Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Nieuwe telefoon: P30, S10 of S20

Pagina: 1
Acties:
  • 958 views

Vraag

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Mitchell123
  • Registratie: januari 2020
  • Laatst online: 27-11-2020
Beste Tweakers,

Al sinds een half jaar opzoek naar iets nieuws, maar nooit echt de knoop doorgehakt door het grote aanbod. Nu is het echt tijd de Huawei p8 lite (4 jaar oud !) te vervangen. Ik wil een goede kwaliteit telefoon met de snufjes van nu, die ook enkele jaren mee kan (qua hardware en features).
Afgelopen maanden veel gewikt en gewogen, gezocht, reviews gekeken en vergeleken.

Ik zoek een?
Een telefoon, niet te groot (max 6.2"), niet over 2 jaar per se een nieuw toestel, dus qua features/specificaties vind ik het fijn als deze meerdere jaren mee kan. Aangezien 3 camera's en zoom de nieuwste ontwikkeling is, is dit een minimum. Ik heb al veel vergeleken en overwogen, het gaat nu om de P30, S10 en S20.

Minder belangrijk: verversingssnelheid en pixels (dpi) of draadloos laden
Wel belangrijk: afmeting en camera(gebruik)

Wat is je budget?
400-650 (toestellen passen daar vanwege korting in)

Ik wil het apparaat gaan gebruiken om ......
Ik gebruik het toestel voornamelijk voor algemeen dagelijks gebruik. Dus whatsapp, social media, internetten, muziek luisteren, film(pjes) kijken, nieuws lezen/kijken en af en toe foto's maken. Niet al te veel apps, af en toe een spelletje maar geen zware games.
Wat betreft de foto’s: Ik maak graag goede foto’s, maar wil niet teveel prutsen met opties. Dus een telefoon die zelf de instellingen automatisch goed zet. (soort point and click)
Snelheid, dus apps openen en schakelen tussen apps vind ik wel belangrijk. Maar ik verwacht dat na de ervaring met mijn huidige p8 lite, dat bij alle toestellen wel goed komt.

Wat heb je zelf al gevonden?
Voor mij gaat het echt nog om deze opties:
Huawei P30 Zwart
Samsung Galaxy S10 128GB Zwart
Samsung Galaxy S20 4G 128GB

Opvallende verschillen: 3,5mm jack (P30 en S10 wel, S20 niet). Ik vind het fijn, ben er voorstander van. Maar geen spelbreker.
S10 en S20 wel waterdicht (IP68) en P30 niet (IP 53)
De P30 is alweer een jaar oud, heeft wel Android 10. Maar vanwege de China ban verwacht ik geen Android 11, wel voorlopig security patches (?)
De S10 is ook alweer een jaar oud, heeft Android 10 en ik verwacht ook nog wel Android 11 (?)
S20 is gloednieuw, die zal wel Android 11 en 12 krijgen.

Welke vragen heb je hier nog over?
Via een kennis kan ik bij Samsung korting krijgen. De S10 kost dan €538 en de S20 €664 (+ AKG noice cancelling koptelefoon a €229, aldus Samsung)
De P30 kan ik via Ben (met abonnement) kopen voor €341.
  • Wat zou verstandig zijn gelet op gebruiksduur? Nu iets extra investeren, of voor de P30/S10 gaan en over 2 of 3 jaar weer een nieuw toestel kunnen aanschaffen? (bij 4 jaar gebruik zijn de gebruikskosten voor de Samsung S20 €166. De P30 bij nog 3 jaar gebruik €113 en de S10 €179)
  • Hoe belangrijk is het dat de P30 bij 3 jaar gebruik waarchijnlijk niet meer naar Android 11 kan?
  • Wat adviseren jullie mij op basis van mijn wensen (formaat, camera's, toekomstbestendig), prijzen en ook zeker eventueel op basis van jullie eigen ervaringen?
  • Wat zou voor jullie de doorslag geven?
Camera: Veel tests/reviews bekeken, met heel veel verschillende uitkomsten :? .
  • Wat is jullie ervaring met de camera, is de S20 een noemenswaardige verbetering t.o.v. de P30 en S10? En hoe zit dat met de optische vs. de digitale beeldstabilisatie van de P30?
  • Zoals eerder gezegd, zoek ik een telefoon die makkelijk goede foto's maakt, dus los van bovenstaande, hoe is de automatische camera instelling en focus?
Tot slot, volgens mij heeft Samsung vrij veel onnodige software en apps. Is dit makkelijk te verwijderen?

