Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

RX 5600 XT 14gbps thermal junction temperature

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Mcnabster
  • Registratie: mei 2020
  • Laatst online: 21-09-2020
Hallo iedereen,

Ik heb net een pc gebouwd die bestaat uit volgende componenten:

- Amd ryzen 5 1600 AF
- Gigabyte b450m s2h moederbord
- 16gb ddr4 ram
- Rx 5600 XT 6gbd ddr 6 ram met vernieuwde bios versie (asrock challenger)
- 480 gb ssd
- Sharkoon v1000 behuizing
- 650 w corsair voeding

Bij het installeren van de componenten merk ik dat op het moederbord het pcie slot tamelijk laag zit. Vermits de psu in een metalen behuizing in de case komt, komt mijn grafische kaart eigenlijk vlak boven de metalen behuizing te staan waardoor er tussen de ventilatoren van de grafische kaart en de onderste behuizing van de case slechts 1-1.5cm plaats is. Voor de airflow is dit niet echt bevorderlijk moet ik zeggen.

Bij het spelen van games kan je via het amd control panel monitoren hoe hoog de temperatuur van de gpu wordt. Ik merk op dat de gpu temperatuur meestal tussen de 69-79 graden schommelt, maar dat de aansluittemperatuur (junction temperature) soms tot wel 90-91 graden gaat.
Ik merk geen problemen tijdens het gamen, maar ik vroeg me af of die temperatuur niet veel te hoog is voor mijn gpu?
Als ik zoek op google vind ik enkel topics die gaan over de rx 5700.

Ik ben aan het overwegen om mischien een andere behuizing (ATX) en moederbord (ATX) te kopen zodat de gpu hoger op het moederbord en meer centraal in de case komt te staan zodat er een veel betere airflow is. Denken jullie dat dit noodzakelijk is of kan ik gerust met mijn micro ATX case verder blijven gamen?

Alvast bedankt voor de toelichting!

Alle reacties

Acties:
  • +1Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Registratie: november 2009
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Nee want een Navi 10 GPU, dus de chip waar de RX5700XT, RX5700 en RX5600XT op zijn gebaseerd, mag gewoon tot de 110 graden Celcius gaan qua junction temperatuur. In de praktijk zullen de meeste kaarten begrenst zijn voor die 110 graden, maar die hoor je ook niet te halen.

De meeste RX5700XT's blijven rond de 90 a 95 graden zitten. Nu is 90 graden waarschijnlijk iets hoger dan gemiddeld voor een efficiëntere RX5600XT, maar niet problematisch. Wat er waarschijnlijk gebeurd is dat een van de vele sensoren op de GPU, net iets minder goed contact maakt met het koelblok omdat de koelpasta niet helemaal perfect is toegepast. Dat gebeurd gewoon met productie in de duizenden, zo niet tienduizenden per maand en dan krijg je een hogere temperatuur te zien. AMD gebruikt dat als een extra bescherming om zeker te weten dat een deel van de chip niet echt te heet word. Je bent ook zeker niet de eerste die zich hier zorgen om maakt. Navi 10's zijn gewoon ontworpen om relatief heet te worden en mensen zijn dat niet gewend. :)

[Voor 3% gewijzigd door DaniëlWW2 op 08-06-2020 11:29]

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Mcnabster
Hartelijk dank voor je antwoord DaniëlWW2 want ik maakte me hier echt wel zorgen over. Het is de eerste maal dat ik een pc ineen steek omdat ik niet de kost wou betalen (90 euro assembleren en 130 euro win 10 installatie) om dit te laten doen. Ik zag mijn winstvoordeel al in rook opgaan als ik moest investeren in een andere behuizing en moederbord :)

Omdat ik momenteel wat krap bij kas zit, heb ik mij voorlopig een tweedehands monitor LG 24m47vq aangeschaft. Ik merk op dat als ik hell let loose speel ik soms wat screen tearing heb en dat het beeld ook soms wat schokt.
Op mijn asus laptop met i7 8750h cpu en 1050ti gpu had ik dit nooit. Komt dit door de combinatie van mijn monitor met grafische kaart?
Deze monitor heeft geen freesync functie dus ik vermoed dat het daaraan ligt. De gemiddelde fps in game ligt rond de 99.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• millman
  • Registratie: november 2005
  • Laatst online: 15-06 16:23

millman

6708Mhz @ -185c

Screentearing los je op met vsync.

