Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjolk
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 21:41
Mijn vraag
Gisteren heb ik LineageOS 17.1 met Gapps op mijn moto G5 plus geflashed. Ik koos voor de pixel launcher, maar kreeg iets wat ik niet herkende. Dan maar mijn vertrouwde Launcher<3, maar hetzelfde resultaat:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OJNRjK-JfDyTDUUGLoxPYjAtzCs=/800x/filters:strip_exif()/f/image/UozXTPGtQ57G7TsNZjUxRYKi.png?f=fotoalbum_large

Iedere keer als ik op de home button klik (cirkel) kom ik hier. Ik kan via recente apps (vierkantje) wel bij mijn gewenste launcher komen, maar de home button blijft naar bovenstaande gaan. Nog vervelender: er ontbreekt een app drawer. Van de 58 apps die ik heb worden er 2 apps (die ik meer per toeval nog in mijn backup had staan) getoond. De rest mis ik dus.

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Normaal gezien stel je je launcher in via standaard apps -> startscherm apps. Uit het verleden weet ik dat soms een herstart nodig is, maar dat heeft geen resultaat. Ik heb geprobeerd op deze manier ook de nova launcher in te stellen of de standaard trebuchet, maar allen zonder succes.

Ik heb ook proberen te achterhalen welke app ik nu naar kijk zodat ik die kan verwijderen, maar ik kom er niet achter.

Help? :?

Edit:
Als ik via Firefox een pagina snelkoppeling toevoeg naar dit topic, dan verschijnt ie bij de nova launcher. Dat werkt dus wel...

[ Voor 4% gewijzigd door Tjolk op 08-06-2020 18:58 ]

Tjolk is lekker. overal en altijd.

Beste antwoord (via Tjolk op 11-06-2020 15:07)

• Tha_TiCK
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 02-03 13:09
Zeker wel, heb lineage-16.0-20200509 draaien, developer GothicVI, zie https://androidfilehost.com/?w=files&flid=289083

Draait stabiel en ben er blij mee. Houdt de Moto softwarematig nog bij de tijd!
Wat versta je trouwens onder 'betrouwbare download'?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 22:39

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
Tjolk schreef op maandag 8 juni 2020 @ 18:52:
Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Normaal gezien stel je je launcher in via standaard apps -> startscherm apps. Uit het verleden weet ik dat soms een herstart nodig is, maar dat heeft geen resultaat. Ik heb geprobeerd op deze manier ook de nova launcher in te stellen of de standaard trebuchet, maar allen zonder succes.
Normaal is dat ook de manier om de standaard Launcher in te stellen, maar wat gebeurd er als je dit instelt?

Overigens zou ik persoonlijk bij dit soort vreemde problemen even LineageOS opnieuw installeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjolk
rens-br schreef op dinsdag 9 juni 2020 @ 08:13:
Normaal is dat ook de manier om de standaard Launcher in te stellen, maar wat gebeurd er als je dit instelt?
Zodra ik 1 van de launchers in die lijst aantik, ga ik naar het scherm in de screenshot. Ga ik vervolgens terug naar die instelling, dan zie ik dat de aangetikte launcher wel is geselecteerd.
Overigens zou ik persoonlijk bij dit soort vreemde problemen even LineageOS opnieuw installeren.
Mja, dat was mijn eerste ingeving ook. Maar dat heeft tot niets geleid, letterlijk hetzelfde gedrag. Daarom meldde ik het in mijn TS niet.

Wat ik intussen nog gedaan heb, is via Instellingen -> Systeem -> gebaren Systeemnavigatie gekozen voor "navigatie met gebaren". Eigenlijk vind ik dat best irritant (de 3 knoppenweergave vind ik prettiger), maar gek genoeg werkt het gebaar om naar het startscherm te gaan dan wel: ik kom dan bij Launcher<3 uit (welke ik inmiddels als default launcher heb geselecteerd).

