Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Earthly
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 12-06-2020
Hi Tweakers/Iedereen.

Ik heb recent de beslissing genomen om op zelfstandige basis voor mijn huidige werkgever te gaan werken (ik ben nu bediende). Ik heb dus niet de volledige vrijheid van een freelancer, maar moet ook niet zelf op zoek naar werk/projecten. Dit zie ik toch wel als een voordeel (momenteel, kan nog veranderen).

Ik zal 475€/dag krijg, exclusief BTW. Naar mijn mening is dit zeker correct, maar het internet zegt andere dingen .. (ik kom hier zelfs dagprijzen van 900€+ tegen). Het voordeel is dat een vriend van me, met dezelfde functie in een ander bedrijf, dezelfde stap gaat maken. Dus ik kijk zeker uit naar de dagprijs van hem.

- Ongeveer 8 jaar ervaring, waarvan 3 jaar ervaring als Solution Architect (Azure & AWS).
- Heb de nodige certificaten, zoals Az-300/301 voor Microsoft.

Verder ben ik op zoek naar informatie over wat voor auto ik zou (kunnen) kopen. Mijn boekhouder vraagt momenteel hoeveel ik (per maand) zou willen uitgeven aan een auto, omdat dit mijn grootste kost is. Eerlijk gezegd heb in geen idee tot welke prijs ik kan gaan met het dagloon van 475. De boekhouder kan me vast verder helpen, maar ik wou zelf als iets van informatie opdoen.

Alvast bedankt!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 31-05 10:31
Dagprijs van 475 voor een solution architect is vrij laag. De Nederlandse tarieven zijn 80-125 per uur, afhankelijk van de tussenhandel. Met een detacheringsbedeijf ertussen zul je vaak op 80-90 zitten. Weet niet op BE zoveel lager zou moeten zitten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bolletje
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 01-06 15:50

Bolletje

Moderator Harde Waren
Misschien snap ik hem niet helemaal: ben je nu bediende? Wat houdt dat in?

Krijg ook duidelijk tegen welke voorwaarden dat tarief is. Heb je toezegging dat het voor een bepaalde periode? Tarief zit ook een stuk risico in verwerkt. Even modelleren hoeveel declarabele uren/dagen je dan voor de komende maanden hebt. Daar een gemiddelde uitpakken qua inkomsten. Dat is interessanter voor je boekhouder dan enkel een dagtarief.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• [BoSS]
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 11:47

[BoSS]

Geen woorden maar daden!

Bovendien: dit neigt wat mij betreft naar schijnzelfstandigheid - in de afgelopen jaren heeft de overheid striktere regels voor ZZP'ers/zelfstandigen om ze te beschermen en ervoor te zorgen dat je écht zelfstandig bent en niet gewoon een goedkopere arbeidskracht met minder verplichtingen.

Heb je al eens nagedacht hoe je als zelfstandige wél meerdere projecten/opdrachtgevers zou kunnen hebben en zou je dat willen?

Zie o.a. de voorbeelden bij Deliveroo (hele andere branche, maar zelfde principe). Let hier wel op, want ook als zelfstandige kan je hier behoorlijke boetes/naheffingen voor krijgen.

20x 170 Wp (Solar Frontier) op ZZO / 54 graden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
Situatie in BE lijkt op dat vlak iets minder gespannen dan in NL.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Earthly
Klopt, het lijkt een beetje op schijnzelfstandigheid maar ons bedrijf is hier zeer correct in waardoor er geen regels gebroken zullen worden.

Ter verduidelijking: ik werk momenteel bij een Managed Services Provider als gewone werknemer met een vast maandloon. Ik zal blijven werken voor deze werkgever, maar in plaats van een maandloon zal ik hun mijn gepresteerde dagen/uren factureren.

Zoals het er nu naar uit ziet zal ik kunnen blijven werken voor deze werkgever, zo lang als ik dit wil. Het is niet op project basis. Je weet uiteraard nooit wat er kan gebeuren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• com2,1ghz
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 01-06 21:17
Earthly schreef op zondag 7 juni 2020 @ 22:04:
Klopt, het lijkt een beetje op schijnzelfstandigheid maar ons bedrijf is hier zeer correct in waardoor er geen regels gebroken zullen worden.

