Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Geheugen en GPU upgrade voor PC broer

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Gopher
  • Registratie: augustus 2014
  • Laatst online: 01-04 11:05
Ik zoek een?
Ik zoek voor mijn broer een upgrade voor zijn systeem (gekocht 3 jaar en 1 dag geleden). Aangezien hij nog met 8gb ram leeft, en vaak games speelt welke naar mijn idee nogal wel geheugen kunnen vragen (plus meer apps), een upgrade in geheugen. En daarnaast een GPU om graphics wat smoother te kunnen draaien.

Wat is je budget?
Zijn budget is ongeveer 400 euro. Ik wil het liefst wat voorstellen kunnen doen met verschillende prijzen.

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Nee, het liefst gewoon iets stabiels, ik weet niet zeker of bepaalde merken nou echt vaker problemen geven.

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
Ik plaatst de huidige setup wel even hieronder, het idee is echt met name gaming. Ik geloof dat hij AutoCad moet gaan draaien, maar dat zal hij op z'n werk laptop doen lijkt me. Momenteel speelt hij veel WoW classic, maar dat omdat hij vaak problemen heeft met andere games die vast lopen, zo speelt hij nog retail WoW, ik geloof dat hij nog wat warhammer games speelt die te zwaar lijken te zijn en verder sowieso nog best veel meer. Ik moet zeggen dat het crashen van games meer een driver issue lijkt te zijn, maar upgraden kan in dit geval sowieso geen kwaad met een budget setup van 3 jaar oud.

Ik meen dat hij ook op een hogere resolutie zat dan 1080p

Huidige PC:
#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 5 1500X Boxed Wraith Spire koeler€ 131,68€ 131,68
1MoederbordenAsus Prime A320M-K€ 47,-€ 47,-
1VideokaartenMSI GeForce GTX 1050 TI GAMING X 4G€ 152,05€ 152,05
1BehuizingenAntec VSK3000B-U3/U2€ 31,99€ 31,99
1Geheugen internCorsair Vengeance LPX CMK8GX4M1A2666C16€ 40,62€ 40,62
1VoedingenCorsair CX450M€ 68,11€ 68,11
1Solid state drivesCrucial MX300 2,5" 275GB€ 179,95€ 179,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 651,40

Ik lees ook redelijk wat over Bios upgrades betreft de AMD kaarten, kan iemand me daar nog wat invullen? Ik vind het prima als ik voor hem dat zal doen. Ik heb een sneller stickje geheugen gepakt dan hij heeft. Ik geloof dat dat niet veel uitmaakt.

Upgrades:
#CategoryProductPrijsSubtotaal
1VideokaartenASRock Radeon RX 5600 XT Challenger 6G OC€ 303,-€ 303,-
1VideokaartenPowercolor Red Dragon Radeon RX 5700€ 364,01€ 364,01
1Geheugen internCorsair Vengeance LPX CMK8GX4M1D3000C16€ 37,99€ 37,99
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 705,-

[Voor 35% gewijzigd door Gopher op 08-06-2020 10:35]

Alle reacties

Acties:
  • 0Henk 'm!

• GarBaGe
  • Registratie: december 1999
  • Laatst online: 13-06 19:04
Welke resolutie speelt hij?
Heeft hij ook problemen met geheugen tekort?
8GB is niet heel veel, maar kan op zich voldoende zijn.
Vaak gaan de eisen omhoog bij hogere resoluties, zoals 4K.

De nieuwste triple-A games adviseren vaak wel 16GB tegenwoordig en als je hetzelfde geheugen nog kan krijgen, is bijprikken wellicht geen dure optie.

Ryzen5 2600X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-2080 ; 1TB SSD

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Gopher
GarBaGe schreef op maandag 8 juni 2020 @ 10:30:
Welke resolutie speelt hij?
Heeft hij ook problemen met geheugen tekort?
8GB is niet heel veel, maar kan op zich voldoende zijn.
Vaak gaan de eisen omhoog bij hogere resoluties, zoals 4K.

De nieuwste triple-A games adviseren vaak wel 16GB tegenwoordig en als je hetzelfde geheugen nog kan krijgen, is bijprikken wellicht geen dure optie.
Ik heb de resolutie nog eens nagevraagd. Ik ga er eigenlijk vanuit dat hij dan eerder richting de 1440p zat. Maar mogelijk heeft hij net iets lager dan dat. Naar mijn idee lijkt het me dat hij eerder problemen heeft met geheugen, hij merkt redelijk vaak vertraging bij alt tabben naar desktop etc.