Ook even navigatie met 2 knoppen geprobeerd, maar 2x omhoog vegen voor de app drawer werkt dan NIET. Het doet letterlijk niets (1x omhoog vegen is switchen, 2e keer vegen geen reactie).

Ergens lijkt het er dus op dat het systeem prima weet dat Launcher<3 mijn launcher app is, aangezien pagina snelkoppelingen van Firefox daar komen en het gebaar voor het startscherm bij gebaren navigatie ook werkt.
Ik krijg dus eerder de indruk dat er een specifieke actie aan het "home" icon is gekoppeld. En als ik zou weten welke app daarvoor verantwoordelijk is zou ik die er nog wel uit kunnen slopen waarschijnlijk, maar ik ben een beetje op een dood spoor geland: ik weet niet welke app hiervoor verantwoordelijk is en ik weet niet waar ik een eventuele setting kan vinden om dit gedrag uit te schakelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tha_TiCK
Heb zelf ook recentelijk aandacht besteed aan Lineage OS voor mijn Moto, vooraf Lineage OS16 (systeem) gewist, maar liep tegen hetzelfde probleem aan: niet kunnen navigeren (softbuttons) en geen werkende launcher. Heb Nova Launcher weten te installeren maar na een reboot kwam die niet meer in actie.
Heb maar geconcludeerd dat Lineage OS17 nog te buggy is, de laatste versie OS16 staat er hier weer op..
Met een halfjaar doe ik weer een poging, kan jou verder ook niet helpen maar wilde wel ff reageren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjolk
Tha_TiCK schreef op woensdag 10 juni 2020 @ 21:27:
Heb zelf ook recentelijk aandacht besteed aan Lineage OS voor mijn Moto, vooraf Lineage OS16 (systeem) gewist, maar liep tegen hetzelfde probleem aan: niet kunnen navigeren (softbuttons) en geen werkende launcher. Heb Nova Launcher weten te installeren maar na een reboot kwam die niet meer in actie.
Heb maar geconcludeerd dat Lineage OS17 nog te buggy is, de laatste versie OS16 staat er hier weer op..
Met een halfjaar doe ik weer een poging, kan jou verder ook niet helpen maar wilde wel ff reageren.
Ik zou natuurlijk kunnen downgraden... Van LineageOS 16 kan ik echter zo 1-2-3 geen betrouwbare download vinden. Heb je misschien een link naar welke versie jij hebt draaien?

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• Tha_TiCK
Zeker wel, heb lineage-16.0-20200509 draaien, developer GothicVI, zie https://androidfilehost.com/?w=files&flid=289083

Draait stabiel en ben er blij mee. Houdt de Moto softwarematig nog bij de tijd!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjolk
Dankjewel!
Tha_TiCK schreef op donderdag 11 juni 2020 @ 11:17:
Ja, op XDA vond ik een hoop topics, maar het was mij onvoldoende duidelijk hoe stabiel ze zijn, hoe goed onderhouden, etc.

Van de eerdere LOS 17 die ik vond had ik de indruk dat-ie voldoende stabiel was, maar blijkbaar toch niet.

Even checken; jij hebt hier zo te lezen meer ervaring mee dan ik: ik kan volgens mij gewoon via TWRP alleen deze ZIP flashen, met behoud van andere apps toch? Of moet ik alles weer compleet wipen, inclusief data, system etc. en dan weer volledig opnieuw LOS en GApps flashen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tha_TiCK
Graag gedaan!

Zelf heb ik mijn vorige update LOS16 gewoon geïnstalleerd zonder wat dan ook te wipen, met behoud van instellingen en (g)apps.

Zie hierover ook: https://twrp.me/faq/whattowipe.html

Maar je moet er wel op letten dat de geïnstalleerde GApps (https://opengapps.org/) geschikt is voor de LOS16 (Android 9), dus die dan even mee flashen. En altijd een backup maken vooraf, uit voorzorg.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tjolk
Dankjewel, het is gelukt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tha_TiCK
Dat is mooi, graag gedaan en bedankt voor de terugkoppeling!
Pagina: 1