Gebrekkige laptop-reviews

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MazeWing
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 16:03

MazeWing

The plot thickens...

Topicstarter
Het valt mij op dat de reviews van Jelle over laptops al jaren van een bedroevend niveau zijn. Het is eerder regel dan uitzondering dat de helft van een laptop (denk aan koeling, geluidsproductie, temperatuur, etc.) niet eens behandeld wordt.

Zijn reviews lijken steevast een samenraapsel te zijn van:
- benchmarks
- 3 zinnen over het toetsenbord, waaruit inmiddels duidelijk te concluderen valt dat hij van "travel" houdt
- een paar kleine alinea's over de randzaken

En dat is het dan... Dit is toch nauwelijks een review te noemen? Eerder een wat uitgebreidere hands-on...

In het verleden heb ik al eens geklaagd over het gebrek aan het überhaupt benoemen (laat staan testen) van de throttling; iets waar zeker dunne laptops flink mee te maken hebben. Uiteindelijk is er een (gebrekkige en incomplete) test gekomen in de vorm van blender, echter is men daar nu ook alweer mee gestopt.
Het komt nu zelfs regelmatig voor dat er niet eens een woord wordt gerept over throttling, terwijl er op internet voldoende reviews of ervaringen zijn met mensen die er wel degelijk last van ondervinden.

De meest recente review van Jelle; reviews: Gigabyte Aero 17 - 4k-gamelaptop voor grafisch ontwerpers is ook weer een een typisch geval van hetgeen ik omschrijf.
Zoals ik in de comments aangeef wordt ook hier niets over throttling geroepen, lezen we niets terug over de geluidsproductie (die behoorlijk is als ik andere reviews moet geloven), ontbreekt ieder spoor van enige temperatuurmeting en lijkt het bestaan van speakers in een laptop ook aan Jelle's aandacht ontsnapt te zijn, want ook daar wordt geen woord aan vuil gemaakt!
Lezen we in de review (en het wordt zelfs als pluspunt aangemerkt) dat het scherm uitstekend gekalibreerd is, enige onderbouwing met testresultaten zijn er niet.

Op reacties in de comments wordt steevast niet gereageerd door Jelle, noch laat hij enige verbetering zien. Er lijkt eerder sprake te zijn van verslechtering, aangezien zijn reviews meer en meer wat benchmarks zijn alvorens hij weer aan de volgende laptop begint.

Hopelijk kan er (eindelijk) eens kritisch gekeken worden naar het niveau van zijn reviews, want ik zou bijna willen zeggen dat ze tweakers onwaardig zijn. Zeker wanneer je deze vergelijkt met een review van een site zoals notebookcheck, die wel standaard alle aspecten behandeld die men normaliter op een laptop. Wat dat betreft is het ook een grote willekeur bij Jelle: de ene keer behandeld hij meer dan de andere keer...

MacBook Pro 16” M4 Pro | PC (Ryzen 58000X / RTX5070 Ti) | PS5 Pro | Switch 2 | LG 77G2 | B&W 700 S2 | Nikon Z8 + 14-30, 24-120, 100-400 | iPhone 16 Pro Max | Tesla Model Y

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

En dan hanteren ze nog wel de slogan "Wij stellen hardware op de proef" Ik kan mij niet eens meer herinneren wanneer ik een degelijke review heb gelezen hier. Het lijken tegenwoordig meer veredelde verkooppraatjes en niet alleen op hardware gebied.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PiweD
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online

PiweD

Redacteur
De Blender-test is niet interessant voor een gamelaptop als deze, want Blender belast alleen cpu en het koelsysteem van deze laptop koelt ook de gpu, waardoor er dus weinig throttling optreedt en dat zou een oneerlijk beeld opleveren voor het vergelijken van laptops met igp en laptops met dgpu. Daarom is het eerlijker om een gamebenchmark te draaien en daarbij cpu en gpu in de gaten te houden, zoals hier: (onderaan de pagina) reviews: Dunne gamelaptops met RTX-videokaart Dat is wegens capaciteit in ons testlab bij deze laptop niet gebeurd.