Ter verduidelijking: ik werk momenteel bij een Managed Services Provider als gewone werknemer met een vast maandloon. Ik zal blijven werken voor deze werkgever, maar in plaats van een maandloon zal ik hun mijn gepresteerde dagen/uren factureren.

Zoals het er nu naar uit ziet zal ik kunnen blijven werken voor deze werkgever, zo lang als ik dit wil. Het is niet op project basis. Je weet uiteraard nooit wat er kan gebeuren.
Het moet op projectbasis. Je hebt namelijk een modelovereenkomst nodig waar een afgebakend project in staat gedefinieerd.
Nou zijn die projecten bodemloze putten, echter moet er een afbakening zijn anders is het verkapt diensverband.
Je moet je beter inlezen. Freelancen en zelfde baas is geen optie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 12:48
Op wiens initiatief ga je nu over van loonwerk naar zelfstandige? En welk voordelen zijn er voor de baas dat hij dit wil of oké vindt?

Hoe zit het met reiskosten? Want je hebt blijkbaar een auto nodig? Wie is er verantwoordelijk voor de auto schade bij een ongeluk? Hoe gaat het als je ziek wordt? Hoeveel moet je per maand opzij leggen voor pensioen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mad Marty
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 12:37

Mad Marty

Je bent slimmer als je denkt!

Dagprijs klinkt wel erg laag inderdaad. Ik heb functioneel beheerders in dienst die het dubbele per dag kosten (via detacheerder dan wel). Solution Architect schaal ik daar dan nog wat boven. Weet je zeker dat je rekening gehouden hebt met belastingen, verzekeringen, pensioenopbouw en dergelijke?

Rail Away!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Zwelgje
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 31-05 01:30
President schreef op zondag 7 juni 2020 @ 22:09:
Op wiens initiatief ga je nu over van loonwerk naar zelfstandige? En welk voordelen zijn er voor de baas dat hij dit wil of oké vindt?

Hoe zit het met reiskosten? Want je hebt blijkbaar een auto nodig? Wie is er verantwoordelijk voor de auto schade bij een ongeluk? Hoe gaat het als je ziek wordt? Hoeveel moet je per maand opzij leggen voor pensioen?
Initiatief zal wel van de werkgever komen denk ik. Die zal voor 475 per dag iemand krijgen die hetzeflde goede werk aflevert als wat er nu gedaan wordt maar dan zonder dat hij verantwoordelijk is voor ziekte, pensioen, auto,etc,etc

klinkt als een goede deal. ik zou echter het bedrag even x2 doen en dat bij je werkgever neerleggen. dat is namelijk een wat meer realistisch bedrag om te vragen aangezien je alles zelf moet regelen (arbeidsongeschiktheid, auto, pensioen,studie,etc,etc)

A wise man's life is based around fuck you

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ascension
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 08:24
@com2,1ghz TS woont in Belgie, jij hebt het over de Nederlandse situatie. Geen idee hoe het in Belgie zit op dit vlak overigens.

Voor NL-normen is een uurtarief van 60 euro vrij laag te noemen. Wat is exact de reden dat je zelfstandig wil worden want je geeft zelf aan dat je in deze situatie niet de volledige vrijheid hebt en er feitelijk niks veranderd, je blijft gewoon voor dezelfde werkgever werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• com2,1ghz
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 01-06 21:17
Ascension schreef op maandag 8 juni 2020 @ 08:26:
@com2,1ghz TS woont in Belgie, jij hebt het over de Nederlandse situatie. Geen idee hoe het in Belgie zit op dit vlak overigens.
Waar lezen jullie dat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NickG
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 13:02
In Vlaanderen zijn de regels wel min of meer vergelijkbaar met NL volgens mij: klik

Vooral het stukje "meerdere opdrachtgevers" is een trigger. Als je per jaar een aantal klanten hebt zal het geen vragen opleveren, als je het hele jaar door voor dezelfde klant werkt kan je controle verwachten (en meerdere jaren voor dezelfde klant is een no-go).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• t_captain
In het woord “bediende” (in BE zijn er aparte termen voor blue collar werknemers en white collar werknemers). En in het dagtarief ipv uurtarief.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fisheke
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 23-04 19:22
Overstappen van loondienst naar zelfstandige (op dezelfde stoel) is geen probleem in BE. Zolang er maar geen sprake is van uitbuiting door de werkgever/klant en dat kan makkelijk aangetoond worden met zo'n dagprijzen (bron: eigen ervaring, zelf gedaan).

Dat gezegd zijnde, dagprijs lijkt me misschien wat aan de lage kant voor een architect, maar ja: titels en jobinhouden durven wel al eens verschillen tussen organisaties. Klanthoppen eens de opstart achter de rug is kan voordelig zijn :-).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xmen
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 27-05 20:35
NickG schreef op maandag 8 juni 2020 @ 08:51:
In Vlaanderen zijn de regels wel min of meer vergelijkbaar met NL volgens mij: klik

Vooral het stukje "meerdere opdrachtgevers" is een trigger. Als je per jaar een aantal klanten hebt zal het geen vragen opleveren, als je het hele jaar door voor dezelfde klant werkt kan je controle verwachten (en meerdere jaren voor dezelfde klant is een no-go).
Dit is niet helemaal juist. ik ben al 19jaar zelfstandige in belgie, waarbij verschillende keer, verschillende jaren bij dezelfde klant. Nooit een vraag gehad.
De jacht naar schijnzelfstandige, is een jacht naar misbruikers die mensen verplichten op zelfstandige basis te werken om hun bepaalde rechten/inkomsten te ontnemen.
Een dagprijs van rond de 500 euro is al een krachtig signaal dat dit niet zo is. (tov de mensen in loondienst waar je meer gaat werken)
Verder moet je ook vrij zijn om je werk, verlof zelf te kunnen regelen. (Ik vraag daarom nooit om verlof, maar zeg dat ik verlof ga nemen (met vermelding dat indien dit problemen geeft mbt het project dat hierover kan gepraat worden))

Starten als zelfstandige It-er lijkt een zware stap, maar dit is het helemaal niet.
Investering is beperkt tot een PC, en eventueel een auto.
Bedenk dan dat de kostprijs van zo'n wagen (als je niet exuberant gaat) meestal in de buurt van een dagprijs per maand komt, dus zeker niet onoverkomelijk.

De beslissing om al dan niet zelfstandige wil worden moet wel weloverwogen genomen worden.
Hou in het oog dat je naast je dagtaak ook nog eens bedrijfsleider wordt. Dus hier kruipt ook tijd in, boekhouding, investeringen, contacten, ...
Denk je er aan om zelfstandige te worden om al je loon volledig prive uit te keren, en een '9 to 5' te doen.
Of weet je van jezelf dat je een niet zo goede gezondheid hebt.
Dan kan je beter in loondienst blijven.

Dagprijs lijkt me met jou ervaring ook wat aan de lage kant.
Ik zou zeggen schrijf je eens in op ICTJob.be en zet jezelf als beschikbaar. Praat ook eens met de recruiters (op dat moment zijn ze handig). Kies voor recruiters die open zijn betreffend hun marges - dan zie je vanzelf dat zij je met een faire prijs doorverkopen.

[ Voor 11% gewijzigd door xmen op 08-06-2020 09:56 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Navi
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
Earthly schreef op zondag 7 juni 2020 @ 22:04:

In Nederland is dat gewoon schijnzelfstandigheid en is niet toegestaan. Je doet hetzelfde werk voor dezelfde werkgever maar dan als 'zelfstandige', m.a.w verkapte loondienst.

Ook toont het geen ondernemerschap.

