Toon posts:

RPi project Thermostaat

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Chud
  • Registratie: oktober 2012
  • Laatst online: 12-08 15:30
G'day Tweakers,

Ik heb een duwtje in de rug nodig. Mijn programmeerbare thermostaat is het aan het begeven. Nu heb ik nog een Rpi 3B+ over, en dacht dat het goed zou zijn voor mijn eigen ontwikkeling om hier een programmeerbare thermostaat van te maken.

Korte variant van de vraag: Welk OS, applicatie of webpagina, welke taal, weet iemand toevallig een goede tutorial?

Volledige variant:
Ik heb een aantal RPI's gekocht voor kodi streaming en als probeersel (Ip camera). Maar elke keer als ik echt een project wil starten zoals deze thermostaat, raak ik in mijn zoektocht overspoelt met mogelijkheden en tutorials. En zo gaat het spul na twee uur googelen weer de kast in. Zonde.

Ik zou graag een eigen thermostaat applicatie bouwen. Met een programma per dag en dagdeel, manual override, excepties zoals een vrije dag ( de hele dag thuis) of vakantie (de hele dag weg). Dan wil ik dit graag tonen op een RPi touchscreen. Misschien in een later stadium zelf het weer buiten (getver...buiten....) tonen. Configureerbaar vanaf touchscreen/webbrowser/telefoon? Mee-kleurend achtergrondje met weersomstandigheden... afijn, vele ideeën, geen idee waar te starten.

Logistiek is er nog een dingetje natuurlijk. Vanaf de ketel gaat er een 4 aderig signaal kabel naar de woonkamer. Volgens mij is dit in een normale maat buis, dus daar zou ook iets anders door kunnen. Ik dacht zelf aan het scherm en thermometer beneden te hangen, en te voeden van zolder. Maar ik weet ook niet wat voor een kabel dat scherm heeft, en of de voeding zo ver reikt, of dat die lengte invloed heeft op voeding.

Ik kom niet uit een ei. Ik script de hele wereld aan elkaar in cmd, vbs, pshell en in die laatste ook wel eens een form/applicatie gemaakt. Maar in deze situatie zie ik (misschien als linux/raspberry leek) de bomen niet meer.

Heeft iemand tips voor mij? Morgen op vakantie voor twee weekjes en de RPi gaat mee (als vakantie huisje router natuurlijk! Time to play!

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Sine
  • Registratie: juni 2001
  • Laatst online: 19:07
Mijn 2ct ...

Gebruik een berry NIET als een thermostaat, mocht het ding een vastloper krijgen dan heb je best kans dat het ding blijft stoken tot het oneindige.
Het is leuk dat je die berry's over hebt, maar ik zou geen probleem gaan zoeken bij die "oplossing"
Daarnaast is een pi ook overkill^2

Laat thermostaten aan een "echte" thermostaat over, bij voorkeur een modulerende, als je dat moet gaan implementeren in een pi dan ben je nog wel eventjes onderweg ...

Plan B zou kunnen zijn dat je iets als homeassistant op die berry draait en dan met een (opentherm?) interface babbelt met een standaard modulerende thermostaat.

Het eea is nogal afhankelijk van wat voor een ketel je hebt, dat ben je vergeten te vermelden ;)

Repareren doe je zo.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Puntlasser
  • Registratie: april 2020
  • Laatst online: 17-09 22:39
Ik heb thuis Home Assistant op een Rpi draaien die met een PID regelaar elektrische kranen op mijn radiatoren aanstuurt. Omdat ik aan de blokverwarming zit heb ik geen thermostaat, alleen thermostaatkranen aan alle radiatoren. Daarom heb ik dit gebouwd om toch mijn verwarming in het home-automation systeem mee te nemen. Het risico van een vastloper van de Pi is hier beperkt omdat in het slechtste geval een radiator open blijft staan. In het geval van een eigen cv ketel is het risico groter lijkt me.

Als je het gaat proberen, zorg dat je wat van regeltechniek weet. Uit ervaring kan ik je vertellen dat het best lastig is om de temperatuur in je kamer constant te houden met een zelfgebeunde regelaar. Er zijn veel invloeden van buiten die als verstoring optreden en daar moet je regelaaar tegen bestand zijn.

Het plan B van @Sine lijkt me de beste oplossing.

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone 13 LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S21 5G Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Bij het bezoeken van het forum plaatst Tweakers alleen functionele en analytische cookies voor optimalisatie en analyse om de website-ervaring te verbeteren. Op het forum worden geen trackingcookies geplaatst. Voor het bekijken van video's en grafieken van derden vragen we je toestemming, we gebruiken daarvoor externe tooling die mogelijk cookies kunnen plaatsen.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Forum cookie-instellingen

Bekijk de onderstaande instellingen en maak je keuze. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functionele en analytische cookies

Deze cookies helpen de website zijn functies uit te voeren en zijn verplicht. Meer details

janee

Cookies van derden

Deze cookies kunnen geplaatst worden door derde partijen via ingesloten content en om de gebruikerservaring van de website te verbeteren. Meer details

janee