Naar het meten van geluidsproductie zijn we aan het kijken, maar we moeten nog goed kijken welk scenario het eerlijkst is. De beste geluidsmetingen doen we op dit moment in een geluidsdichte kist, waarbinnen het 17dB(A) is, maar het is de vraag of we bij langdurig testen de box niet te veel opwarmen, waardoor de laptop opwarmt, waardoor de fans alleen maar weer harder gaan draaien, wat weer een scheve vergelijking oplevert

De speakers in laptops behandel ik inderdaad niet vaak en dat komt omdat ze (vrijwel altijd) waardeloos zijn. Er zijn voorbeelden van relatief goede speakers, maar zelfs op een macbook pro zou ik geen muziek gaan luisteren.

Bij het stuk van de kleurweergave is iets misgegaan met de imagegallery, maar die is aangepast en zou het nu wel weer moeten doen.

so·wie·so (bijwoord) - 1 hoe dan ook

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Polbeer91
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 11-08 13:00
PiweD schreef op maandag 8 juni 2020 @ 10:08:
De speakers in laptops behandel ik inderdaad niet vaak en dat komt omdat ze (vrijwel altijd) waardeloos zijn. Er zijn voorbeelden van relatief goede speakers, maar zelfs op een macbook pro zou ik geen muziek gaan luisteren.
Maar is misschien is het wel fijn om te weten of een videogesprek goed verstaanbaar is bijvoorbeeld

Steam

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Hahn
  • Laatst online: 18:32

:? Maar voor heel veel mensen zal de laptopspeaker hun enige vorm van geluidoutput zijn. Prima dat jij er geen muziek op zou gaan luisteren, maar ik mag hopen dat de Tweakers-redactie verder kijkt dan 'wat zouden wij ermee doen?' tijdens een review...

The devil is in the details.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 5pë©ïàál_Tèkén
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 13:30
Hahn schreef op maandag 8 juni 2020 @ 18:11:
[...]

:? Maar voor heel veel mensen zal de laptopspeaker hun enige vorm van geluidoutput zijn. Prima dat jij er geen muziek op zou gaan luisteren, maar ik mag hopen dat de Tweakers-redactie verder kijkt dan 'wat zouden wij ermee doen?' tijdens een review...
De non-Tweaker gebruikt de speakers voor geluid - niet voor goed geluid. Het maakt ze niet uit of het geluid goed of mooi is. Als het maar functioneel is (en dat is het wel, maar meer ook niet). Het lijkt me onwaarschijnlijk dat geluidskwaliteit bij de aankoop van een laptop een rol van betekenis speelt. Dit omdat er meer zwaarwegende onderwerpen zijn zoals prijs/kwaliteit, scherm, merk.
De gene die goed geluid willen bij een laptop regelen een koptelefoon/speakers, lijkt me.

Team anti-scalp - wauw..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hahn
5pë©ïàál_Tèkén' schreef op maandag 8 juni 2020 @ 18:26:
[...]

De non-Tweaker gebruikt de speakers voor geluid - niet voor goed geluid. Het maakt ze niet uit of het geluid goed of mooi is. Als het maar functioneel is (en dat is het wel, maar meer ook niet). Het lijkt me onwaarschijnlijk dat geluidskwaliteit bij de aankoop van een laptop een rol van betekenis speelt. Dit omdat er meer zwaarwegende onderwerpen zijn zoals prijs/kwaliteit, scherm, merk.
De gene die goed geluid willen bij een laptop regelen een koptelefoon/speakers, lijkt me.
Laat mensen eens lekker zelf bepalen wat ze belangrijk vinden en wat niet?

Alles wat je hier zegt zijn dikke aannames die volgens mij alleen maar gebaseerd zijn op wat jij vindt of denkt.

