 21-09-2021
Ik ben er op mijn 30e een jaar tussenuit gegaan. No problem. Alleen maar positieve reacties, ook van klanten (was aan het freelancen). De logistiek was vrij eenvoudig: huis onderverhuurd, spullen opgeslagen. In een dag of twee klaar.

Ik denk idd dat je jezelf een beetje opnaait, met het nu of nooit idee. Maar mooi dat je dat inziet. Levert je nu al persoonlijke ontwikkeling op dus, zelfs zonder dat je op reis bent ;)

Misschien nog een andere gedachte: wat is de bedoeling van je reis? Is het een mooi land zien, is het voor langere tijd ver van huis zijn, is het in een andere cultuur zijn, is het 6 maanden zuipen, is het jezelf in het onbekende gooien en kijken of je (mentaal) overeind blijft?

En is er een andere manier om dat voor elkaar te krijgen?
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee