Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jack Flushell
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 09-06 20:10
Huidig en wat wil ik:

Ik heb nu een Denon X2600H AVR met daaraan bedraad aangesloten 2 'normale' boksen via audiokabel. Deze boksen wil ik gewoon houden (dat zijn zeer goede boksen voor stereo).

Ik wil voor films/series uitbreiden naar een 5.1 systeen.

Plan:
  1. Aanschaf 3 x Denon HEOS 3 HS2
  2. Aanschaf 1x Denon HEOS Subwoofer
  • 2 HEOS 3 verticaal voor links achter en rechts achter - moet draadloos
  • 1 HEOS 3 horizontaal voor center - kan draadloos of bedraad
  • Subwoofer - kan draadloos of bedraad
Ik kan wel vinden dat je de HEOS 3 speakers voor links en rechts achter kunt gebruiken in een 5.1 opstelling (hier en hier), maar niet dat je ook een HEOS 3 als center kunt gebruiken. Lijkt me iets softwarematigs, maar ik wil het wel zeker weten voor ik het aanschaf. Ze gaan ervan uit dat je een soundbar hebt/koopt, maar die heb ik niet en die wil ik i.p. ook niet hebben.

Vraag:

Is de door mij bedachte opstelling mogelijk?
Of is er wellicht nog wat beters te verzinnen?

Beste antwoord (via Jack Flushell op 08-06-2020 23:00)

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 13:38
Jack Flushell schreef op maandag 8 juni 2020 @ 13:54:
Ik kan wel vinden dat je de HEOS 3 speakers voor links en rechts achter kunt gebruiken in een 5.1 opstelling (hier en hier), maar niet dat je ook een HEOS 3 als center kunt gebruiken.
Dat is met de HEOS Bar dan wel de HEOS AVR. Met een gewone Denon receiver ga je niet draadloos andere kanalen aan kunnen sturen. De HEOS integratie op een receiver is alleen voor gebruik als bijvoorbeeld Zone 2, het heet dan ook "HEOS Multiroom".
Zie boven, volgens mij dus niet.
Er zijn ook oplossingen van bijvoorbeeld Marmitek (iets van Surround Anywhere) en ik dacht dat Teufel een soort gelijk product had. Er zijn verschillende versies voor bijvoorbeeld actieve speakers of zelfs een versie met versterkert/amp ingebouwd voor passieve speakers. Let wel dat je altijd nog stroom nodig hebt voor dit soort oplossingen. Ook verbind je de verzender van dit soort producten met RCA. Dat wordt met een AVR-X2600H lastig omdat je Pre-Outs mist voor de kanalen die je draadloos wilt hebben. Dit kan je met een High tot Low Level Converter wel omzeilen/omzetten.

Onder de streep kan het wel maar het wordt er niet goedkoper dan wel mooier op. Op dat vlak snap ik eigenaren van bijvoorbeeld Sonos wel.
freaky35 schreef op maandag 8 juni 2020 @ 14:10:
De surround en center kanalen zijn net zo belangrijk als de fronts
Ben ik het niet geheel mee eens. Het hangt mijns inziens vooral af van het gebruik. Vooral de rear speakers doen met films vooral effecten en dan is het lang niet zo spannend als je bijvoorbeeld muziek over alle chanel stereo gaat gooien. Ik heb ook alles gelijk, al was het alleen maar voor de looks maar ik merk geen overduidelijk verschil toen ik nog een heel ander merk en type speaker als rear had. Je ziet het in de praktijk ook vaker, dat een rear speaker aanzienlijk kleiner en/of van een ander merk gebruik wordt.

[ Voor 25% gewijzigd door FeaR op 08-06-2020 18:41 ]

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• freaky35
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 17:25
Je vergeet nog een probleem,matchen van de speakers.
Elke speaker heeft een andere klankkleur.

Dus als je voor 5.1 speakers bij mekaar zoekt,die niet uit dezelfde serie zijn en van hetzelfde merk.

Dan kan het resultaat wel eens tegen vallen.Ik heb dit zelf ook gehad ctoen ik mijn set een beetje aan het opbouwen was en je merkt gewoon gigantisch verschil,als je speakers gebruikt die wel uit dezelfde serie komen.

