Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Upgraden PC (cpu/mobo/ram vs gpu)

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Qlimaxxx
  • Registratie: april 2008
  • Laatst online: 18-06 13:04
Een vriend van me wil binnenkort zijn pc upgraden. Dit zijn de huidige specs:

CPU: Intel Core i5 3570 (4 cores 4 threads @ 3.4GHz)
RAM: 12GB DDR3
GPU: Nvidia GTX970 4GB

Op zich is dat systeem redelijk in balans, niet een echte bottleneck. Hij speelt vooral veel Warzone en Rocketleague. In eerste instantie zou ik hem aanraden zijn CPU, moederbord en geheugen te upgraden. Ik las laatst echter dat Intel helemaal niet zo heel veel progressie heeft getoond in de afgelopen 10 jaar en dat AMD juist vooral eerst heel ver achterliep en nu eindelijk weer gelijk aan of beter dan Intel is.

Daarom zit ik er nu aan te denken om hem toch aan te raden een andere videokaart te kopen (en indien nodig een andere voeding). Alle internals vervangen is geen optie, dus het is het een of het andere. Hoe dan ook zal er meer bottleneck zijn dan eerst, maar ik vraag me echt af welk pad hem de beste resultaten op de korte termijn oplevert. Uiteindelijk zal ook de upgrade die nu niet gekozen wordt alsnog komen.

Hij speelt trouwens op 1080P en heeft geen high refreshrate monitor. Vooral Warzone draait niet heel soepel en ook niet op bijster hoge settings.

Upgradekit 1:
Ryzen 5 2600
16GB (2x 8GB) 3000MHz DDR4 (of beter)
Asus Prime A320M-K

Upgradekit 2:
Ryzen 3 3300X
16GB (2x 8GB) 3200MHz DDR4 (of beter)
B450 of B550 moederbord

HIerbij is upgradekit 2 natuurlijk duurder en qua cores (fysiek) niet zo'n hele grote jump ten opzichte van zijn huidige processor. Wel een beter upgrade pad, maar ik zou dan juist zeggen dat hij over een jaar of 4 misschien alsnog een ander moederbord + cpu kan nemen (AM5 bijvoorbeeld, of wat Intel tegen die tijd te bieden heeft). Wellicht dat een 3600 met B450 combinatie er ook in zit, maar ik vraag me af of dit de hogere prijs waard is.

De grafische kaart waar ik naar zat te kijken was een 1660 Super van Nvidia. Wellicht dat een 2060 Super er ook wel in zit, maar ik ben bang dat hij dan ook een andere voeding moet (dus dat verhoogt de prijs van deze upgrade wel flink).

Ik ben vooral benieuwd naar mijn mede-tweakers hier naar kijken. Alternatieve suggesties zijn natuurlijk ook welkom. Hij is bijvoorbeeld niet 100% gebonden aan Nvidia, maar Nvenc en driver support is natuurlijk wel een grote plus. Dus enkel als er gewoon veel meer bang / buck te krijgen valt bij een AMD videokaart, zie ik dat als een realistische optie.

Alle reacties

Acties:
  • 0Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: december 2018
  • Laatst online: 23:25
Kan je hem eens een spelletje laten spelen met afterburner? dan kan je kijken wat er allemaal op 100% zit.
Afhankelijk daarvan kan je dan specifiek onderdelen gaan upgraden.

3200 mhz is sweetspot, gezien je deze vaak nog handmatig naar 3600 kan clocken, als het nodig is.
b450 bord is ruim voldoende voor de pc.

welke voeding zit er op dit moment in de pc?

ps, amd videokaart is vrijwel zeker meer bang for buck, zeker als je richting 2060 s zit te denken.

Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5a 5G Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True