WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SW75YAA + EHST20D-VM2D / PV: 2150Wp Z/O 132° en 2580Wp N/W 312° Ik wil een warmtepomp.nu
Vraag
Alle reacties
12x 280Wp ZW, 12x 280Wp ZO, Zubadan SHW80YAA 8kW, Zehnder Q450 ERV
Maar zit er een verschil in een kant en klare externe HDD? Of heeft een interne HDD ombouwen naar extern voordelen? (Prijs/kwaliteit bijvoorbeeld.)P5ycho schreef op maandag 8 juni 2020 @ 14:00:
HDD's zijn nog steeds prima voor backups. Liever 2x een HDD backup (2 locaties) dan 1x SSD voor hetzelfde geld.
WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SW75YAA + EHST20D-VM2D / PV: 2150Wp Z/O 132° en 2580Wp N/W 312° Ik wil een warmtepomp.nu
12x 280Wp ZW, 12x 280Wp ZO, Zubadan SHW80YAA 8kW, Zehnder Q450 ERV
Klopt maar ik zat te denken aan 1tb seagate FireCuda hybrid HDD voor 60 euro +/- + behuizing van 15-20 euro = 80 euro? = 30 euro duurder maar sneller dan standaard HDD?P5ycho schreef op maandag 8 juni 2020 @ 14:06:
kant en klare externe HDD's zijn vaak goedkoper dan zelf bouwen volgens mij.
There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.
Tja, mijn voorkeur heeft weer andere voorwaardenWat heeft jullie voorkeur een SSD of HDD voor backup?
Wil je gewoon een backup(je) die je af en toe in je PC prikt, en even lekker snel de data overzetten? Ja, ach, dan pak je gewoon een SSD. Lekker snel zonder fratsen. Echter als het een HDD was geweest, was dat net zo goed. Alleen iets trager, maar de vraag is hoe relevant dat is (hoeveel data zet je over
ssd voor een dagelijkse backup is prima, alleen een ssd moet boekhouding kunnen doen om de voltages in zijn cellen op pijl te kunnen houden. Die lopen namelijk langzaam leeg:
https://www.pcworld.com/a...-kill-your-data-fast.html

Denk je je data veilig te bewaren op een hete zolder dan zou komende zomer je data zomaar binnen 2 weken verdwenen kunnen zijn.
Een NAS vullen met SSDs die dus altijd hun boekhouding kunnen doen is dan weer een ander verhaal.
[ Voor 6% gewijzigd door NESFreak op 08-06-2020 15:03 ]
Klopt, vaak zijn ze gewoon net zo duur als interne schijven, maar dan zit alles er al bij.P5ycho schreef op maandag 8 juni 2020 @ 14:06:
kant en klare externe HDD's zijn vaak goedkoper dan zelf bouwen volgens mij.
Backup moet op HDD, als de spanning te lang van flash af is, verlies je gewoon de data. (zie nu dat @NESFreak dat ook al zegt)
Bij hybride schijven heb je natuurlijk precies hetzelfde probleem, en zo'n hybride schijf kan ook niet zo veel met dit soort data, word het niets sneller van. Heeft alleen zin als er windows bestanden oid regelmatig geladen worden, dan worden die op het ssd gedeelte gezet, en word het wat sneller.
Met losse bestanden gebruik je gewoon de HDD, want dan zijn er meestal geen bestanden die je heel vaak gebruikt.
[ Voor 38% gewijzigd door WEBGAMING op 08-06-2020 16:10 ]