Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Acties:
  • 0Henk 'm!

• unknown_id
  • Registratie: november 2019
  • Laatst online: 23-04 23:05
Zoals de titel al omschrijft ben ik zeer benieuwd hoe jullie hierover denken, naar mijn mening is dit te veel IPS glow.

Sindskort heb ik een nieuwe monitor aangeschaft, namelijk de Aorus-FI27Q. Wat mij direct opviel is dat er behoorlijk wat glow van de onderstaande hoeken afkomen, ongeachte de afstand, voornamelijk rechts (zie bijgaand). Dit is zeer vervelend tijdens het kijken van een video of ingame wanneer er wat donkere contrasten in voorkomen. Helderheid van de monitor staat overigens maarlieft op 60/100.

Screenshots (deze zijn zodanig genomen dat het 1:1 is met het oog, dus geen overexposed):
https://imgur.com/a/0mXl0Il

Graag verneem ik jullie meningen :)

[Voor 5% gewijzigd door unknown_id op 08-06-2020 23:08. Reden: Informatie helderheid monitor toegevoegd]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Sp3ci3s8472
  • Registratie: maart 2007
  • Laatst online: 13:48

Sp3ci3s8472

@ 12 graden...

unknown_id schreef op maandag 8 juni 2020 @ 18:48:
Zoals de titel al beschrijft ben ik zeer benieuwd hoe jullie hierover denken, naar mijn mening is dit te veel IPS Glow.

Sindskort heb ik een nieuwe monitor aangeschaft, namelijk de Aorus-FI27Q. Wat mij direct opviel is dat er behoorlijk wat glow van de onderstaande hoeken afkomen, ongeachte de afstand, voornamelijk rechts (zie bijgaand). Dit is zeer vervelend tijdens het kijken van een video of ingame wanneer er wat donkere contrasten in voorkomen. Helderheid van de monitor staat overigens maarlieft op 60/100.

Screenshots (deze zijn zodanig genomen dat het 1:1 is met het oog, dus geen overexposed):
https://imgur.com/a/0mXl0Il

Graag verneem ik jullie meningen :)
Weet je zeker dat dit IPS glow is? Dit ziet er veel meer uit als back light bleeding. Als de kleur (veel) veranderd als je inkijkhoek veranderd dan is het IPS glow. Blijft de kleur gelijk dan is het back light bleeding.

Laat niet weg dat ik het scherm zou omruilen ;).

Battle.net tag

Acties:
  • 0Henk 'm!

• unknown_id
Sp3ci3s8472 schreef op maandag 8 juni 2020 @ 22:22:
Weet je zeker dat dit IPS glow is? Dit ziet er veel meer uit als back light bleeding. Als de kleur (veel) veranderd als je inkijkhoek veranderd dan is het IPS glow. Blijft de kleur gelijk dan is het back light bleeding.

Laat niet weg dat ik het scherm zou omruilen ;).
Zoals je hierboven omschrijft, dan draait het om IPS glow. Zodra ik gecentreerd naar een hoek kijk dan is de glow op dat punt weg (niet statisch, de kleur verandert).

Bedankt voor je feedback (y)!

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Sp3ci3s8472
  • Registratie: maart 2007
  • Laatst online: 13:48

Sp3ci3s8472

@ 12 graden...

unknown_id schreef op maandag 8 juni 2020 @ 22:52:
[...]

Zoals je hierboven omschrijft, dan draait het om IPS glow. Zodra ik gecentreerd naar een hoek kijk dan is de glow op dat punt weg (niet statisch, de kleur verandert).

Bedankt voor je feedback (y)!
Eerste keer dat ik het zo erg zie. Mijn eigen scherm IPS heeft nagenoeg geen glow.
Het zou er op je scherm zo moeten uitzien van een extreme hoek:

en van voren BLB:

https://www.tftcentral.co...gigabyte_aorus_ad27qd.htm

Battle.net tag

• beuker19
  • Registratie: september 2008
  • Laatst online: 18:36

beuker19

Killerbeuker is so OP

Ik heb dit scherm sinds Zaterdag maar ik heb daar helemaal nog niet opgelet :$
Zal vanavond direct even kijken of het bij mijn scherm ook zo is.

Blizzard: killerbeuker#2427 Teamspeak : BuG

• jimh307
  • Registratie: februari 2014
  • Nu online
Weet wel dat dit bij IPS panelen vaak voorkomt en dit inherent is aan de techniek. Als het je echt stoort dan kun je in conclaaf gaan met de winkelier voor een oplossing. Misschien moet je dan toch denken aan (m)VA panelen, maar die panelen zijn iets trager, maar geen glow.

Heb zelf een IPS paneel en ik heb het ook, maar geen slechte pixels of bleeding zoals op je onderste plaatje. In donkere games zie jet het wel, maar in lichtere games weer totaal niet. Mij (dat is persoonlijk) stoort het niet. En daarbij zie ik het alleen in een donkere ruimte.