[ Voor 7% gewijzigd door Hahn op 08-06-2020 18:28 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 5pë©ïàál_Tèkén
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 13:30
https://tweakers.net/laptops/vergelijken/

Aanschouw de zoekcriteria voor laptops. Speakers/geluid zit er niet bij met reden - er is geen vraag naar. Wat ik zei is niet zozeer een 'dikke' aanname. Het wordt onderbouwt door het feit dat de Tweakers community blijkbaar niet vraagt om deze filter, wat toch wel wat zegt.
Afsluitend denk ik dat je de laptop beoordeeld wil zien op een vlak waar laptops gewoon niet voor zijn gemaakt. Echter, gezien je toon wens ik je veel succes om de redactie te overtuigen.

Team anti-scalp - wauw..

Acties:
  • +3 Henk 'm!

Verwijderd

Hahn schreef op maandag 8 juni 2020 @ 18:27:
[...]

Laat mensen eens lekker zelf bepalen wat ze belangrijk vinden en wat niet?
Sorry maar dan moeten ze zelf de review schrijven :')

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 14:05

Naar het meten van geluidsproductie zijn we aan het kijken, maar we moeten nog goed kijken welk scenario het eerlijkst is. De beste geluidsmetingen doen we op dit moment in een geluidsdichte kist, waarbinnen het 17dB(A) is, maar het is de vraag of we bij langdurig testen de box niet te veel opwarmen, waardoor de laptop opwarmt, waardoor de fans alleen maar weer harder gaan draaien, wat weer een scheve vergelijking oplevert
Ik snap dat je objectief te werk wilt gaan. En goed testen is gewoon cool.

Maar men kan zich afvragen of het niet beschouwen niet erger is dan wachten op een uitgewerkte testmethode.

Ik kon bijvoorbeeld van een gereviewde laptop binnen een minuut na aanzetten vaststellen dat hij retour zou gaan. De laptop genereerde simpelweg een enorme whine die zelfs op idle load, op stilste setting en op accu aanwezig was. Een whine die in het betreffende (prijs)segment onaanvaardbaar hoort te zijn.

Afgaande op user reviews blijkt dit een regelmatig terugkerend punt te zijn.

En als ondergetekende en anderen dat met hun oren vaststellen dan kan daar in een review ook wel iets over gezegd worden zonder een complexe testopstelling.
In een stille ruimte geconcentreerd een deel van de tekst erop schrijven geeft waarschijnlijk al een goede indicatie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hahn
5pë©ïàál_Tèkén' schreef op maandag 8 juni 2020 @ 18:35:
https://tweakers.net/laptops/vergelijken/

Aanschouw de zoekcriteria voor laptops. Speakers/geluid zit er niet bij met reden - er is geen vraag naar. Wat ik zei is niet zozeer een 'dikke' aanname. Het wordt onderbouwt door het feit dat de Tweakers community blijkbaar niet vraagt om deze filter, wat toch wel wat zegt.
Afsluitend denk ik dat je de laptop beoordeeld wil zien op een vlak waar laptops gewoon niet voor zijn gemaakt. Echter, gezien je toon wens ik je veel succes om de redactie te overtuigen.
Omdat er geen filter voor is, boeit het volgens jou mensen totaal niet of speakers heel goed of heel slecht zijn? Vind ik wederom een bijzondere aanname. Met nadruk op aanname.
Verwijderd schreef op maandag 8 juni 2020 @ 18:38:
[...]

Sorry maar dan moeten ze zelf de review schrijven :')
Hoezo? Het één sluit het ander niet uit. In de review kan prima beschreven worden of de speakers slecht, middelmatig, of goed zijn. En iedereen kan dan voor zichzelf bepalen of dat een belangrijk criterium is om de laptop daarvoor wel of niet te overwegen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Delerium
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

Delerium

Mythology

3000 euro voor een laptop en je weet na afloop van het lezen niet eens hoe stil de fan is voor gamen. Is de meerprijs dan in kwaliteit terug te vinden (stiller?) of is een 2000 euro laptop ook goed?

En hoe verhoudt het zich tot de Macbook-Pro, ook krachtig en stil?
Het hoeft allemaal niet uit den treurt en compleet opgeschreven worden, maar iemand die 3000 euro neerlegt zoekt naar de meerwaarde van goedkopere modellen.
Pagina: 1