Ik zie ook dat ik een fout heb gemaakt, en een set van 2x4gb heb geplaatst, het gaat over 1x8gb maar dat zie ik niet goed terug uit de bestelregels. Zal even kijken, moet op forum staan ergens. Dat heb ik nu net weer aangepast.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: december 2018
  • Nu online
kan je hem eens een spelletje laten spelen met afterburner? dan kan je kijken wat er allemaal op 100% zit.
Als dit zowel cpu als gpu als ram is (heel onwaarschijnlijk) dan heeft het weinig nut 1 van de 3 up te graden.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Gopher
@99ruud99 dit kan ook met taakbeheer toch? Maar klopt dat is eigenlijk wel 'n beter idee om te zien waar de flessenhals zit. Ik zal dit sowieso nog even proberen te regelen voor ik 'm geld laat uitgeven.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• 99ruud99
  • Nu online
Dat klopt , alleen afterburner toont net wat meer detail + langere history.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• GarBaGe
1440p op een 1050Ti is best zwaar.
1080 speelt waarschijnlijk wel fijner.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Gopher
Ik zal eerst even hem Afterburner laten draaien, ik ga er van uit dat hij alsnog een upgrade gaat willen voor zijn GPU. Zijn de genoemde kaarten dan prima opties? of kan ik beter naar andere merken kijken?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Gopher
Verdere info:

Resolutie 1080p
geheugengebruik zit vaak gewoon rond max.

Ook gebruikt hij nog naast zijn SSD (maar niet groot qua 270gb) een losse oudere HDD. Dat zou alleen traag moeten zijn, maar geen grote issues moeten veroorzaken imo.

[Voor 53% gewijzigd door Gopher op 08-06-2020 22:58]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• 99ruud99
  • Nu online
Dat geeft vooral langere laadtijd, maar tijdens het gamen zit er niet echt verschil tussen HDD en SSD.
Vol ram geheugen kan natuurlijk wel probleempje op leveren, al is 8 GB op zich voldoende. Zeker omdat hij ook een dedicated gpu heeft.

[Voor 10% gewijzigd door 99ruud99 op 08-06-2020 23:16]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Gopher
99ruud99 schreef op maandag 8 juni 2020 @ 23:15:
Dat geeft vooral langere laadtijd, maar tijdens het gamen zit er niet echt verschil tussen HDD en SSD.
Vol ram geheugen kan natuurlijk wel probleempje op leveren, al is 8 GB op zich voldoende. Zeker omdat hij ook een dedicated gpu heeft.
Zou je zeggen ja, ik zag echter dat z'n geheugen telkens net tegen de 8gb zat, volgens mij was hij warhammer total war aan het spelen. Zou ook maar 3gb nodig hebben.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• GarBaGe
Als ik hier kijk: https://www.pcgamebenchma...ammer-system-requirements
zijn de recommended specs voor warhammer total war: 8GB (minimum van 3).
Als er 8 beschikbaar is, zal ie ook 8 pakken.
In principe draai je niets anders en dan is dat oke.
Als je er meer inprikt, blijft dat simpelweg ongebruikt.

Vanaf de andere kant gezien, is geheugen niet duur (op het moment) (8GB voor EUR 40)
Je kan ook kiezen voor een grotere SSD. (1TB voor grofweg EUR 130).

Maar crashen van games heeft vaak een andere oorzaak.
Zoals instabiel geheugen, te hoge temps op CPU of GPU of een instabiele voeding.
Zijn alle updates geinstalleerd (muv Win10 2004)?
Laatste drivers e.d.?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• The GUI
  • Registratie: november 2010
  • Laatst online: 13-06 18:26

The GUI

SaaS > PaaS > IaaS

Gopher schreef op dinsdag 9 juni 2020 @ 09:38:
[...]

Zou je zeggen ja, ik zag echter dat z'n geheugen telkens net tegen de 8gb zat, volgens mij was hij warhammer total war aan het spelen. Zou ook maar 3gb nodig hebben.
Als je het RAM tegen de 8GB aan ziet lopen en de rest van de onderdelen niet dan heb je je bottleneck wel te pakken denk ik. Je kan altijd eerst het RAM upgraden, en als dat niet het gewenste effect geeft kan je altijd nog een nieuwe GPU. Let er wel op dat het RAM wat je hebt uitgezocht maar op maximaal 2666Mhz zal draaien (RAM draait op de laagste snelheid, dat is in dit geval 2666Mhz van je oude set). Ik zou gelijk een 16GB kitje halen.
99ruud99 schreef op maandag 8 juni 2020 @ 23:15:
We weten niet wat er nog meer draait op de achtergrond. Discord, Chrome met 10 tabbladen etc.dus 8GB kan wel degelijk te weinig zijn.

GB Aorus Elite | AMD 3700X | 16GB Trident Z 3733C16 | GTX 1070 Ti | 3 x 1TB SSD

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Gopher
Als het goed is zijn drivers up to date. Geheugen is besteld. Klopt dat het niet op 3000 zal draaien, maar lager geklokt geheugen kopen is niet perse goedkoper.

Hij heeft inderdaad apps zoals discord en Chrome openstaan. Verder zag ik geen grootverbruikers, maar mogelijk draait er gewoon veel rommel dus dat gaan we eerst bekijken.

Zijn SSD is nogal klein dus als laadtijd straks een issue blijft kopen we daar nog wel iets voor bij.
Pagina: 1

Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5a 5G Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True