Als ik dit zo lees is dat ook in Belgie niet toegestaan en valt het onder Sociale Fraude:
https://www.vlaanderen.be...-is-schijnzelfstandigheid

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grono112
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 11:46
xmen schreef op maandag 8 juni 2020 @ 09:39:
[...]
De beslissing om al dan niet zelfstandige wil worden moet wel weloverwogen genomen worden.
Hou in het oog dat je naast je dagtaak ook nog eens bedrijfsleider wordt. Dus hier kruipt ook tijd in, boekhouding, investeringen, contacten, ...
Daarnaast hoe zit het met verzekeringen en bijvoorbeeld arbeidsongeschiktheid? wat gebeurt er als de TS een ongeluk krijgt en daardoor zijn dag taak niet meer kan uitvoeren? Is dan al het inkomen ook weg?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 10:03
Fijn dat 'ie dat ook even vertelt in z'n OP. Had ik niet dat stuk over m'n youngtimer hoeven schrijven. |:(

https://niels.nu

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Nu online

Yucon

*broem*

Ik vind eerlijk gezegd dat je vrij basale vragen stelt voor het feit dat je zet dat je "de beslissing genomen hebt". Volgens mij is het verstandig je er een stuk meer in te verdiepen en dan de beslissing opnieuw te nemen. Probeer het aan te pakken als je werk: als je nu architect bent neem je beslissingen in je werk ook op een bepaalde manier en gebruik je een bepaalde manier om keuzes af te wegen. Je zou kunnen proberen dezelfde methodiek op deze situatie toe te passen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xmen
Grono112 schreef op maandag 8 juni 2020 @ 11:42:
[...]

Daarnaast hoe zit het met verzekeringen en bijvoorbeeld arbeidsongeschiktheid? wat gebeurt er als de TS een ongeluk krijgt en daardoor zijn dag taak niet meer kan uitvoeren? Is dan al het inkomen ook weg?
daar zijn inderdaad verzekeringen voor -> inkomstenverlies. hoogte van de verzekering hangt af van wat je verwacht (van inkomsten) en hoe snel hij moet ingaan (na 30 dagen).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jeroenneman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 03-05-2024

Jeroenneman

Pre-order/Early Acces: Nee!

475 euro voor een hele dag? Voor zulke bedragen krijg je bij ons niet eens mensen die net uit de schoolbanken stappen. Eerder rond de 700 euro per dag, voor een junior. Iemand met een beetje ervaring kost minimaal 900 euro per dag voor simpele projecten.

Lijkt erop dat de werkgever je gewoon goedkoop aan het werk wil zetten.

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xmen
Jeroenneman schreef op maandag 8 juni 2020 @ 12:02:
475 euro voor een hele dag? Voor zulke bedragen krijg je bij ons niet eens mensen die net uit de schoolbanken stappen. Eerder rond de 700 euro per dag, voor een junior. Iemand met een beetje ervaring kost minimaal 900 euro per dag voor simpele projecten.

Lijkt erop dat de werkgever je gewoon goedkoop aan het werk wil zetten.
Dan moet ik dringen in Nederland komen werken. ik zit hier namelijk bijlange niet aan de 900 euro per dag.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dotslasher
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 18-05 16:40
xmen schreef op maandag 8 juni 2020 @ 12:06:
[...]

Dan moet ik dringen in Nederland komen werken. ik zit hier namelijk bijlange niet aan de 900 euro per dag.
Volledig met je eens.
Normale dagprijzen in België gaan van 500-750 afhankelijk van ervaring en kennis.
900+ zijn prijzen die gevraagd worden door de bedrijven en zo doorrekenen. (950-1200 afhankelijk van profiel: Project lead, PM, Service Delivery Manager, etc).

Natuurlijk snap ik wel dat je alles alleen moet regelen, maar veel klanten in België zijn niet bereid om zoveel te betalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Widow
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 27-05 13:01
Mooi om te zien hoe een topic met een vraag over een auto, ontspoort over een dagtarief :p

Kunnen we die tarieven wel zo simpel met elkaar vergelijken? Over die 475, moet je daar nog belasting over betalen, en wat voor uitgaven heb je nog meer? Want ik denk eerder dat daar ergens een verschil in zit, dan dat architecten in Belgie zo slecht betaald worden.

Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeveloperNL
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 24-06-2024
@Earthly Ik zou toch proberen om zelf klanten te zoeken. Nu rekent je werkgever waarschijnlijk 900 euro per dag en jij krijgt 475. Dat lijkt leuk op de korte termijn, alleen ben jij de flexibele schil van je werkgever en niet van de klant, dus stel: Klant heeft consultant nodig, werkgever stelt Karel voor die in loondienst is voor 750 euro voor (en toch betaald moet worden) en jou voor 900 euro per dag. Jij hoeft niet doorbetaald te worden, terwijl klant eigenlijk voor 700 euro per dag de beste consulant nodig heeft (jij uiteraard ;).

