Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Acties:
  • 0Henk 'm!
Ik ben stilletjes aan aan het oriënteren voor een nieuwe pc.

Mijn huidige config:

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsIntel Core i7-7700K Boxed€ 469,-€ 469,-
1MoederbordenMSI Z270 Gaming Pro Carbon€ 155,45€ 155,45
1VideokaartenMSI GeForce GTX 1070 GAMING X 8G€ 0,-€ 0,-
1BehuizingenPhanteks Enthoo Evolv ATX Tempered Glass Edition Grijs€ 0,-€ 0,-
1MonitorenAsus ROG Swift PG279Q Zwart€ 0,-€ 0,-
1MonitorenDell Ultrasharp U2412M Zwart€ 171,35€ 171,35
1ProcessorkoelingScythe Mugen 5€ 52,99€ 52,99
1ToetsenbordenCorsair Gaming K95 RGB Platinum Cherry MX Speed Black (Azerty BE)€ 167,90€ 167,90
1MuizenRazer Deathadder Elite - Zwart€ 77,-€ 77,-
1Geheugen internG.Skill Trident Z F4-3200C14D-16GTZ€ 146,95€ 146,95
1Gaming headsetsSennheiser G4ME ZERO Zwart€ 169,-€ 169,-
1VoedingenCorsair RM550x Zwart€ 97,11€ 97,11
1Solid state drivesCrucial MX200 2,5" 250GB€ 0,-€ 0,-
1Solid state drivesOCZ Vertex 2 120GB€ 0,-€ 0,-
1Solid state drivesSamsung 960 Pro 1TB€ 507,32€ 507,32
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 2.014,07

Deze config doet het nog steeds goed, maar ik wil gewoon eens veranderen/upgraden.

Ik zou graag de nieuwe Nvidia 3xxx reeks willen combineren met nieuwe CPU, voorlopig nog liefst INTEL.
Echter, de 10 reeks van intel valt beetje tegen qua nieuwigheden of vooruitgang. Dus deze skip ik liever. Echter ben ik niet op de hoogte wanneer we de 11 of nieuwe reeks mogen verwachten?

Ik mik op een nieuwe pc richting september/oktober 2020. Wat zijn jullie info/bevindingen/bedenkingen voor de korte toekomst?

EDIT: en dan zie ik deze post:

https://www.tomshardware....-roadmap-alder-lake-tiger

Tiger Lake is de nieuwe variant? En deze zomer? Dus dan is de huidige 'nieuwe' 10x reeks maar een paar maanden 'nieuw'?

BMW S1000R sold! Hello SPEED RS :)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: december 2018
  • Laatst online: 10:11
Ik denk dat het niet deze zomer komt, hooguit tegelijk met ryzen 4000 series, dus eind dit jaar :) .
Maar, wat doe je met je pc, Zou je niet eerder je GPU opwaarderen?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Jivebunny
  • Registratie: november 2010
  • Niet online

Jivebunny

Fail to plan. Plan to fail.

Ehh Tigerlake is toch voor laptops?

Je bedoelt misschien Alderlake? Die is pas voor 2021 gepland.

[Voor 82% gewijzigd door Jivebunny op 08-06-2020 12:03]

Mi 10T Pro | NAS: HP Gen8 e3-1265L v2 16GB 12TB unRAID 6.8.3 | D: Ryzen 2600 16GB 3000mhz Vega 56 Nitro+ Acer 27" IPS 144hz | Nissan Leaf 40 Tekna

Acties:
  • 0Henk 'm!
Ja maar zoals ik hierboven zei wil ik de combinatie (indien mogelijk) maken met de nieuwe 3xxx reeks van Nvidia. Deze zou ook ergens rond augustus/september komen.

Ik vermoed dat met de GPU upgrade naar 3xxx het mobo/CPU helemaal een bottleneck gaat worden.
Slecht voorbeeld mss, maar ik zie dat COD bv 100% CPU gebruikt wanneer het loopt. Graka maar 67%.

Ik game vooral op deze pc, maar werk er ook op. Werken is veelal office, maar daarnaast ook Lightroom en PS.
Dus die extra ademruimte bij het renderen kan ook wel gebruikt worden :)

Acties:
  • 0Henk 'm!
@Jivebunny mogelijks, ik zie of vind het even niet terug :)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: december 2018
  • Laatst online: 10:11
Tsja... Dan zou het nieuwe cpu, nieuwe gpu en nieuwe mobo betekenen.
Kan je meteen eens een oogje richting AMD werpen (niet meteen overstappen, wel vergelijken).
Desnoods up je in September /oktober de gpu omhoog, en als kerstcadeau je mobo en cpu.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Jivebunny
  • Registratie: november 2010
  • Niet online

Jivebunny

Fail to plan. Plan to fail.

kazzzdafke schreef op maandag 8 juni 2020 @ 12:03:
@Jivebunny mogelijks, ik zie of vind het even niet terug :)
Linkjes toegevoegd. Duurt wel even voordat deze 10e generatie vervangen wordt dus.