'Heb ik eindelijk mn kamer opgeruimd, is de wereld een puinhoop'

Acties:
  • +1Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Registratie: november 2009
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Mcnabster schreef op maandag 8 juni 2020 @ 10:58:
Hartelijk dank voor je antwoord DaniëlWW2 want ik maakte me hier echt wel zorgen over. Het is de eerste maal dat ik een pc ineen steek omdat ik niet de kost wou betalen (90 euro assembleren en 130 euro win 10 installatie) om dit te laten doen. Ik zag mijn winstvoordeel al in rook opgaan als ik moest investeren in een andere behuizing en moederbord :)

Omdat ik momenteel wat krap bij kas zit, heb ik mij voorlopig een tweedehands monitor LG 24m47vq aangeschaft. Ik merk op dat als ik hell let loose speel ik soms wat screen tearing heb en dat het beeld ook soms wat schokt.
Op mijn asus laptop met i7 8750h cpu en 1050ti gpu had ik dit nooit. Komt dit door de combinatie van mijn monitor met grafische kaart?
Deze monitor heeft geen freesync functie dus ik vermoed dat het daaraan ligt. De gemiddelde fps in game ligt rond de 99.
Bepekt de framerate gewoon tot 60 fps. Je monitor kan meer toch niet laten zien. Dat doe je met AMD chill aanzetten en beide waarden op 60fps te zetten. Vsync kan natuurlijk ook. :)

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Mcnabster
Bedankt millman en DaniëlWW2 voor jullie antwoord. Ik ga dat vanavond eens instellen en zien of het beter is :)

Ik laat jullie mijn bevindingen weten :)

• Mcnabster
Het instellen van Vsync heeft alleszins ervoor gezorgd dat ik geen screen tearing meer heb. Nu zit ik nog met een ander probleem.
Als ik Hell let loose speel heb ik een gemiddelde fps van 125. Je zou dus verwachten dat ik een heel vloeiende spelervaring zou moeten hebben, echter om de paar seconden bevriest het scherm precies voor een fractie van een seconde.
Ik begin al te denken dat het aan mijn cpu ligt, maar dat is een ryzen 5 1600 af dus die zou dat toch normaal zonder probleem moeten kunnen draaien?

Dit zijn de system requirements voor hell let loos:
OS: Win7 64bit. Processor: i3-4130 @ 3.3GHz / AMD FX-8350 @ 4.0GHz (or equivalent) Memory: 8 GB RAM. Graphics: GTX1050ti / R9 280 (or equivalent with

Ik heb wel 2x 8gb ddr4 3200 mhz ram geheugen en blijkbaar ondersteunt de ryzen 5 1600af dat niet (max 2666mhz). Kan het hieraan liggen dat ik mijn ram wat moet terugschroeven? Als ik in mijn bios XMP in of uitschakel heeft dit geen enkele invloed.
Iemand enkele suggesties?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Beaudog
  • Registratie: augustus 2015
  • Laatst online: 22:07
ik heb ook de 1600 af het geheugen loopt bij mij op 3333 msi bordje .
misschien dat je moederbord er problemen mee heeft je zou het ook handmatig kunnen instellen dus geen xmp.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: december 2009
  • Niet online

Hackus

Chain DL,SQ,BP,MP, and Flys

@Mcnabster Welk ram gebruik je, en draait het op 2933 of sneller of heb je niets aangepast ?

[Voor 7% gewijzigd door Hackus op 10-06-2020 21:21]

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• Mcnabster
@Hackus : ik gebruik Corsair 16 GB DDR4-3200 Kit werkgeheugen op mijn gigabyte B450M S2H moederbord.
Ik heb XMP ingeschakeld in de bios dus die benut momenteel zijn volledig vermogen.

Gisteren heb ik wat zitten spelen met de gpu instellingen in het amd control pannel en ik had zowel in game Vsync als in het amd control panel vsync aanstaan. Ik heb die in het control panel uitgeschakeld en het probleem lijkt nu zo goed als opgelost.
Ik heb ook AMD chill ingeschakeld en mijn fps op 60 vastgezet aangezien ik toch maar een 60hz monitor heb. Hier en daar heb ik nog af en toe een kleine stutter, maar dat zou normaal zijn in hell let loose omdat dit spel nog in de beta fase zit en niet volledig geoptimaliseerd is.
Het is alleszins voor 95% beter nu met deze instellingen.

@Beaudog
Het moederbord ondersteunt dit type ram normaal gezien wel. Wat me wel stoort is dat als ik dood ga in het spel en ik kom op het scherm te staan waar je op de map je spawn point moet selecteren, mijn gpu naar de volledige 100% schiet. Ik vermoed dat dit is omdat hij in dat scherm heel hoge fps haalt en mijn gpu dus voluit draait. Als ik dat zo 5 minuutjes laat staan dan gaat mijn aansluittemperatuur naar een 96-97 graden en mijn gewone gpu temperatuur naar een 87 graden.
Ik ben dus eigenlijk totaal niet tevreden over de koeling in deze case en ik blijf denken dat dit komt omdat mijn gpu haast vlak op de metalen behuizing van de psu zit.