Dank alvast!

Alle reacties

Acties:
  • 0Henk 'm!

• swhnld
  • Registratie: december 2005
  • Laatst online: 01:02
Samsung en Huawei geven beide 2 jaar upgrades en 3 jaar beveiliging updates, dus de S20 gaat een jaar langer mee dan de rest.
Wat ik hoor en lees zijn Huawei en Samsung even erg met bloatware tegenwoordig. Mijn huidige Samsung heeft 9 Samsung apps (inclusief camera, dialer, berichten e.d.) en Facebook die niet te verwijderen zijn. Wel te disablen.

Ik zou de S20 nemen denk als het de 5G versie is met de handige headset.
Anders de P30 nemen en de rest sparen, de S10 is te duur in verhouding tot de overigen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Ruudox
  • Registratie: februari 2008
  • Laatst online: 18:43
kom zelf van de s10 af en heb nu de p30 pro genomen.
en de p30pro is letterlijk op alle punten een vooruitgang.
dus de s10 zal ik laten vallen

p30 heeft op dit moment wel een goede prijs prestatie verhouding.
vooral de accuduur + snelheid en de camera zijn geweldig op de p30pro
de S20 zelf nog geen ervaring mee

Acties:
  • +1Henk 'm!

• izzet3838
  • Registratie: april 2013
  • Laatst online: 22:29
De s10 zou ik laten vallen, voor die 130€ verschil moet je de s20 nemen, of je de p30 dan wilt, tja, hiij is veel goedkoper, maar de s20 is ook het betere/nieuwere toestel, dus welk van die 2 jje wilt hangt af van hoeveel je uit wilt geven.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• musiman
  • Registratie: maart 2000
  • Laatst online: 18-06 14:30
Ik heb al in een ander topic naar TS toe aangegeven dat ik de P30 Pro heb gekocht, vorige week. Hij is dan wel iets groter dan wat jij maximaal wilt, maar hij biedt dan ook wel meer qua features. Dan spreek ik met name over de camera.
De 5x optische zoom, 10x lossless en tot 50x digitale zoom is echt fenomenaal.

Mocht je bepaalde foto's willen zien die ik voor jou kan maken, PM me maar. :)

Make music, not war

Acties:
  • 0Henk 'm!

• FastForwardNL
  • Registratie: januari 2017
  • Laatst online: 19-06 06:41
Hier ook een verse P30 Pro eigenaar. De foto's zijn echt goed! Ik ben er erg blij mee.
Voor dat geld denk ik veel toestel. Enige waar ik zelf over twijfelde is de situatie rondom Huawei.

De grootte valt mij erg mee. Hij is niet veel groter dan mijn oude Xiaomi Mi A1 (5,5 inch vs 6,22 inch).

Jouw gebruik is denk ik vergelijkbaar met die van mij.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• kuota
  • Registratie: maart 2011
  • Laatst online: 19-03 19:56
En heb je al een keuze gemaakt
Had deze ook op mijn lijst staan alleen voor de S10 had ik de xiaomi mi Note 10 staan.

P30 pro lijkt gezien de camera een goede keuze alleen is deze wel al 1 jaar oud en nog steeds boven de €500 geprijsd

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Fred13
  • Registratie: oktober 2008
  • Laatst online: 19-06 11:03
De keuze ligt er ook aan wat je belangrijk vindt aan een telefoon oftewel hoe je hem gebruikt (naast de basis functies zoals bellen ;-) )

De S10 is een valide keuze maar zou ik alleen nemen als het prijsverschil tov de beide andere telefoons heel groot is.

Ikzelf heb een Huawei Mate 10 Pro gehad en ben sinds 2 maanden overgegaan naar een Samsung S20 (5G). De P30 is voor een groot gedeelte vergelijkbaar met de Mate Pro.
De Huawei was in de dagelijkse praktijk een prettig werkende betrouwbare telefoon. Nooit problemen en werkte heel soepel. De S20 heeft natuurlijk een snellere processor en geheugen en werkt ook heel soepel. Ik ben over beide toestellen heel tevreden in het opzicht van het dagelijkse gebruik.

Bij beide toestellen geldt dat ik meer dan een dag met de batterij kan doen. Voor mij is dit heel belangrijk omdat je de mogelijkheid wil hebben dat je de hele dag door kunt fotograferen, sporten/hiken of zakelijk een toestel kan gebruiken.
De P30 schijnt het nog langer vol te houden dan de Mate, dus ik verwacht dat hij het ook langer volhoud dan de de S20.

