Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

SSD of HDD voor backup?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0Henk 'm!

• DutchWing
  • Registratie: april 2019
  • Laatst online: 29-05 09:07
Goedemiddag,

Wat heeft jullie voorkeur een SSD of HDD voor backup?
Zelf heb ik altijd WD passport HDD schijven als backup gebruikt, alleen nu dat internal SSD’s en HDD’s goedkoper worden zit ik eraan te denken om een internal SSD of HDD te kopen en deze in een Externe losse behuizing te plaatsen, zodat je van een interne een externe SSD of HDD kunt maken.

Hebben kant en klare externe opslag voordeel tegenover intern opbouwen tot extern?

Alle reacties

Acties:
  • 0Henk 'm!

• P5ycho
  • Registratie: januari 2000
  • Laatst online: 16:38
HDD's zijn nog steeds prima voor backups. Liever 2x een HDD backup (2 locaties) dan 1x SSD voor hetzelfde geld.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• DutchWing
P5ycho schreef op maandag 8 juni 2020 @ 14:00:
HDD's zijn nog steeds prima voor backups. Liever 2x een HDD backup (2 locaties) dan 1x SSD voor hetzelfde geld.
Maar zit er een verschil in een kant en klare externe HDD? Of heeft een interne HDD ombouwen naar extern voordelen? (Prijs/kwaliteit bijvoorbeeld.)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• P5ycho
  • Registratie: januari 2000
  • Laatst online: 16:38
kant en klare externe HDD's zijn vaak goedkoper dan zelf bouwen volgens mij.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• DutchWing
P5ycho schreef op maandag 8 juni 2020 @ 14:06:
Klopt maar ik zat te denken aan 1tb seagate FireCuda hybrid HDD voor 60 euro +/- + behuizing van 15-20 euro = 80 euro? = 30 euro duurder maar sneller dan standaard HDD?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• LordSinclair
  • Registratie: oktober 2014
  • Laatst online: 18:25
Een backup maken is veel eenrichtingsverkeer. Dan heb je weinig aan dat type HHD die heeft maar 8GB flash geheugen dus dat zit zo vol. Ik zie daar geen enorme snelheidswinst gecreëerd worden.

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Douweegbertje
  • Registratie: mei 2008
  • Laatst online: 13:04

Douweegbertje

Wat kinderachtig.. godverdomme

Wat heeft jullie voorkeur een SSD of HDD voor backup?
Tja, mijn voorkeur heeft weer andere voorwaarden :) Ik kijk dan vooral naar de hoeveelheid data en of het om echte coldstorage betreft. Zelf zou ik ook niet een backup naar een enkele disk zetten, maar meer oplossing met een degelijke raid (10 bijv.). In zo'n geval zijn HDD's prima omdat de snelheid wat minder boeit en je andere "kwaliteiten" zoekt, zoals prijs per terabyte.

Wil je gewoon een backup(je) die je af en toe in je PC prikt, en even lekker snel de data overzetten? Ja, ach, dan pak je gewoon een SSD. Lekker snel zonder fratsen. Echter als het een HDD was geweest, was dat net zo goed. Alleen iets trager, maar de vraag is hoe relevant dat is (hoeveel data zet je over ;) ).

Acties:
  • +2Henk 'm!

• NESFreak
  • Registratie: december 2009
  • Laatst online: 13:41
Ik weet niet of deze data inmiddels verouderd is (en met het oog op de goedkope QLC schijven die tegenwoordig te koop zijn zou het misschien nog erger geworden kunnen zijn) maar een paar jaar geleden werd gewaarschuwd tegen cold storage op ssds.

ssd voor een dagelijkse backup is prima, alleen een ssd moet boekhouding kunnen doen om de voltages in zijn cellen op pijl te kunnen houden. Die lopen namelijk langzaam leeg:

https://www.pcworld.com/a...-kill-your-data-fast.html

Denk je je data veilig te bewaren op een hete zolder dan zou komende zomer je data zomaar binnen 2 weken verdwenen kunnen zijn.

Een NAS vullen met SSDs die dus altijd hun boekhouding kunnen doen is dan weer een ander verhaal.

[Voor 6% gewijzigd door NESFreak op 08-06-2020 15:03]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• WEBGAMING
  • Registratie: oktober 2017
  • Nu online
P5ycho schreef op maandag 8 juni 2020 @ 14:06:
Klopt, vaak zijn ze gewoon net zo duur als interne schijven, maar dan zit alles er al bij.

Backup moet op HDD, als de spanning te lang van flash af is, verlies je gewoon de data. (zie nu dat @NESFreak dat ook al zegt)

Bij hybride schijven heb je natuurlijk precies hetzelfde probleem, en zo'n hybride schijf kan ook niet zo veel met dit soort data, word het niets sneller van. Heeft alleen zin als er windows bestanden oid regelmatig geladen worden, dan worden die op het ssd gedeelte gezet, en word het wat sneller.
Met losse bestanden gebruik je gewoon de HDD, want dan zijn er meestal geen bestanden die je heel vaak gebruikt.

[Voor 38% gewijzigd door WEBGAMING op 08-06-2020 16:10]

Pagina: 1

Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5a 5G Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True