Scheur in polyester bij spiegel boot

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bieowbie
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 28-04 15:49
Beste mede-tweakers,

Met de vriendengroep zijn we al een tijdje bezig met het opknappen van een polyesterboot. Nu zijn bij de eerste keer varen scheuren ontstaan (of in ieder geval erger geworden) bij de spiegel (zie foto's). Zoals op de 2e foto is te zien, de boot bestaat uit 2 polyester onderdelen; de bovenkant en de onderkant van de boot. Precies waar dit aan elkaar vastzit loopt de scheur. De bevestiging van de buitenboordmotor is alleen op de onderkant. Wanneer je een beetje aan de motor hangt zie je het polyester aan de onderkant van de scheur ook bewegen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZP5o6oqh38j9xoloDGN3rqd-dp8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WTZr0D8jPU1VD25sPW01lXD9.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vCThwCIqe4zwevT4UK7EtBXPNO4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/f3USNdStBo3huJOa29pTcvmf.jpg?f=fotoalbum_large

Helaas heeft niemand van de groep er echt verstand van en weten we dus ook niet zo goed waar we aan toe zijn. Is zoiets te verstevigen? En vervolgens te repareren met nieuw polyester? Ik heb al wat rond zitten zoeken maar heb helaas nog niet echt een oplossing kunnen vinden.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nachtnet
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 15:43
Ik denk dat jullie beter een nieuwe boot kunnen zoeken. Ik verwacht niet dat dergelijke scheuren constructief te repareren gaan zijn. Iig niet zonder kennis.

Nb een foto van de hele boot zou kunnen helpen.

[ Voor 13% gewijzigd door nachtnet op 08-06-2020 19:01 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Buskru1jt
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 15:28
Het is lastig te zeggen zo van een foto, maar ik vermoed dat het hout wat in het polyester gelamineerd zit in de motor steun rot is. En dat daardoor de rest gescheurd is.

Als dat zo is dan moet je het deel open slijpen, rotte hout er uit en dan opnieuw hout inlamineren. Dan kan je ook gelijk de gescheurde hoeken kaal maken en verstevigen met extra glas matten. Aanbrengen van nog meer verstevigingen kan dan ook geen kwaad.

Bij bijvoorbeeld polyservice in Nieuwerkerk kunnen ze je van advies voorzien over de te gebruiken materialen (epoxy, matten, etc).

Het zal een flinke klus zijn, maar op zich is het te doen denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marc H
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 19:50

Marc H

- - Is wakker - -

Plaats even wat meer foto's van de boot. niet alleen detailplaatjes, maar ook meer overzichtsfoto's, van in de kuip en van de buitenkant.
Vertel even wat over de boot: leeftijd, grootte, dat soort dingen. En details van de motor, grootte, vermogen en gewicht.

Want dit is veel te summier om wat zinnigs te kunnen zeggen.

Ik maak geen fouten, ik creëer leer momenten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online

paQ

Misschien dat het met epoxy is te vullen, van binnenuit verstevigingen aanbrengen, dan de buiten kaal maken en opnieuw bekleden.
Het lijkt op de eerste foto net alsof er al een keer aan geklust is.

Zou zomaar kunnen dat de krachten in het water wel meevallen, maar eenmaal weer op de trailer, met rijden de motor voor veel momentum zorgt? Maar dat is zonder een wijder shot niet te zien zo.

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reloader
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 14:41
Mijn gok is dat de spiegel rot is, en er dus een compleet nieuwe spiegel in moet en dat dat voorzien moet worden van een nieuwe laag polyester zodat het weer een geheel wordt en watervast/dicht is.

maar ben ook geen expert, je ziet dit echter vaker bij oudere boten met veel houten onderdelen, net zoals dat loslatende spiegels bij rubberboten een dingetje is als de lijm vergaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PageFault
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 14:02
Ik zou een nieuwe boot kopen, als je dit fixt met glasvezelmatten met polyester erop, de eerste keer dat je een dot gas geeft met je motor, scheurt te bende gewoon weer uit. Er komt zo veel kracht op, dat wil je niet weten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bouke-p
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 20:41
PageFault schreef op woensdag 17 juni 2020 @ 12:14:
Ik zou een nieuwe boot kopen, als je dit fixt met glasvezelmatten met polyester erop, de eerste keer dat je een dot gas geeft met je motor, scheurt te bende gewoon weer uit. Er komt zo veel kracht op, dat wil je niet weten.
je moet er dan ook geen polyester op doen, maar epoxyhars. Dit repareren is niet zo heel moeilijk opzich, de moeilijkheid zit hem in de rest van de spiegel. Grote kans dat de plaat hout die erin zit verrot is. Die zorgt voor de stevigheid van je spiegel.

Vorig jaar heb ik de spiegel van mijn boot vervangen, veel werk maar goed te doen en er staan veel filmpjes op youtube(Zoek op Transom repair)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 17:04
Ik kan niet goed ziet welke plek dit op de boot is en waar de motorsteun precies zit, maar eruit snijden nieuw hout glasfiber/epoxy erin, schuren, plamuren en overschilderen ontkom je niet aan.

Btw. opknappen omvat meer dan alleen optisch schilderen.

[ Voor 17% gewijzigd door pennywiser op 17-06-2020 13:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
paQ schreef op woensdag 10 juni 2020 @ 05:22:
Zou zomaar kunnen dat de krachten in het water wel meevallen, maar eenmaal weer op de trailer, met rijden de motor voor veel momentum zorgt? Maar dat is zonder een wijder shot niet te zien zo.
Een bb motor drijft niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online

paQ

niet?

[ Voor 20% gewijzigd door paQ op 17-06-2020 13:03 ]

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
Pagina: 1