Vraag

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Jojakim
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 18-03 06:53
Mijn vraag
Ik maak al 4 jaar met redelijke tevredenheid gebruik van een XPS15 9550 laptop. Sinds vorige week is de laptop, volgens mij na een Windows update, vrijwel onbruikbaar geworden. De cpu load schommelt tusen 70 - 100%, fans gieren, alles gaat ontiegelijk traag en er kan feitelijk niks meer gestart worden zonder dat je een kwartier moet wachten. Alles wat ik wil proberen duurt dus ontiegelijk lang en gaat gepaard met eindeloze vastlopers en BSOD's. Mijn laatste idee is een complete system wipe, maar wellicht heeft iemand nog een andere suggestie voordat ik dat doe?

BSOD meldingen zijn:
  • DRIVER_VERIFIER_DETECTED_VIOLATION
  • SYSTEM_THREAD_EXEPTION_NOT_HANDLED
Antivir heeft 2x een melding gegeven dat googledrivesync.exe patronen van HEUR/AGEN.1101044 vertoont, verplaatst naar quarantaine.

Relevante software en hardware die ik gebruik
  • Dell XPS15 9550 (4k, 32GB, 512GB SSD) killer wifi vervangen door Intel.
  • Windows 10 Home 1909, OS build 18363.720
  • Avira virusscanner (betaald)
  • CCleaner (freeware)
  • Adobe Creative Cloud
  • Google backup & sync
Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Taskmanager geeft geen eenduidge taak die boosdoener lijkt, verschillende processen schieten in het rood.avguard.exe, services.exe, perfmon.exe, WmiPrvSE.exe, Taskmgr.exe, svchost.exe, node.exe (volgens mij niks verdachts?)
  • Ik heb de Windows update teruggedraaid. (geen resultaat)
  • Ik heb Verifier.exe ge-reset (no changes were made)
  • Ik heb de Nvidia GPU driver verwijderd (geen resultaat)
  • Ik heb Malwarebytes geinstalleerd en scan gedaan (paar hits, PUP.Optional.Trovo en PUP.Optional.Conduit... moved to quarantine, geen verbetering)
  • Ik heb Antivir alle services stopgezet (levert niks op)
  • Ik heb 2x geprobeerd een systeemherstel met behoud van bestanden uit te voeren (loopt vast, lukt niet)
  • Uberhaupt krijg ik nu bij nieuwe poging in het troubleshoot menu te komen een van bovengenoemde BSOD's.
  • Ik vond iets op Windowscentral over bing search stopzetten in register. De genoemde entry bestaat echter niet in mijn register.

Alle reacties

Acties:
  • 0Henk 'm!

• pyrofielo
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Zou hem gewoon een reinstall geven eigenlijk

Astennu lvl 110 Warrior - Bethesda lvl 104 Warlock - Ezrah lvl 110 Druid

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Wylana
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 08:28
Al geprobeerd om een Repair Install te doen van Windows?
Hiermee herinstalleer je Windows over je huidige Windows heen met behoud van je bestanden.

Ik ben steenrijk....ik heb een grindpad!

Acties:
  • 0Henk 'm!

• NimRod1337
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 10:27
2 keuzes herinstallatie of blijven aanmodderen. je kent je laptop niet terug na herinstallatie. bsod problemen ga je niet meer oplossen in deze install

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Jojakim
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 18-03 06:53
Nou dat lijkt duidelijk!

Ik had als genoemd al twee keer gepoogd een repair install met behoud van bestanden te doen, waar die helaas in vastliep.

Omdat ik in troubleshoot boot meteen een BSOD krijg, zal ik het via bootable usb of Dell recovery partition moeten doen denk ik. Ik ga eens proberen vanavond.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• NimRod1337
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 10:27
wipen en inderdaad bootable usb, die recovery partitie laat je dan gewoon staan. dell installeert waarschijnlijk van alles mee dus niet doen, via media creator usb stick maken

pak benodigde drivers adh van hardware id van dell op de site, als ze al door windows geïnstalleerd en recent zijn kan je ze ook alten staan

ik heb ook jarenlang braaf nic drivers van intel etc gepakt, ook bsod's, nu na reinstall alleen windows driver laten staan, die veel nieuwer is en geen problemen meer

kijk nu vast onder je oude install of je bios, ssd firmware bijgewerkt kunnen worden, dit kan ook driver en snelheids voordelen hebben na herinstallatie

[Voor 8% gewijzigd door NimRod1337 op 08-06-2020 20:04]

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee