Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Beveiligen UniFi modem tegen overspanning?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0Henk 'm!

• YinYang
  • Registratie: april 2011
  • Laatst online: 20-04 09:04
Een tijd geleden viel er 1 groep (of wellicht dat het zelfs de aardlekschakelaar was) uit, omdat we blijkbaar een niet zo’n fijn tosti ijzer hadden.

Daar kon de unifi modem niet tegen waardoor die stuk was. Door de goede klantenservice toch een nieuwe gekregen gelukkig, maar wel 3 uur voor op en neer moeten rijden. En zonder internet kan ik niet werken, geen tv kijken, zowat niks in huis ben ik achter gekomen haha.

Voor een volgende keer wil ik dit dus voorkomen als er weer eens een aardlek of groep uitvalt. Hoe kan ik mijn UniFi modem en USG het beste hiertegen beschermen?

Ik zat zelf te denken aan een stekkerdoos met overspanningsbeveiliging (zoiets bijv: https://www.coolblue.nl/p...voudig-3-meter-zwart.html ), maar is dat genoeg? Of zijn er betere alternatieven? Zou niet weten wat, maar vandaar ook de vraag hier, omdat ik vast niet de enige ben die hier tegenaan is gelopen 😊

Beste antwoord (via YinYang op 18-06-2020 14:34)

• gastje01
  • Registratie: oktober 2005
  • Laatst online: 14:33
Dat antwoord was al gegeven. Met een UPS. Vervolgens wordt gevraagd of een USG een aanrader is? (Terwijl ts aangeeft deze al te hebben?)

Maar constructief/ontopic:

Neem een UPS met overspanningsbeveiliging, dan ben je beschermd tegen spanningspieken en uitval. Neem verder ook het advies van @dion_b mee door ook te kijken naar de wan kant van het verhaal. Als de pieken via coax of je telefoonlijn binnen komen moet je daar ook iets mee.

[Voor 37% gewijzigd door gastje01 op 17-06-2020 20:57]

Alle reacties

Acties:
  • 0Henk 'm!

• YinYang
Iemand...? 🤷🏽‍♂️

Acties:
  • 0Henk 'm!

• nike
  • Registratie: november 2000
  • Niet online
misschien meer tegen piekspanning beschermen:
https://www.coolblue.nl/p...-1-outlet-wall-mount.html

Een ups ervoor is nog beter:
https://www.coolblue.nl/p...9/eaton-3s550din-ups.html
beschermen er 3 tegen stroomuitval, alle uitgangen beschermen wel tegen stroompieken en overspanning

-edit-

Acties:
  • +3Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: september 2000
  • Laatst online: 00:17

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

UniFi modem :?

Misschien heb ik iets gemist, maar voorzover ik weet en kan zien op hun site maakt Ubiquiti geen modems in de UniFi-reeks (of erbuiten) :o

Kun je exact beschrijven welk stuk hardware kapot gegaan is (volledige productnaam/nr)?

Dat is relevant omdat bij een modem het niet alleen om de stroomtoevoer gaat maar ook om de WAN-zijde. Je kunt nog zo mooi stroompieken via stroomnet tegenhouden, maar als het probleem over RJ11 of coax gaat heb je daar weinig aan. Bij glas heb je geen modem naar een NTU (die in de volksmond soms ten onrechte een 'modem' genoemd wordt), daar heb je dat probleem niet omdat glasvezel niet geleidt.

Soittakaa Paranoid!

• YinYang
nike schreef op dinsdag 9 juni 2020 @ 21:21:
misschien meer tegen piekspanning beschermen:
https://www.coolblue.nl/p...-1-outlet-wall-mount.html

Een ups ervoor is nog beter:
https://www.coolblue.nl/p...9/eaton-3s550din-ups.html
beschermen er 3 tegen stroomuitval, alle uitgangen beschermen wel tegen stroompieken en overspanning
Thnx! Zo'n een welke ook tegen stroomuitval beschermt lijkt me ideaal!
dion_b schreef op woensdag 10 juni 2020 @ 23:26:
UniFi modem :?

Misschien heb ik iets gemist, maar voorzover ik weet en kan zien op hun site maakt Ubiquiti geen modems in de UniFi-reeks (of erbuiten) :o

Kun je exact beschrijven welk stuk hardware kapot gegaan is (volledige productnaam/nr)?