Mi 10T Pro | NAS: HP Gen8 e3-1265L v2 16GB 12TB unRAID 6.8.3 | D: Ryzen 2600 16GB 3000mhz Vega 56 Nitro+ Acer 27" IPS 144hz | Nissan Leaf 40 Tekna

Acties:
  • 0Henk 'm!
Inderdaad, zo ziet het er naar uit.

Waarom Intel? Tot nu toe nog nooit, maar dan ook nooit, teleurgesteld geweest van Intel.
Dit heeft ook te maken met het feit dat de ondersteuning van moederbord fabrikanten tov Intel vroeger veel beter was dan tov AMD.

De tijden veranderen, maar ik zie toch nog steeds dat AMD nog altijd heel kieskeurig is qua geheugen en timings etc.. Dat houdt me een beetje terug.

Verder begin ik me nu dan vragen te stellen met de 10 reeks, want de toegevoegde waarde tov de 9 reeks is eigenlijk heel erg weinig, zeker omdat je een nieuw mobo moet aanschaffen, waar ook weer bijna niets van toevoeging is.

Dus mss toch maar eens naar een AMD mobo/CPU combo kijken als de tijd rijp is.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: maart 2010
  • Laatst online: 10:40

nelizmastr

Goed wies kapot

Als je 10th gen wilt skippen zit er dit jaar geen upgrade voor je in.

De 10600K is overigens, als je van tweaken houdt en alleen wilt gamen, een ideale kandidaat.
Leuk koelertje erop, beetje vlot geheugen (DDR4 4000 bijv.), niet al te karig Z490 bordje (koop niet de goedkoopste borden) en klaar. Gaat de 11e generatie ook op draaien mocht je dat t.z.t. nog willen.

Anders wordt het Ryzen. Een 3900X met DDR4-3600 op strakke timings en een RTX2080 is ook
een uitstekende combi. 3700X als je wat goedkoper wilt zitten.

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: december 2009
  • Niet online

Hackus

Chain DL,SQ,BP,MP, and Flys

@kazzzdafke build van Jr. is ook met 7700k en ik wacht eerst op Ryzen 4000.

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• ArranChace
  • Registratie: maart 2017
  • Laatst online: 19-06 19:09
kazzzdafke schreef op maandag 8 juni 2020 @ 12:07:
Inderdaad, zo ziet het er naar uit.

Waarom Intel? Tot nu toe nog nooit, maar dan ook nooit, teleurgesteld geweest van Intel.
Dit heeft ook te maken met het feit dat de ondersteuning van moederbord fabrikanten tov Intel vroeger veel beter was dan tov AMD.

De tijden veranderen, maar ik zie toch nog steeds dat AMD nog altijd heel kieskeurig is qua geheugen en timings etc.. Dat houdt me een beetje terug.

Verder begin ik me nu dan vragen te stellen met de 10 reeks, want de toegevoegde waarde tov de 9 reeks is eigenlijk heel erg weinig, zeker omdat je een nieuw mobo moet aanschaffen, waar ook weer bijna niets van toevoeging is.

Dus mss toch maar eens naar een AMD mobo/CPU combo kijken als de tijd rijp is.
AMD is nog wel iets kieskeurig met geheugen, maar dit ligt eigenlijk niet eens aan AMD maar aan de bios van het Mobo, waar niet het juiste profiel in zit voor het geheugen, maar vaak kan je wel het geheugen werkende krijgen door de instellingen van het geheugen goed in het bios te zetten.
Zeker de wat hogere segment x570 serie en vermoedelijk de nieuwe B550 chipset borden hebben hier stukken minder last van

Intel is op dit moment "nog" de koning van single core gaming maar AMD is heel hard bezig ook die titel van ze af te pakken officieel en men verwacht de nieuwe XT CPU's Intel zullen evenaren zoniet verbij gaan daarin, maar een X versie Ryzen van een van de latere batches zijn aardig goed te overklokken, waarbij het verschil echt stukken kleiner is.

IMHO, Ja AMD heeft iets meer "planning" nodig in aanschaf als intel, en als je echt met benchmarks en stats gaat vergelijken, zal Intel denkelijk de snelste CPU zijn voor gaming, maar het prijsverschil maakt het absoluut niet goed te praten voor velen om een Intel te nemen voor wat je ervoor terug krijgt.

