Dikte tafelblad

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dunta
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 06-06 08:54
Goedemiddag Tweakers,

Zelf wil ik een simpel bureau maken, tafelblad en twee stalen kruispoten. Het formaat van het tafelblad wordt 200cm x 100cm, en heb de keuze tussen 25mm en 38mm. Zelf kies ik liever voor 25mm, deze is immers de helft goedkoper, echter is mijn kennis onvoldoende om te concluderen of dit niet te dun is voor het belastend gewicht.

Er zal in het midden een monitorstandaard op het bureau bevestigd worden met 3x24" monitoren. Op het uiteinde (dus boven de poten) een computer. Verder enkel randapparatuur, dus muis en toetsenbord.

De vraag is dus of 25mm voldoende is om het gewicht aan te kunnen.

Alvast erg bedankt!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wim-Bart
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 10-01-2021

Wim-Bart

Zie signature voor een baan.

Bij een overspanning van 2 meter..... Mits je op 1 meter een extra poot plaatst moet dit geen issue zijn. Zelf zou ik het niet aandurven zonder extra ondersteuning, omdat het spaanplaat is met een leuke coating.

Je zou desnoods wanneer je geen 5 poten wil, een balk van 2 meter over de achterkant kunnen plaatsen.

Beheerders, Consultants, Servicedesk medewerkers. We zoeken het allemaal. Stuur mij een PM voor meer info of kijk hier De mooiste ICT'er van Nederland.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kabeltjekabel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2021
Niks over te zeggen zonder gebruikte materiaal te weten

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 21:11
Is het een IKEA frame waarbij het blad rust op een frame of is er geen metalen balk onder je blad?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dunta
kabeltjekabel schreef op maandag 8 juni 2020 @ 17:11:
Niks over te zeggen zonder gebruikte materiaal te weten
Geen idee of ik het hier mag plaatsen, maar deze en deze.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Nu online
Spaanplaat heeft de slechte eigenschap om onder constante belasting langzaam steeds verder door te buigen. Die dikkere doet het wat minder snel, maar ook die gaat op den duur doorhangen. Het eigen gewicht zorgt daar al voor.
Dus pak die dunne en zoals @Wim-Bart aangeeft: achter onderlangs bij de monitorsteun een verstijvingsbalk aanbrengen.
Nog beter is om helemaal geen spaanplaat te gebruiken.

[ Voor 7% gewijzigd door JukeboxBill op 08-06-2020 18:05 ]

Soms ben ik bijna gelukkig

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wim-Bart

Wim-Bart

JukeboxBill schreef op maandag 8 juni 2020 @ 18:03:
Spaanplaat heeft de slechte eigenschap om onder constante belasting langzaam steeds verder door te buigen. Die dikkere doet het wat minder snel, maar ook die gaat op den duur doorhangen. Het eigen gewicht zorgt daar al voor.
Dus pak die dunne en zoals @Wim-Bart aangeeft: achter onderlangs bij de monitorsteun een verstijvingsbalk aanbrengen.
Ooit zo een bureau gemaakt met een balk over de gehele breedte op 10cm vanaf achterkant. En twee van voren naar achteren aan de zijkant, 5cm uit de zijkant. De voorkant van de twee balken had ik mooi schuin afgewerkt onder een hoek van 30 graden en aan de achterkant 45 graden. De poten zaten op de korte balken. Het mooie was dat de kabels netjes achter de rug constructie weggewerkt kon worden.

Beheerders, Consultants, Servicedesk medewerkers. We zoeken het allemaal. Stuur mij een PM voor meer info of kijk hier De mooiste ICT'er van Nederland.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kabeltjekabel
Dunta schreef op maandag 8 juni 2020 @ 17:26:
[...]

Geen idee of ik het hier mag plaatsen, maar deze en deze.
Zie toepassingsvoorbeeld; rondom ondersteund dmv stalen koker. Dat is niet voor niks...

[ Voor 3% gewijzigd door kabeltjekabel op 08-06-2020 19:39 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 07-06 11:25
Ooit bureau gemaakt van nog dikker keukenblad van spaanplaat met laag plastic erop. Ging ook doorhangen bij overspanning van 1.50. Balk eronder geschroefd en probleem opgelost. Balken of metalen kokers lijken me inderdaad nodig, zoals diverse keren aangehaald :)

Listen & subscribe to my Life as a Journey Podcast

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dunta
JukeboxBill schreef op maandag 8 juni 2020 @ 18:03:
Persoonlijk vind ik de "look" van het model erg leuk en kan ik dit weinig terugvinden, daarnaast ben ik niet bereid om veel meer uit te geven aan een tafelblad. De tip betreft het aanbrengen van een verstijfingsbalk zal ik zeker gebruiken!
Wim-Bart schreef op maandag 8 juni 2020 @ 18:28:
[...]

Ooit zo een bureau gemaakt met een balk over de gehele breedte op 10cm vanaf achterkant. En twee van voren naar achteren aan de zijkant, 5cm uit de zijkant. De voorkant van de twee balken had ik mooi schuin afgewerkt onder een hoek van 30 graden en aan de achterkant 45 graden. De poten zaten op de korte balken. Het mooie was dat de kabels netjes achter de rug constructie weggewerkt kon worden.
Goed om te weten, zodra ik een keuze heb gemaakt zal ik ook zeker extra balken plaatsen ter versteveging!
NiGeLaToR schreef op maandag 8 juni 2020 @ 19:40:
Ooit bureau gemaakt van nog dikker keukenblad van spaanplaat met laag plastic erop. Ging ook doorhangen bij overspanning van 1.50. Balk eronder geschroefd en probleem opgelost. Balken of metalen kokers lijken me inderdaad nodig, zoals diverse keren aangehaald :)
Ook erg bedankt voor je reactie! Hiermee is mij toch wel bevestigd hoe ik dit verder wil oppakken.
Bedankt allen voor de reacties!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wim-Bart

Wim-Bart

Het is ook een heel mooi blad, misschien verkopen ze ook aluminium profielen ter versteviging.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kabeltjekabel
Wim-Bart schreef op maandag 8 juni 2020 @ 22:14:
Het is ook een heel mooi blad, misschien verkopen ze ook aluminium profielen ter versteviging.
Vierkant aluprofiel 40x3... 10 euro per meter, exclusief verzenden.
Pagina: 1