Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Advies gevraagd voor eenvoudige wandschakelaar

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0Henk 'm!

• mrwolf
  • Registratie: maart 2001
  • Niet online
Ik zit met een ietwat vreemde situatie thuis, waar ik een goedkope oplossing voor zoek. Onze toilet is onlangs verbouwd door de verhuurder, en helemaal voorzien van glazen wanden. De verlichting is nu middels een plafondlamp met ingebouwde bewegingssensor

Die lamp is echter vrij basic (zeg maar lelijk), en ik wil de lamp vervangen door een eigen armatuur met een filament LED-lamp. Maar aangezien er glazen wanden zitten, heb ik dus geen lichtschakelaar. Dus kom ik al vrij snel uit op een draadloze schakelaar met een 'slimme' lamp. Ik heb me de afgelopen tijd suf lopen zoeken naar een betaalbare en mooie oplossing, maar ik zie door de bomen het bos niet meer.

Philips Hue - kan met filament-lamp, maar ik kom hiervoor op een bridge en een veel te uitgebreide dimmer/switch. Ik zoek gewoon een simpele aan-uit-schakelaar.
Innr - lampen kan prima, maar ik zie geen wandschakelaar
KaKu - Heeft een draadloze wandschakelaar, alleen voor de Startline (433Mhz). Dat vind ik een te onbetrouwbaar protocol. De Zigbee afstandsbediening is meteen weer veel te uitgebreid

Wie heeft er een gouden tip? En nee, gaten boren in de glazen wanden kan niet (veiligheidsglas), en de wanden verwijderen ook niet. Ik zoek echt een relatief low-budget, eenvoudige maar betrouwbare oplossing.

FYI: mijn huis hangt al wel vol met 433Mhz-spul, Yeelight, Milight en Ikea Tradfri. Allemaal via Domoticz. Maar dat zijn bijna allemaal 'niet-essentiële' lampen; de toilet moet het gewoon altijd doen, anders krijg ik dat thuis niet verkocht ;)

Alle reacties

Acties:
  • 0Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: december 2018
  • Laatst online: 00:11
Ledstrip tegen onder/ bovenkant van glas, zodat je niet hoeft te boren? Dan geeft het glas een matte glans, waardoor je snachts ten minste niet half verblind wordt als je naar wc moet :P
Voordeel : glas wordt wat minder doorzichtig als je op wc zit :P (geen idee wie dat bedacht heeft, glazen wanden in wc)
Zou dan zoiets worden : https://imgur.com/a/FcIgW4X

Acties:
  • 0Henk 'm!

• mrwolf
  • Niet online
De glazen wanden zijn eigenlijk voorzetwanden, pure luiheid van de verhuurder. Het glas is van onder tot boven tegen de bestaande wanden aangekit, en is dus niet doorzichtig.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: mei 2010
  • Laatst online: 00:42
Als je verder geen domotica (hue of tradri) hebt of wilt kun je Eaton xComfort nemen.
Het is kostbaar maar werkt wel super betrouwbaar, ik heb er ~8 jaar geleden een badkamerspiegel mee uitgerust, en dat werkt nog steeds feilloos.

Bewegingsmelder CBMA-02/01 (104921)
Inbouwrelais CSAU-01/01-10 (172937)
Wandschakelaar CPAD-00/193 (173411)

Als je al wel Hue of Kaku hebt is natuurlijk eenvoudiger, met het risico dat je lamp niet werkt als je bridge uit is.

[Voor 4% gewijzigd door jeroen3 op 08-06-2020 12:01. Reden: er is natuurlijk ook een wandschakelaar]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: januari 2002
  • Laatst online: 18:06

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Kun je er wellicht een losse sensor tussenzetten? Dus plafonddoos --> sensor --> lamp? Die losse sensors zijn niet heel goedkoop, maar het werkt wel natuurlijk. Als je per ongeluk een verlaagd plafond hebt werk je het ook nog eens zo weg :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• francisp
  • Registratie: mei 2007
  • Laatst online: 01-06 09:27
Een ikea tradfri lamp met een draadloze dimmer? Je kan die koppelen zonder hub, en de dimmer met dubbelzijdig plakband aan de muur kleven.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• mrwolf
  • Niet online
@jeroen3 @The Eagle ik wil juist af van die sensoren, en gewoon een 'ouderwetse' schakelaar
@francisp Vziw heeft Ikea geen filament-lamp in het assortiment, en dat heeft wel de voorkeur qua uitstraling

Acties:
  • +1Henk 'm!

• francisp
  • Registratie: mei 2007
  • Laatst online: 01-06 09:27
Deze worden verkocht als zijnde filament

https://www.ikea.com/gb/e...own-clear-glass-70455676/

Smart light bulb that can be dimmed wirelessly to create the right mood at home. It also resembles old light bulbs with filaments, tinted clear glass and warm light which create atmosphere.

[Voor 36% gewijzigd door francisp op 08-06-2020 12:56]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• mrwolf
  • Niet online
francisp schreef op maandag 8 juni 2020 @ 12:55:
Deze worden verkocht als zijnde filament

https://www.ikea.com/gb/e...own-clear-glass-70455676/

Smart light bulb that can be dimmed wirelessly to create the right mood at home. It also resembles old light bulbs with filaments, tinted clear glass and warm light which create atmosphere.
Dat klinkt als iets wat kan werken inderdaad, die is relatief nieuw in het assortiment denk ik (of ik heb al tijd verkeerd gezocht)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• jeroen3
mrwolf schreef op maandag 8 juni 2020 @ 12:41:
@jeroen3 @The Eagle ik wil juist af van die sensoren, en gewoon een 'ouderwetse' schakelaar
@francisp Vziw heeft Ikea geen filament-lamp in het assortiment, en dat heeft wel de voorkeur qua uitstraling
Ja dan kun je eigenlijk niet anders dan xComfort of kaku nemen. Volgens mij werken alle andere opties met een bridge. Tenzij je iets van aliexpress opzoekt, maar ik zie dat je daar al ervaring mee hebt.

Kaku
€20 AWST-8800 wandschakelaar
€30 AWMR-300 inbouw solid state relais.

xComfort
€90 Inbouwrelais CSAU-01/01-10 (172937)
€50 Wandschakelaar CPAD-00/193 (173411)
Of in een setje €120 CPAD-00/190

Beide relais gaan in de lasdoos.
Beide wandschakelaars plak je met dubbelzijdig plakband op de glazen plaat.
Kun je een eigen armatuur en lamp kiezen.

Ik zie verder geen andere optie anders dan een analoge trekschakelaar op het plafond. :+

Acties:
  • 0Henk 'm!

• mrwolf
  • Niet online
@jeroen3 xComfort is me veel te duur voor de situatie, Kaku is inderdaad een optie. Ik ga die, samen met de Tradfri-optie, nog eens verder bekijken.

Een analoge trekschakelaar, foolproof en old skool. Zal vast wel weer eens in de mode komen, jammer dat de lamp recht boven de wc-pot hangt. :+

Acties:
  • +1Henk 'm!

• jeroen3
mrwolf schreef op maandag 8 juni 2020 @ 13:13:
Een analoge trekschakelaar, foolproof en old skool. Zal vast wel weer eens in de mode komen, jammer dat de lamp recht boven de wc-pot hangt. :+

Zal vast wel even zoeken zijn voor je bezoek, maar het kan wel. :P
Pagina: 1

Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5a 5G Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True