Het grootste voordeel van de P30 is dat hij een camera heeft met 5x optische zoom (periscoop).
Voor normale foto's denk ik dat de S20 betere foto's maakt omdat hij een modernere sensor heeft. Toch heeft de P30 een heel goede camera en maakt prima foto's. Vooral de zoom foto's zijn heel goed (en beter dan de S20 met 3x "optiche" zoom).

Beide telefoons hebben Android 10 en kunnen volledig met veeg-gebaren bediend worden, dit werkt heel prettig.
Voordeel van de S20 is dat hij nieuw is en nog twee volledige updates zal ontvangen vanuit Android en veel langer beveiligingsupdats zal krijgen dan het Huawei toestel.

Een nadeel van de S20 is de trage ontgrendeling via de vingerafdrukscanner. Ontgrendelen op de Huawei werkt sneller.

Qua afmetingen is de S20 iets kleiner en handzamer maar dat is persoonlijk.

Je kunt het geheugen van de S20 uitbreiden met een microSD kaartje. Ik weet niet of dat ook mogelijk is bij de P30.

Ikzelf ben tevreden met mijn S20 als vervanger van de Huawei echter als je voor d eHuawei P30 kiest denk ikdat je ook een fijn toestel hebt dat de komende jaren prima meekan en geen problemen zal veroorzaken.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• TTMJ!
  • Registratie: september 2015
  • Laatst online: 19-06 17:30
Vind je een Pixel niks? Want in mijn eigen zoektocht naar een nieuwe mobiel lees toch wel heel vaak hoe veel beter de camera van de Pixel is tov de rest. Nieuwe model is close to release dacht ik

i5 4460 | ASrock B85M Pro4| MSI R9 280x | Crucial 250 gb SSD | Crucial 2x4 gb ddr3 | Sharkoon MS120 met x3 fans | Be Quiet! Straight Power e10 400W

Acties:
  • 0Henk 'm!

• musiman
  • Registratie: maart 2000
  • Laatst online: 18-06 14:30
Fred13 schreef op dinsdag 9 juni 2020 @ 10:01:
Je kunt het geheugen van de S20 uitbreiden met een microSD kaartje. Ik weet niet of dat ook mogelijk is bij de P30.
Huawei maakt helaas gebruik van zijn eigen Huawei Memory Card die per GB duurder is dan een normale microSD. Dat is dus een nadeel bij de Huawei P30's. Zelf vind ik dat geen probleem, omdat ik aan de standaard 128 GB opslag ruim voldoende heb. Anders kun je ook nog de 256 GB versie kopen.

Make music, not war

Acties:
  • +1Henk 'm!

• GekkePrutser
  • Registratie: juli 2004
  • Niet online
Mitchell123 schreef op zondag 7 juni 2020 @ 21:29:
Tot slot, volgens mij heeft Samsung vrij veel onnodige software en apps. Is dit makkelijk te verwijderen?
Even over dit laatste puntje, ik vind dit erg meevallen met Samsung tegenwoordig. Veel apps kan je trouwens wel verwijderen met ADB. Op mijn S8 was Facebook bijvoorbeeld niet verwijderbaar maar met ADB wel.

Huawei doet dit net zo goed, op mijn werk hebben we ook veel Huaweis en als je die uit de doos haalt beginnen ze al te tetteren met onzin nieuws over celebrities. Samsung heeft dit ook een tijdje gedaan met "Upday" maar nu gelukkig niet meer.

Ik vind Samsung nu met One UI eindelijk een goede schil hebben verder en EMUI vind ik lelijk. Voor die tijd vond ik Samsung met TouchWiz het maar een allegaartje qua UI maar OneUI vind ik mooier en prettiger dan wat Google aflevert met standaard Androids (vooral nu alles wit op wit moet zijn).

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Mitchell123
TTMJ! schreef op dinsdag 9 juni 2020 @ 10:40:
Vind je een Pixel niks? Want in mijn eigen zoektocht naar een nieuwe mobiel lees toch wel heel vaak hoe veel beter de camera van de Pixel is tov de rest. Nieuwe model is close to release dacht ik
Pixel zeker bekeken en eigenlijk was ik aan het wachten op de 4a om als telefoon te overwegen. De 4 had toch wat mindere reviews. Maar inmiddels is de 4a zoveel uitgesteld, loopt door uitstel ook wat achter de feiten aan (zie ook de reacties onder dit artikel) en maar een camera achter (die desondanks onwijs goed schijnt te worden) dat ik inmiddels verder kijk. Mocht je de tijd hebben, wacht erop en bekijk de prijs. Naar wat ik heb gelezen kan het een heel goede telefoon worden die voor dagelijks gebruik een goede keuze kan zijn.