Het grootste voordeel als zelfstandige is dat je onder de marktpartijen kunt opereren en meer expertise of flexibiliteit kunt bieden, omdat jij geen overhead hebt (duur pand, account managers, managers van account managers etc etc etc).

Wat betreft auto, je kunt het zelf zo gek maken als je wilt. Ik heb zelf 3 jaar in een Citroen C1 en op de fiets gereden en nu mijzelf wat luxer gegund (BMW X3), omdat ik genoeg buffer had. Ik ken ook mensen die een Tesla na 3 weken gingen leasen. Je boekhouder kijkt alleen naar cijfers en niet naar wat jij wil en dat is het mooie van zelfstandige, jij mag het zelf bepalen en betalen, dus geen lease grijs Opel als je dat niet wil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fisheke
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 23-04 19:22
DeveloperNL schreef op maandag 8 juni 2020 @ 12:58: dat is het mooie van zelfstandige, jij mag het zelf bepalen en betalen, dus geen lease grijs Opel als je dat niet wil.
_/-\o_
#Tesla for the win!

In all seriousness: lease-rijden is in België quasi volledig op kosten van de vennootschap (op kruimels na). En dan is de zotste lease dus nog steeds maar een kwestie van 2 max 3 dagen werk per maand.

edit: Misschien niet te zot maken: eerst een kleine buffer opbouwen natuurlijk!

[ Voor 8% gewijzigd door Fisheke op 08-06-2020 13:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Delph
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 16-02 10:05
Toen ik van Nederland naar Belgie verhuisde een jaar geleden viel mij ook op dat de tarieven voor IT freelancers beduidend lager liggen in Belgie. Toch lijkt mij die 475 euro per dag nog aan de lage kant, aan de andere kant is het prima om mee te beginnen zodat je om je heen kan kijken naar een nieuwe opdracht voor een beter tarief.

Voor mijn bedrijfswagen heb ik contact opgenomen met de bank om die voor 60% te laten financieren met een looptijd van drie jaar aangezien de wagen ook in drie jaar wordt afgeschreven. Daardoor heb ik mijzelf een beetje kunnen verwennen met een paar jaar oude BMW X3 (high five DeveloperNL). Wat mij als zelfstandige zowel in NL als BE heeft geholpen is de hulp van een goede boekhouder die je bijstaat voor financieel en fiscaal advies.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Yucon
  • Nu online

Yucon

*broem*

Delph schreef op maandag 8 juni 2020 @ 14:33:
Toen ik van Nederland naar Belgie verhuisde een jaar geleden viel mij ook op dat de tarieven voor IT freelancers beduidend lager liggen in Belgie. Toch lijkt mij die 475 euro per dag nog aan de lage kant, aan de andere kant is het prima om mee te beginnen zodat je om je heen kan kijken naar een nieuwe opdracht voor een beter tarief.

Voor mijn bedrijfswagen heb ik contact opgenomen met de bank om die voor 60% te laten financieren met een looptijd van drie jaar aangezien de wagen ook in drie jaar wordt afgeschreven. Daardoor heb ik mijzelf een beetje kunnen verwennen met een paar jaar oude BMW X3 (high five DeveloperNL). Wat mij als zelfstandige zowel in NL als BE heeft geholpen is de hulp van een goede boekhouder die je bijstaat voor financieel en fiscaal advies.
Het is heel mooi dat dit prettig voor je uitgepakt is en ik ben ook zeker blij voor je, maar ik zou voorzichtig zijn om aankomende zzp'ers met zoiets lekker te maken. Onnodig luxe uitgaven zij de grote valkuil voor beginnende zzp'ers. Juist door dit soort adviezen ontstaat bij sommigen een behoorlijk scheef beeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Earthly
Hey Iedereen!