Verder zit je nog met de setup,die kan aardig lastig worden met die blu tooth speakers,met de nodige vertraging in geluid.
Wat ze zelf ook al in de manual aangeven van de Heos,dat dit wel op kan treden

[ Voor 24% gewijzigd door freaky35 op 08-06-2020 14:20 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dmantione
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 09-06 17:14

dmantione

Moderator Beeld & Geluid
Ik converteer in mijn installatie 5.1-geluid naar analoog met een AC3-decoder van AliExpress:

Afbeeldingslocatie: https://ae01.alicdn.com/kf/HTB1tBszbB1D3KVjSZFyq6zuFpXaT.jpg

Voor de luidsprekers voor gebruik ik de Little/One "Motional Feedback"-luidsprekers van Chris Kamphuizen. Ze staan opgesteld aan beide zijden van mijn OLED-televisie. Op de aansluitingen voor de achterluidsprekers zit een hifi-klassieker: De Aristona AR6360 en daarop eveneens klassieke Philips 544 "Motional Feedback"-luidsprekers. Ofwel MFB-techniek in de gehele installatie.

Werkt op zich als een tierlelier, alleen is er één dingetje: De middenluidspreker, niet al het amusement laat geluid op de middenluidspreker ook op links/rechts horen. Dat heb ik opgelost met een mengpaneeltje, zodat ik op link/rechts voor het middenkanaal kan bijmengen.

De subwooferuitgang heb ik niet aangesloten: In praktijk zit er altijd bas op de andere kanalen en goede dieplage bas is nu juist waar MFB-luidsprekers goed in zijn.

[ Voor 14% gewijzigd door dmantione op 08-06-2020 14:24 ]

Acties:
  • Beste antwoord
  • +2 Henk 'm!

• FeaR
Jack Flushell schreef op maandag 8 juni 2020 @ 13:54:
Ik kan wel vinden dat je de HEOS 3 speakers voor links en rechts achter kunt gebruiken in een 5.1 opstelling (hier en hier), maar niet dat je ook een HEOS 3 als center kunt gebruiken.
Dat is met de HEOS Bar dan wel de HEOS AVR. Met een gewone Denon receiver ga je niet draadloos andere kanalen aan kunnen sturen. De HEOS integratie op een receiver is alleen voor gebruik als bijvoorbeeld Zone 2, het heet dan ook "HEOS Multiroom".
Er zijn ook oplossingen van bijvoorbeeld Marmitek (iets van Surround Anywhere) en ik dacht dat Teufel een soort gelijk product had. Er zijn verschillende versies voor bijvoorbeeld actieve speakers of zelfs een versie met versterkert/amp ingebouwd voor passieve speakers. Let wel dat je altijd nog stroom nodig hebt voor dit soort oplossingen. Ook verbind je de verzender van dit soort producten met RCA. Dat wordt met een AVR-X2600H lastig omdat je Pre-Outs mist voor de kanalen die je draadloos wilt hebben. Dit kan je met een High tot Low Level Converter wel omzeilen/omzetten.

Onder de streep kan het wel maar het wordt er niet goedkoper dan wel mooier op. Op dat vlak snap ik eigenaren van bijvoorbeeld Sonos wel.
freaky35 schreef op maandag 8 juni 2020 @ 14:10:
Ben ik het niet geheel mee eens. Het hangt mijns inziens vooral af van het gebruik. Vooral de rear speakers doen met films vooral effecten en dan is het lang niet zo spannend als je bijvoorbeeld muziek over alle chanel stereo gaat gooien. Ik heb ook alles gelijk, al was het alleen maar voor de looks maar ik merk geen overduidelijk verschil toen ik nog een heel ander merk en type speaker als rear had. Je ziet het in de praktijk ook vaker, dat een rear speaker aanzienlijk kleiner en/of van een ander merk gebruik wordt.

[ Voor 25% gewijzigd door FeaR op 08-06-2020 18:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freaky35
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 17:25
Dat zal dan persoonlijk zijn,ik merkte wel verschil,met muziek merk je het inderdaad wel het beste ja.
Maar ook met films klinkt het mooier,zeker de filmmuziek.,mijn mening dan. :)

Ik zou sowieso wel de center van hetzelfde merk nemen als de forntspeakers,want de center is wel zo'n beetje de belangrijkste speaker.

Omdat die ook veel samen werkt met de fronts,plus de spraak is vind ik belangrijk.tijdens het filmkijken

Welk merk/type frontspeaker gebruik je nu?