Dat is relevant omdat bij een modem het niet alleen om de stroomtoevoer gaat maar ook om de WAN-zijde. Je kunt nog zo mooi stroompieken via stroomnet tegenhouden, maar als het probleem over RJ11 of coax gaat heb je daar weinig aan. Bij glas heb je geen modem naar een NTU (die in de volksmond soms ten onrechte een 'modem' genoemd wordt), daar heb je dat probleem niet omdat glasvezel niet geleidt.
Haha sorry, klopt inderdaad niet! 8)7

Ik bedoelde de unify switch US-24-250W (en daarnaast heb ik nog de USG).

Raad jij ook zo'n USG aan?

• YinYang
UP! :)

• gastje01
Wat is nu je vraag?

• sypie
  • Registratie: oktober 2000
  • Niet online
Hoe kan ik mijn UniFi modem switch en USG het beste hiertegen beschermen?

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0Henk 'm!

• gastje01
Dat antwoord was al gegeven. Met een UPS. Vervolgens wordt gevraagd of een USG een aanrader is? (Terwijl ts aangeeft deze al te hebben?)

Neem een UPS met overspanningsbeveiliging, dan ben je beschermd tegen spanningspieken en uitval. Neem verder ook het advies van @dion_b mee door ook te kijken naar de wan kant van het verhaal. Als de pieken via coax of je telefoonlijn binnen komen moet je daar ook iets mee.

[Voor 37% gewijzigd door gastje01 op 17-06-2020 20:57]

• Will_M
  • Registratie: maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

gastje01 schreef op woensdag 17 juni 2020 @ 20:54:
[...]

Ook met een UPS heb je nog geen beveiliging tegen 'over-spanning'. Laat ik 't anders zeggen: Je kunt je apparatuur er niet tegen beveiligen, hooguit proberen tegen te beschermen >:)

Why do subtitles never really tell you what's going on?

• GlowMouse
  • Registratie: november 2002
  • Niet online

GlowMouse

wees solidair

De US-24-250W staat bekend om zijn beroerde voeding (en Ubiquiti om zijn beroerde garantie). Dus nee, die zou ik niet aanraden, zeker niet als je daar voor je werk afhankelijk van bent. Er zijn voldoende switches in dezelfde prijsklasse die kwalitatief wel goed zijn.

⛔geeft geen inhoudelijke reacties meer⛔

• sypie
  • Registratie: oktober 2000
  • Niet online
Ik weet niet of de voeding op dezelfde manier in elkaar zit zoals die van de USG Pro. Die voeding is namelijk niks anders dan een adapterblok opgesloten in een paar metalen lipjes. Een zelfde soort adapterblok als bijvoorbeeld van de meeste laptopjes die je tegenkomt.

• johnkeates
  • Registratie: februari 2008
  • Laatst online: 08-04 10:01
Oplossen met een reserve unit op de plak leggen ;)

Je kan ook een in-line (on-line?) UPS gebruiken, dan filtert die alles te te veel of te weinig is zodat je stroom altijd schoon is voor de apparatuur er achter.

• YinYang
gastje01 schreef op woensdag 17 juni 2020 @ 20:54:
[...]

Dankje! Dan ga ik maar de UPS aanschaffen in @nike zijn post! :)
GlowMouse schreef op woensdag 17 juni 2020 @ 20:59:
De US-24-250W staat bekend om zijn beroerde voeding (en Ubiquiti om zijn beroerde garantie). Dus nee, die zou ik niet aanraden, zeker niet als je daar voor je werk afhankelijk van bent. Er zijn voldoende switches in dezelfde prijsklasse die kwalitatief wel goed zijn.
De Ubiquiti apparatuur heb ik al een paar jaar in bezit, dus daar gaat het niet om en is wat offtopic. Ik moet zeggen dat het gelukkig door de verkopende partij netjes werd opgelost, maar met Ubiquiti zelf geen ervaring hieromtrent.

Unifi/Ubiquiti destijds aangeschaft ivm gebruiksgemak (heb de USG, switch, 3 AP's en ga buiten ook nog een AP neerghangen) en moet zeggen dat het echt plug&play is, dus tot op heden zeker geen spijt gehad van die aankoop! :)
Pagina: 1

Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5a 5G Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True