Het bedrag van 475 excl. is ongeveer 10K excl. op een maand - hiervan zal inderdaad nog een heel deel van verdwijnen naar de belastingen. Van het resterende bedrag zal een deel 'nettoloon' zijn en het resterende deel zal vloeien naar verzekeringen (gewaarborgd inkomen), pensioensparen, wagen, laptop, ... Ook verlof & ziekte moet ik uiteraard zelf voorzien.

Zelf betalen onze klanten iets meer dan 900€ (excl., per dag) dus mijn dagtarief kan zeker nog hoger & zeker als ik rechtstreeks voor de klant ga werken - dat is echter niet mijn bedoeling. Ik blijf werken voor mijn huidige werkgever, maar dan als zelfstandige. Hierdoor moet ik niet zelf op zoek naar werk en blijft de werkgever voor mijn planning zorgen, wat ik toch wel als een groot voordeel zie. Ik factureer aan de werkgever & de werkgever factureert aan de klanten. In de toekomst kan ik uiteraard (indien ik dit wens) mijn eigen projecten binnen halen uiteraard ook meer verdienen. Ik 'geniet' tegenwoordig echter nog zeer veel van de sfeer binnen het bedrijf en dat is ook belangrijk ;).

Ik maak deze stap op eigen initiatief omdat ik verder nog 2 bijberoepen & een zelfstandige vrouw heb. Ik heb al verschillende gesprekken gehad met de boekhouder en ga morgen voor een laatste keer op gesprek alvorens ik de beslissing maak. De boekhouder heeft alvast verteld dat een auto leasen van 1000€/maand geen probleem is omdat ik elke maand voor minstens 10K zal factureren. Al zijn ze momenteel nog aan het werken aan het definitieve financiele plan.

In verband met schijnzelfstandigheid kan ik aangeven dat dit hier netjes geregeld word. We zijn een groot & bekend bedrijf waar meerdere zelfstandigen werken, dit gebeurd hier nu éénmaal vaker. Onze planning word gedaan voor ons maar we zijn heel vrij. We nemen verlof wanneer we willen en we mogen werken voor andere klanten (buiten de werkgever om).

Ten laatste lijken de lonen in België inderdaad een pak lager te liggen dan in Nederland. Als werkgever heb ik een brutoloon van 3600€, wat netto op ongeveer 2700€ komt. Hierbij heb (of had ;)) ik ook een auto, laptop, gsm, ... 2700€ is zeker niet slecht al lijkt dat in vergelijking wat ik lees op deze forums zwaar onderbetaald. Volgens verschillende artikels op het internet verdient echter maar 20% van de belgen meer dan 2500€, dus ik weet ook niet goed wat ik hier van moet denken.

Dit topic is redelijk hard ontspoort. Ik was enkel op zoek naar een beetje informatie zodat ik wist in welk segment van auto's ik kon rondkijken alvorens ik terug naar de boekhouder kon. Dat ik meer kan verdienen als ik rechtstreeks voor de klant ga werken is me duidelijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Grvy
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 13:03

Grvy

Bot

Earthly schreef op maandag 8 juni 2020 @ 17:07:

In verband met schijnzelfstandigheid kan ik aangeven dat dit hier netjes geregeld word. We zijn een groot & bekend bedrijf waar meerdere zelfstandigen werken, dit gebeurd hier nu éénmaal vaker. Onze planning word gedaan voor ons maar we zijn heel vrij. We nemen verlof wanneer we willen en we mogen werken voor andere klanten (buiten de werkgever om).
Je haalt vaker het argument 'We zijn groot en bekend dus alles is prima" aan maar zo werkt dat dus echt niet.

Sterker nog; het is eerder. Hoe groter en bekender hoe achterwaarts en duister het allemaal geregeld is. O-)

Dit is een account.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Earthly
Grvy schreef op maandag 8 juni 2020 @ 17:11:
[...]
Je haalt vaker het argument 'We zijn groot en bekend dus alles is prima" aan maar zo werkt dat dus echt niet.

Sterker nog; het is eerder. Hoe groter en bekender hoe achterwaarts en duister het allemaal geregeld is. O-)
Klopt, maar ik kan je vast niet overtuigen dat dit hier niet zo is ;). Ik doe alvast niet aan de 'voorwaarden' van schijnzelfstandigheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yucon
  • Nu online

Yucon

*broem*

Hey Iedereen!

