[KPN] Experiabox V10 secondaire DNS

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gigazone
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 05-05 13:44
Ik heb V10 experiabox. Daarnaast heb ik een desktop pihole in een vm draaien. Werkt allemaal prima.

De V10 heb ik vorige week via MP gekocht. Daar kun je dus je primaire DNS instellen. Dus als DNS heb ik het IP van de pihole ingesteld.

Nu komt mijn vraag, stel dat mijn pihole offline gaat, is er dan ook een secundaire DNS, of zijn de (spreekwoordelijke) rapen dan gaar?

Beste antwoord (via Gigazone op 09-06-2020 16:38)

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

Gigazone schreef op dinsdag 9 juni 2020 @ 13:39:
[...]

Ik weet dat je er maar 1 kunt instellen, dat is ook niet de vraag.

Is er uberhaupt een secundaire? Of werkt een Experiabox alleen met een Primaire DNS?
D'r zijn duizenden (secundaire) dns-en op deze wereld maar jouw experiabox wil ze niet gebruiken

correctie: kpn's experiabox heeft de 2e en 3e dns server hard gecodeerd naar kpn's eigen dns servers

[ Voor 12% gewijzigd door Brahiewahiewa op 09-06-2020 16:29 ]

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kasper1985
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 02-06 15:48
Als je geen secundaire dns in kan stellen op die experiabox dan zijn de rapen wellicht wel gaar.
Je kan natuurlijk altijd secundaire dns instellen op je client voor de zekerheid. Dat kan op de meeste devices wel muz van misschien IoT devices.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BAJansen
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 03-06 11:44
Een secundaire DNS in combinatie met Pihole is waarschijnlijk überhaupt geen goed idee. Veel apparaten kiezen namelijk per query willekeurig de primaire, of secundaire DNS server. Wanneer je dus domeinen wilt blokkeren middels pihole, zal dit maar in de helft van de gevallen effect hebben als je naast pihole een 'gewone' dns server instelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brahiewahiewa

Brahiewahiewa

boelkloedig

BAJansen schreef op maandag 8 juni 2020 @ 22:30:
Een secundaire DNS in combinatie met Pihole is waarschijnlijk überhaupt geen goed idee. Veel apparaten kiezen namelijk per query willekeurig de primaire, of secundaire DNS server. Wanneer je dus domeinen wilt blokkeren middels pihole, zal dit maar in de helft van de gevallen effect hebben als je naast pihole een 'gewone' dns server instelt.
Moderne windows versies raadplegen alle geconfigureerde dns servers en hebben een voorkeur voor het adres wat het snelst geretourneerd wordt. Grote kans dus dat je pihole effectief niet gebruikt wordt.

Als je je zorgen maakt om de betrouwbaarheid van je pihole kun je natuurlijk een tweede pihole in je netwerk opnemen

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gigazone
Bedankt voor alle adviezen en inzichten, maar ze beantwoorden helaas niet (volledig) mijn vraag.

Ik zal de vraag anders stellen.

Heeft de experiabox een secundaire (fallback) DNS voor het geval de ingestelde DNS niet werkt? En zo ja, wat is deze DNS dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rensjuh
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 15:53
https://forum.kpn.com/thu...a-box-v10-zteh369a-445106
RobinFlikkema
Op de Experiabox kan je maar 1 in stellen

PV Output

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gigazone

Is er uberhaupt een secundaire? Of werkt een Experiabox alleen met een Primaire DNS?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arthion-nl
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 18-05 19:32
[...]

Misschien dan wel niet jou vraag maar wel het antwoord op je vraag aangezien er maar alleen primaire dns ingevuld kan worden.
Wanneer er een secundaire dns aanwezig was geweest en die je zelf niet kan instellen doet het zelf in te vullen primaire dns teniet zoals je al hier eerder boven kan lezen.

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• Brahiewahiewa

Brahiewahiewa

boelkloedig

[...]

D'r zijn duizenden (secundaire) dns-en op deze wereld maar jouw experiabox wil ze niet gebruiken

correctie: kpn's experiabox heeft de 2e en 3e dns server hard gecodeerd naar kpn's eigen dns servers

[ Voor 12% gewijzigd door Brahiewahiewa op 09-06-2020 16:29 ]

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gigazone
Brahiewahiewa schreef op dinsdag 9 juni 2020 @ 16:03:
[...]

Zoals ik het begrijp via het KPN forum, zal de client eerst naar de primaire DNS aanspreken maar bij een timout schakelen naar 2 en evt 3. Dus niet zoals eerder vermeld dat het willekeur is.

Zover ik kan zien wordt hier ook alles geblokkeerd en niet random 50%. Ik ga kijken of ik meer informatie kan vinden over hoe DNS aangesproken wordt door clients.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brahiewahiewa

Brahiewahiewa

boelkloedig

Gigazone schreef op dinsdag 9 juni 2020 @ 16:51:
[...]

Zoals ik het begrijp via het KPN forum, zal de client eerst naar de primaire DNS aanspreken maar bij een timout schakelen naar 2 en evt 3. Dus niet zoals eerder vermeld dat het willekeur is.
Nee, da's ouwe technologie. Windows 10 clients raadplegen tegelijkertijd alle geconfigureerde dns servers. Is al een hoop over geklaagd maar microsoft heeft het niet teruggedraaid
Zover ik kan zien wordt hier ook alles geblokkeerd en niet random 50%. Ik ga kijken of ik meer informatie kan vinden over hoe DNS aangesproken wordt door clients.
Je moet idd even kijken hoe je clients ip-configuratie er uit ziet
Als er slechts één dns server wordt doorgegeven heeft het configureren van een tweede en derde op de experiabox geen zin; de client weet immers niet dat hij op de experiabox moet zijn

Overigens kun je het hele probleem ook oplossen door de dhcp op de experiabox uit te schakelen en je pihole (of een andere VM) met die taak te belasten

[ Voor 9% gewijzigd door Brahiewahiewa op 09-06-2020 17:19 ]

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gigazone
Brahiewahiewa schreef op dinsdag 9 juni 2020 @ 17:15:
[...]

Overigens kun je het hele probleem ook oplossen door de dhcp op de experiabox uit te schakelen en je pihole (of een andere VM) met die taak te belasten
Je zult altijd zien dat de pihole of andere VM tijdens een zakenreis problemen gaat geven.

Als ik op een client ipconfig check staat er bij DNS:

192.168.2.7 (PIHOLE)
192.168.2.254 Experiabox

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brahiewahiewa

Brahiewahiewa

boelkloedig

Gigazone schreef op dinsdag 9 juni 2020 @ 18:37:
[...
Als ik op een client ipconfig check staat er bij DNS:

192.168.2.7 (PIHOLE)
192.168.2.254 Experiabox
OK. Betekent dus dat er twee dns servers worden doorgegeven. Dus je fall-back in geval van uitvallen van de pihole is gegarandeerd. Maar je windows 10 clients zullen wisselende resultaten geven mbt het tonen van advertenties

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Pagina: 1