Neem daarbij het bekende issue van Intel, dat je voor elke nieuwe iteratie CPU, ook een nieuw bord mag komen, Mijn ervaring met Intel is, elke CPU upgrade komt met een nieuw bord. (mijn i7 was Socket 2011, mijn vrouw haar i7 is weer socket 2011-3 en niet uitwisselbaar) Dit is met AMD stukken minder en mijn 3900x past nieuwe alswel oudere borden, al is het eind van AM4 Sockets nu toch in zicht, maar zal pas na zen3 worden verlaten als ik het goed begrijp, en dat is nog niet eens 100% zeker.
Ook hier bespaar je met AMD ook weer geld mee, en dat is uiteindelijk voor vele de doorslag.

AMD Ryzen 9 3900x, ROG Crossair Formula VIII, 32GB/2x2TB SSD, Thermaltake M360 + Core P7

Acties:
  • 0Henk 'm!
Volgens deze komt er later dit jaar toch een update voor de Intel CPU incl PCIe 4.0?

www.tomshardware.com/amp/...11th-gen-rocket-lake-cpus

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Sp3ci3s8472
  • Registratie: maart 2007
  • Laatst online: 10:48

Sp3ci3s8472

@ 12 graden...

kazzzdafke schreef op maandag 8 juni 2020 @ 19:10:
Volgens deze komt er later dit jaar toch een update voor de Intel CPU incl PCIe 4.0?

www.tomshardware.com/amp/...11th-gen-rocket-lake-cpus
Lijkt me raar dat Intel in een jaar 2 releases doet voor de desktop markt. Niet onmogelijk natuurlijk.
Het is al langer bekend dat (sommige?) Z490 borden al klaar is voor de volgende generatie, tenminste al 2 weken (Moores Law is Dead heeft het er soms over in zijn podcasts), maar of dat gelijk staat aan het feit dat Intel het dit jaar gaat uitbrengen weet ik niet.

Battle.net tag

Acties:
  • 0Henk 'm!
Dat is dus het enige wat me nog een beetje tegenhoudt, geen PCIe 4.0 support.
Maar als dat wel kortelings het geval zou zijn, dan denk ik dat ik sneller zal upgraden.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Skybullet
  • Registratie: april 2008
  • Nu online
kazzzdafke schreef op dinsdag 9 juni 2020 @ 11:26:
Dat is dus het enige wat me nog een beetje tegenhoudt, geen PCIe 4.0 support.
Maar als dat wel kortelings het geval zou zijn, dan denk ik dat ik sneller zal upgraden.
En waar denk je PCIe 4.0 dan voor nodig te gaan hebben ?

5800x - B550 - 32gb 3600mhz - 3080 Tuf OC - LG34GN850

Acties:
  • 0Henk 'm!

• millman
  • Registratie: november 2005
  • Laatst online: 23-06 01:10

millman

6708Mhz @ -185c

Dus eigenlijk is dit een verkapt, langlopend 'wat moet ik kopen' topic? Maar dan kunnen we dit rekken tot 2021? Wat is nu werkelijk het doel van dit topic? Intel roadmap is al jaren hetzelfde 14+^10 en dan nog wat plusjes, een roadmap kan je ook prima googlen.

Ik raad je aan eens wat reviews te gaan lezen en al die aannames eens overboord te gooien:

- Ram compatibiliteit is niet zo picky meer
- Dat Intel je al jaren niet teleursteld (terwijl er ook al jaren niets veranderd)
- Dat je PCI-E 4.0 denkt nodig te hebben

Koop vooral wat je nodig denkt te hebben, maar doet dat wel met een gedegen onderzoek. Merk A of B afschieten om behaalde resultaten in het verleden..tja.. daar zet ik wel vraagtekens bij.

'Heb ik eindelijk mn kamer opgeruimd, is de wereld een puinhoop'

Acties:
  • +1Henk 'm!
@Skybullet als deze de nieuwe standaard gaat worden en bijvoorbeeld een Nvidia 3080 of nieuwe nvme drives er optimaal gebruik van gaan maken, kan het alleen maar een voordeel zijn nog een paar maanden te wachten als Intel deze ook effectief gaat full ondersteunen. Nu investeren in “verouderde” technologie, ook al is eventueel het verschil op eerste zicht klein, kan zich later toch nog zuur/duur opbreken.

@millman op zo een “rant” of “oogkleppen voor AMD” reageer ik zelfs niet. Je reply heeft geen duidelijke argumenten en niet meer dan een paar puntjes.. zonder uitleg. En de zucht van jou die ik tot hier hoor in de trend van: “weer eentje die niet voor AMD kiest....”
Ik lees nog topics genoeg waar mensen issues hebben met geheugen op nieuwe amd mobo’s, issues tot een bepaalde bios rev, ...