Hebben jullie suggesties om dit op te lossen?

Ik dacht ofwel een andere case zodat mijn gpu hoger boven de behuizing van de psu komt en er dus meer airflow is. Momenteel zitten de fans van mijn gpu letterlijk 1.5 cm boven de metalen behuizing van de psu dus veel ruimte is er niet en dan loopt daar ook nog een paar kabels onder.
Ik weet echter niet welke case ik dan moet nemen want voor hetzelfde geld komt dit gewoon door de slechte indeling van het moederbord loop ik met een andere case tegen dezelfde problemen aan.

Of raden jullie een ander moederbord aan zodat de gpu meer centraal op het moederbord zit en dus hoger boven de psu komt? Of koop ik me beter een ATX case en ATX moederbord en zet gewoon alles over daarop?

Dit is een foto van het huidige moederbord, hier zie je dat er slechts één pcie slot is en dat dit eigenlijk zo goed als onderaan op het moederbord staat:

• Beaudog
Dat is warm ,ik kom zelf rond de 62c onder het gamen en dat is op 4 GHz met de 1600.
De 5500xt zit ik op 60c.
Voor de 1600 gebruik ik een noctua koeler met 2 92cm fans .
Onder het gamen heb ik geen gestutter.
Onder w10 heb je de game modus als die aanstaat kan je hem uitzetten heb daar ook verschillende dingen over gelezen .

• Mcnabster
Beaudog schreef op donderdag 11 juni 2020 @ 12:31:
Dat is warm ,ik kom zelf rond de 62c onder het gamen en dat is op 4 GHz met de 1600.
De 5500xt zit ik op 60c.
Voor de 1600 gebruik ik een noctua koeler met 2 92cm fans .
Onder het gamen heb ik geen gestutter.
Onder w10 heb je de game modus als die aanstaat kan je hem uitzetten heb daar ook verschillende dingen over gelezen .
Ja ik maak er me ook wat zorgen over eerlijk gezegd. Heb jij een setup met een micro ATX moederbord? Welk moederbord en welke case heb jij in combinatie gebruikt?

Bij mij zit de gpu zo laag op het moederbord dat die de psu omhuizing haast raakt. Ik heb een fan vooraan in de case en achteraan. Op de cpu zit de stock cooler, maar mijn cpu gaat nooit boven de 45-46 graden dus daar ligt het probleem niet

Mijn psu zit onderaan in een metalen behuizing die in de case zelf ingebouwd zit. Vlak daarboven zit de gpu die letterlijk met de fans haas op de behuizing van de psu blazen.

Zou een grotere case een oplossing bieden of moet ik echt een ander moederbord nemen? Als ik de foto's van de micro ATX moederborden bekijk, dan zit het pci slot meestal wel tamelijk onderaan dus een ander micro ATX moederbord lijkt me niet de oplossing.

• Beaudog
Gebruik de msi mortar B450
En de corsair carbide

• Mcnabster
Beaudog schreef op donderdag 11 juni 2020 @ 12:44:
Gebruik de msi mortar B450
En de corsair carbide
Ok bedankt voor je antwoord. Ga me er nog wat verder in verdiepen of het vervangen van mijn case een oplossing kan betekenen.

• Mcnabster
Dit zijn een paar foto's van de gpu, hier zie je duidelijk wat het probleem is. Enige suggesties om dit op te lossen want ik geraak er niet uit. Ik zie wel bij de specificaties van de gpu dat deze 3pci slots ruimte inneemt in de case. Moet ik dan naar een atx setup gaan of is een grotere case ook al voldoende en welke case moet ik dan nemen?

• moguez
  • Registratie: augustus 2006
  • Laatst online: 16-06 15:18
ik zie het probleem niet qua ruimte.

ik heb net furmark laten draaien op een 5600 XT (asrock Challenger D 6G OC, 14GBs firmware) en draait na 3 minuten op 67/77 graden en ventilator op 57%.

kijk je ventilator settings eens na in de software en verleg manueel de ramping eens zodat ze sneller oprampt.