Het bedrag van 475 excl. is ongeveer 10K excl. op een maand - hiervan zal inderdaad nog een heel deel van verdwijnen naar de belastingen. Van het resterende bedrag zal een deel 'nettoloon' zijn en het resterende deel zal vloeien naar verzekeringen (gewaarborgd inkomen), pensioensparen, wagen, laptop, ... Ook verlof & ziekte moet ik uiteraard zelf voorzien.

Zelf betalen onze klanten iets meer dan 900€ (excl., per dag) dus mijn dagtarief kan zeker nog hoger & zeker als ik rechtstreeks voor de klant ga werken - dat is echter niet mijn bedoeling. Ik blijf werken voor mijn huidige werkgever, maar dan als zelfstandige. Hierdoor moet ik niet zelf op zoek naar werk en blijft de werkgever voor mijn planning zorgen, wat ik toch wel als een groot voordeel zie. Ik factureer aan de werkgever & de werkgever factureert aan de klanten. In de toekomst kan ik uiteraard (indien ik dit wens) mijn eigen projecten binnen halen uiteraard ook meer verdienen. Ik 'geniet' tegenwoordig echter nog zeer veel van de sfeer binnen het bedrijf en dat is ook belangrijk ;).

Ik maak deze stap op eigen initiatief omdat ik verder nog 2 bijberoepen & een zelfstandige vrouw heb. Ik heb al verschillende gesprekken gehad met de boekhouder en ga morgen voor een laatste keer op gesprek alvorens ik de beslissing maak. De boekhouder heeft alvast verteld dat een auto leasen van 1000€/maand geen probleem is omdat ik elke maand voor minstens 10K zal factureren. Al zijn ze momenteel nog aan het werken aan het definitieve financiele plan.

Ten laatste lijken de lonen in België inderdaad een pak lager te liggen dan in Nederland. Als werkgever heb ik een brutoloon van 3600€, wat netto op ongeveer 2700€ komt. Hierbij heb (of had ;)) ik ook een auto, laptop, gsm, ... 2700€ is zeker niet slecht al lijkt dat in vergelijking wat ik lees op deze forums zwaar onderbetaald. Volgens verschillende artikels op het internet verdient echter maar 20% van de belgen meer dan 2500€, dus ik weet ook niet goed wat ik hier van moet denken.

Dit topic is redelijk hard ontspoort. Ik was enkel op zoek naar een beetje informatie zodat ik wist in welk segment van auto's ik kon rondkijken alvorens ik terug naar de boekhouder kon. Dat ik meer kan verdienen als ik rechtstreeks voor de klant ga werken is me duidelijk.
Als je het zo bekijkt betaal je als je het heel nuchter bekijkt dus een percentage van je uurtarief in ruil voor bemiddeling. Dat is een vrij normale constructie en het gaat vaak om serieuze bedragen. De helft is echter ver buiten proportie.

Het is dus niet zo dat je huidige werkgever de enige optie op deze route is. Er zijn ook andere bedrijven die dit aanbieden en je werkgever weet dat ook, dus dat zou je zeker in je berekening mee moeten nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dotslasher

Hoe doe je dat? 3600 bruto en 2700 netto overhouden.
Heb je veel kinderen?
Partner zonder inkomen?
Dat zijn Nederlandse bruto/netto vergelijkingen.
Hier gaat er veel meer af hoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cadsite
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 12:07
Earthly schreef op maandag 8 juni 2020 @ 17:16:
[...]

Klopt, maar ik kan je vast niet overtuigen dat dit hier niet zo is ;). Ik doe alvast niet aan de 'voorwaarden' van schijnzelfstandigheid.
Mijn boekhoudster zegt me dat ik geen schijnzelfstandige ben, ondanks dat ik maar 1 klant heb.
Haar reden is: Ik heb een hoofdinkomen als bediende, dus die inkomsten uit zelfstandige activiteit is 'bijzaak'.
Zodra de inkomsten uit zelfstandige activiteit mijn enige, of aanzienlijke, inkomst is raadt zij me aan een andere oplossing te zoeken, want zij catalogiseert dat dus wel als schijnzelfstandige.
Je doet er mee wat je wilt, maar het is een risico.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• larsg
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 01-06 19:58
Ik dacht dat schijnzelfstandigheid in BE eerder een probleem voor de opdrachtgever was. Echter draait de halve IT zo, geen zorgen over maken...