[ Voor 53% gewijzigd door freaky35 op 08-06-2020 17:31 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NL_Scratch
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 09:51
Zover ik weet kun je met de Heos Avr 5.1 je front en center bekabeld aansluiten en de rear en sub draadloos middels een Heos speaker.

https://www.denon.com/nl-nl/shop/preamplifiers/heosavr

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jack Flushell
FeaR schreef op maandag 8 juni 2020 @ 15:22:
[...]

[...]

[...]

[...]

toon volledige bericht
NL_Scratch schreef op maandag 8 juni 2020 @ 18:32:
Zover ik weet kun je met de Heos Avr 5.1 je front en center bekabeld aansluiten en de rear en sub draadloos middels een Heos speaker.

https://www.denon.com/nl-nl/shop/preamplifiers/heosavr
Dus als ik wil wat ik wil, kan mijn kostbare X2600H de deur uit om plaats te maken voor een HEOS AVR. Ik snap niet zo goed dat dat nodig is, want volgens mij heeft de X2600H de hardware aan boord om hetzelfde te kunnen, namelijk speakers draadloos aansturen - alleen niet in een surround opstelling, dat kan alleen de AVR.

Dan kan ik beter audiokabels naar (passieve) rear speakers trekken en kan ik gewoon gebruik blijven maken van de X2600H.

Dank voor de reacties!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NL_Scratch
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 09:51
Jack Flushell schreef op maandag 8 juni 2020 @ 21:57:
[...]

[...]

Dus als ik wil wat ik wil, kan mijn kostbare X2600H de deur uit om plaats te maken voor een HEOS AVR. Ik snap niet zo goed dat dat nodig is, want volgens mij heeft de X2600H de hardware aan boord om hetzelfde te kunnen, namelijk speakers draadloos aansturen - alleen niet in een surround opstelling, dat kan alleen de AVR.

Dan kan ik beter audiokabels naar (passieve) rear speakers trekken en kan ik gewoon gebruik blijven maken van de X2600H.

Dank voor de reacties!
Yes mochten audiokabels echt niet kunnen en je hebt wel stroom kun je altijd draadloos je rear speakers aansturen met deze kit. Wel duur overigens
.

https://www.teufelaudio.n...s/rearstation-p20486.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jack Flushell
NL_Scratch schreef op maandag 8 juni 2020 @ 22:35:
[...]

Yes mochten audiokabels echt niet kunnen en je hebt wel stroom kun je altijd draadloos je rear speakers aansturen met deze kit. Wel duur overigens
.

https://www.teufelaudio.n...s/rearstation-p20486.html
Super interessante oplossing om over na te denken, dank!

Edit: Ik vraag me af of dit wel kan bij mijn receiver. Deze zender moet op de Pre Out worden aangesloten en volgens mij niet direct op de box-aansluitingen zelf. De Pre Out op deze av receiver lijkt alleen voor zone 2 te zijn? Ik kom er niet uit.

[ Voor 23% gewijzigd door Jack Flushell op 09-06-2020 00:19 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FeaR
Jack Flushell schreef op maandag 8 juni 2020 @ 23:00:
[...]
Super interessante oplossing om over na te denken, dank!
[...]
Er zijn ook oplossingen van bijvoorbeeld Marmitek (iets van Surround Anywhere) en ik dacht dat Teufel een soort gelijk product had.
[...]
Ook verbind je de verzender van dit soort producten met RCA. Dat wordt met een AVR-X2600H lastig omdat je Pre-Outs mist voor de kanalen die je draadloos wilt hebben. Dit kan je met een High tot Low Level Converter wel omzeilen/omzetten.

Onder de streep kan het wel maar het wordt er niet goedkoper dan wel mooier op.
Ik had beide al aangehaald? De oplossingen dan wel aangegeven hoe eventueel het issue van de geen Pre Outs op te lossen.

[ Voor 8% gewijzigd door FeaR op 09-06-2020 04:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jack Flushell
FeaR schreef op dinsdag 9 juni 2020 @ 04:19:
[...]

[...]

[...]

[...]

Ik had beide al aangehaald? De oplossingen dan wel aangegeven hoe eventueel het issue van de geen Pre Outs op te lossen.
Ja ik zie en snap het nu ook, excuses - ben niet zo thuis nog in de HiFi wereld. Dank, helder nu. Staat ook ik de handleiding van dat ding zie ik nu.

Deze zou er nog tussen moeten dan - meerpijs daarvan valt me erg mee en is nog wel weg te werken.

[ Voor 24% gewijzigd door Jack Flushell op 09-06-2020 09:32 ]

Pagina: 1