De kleur (een warme kleur) die de glow heeft is kenmerkend voor high-speed IPS panelen. Jij hebt namelijk nagenoeg dezelfde monitor (ook 27 inch IPS op 165 Hz).

Tip: gebruik de overklok van je monitor niet. Laat hem op 144 Hz staan en je paneel heeft dan ook minder te lijden en misschien wordt de glow dan ook minder (maar dat weet ik niet zeker).

Acties:
  • +2Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Registratie: november 2009
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Begin eens met brightness flink te verlagen van 60. Dat kan ik echt niet als fijn beschrijven met mijn FI27Q. Ik vind 20 al afdoende. Maar linksonder is al een aardige plek, meer dan ik heb. Ik heb wat rechtsonder zitten en linksboven, niet helemaal in de hoek. Die merk ik ook niet. Rechtsonder moet je echt naar kijken om te zien bij normaal gebruik. Dan alleen in desktop want tijdens gaming of video's zie ik het ook niet.

Die rechtsonder op dit paneel, ai. LG27GL850 IPS glow foto's zijn vaak nog minder erg...
Dat ga je denk ik wel zien. Maar eerst eens brightness verlagen. Volgens mij is 60 de default en dat is te fel voor langere tijd. Niet dat ik denk dat die rechtsonder er minder problematisch door zal worden, maar het valt te proberen. :/

[Voor 3% gewijzigd door DaniëlWW2 op 10-06-2020 16:54]

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

• Single Malt
  • Registratie: februari 2019
  • Laatst online: 09-12-2020
DaniëlWW2 schreef op woensdag 10 juni 2020 @ 16:45:
Begin eens met brightness flink te verlagen van 60. Dat kan ik echt niet als fijn beschrijven met mijn FI27Q. Ik vind 20 al afdoende. Maar linksonder is al een aardige plek, meer dan ik heb. Ik heb wat rechtsonder zitten en linksboven, niet helemaal in de hoek. Die merk ik ook niet. Rechtsonder moet je echt naar kijken om te zien bij normaal gebruik. Dan alleen in desktop want tijdens gaming of video's zie ik het ook niet.

Die rechtsonder op dit paneel, ai. LG27GL850 IPS glow foto's zijn vaak nog minder erg...
Dat ga je denk ik wel zien. Maar eerst eens brightness verlagen. Volgens mij is 60 de default en dat is te fel voor langere tijd. Niet dat ik denk dat die rechtsonder er minder problematisch door zal worden, maar het valt te proberen. :/
Poh. Precies wat Daniël zegt. Als ik mijn FI27Q op 60 zet dan moet ik met geknepen ogen naar mn scherm staren. Staat hier op 22.

Is de glow/blb nog steeds zo erg opvallend met een lagere brightness? Zo ja, dan zou ik in conclaaf gaan met de verkoper om de monitor om te ruilen.

Gelukkig zelf een winnend lot uit de loterij mogen ontvangen. Bijna geen tot nihil IPS glow/BLB. Iets waar ik toch erg blij mee ben als ik deze foto zo zie.

• unknown_id
Afgelopen drie dagen heb ik mijn monitor op 20 a 30 helderheid staan, mits het "semi" donker is, en helaas is het nagenoeg nog opvallend. Uiteraard is het begrijpelijk dat IPS glow een bekend verschijnsel is op deze panelen, maar daarom luidt mijn titel ook "te veel IPS glow?".

Bedankt voor jullie reacties!

• DaniëlWW2
  • Registratie: november 2009
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

unknown_id schreef op donderdag 11 juni 2020 @ 21:16:
Afgelopen drie dagen heb ik mijn monitor op 20 a 30 helderheid staan, mits het "semi" donker is, en helaas is het nagenoeg nog opvallend. Uiteraard is het begrijpelijk dat IPS glow een bekend verschijnsel is op deze panelen, maar daarom luidt mijn titel ook "te veel IPS glow?".

Bedankt voor jullie reacties!
Dan ben je toch niet tevreden met het product? Een €500+ monitor moet gewoon deugen en als dat niet het geval is, dan lijkt het me tijd voor je koop op afstand recht. Het is niet anders. Het is echt een heel erg goede monitor, een van de allerbeste die je op het moment kan krijgen, maar op deze manier niet. :/

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

• hatv
  • Registratie: januari 2010
  • Laatst online: 05-06 17:50
Ik heb sinds een week ook de FI27Q en ik heb ook last van ips glow, dit is toch wel heel erg veel of niet? Ook kan ik op windows voornamelijk in explorer teksten maar niet goed scherp krijgen, alles geprobeerd, kan dit door ips glow komen? Ik krijg er pijnlijke ogen en hoofd van.

[Voor 5% gewijzigd door hatv op 17-06-2020 02:41]

Pagina: 1

Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5a 5G Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True