Ik werkte in dezelfde sector, eveneens bij een groot internationaal bedrijf. Ook in BE. Ik hoop oprecht dat het één van de concurrenten betreft. Zoniet is het gewoon een truck om gratis flexbiliteit te verkrijgen. Hou goed in je hoofd ze kunnen je makkelijk buiten gooien met weinig waarschuwing of eisen dat je op het einde van het jaar een paar weken minder werkt om de belans recht te trekken. Maar goed als je voor hetzelfde bedrijf werkte was je niet zo positief ingesteld ;) Weet in ieder geval je kan leuk zelf je auto/gsm/andere kiezen maar je krijgt extra administratief werk en moet heel wat flexibiliteit leveren en risico slikken. Dat laatste bleek toch in de laatste tijden. Ook zal je zelf je toekomstige opleidingen moeten bekostigen. Ook zoals gezegd de dagprijs is te laag, zelfs voor BE en zeker als je in Brussel/Vlaanderen werkt. Voor jou ervaring is voor een lange termijn contract 550-600 meer op z'n plaats.

Succes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThaddeusX
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 09-11-2021
dotslasher schreef op maandag 8 juni 2020 @ 18:17:
[...]

Hoe doe je dat? 3600 bruto en 2700 netto overhouden.
Heb je veel kinderen?
Partner zonder inkomen?
Dat zijn Nederlandse bruto/netto vergelijkingen.
Hier gaat er veel meer af hoor.
Ik kan bevestigen dat je wel ong. 2700 netto overhoudt aan 3600 bruto. Gewoon in NL.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
Niet met een leaseauto zoals TS heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dotslasher
ThaddeusX schreef op zaterdag 13 juni 2020 @ 20:02:
[...]

Ik kan bevestigen dat je wel ong. 2700 netto overhoudt aan 3600 bruto. Gewoon in NL.
Deze persoon woont in België :). Dus ligt eventjes anders.

Daar is 4900-5000€ bruto gelijk aan 2700€ netto.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pirke
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 11:34
Dag-/uurtarieven liggen in Brabant/Limburg ook lager dan in de Randstad, ik zou verwachten dat Vlaanderen richting Brabant zat qua prijzen. 700 euro per dag is een nette prijs hier in het zuiden voor iemand met die ervaring.

Verder is een stukje tarief afstaan voor bemiddeling heel normaal, denk aan 5% tot 10%. De gevraagde 50% is echt absurd hoog. Nu loopt de werkgever risico: geen opdrachten voor jou, jij kan ziek worden, etc. Straks loop jij zelf die risico's. Dus het grootste deel van de omzet mag naar jou. Dan blijft er alleen de beloning vd acquisitie en bemiddeling over, en maandelijks de factuur doorschuiven. Dat is 10 euro per dag waard, max 100 euro als je echt slecht kan onderhandelen. Dat is nog steeds 2k-20k op jaarbasis!

Die kun je overigens ook zelf in je zak steken door zelf je acquisitie te doen. Kost een paar uur werk, maar dat is wel 1000 euro/uur die je daarmee verdiend!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroenneman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 03-05-2024

Jeroenneman

Pre-order/Early Acces: Nee!

dotslasher schreef op zaterdag 13 juni 2020 @ 20:36:
[...]

Deze persoon woont in België :). Dus ligt eventjes anders.

Daar is 4900-5000€ bruto gelijk aan 2700€ netto.
Ouch, wat doen ze daar in België dan allemaal mee? :o Ik vond dat we in Nederland al weinig overhielden netto. Maar jullie zijn dus bijna de helft kwijt? Verschil zal dan ongeveer 600 euro zijn op 5000 euro bruto. Mooie smak geld.

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

Pagina: 1