Je kan me verwijten dat ik oogkleppen aan heb, maar tot nu toe is de single core performance voor games ook nog altijd in het voordeel van Intel.
Echter lees ik hierboven ook dat AMD volgende gen voor einde jaar zal uitkomen wat (eindelijk) de kant kan laten hellen...

[Voor 9% gewijzigd door kazzzdafke op 09-06-2020 18:08]

Acties:
  • 0Henk 'm!
PS. nog een edit voor eventuele vragen om het bestaan van dit topic:

- is het de moeite te wachten voor DDR 5
- is het de moeite om te wachten voor PCIe 4.0
- komen er dit jaar nog interessante technologien uit, zowel binnen CPU als andere waar het interessant kan zijn om op te wachten ipv nu al te kopen en volgend jaar spijt te hebben

Ik ben normaal iemand die niet wacht en gewoon koopt. Nog nooit spijt van gehad, maar iets in mijn buikgevoel zegt me dat bovenstaande er gewoon snel kunnen aankomen en ik beter zou wachten? Zoals hier al aangehaald, de nieuwe AMD cpu..

Acties:
  • 0Henk 'm!

• millman
  • Registratie: november 2005
  • Laatst online: 23-06 01:10

millman

6708Mhz @ -185c

kazzzdafke schreef op dinsdag 9 juni 2020 @ 18:06:

@millman op zo een “rant” of “oogkleppen voor AMD” reageer ik zelfs niet. Je reply heeft geen duidelijke argumenten en niet meer dan een paar puntjes.. zonder uitleg. En de zucht van jou die ik tot hier hoor in de trend van: “weer eentje die niet voor AMD kiest....”
Ik lees nog topics genoeg waar mensen issues hebben met geheugen op nieuwe amd mobo’s, issues tot een bepaalde bios rev, ...

Je kan me verwijten dat ik oogkleppen aan heb, maar tot nu toe is de single core performance voor games ook nog altijd in het voordeel van Intel.
Echter lees ik hierboven ook dat AMD volgende gen voor einde jaar zal uitkomen wat (eindelijk) de kant kan laten hellen...
Weer allemaal vooroordelen... daar zucht ik nu juist van. Ik geef alleen heel sterk aan dat je gedegen onderzoek moet doen. Ik ben altijd Intel man geweest, ben blij met mn huidige AMD maar voor mij is het qua performance stuivertje wisselen, afhankelijk van resolutie en workload.

Ik zucht dus niet omdat je voor Intel kiest, ik zucht omdat je zonder gedegen onderzoek een potentieel langrekkend topic start zonder er een goede conclusie aan te kunnen verbinden. Ik zucht dat je keuzes maakt op behaalde resultaten uit het verleden ("altijd tevreden geweest met Intel"). Ik zucht dat je vraagt om een roadmap die je zelf ook googlen. Ik zucht dat je verkeerde conclusies trekt uit wat je leest.

- Begin eens met een goede titel "wat is een goed upgrade pad voor mijn hardware'
- Leg uit wat je wilt doen met de hardware
- Geef een budget
- Kijk naar wat je zelf zou kiezen en staaf dat bij de Tnet community.

Ja, Intel is zeker beter qua maximale framerates en als ik alleen zou gamen was ik gewoon bij Intel gebleven. Maar je schiet zelf Intel 10 serie af? En verder geef je aan dat je dit jaar nog wil upgraden, en het liefst met PCI-E 4.0, want zonde dat dat bij Intel nog niet ondersteund word.

Kortom, alle opties voor dit jaar bij Intel schiet je af, wat maakt dat dit topic tot 2021 pas beantwoord kan worden. Dit jaar voor jou dus nog geen upgrade wat dit hele topic zinloos maakt, Voila..

Verder, of het de moeite is om te wachten is ook zo'n loze vraag, waar moeten wij de kennis op baseren dat het wat uit gaat maken? Van ddr3 naar 4 is een theoretische bandbreedte mee vergroot, maar uiteindelijk is de (game-) performance geen haar beter tussen snel ddr3 en snel ddr4 geheugen. Ram snelheden doen maar een paar procent van je gehele performance bepalen. Gaat het zinvol zijn te wachten op ddr5? Als je nu wilt gamen met X performance is dat toch een onzinnige wachttijd. Wij kunnen niet in je uitgavepatroon kijken of het zinvol is.

Iemand met bakken met geld zou een 7700k maar een gare CPU vinden en dus upgraden, iemand met 50 euroo in de maand over voor een upgrade gaat juichen bij een 7700k..

Al je stellingen en vragen dien je zelf te beantwoorden en heb je ons niet bij nodig.

[Voor 15% gewijzigd door millman op 09-06-2020 19:23]

'Heb ik eindelijk mn kamer opgeruimd, is de wereld een puinhoop'

Pagina: 1

Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5a 5G Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True