Oh nog eens een gerucht vers van de pers: https://www.nu.nl/tech/60...gesteld-naar-oktober.html

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Mitchell123
Dank allemaal voor de reacties.
Ik heb beide telefoons besteld om het zelf eens mee te maken en uit te proberen (de S20 en P30, dus geen S10 en ook niet de regelmatig aangeraden P30 Pro).

Ik wil ze komende dagen beide uit proberen (waarschijnlijk afwisselend) en kijken hoe ze voelen en in gebruik zijn, Wat dat betreft is meten weten en de besturing en hoe het in de hand ligt natuurlijk erg belangrijk.
Op het eerste gezicht prachtige toestellen, het scherm op de S20 lijkt wat smaller. Een foto net bij binnen(kunst)licht lijkt de S20 iets warmere kleuren te geven en de P30 meer 'wit'.

Al met al, ik ga het ervaren en kom er nog op terug.
Overigens, neig ik de laatste dagen (gelet op de prijs) een P30 voor 2 á 3 jaar te nemen en daarna weer verder te kijken.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Mitchell123
- edit -
Reactie dubbel gepost

[Voor 95% gewijzigd door Mitchell123 op 14-06-2020 22:29]

• mirod
  • Registratie: januari 2011
  • Laatst online: 16-06 17:00
Kijk ook eens naar de Huawei Nova 5T. Deze heeft dezelfde processor als de P30, maar dan voor een (veel) lagere prijs! En trouwens ook met alle Google services.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• freyja19
  • Registratie: juli 2020
  • Laatst online: 13-08-2020
Beste TS,

Ik zit momenteel met hetzelfde dilemma en vroeg me dus af wat je uiteindelijke bevindingen met beide toestellen waren? :)

• freyja19
  • Registratie: juli 2020
  • Laatst online: 13-08-2020
Ik vrees dat TS niet meer meeleest, dus hopelijk leest iemand anders nog mijn aanvullende vragen...

Ik sta op het punt de knoop door te hakken tussen de Huawei P30pro (535€) en de Samsung S20 (612€).
Voor mijn zijn de camera, de batterij en de duurzaamheid het belangrijkste (met duurzaamheid bedoel ik dat ik niet na een jaar of 2 al problemen krijg omdat het (werk)geheugen constant vol zit t.g.v. allerhande automatische updates).

- Wat de camera van de S20 betreft lees en zie ik vaak in reviews dat de autofocus niet zo schitterend is...Dat er toch wat tijd over gaat om echt scherp te stellen of dat er onscherpe (portret)foto's ontstaan. Merken jullie dit inderdaad? Ik denk bvb. aan een spelend of wiebelend kind, springend op een trampoline, ... dat zijn de zaken waar ik graag goede foto's van wil kunnen nemen. @Fred13 misschien ?
De P30 pro zou wat dit betreft (veel) beter scoren... @musiman @FastForwardNL ?
- Ook zag ik vaak een nogal overdreven blauwe lucht bij de 20 waarbij die zelfs in de gebouwen of de sneeuw (voor zover we die hier hebben ;-) ) overdreven terug komt. Merken jullie dit in de praktijk ook?
Bij de P30 pro zit er dan weer te veel geel/groen in zo te zien, of zijn de beelden nogal flets en/of het witte overbelicht?
- Ik ben een leek wat betreft allerlei termen die hier gebruikt worden om de batterijduur te beoordelen en te verbeteren, maar zijn jullie globaal tevreden van de batterijduur? Kan ik, als we bvb. een dag naar het pretpark gaan en ik daar vrij veel foto's en filmpjes maak, en af en toe op 4G zit, wel gewoon de dag doorkomen met beide toestellen?

Zijn er mensen die van de S20 toch naar de P30pro overgestapt zijn/willen overstappen of omgekeerd, en zoja, waarom?

Liever een eigen aankoopadvies topic aanmaken in plaats van een topic te 'kapen'.

[Voor 2% gewijzigd door 13art op 08-07-2020 21:08]

• swhnld
  • Registratie: december 2005
  • Laatst online: 01:02
P30pro is van de S10 generatie, dus minder kans dat die tegenover de S20 gestaan heeft in een keuze.
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.

Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5a 5G Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True