Canon Eos 7D+Speedlite 430EX & Omnibounce+ Canon EF 24-70 2.8 L &B+W UV-pro + Canon prime 50mm f/1.8 mk2+ Canon EF 28-135 f3.5-5.6 + Sigma 105 f/2.8 DG EX macro+ B&W pola-filter MRC 58mm+ Vanguard Up-rise 45

• Hackus
  • Niet online

Hackus

(monteer)Zet die fan front eens hoger

[Voor 13% gewijzigd door Hackus op 12-06-2020 19:19]

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• Mcnabster
moguez schreef op vrijdag 12 juni 2020 @ 19:03:

ik heb net furmark laten draaien op een 5600 XT (asrock Challenger D 6G OC, 14GBs firmware) en draait na 3 minuten op 67/77 graden en ventilator op 57%.

kijk je ventilator settings eens na in de software en verleg manueel de ramping eens zodat ze sneller oprampt.
Tijdens het gamen zelf draait die meestal tussen de 69 en 79 graden heb ik gemerkt. Als ik doodga in de game en ik sta op de map om een respawn te kiezen en ik laat hem daar een paar minuten staan dan gaat de temperatuur naar 86 graden en de junction temperature naar 97 graden. Dat lijkt me toch wat hoog. Als ik radeon chill aanzet en mijn fps lock op 60 dan heb ik dat niet.
Den ventilator settings had ik manueel al opgedreven en overal 10% hoger gezet zodat die vanaf 75 graden naar 65% fan speed gaat en op 65 graden naar 55% fan speed

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Mcnabster
Hackus schreef op vrijdag 12 juni 2020 @ 19:13:
(monteer)Zet die fan front eens hoger
De voorste dan staat op zijn hoogste stand, maar ik denk dat ik nog een plaats vrij heb om hem nog hoger te monteren, ik ga het eens bekijken. Bedankt voor de tip!

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Mcnabster schreef op zaterdag 13 juni 2020 @ 18:33:
[...]

Tijdens het gamen zelf draait die meestal tussen de 69 en 79 graden heb ik gemerkt. Als ik doodga in de game en ik sta op de map om een respawn te kiezen en ik laat hem daar een paar minuten staan dan gaat de temperatuur naar 86 graden en de junction temperature naar 97 graden. Dat lijkt me toch wat hoog. Als ik radeon chill aanzet en mijn fps lock op 60 dan heb ik dat niet.
Den ventilator settings had ik manueel al opgedreven en overal 10% hoger gezet zodat die vanaf 75 graden naar 65% fan speed gaat en op 65 graden naar 55% fan speed
de fan zelf stukje hoger in je kast bouwen/monteren/plaatsen

• Mcnabster
Hackus schreef op zaterdag 13 juni 2020 @ 18:38:
[...]

de fan zelf stukje hoger in je kast bouwen/monteren/plaatsen
Ga ik straks eens doen en zien wat dat geeft, ik laat nog iets weten.

• Mcnabster
moguez schreef op vrijdag 12 juni 2020 @ 19:03:

Heb de fan hoger geplaatst. Furmark test gaat hij naar 83 graden met de fans op 57%. Heb hem 5 min laten draaien en hij overstijgt wel nooit de 83 graden.
Mijn case fans staan op 100%.

Tijdens het gamen blijft de temperatuur sinds ik de fan verplaatst heb wel mooi onder de 71 graden dus dat is wel al een kleine verbetering.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• moguez
  • Registratie: augustus 2006
  • Laatst online: 16-06 15:18
Mcnabster schreef op zaterdag 13 juni 2020 @ 22:01:
[...]

Heb de fan hoger geplaatst. Furmark test gaat hij naar 83 graden met de fans op 57%. Heb hem 5 min laten draaien en hij overstijgt wel nooit de 83 graden.
Mijn case fans staan op 100%.

Tijdens het gamen blijft de temperatuur sinds ik de fan verplaatst heb wel mooi onder de 71 graden dus dat is wel al een kleine verbetering.
dan lijkt het best allemaal ok, je fan van je gpu kan je nog iets hoger zetten als je daar ngo zorgen om maakt.
misschien nog een laatste hint, probeer niet dood te gaan in je game, dat helpt ook je temperatuur onder controle te houden :9 :9

Canon Eos 7D+Speedlite 430EX & Omnibounce+ Canon EF 24-70 2.8 L &B+W UV-pro + Canon prime 50mm f/1.8 mk2+ Canon EF 28-135 f3.5-5.6 + Sigma 105 f/2.8 DG EX macro+ B&W pola-filter MRC 58mm+ Vanguard Up-rise 45

• legendareN
  • Registratie: april 2009
  • Laatst online: 21:36
met MSI Afterburner een sterkere fancurve instellen voor je GPU?

• Mcnabster
Toch maar een andere behuizing gekocht. Heb gekozen voor de Silverstone rl06. Een airflow case met voldoende plaats voor de gpu deze keer. Bij de furmark test na 10 min 69 graden. Tijdens het gamen zit ik nu rond de 59 graden. Wat mij betreft de investering goed waard dus.
Pagina: 1

Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5a 5G Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True