i5-4570 desktop voor weinig. Verstandig of niet?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VivaAtloni
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 21:46
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Ik gebruik het systeem voor het afspelen en produceren van muziek. Ik heb een externe focusrite scarlet 4i4 waarmee ik realtime geluid kan bewerken. Daarnaast lijkt me het in de toekomst leuk om een keer een game te kunnen spelen, dus een videokaart wil ik er nog eens bij kopen.
Verder uiteraard het afspelen van spotify, youtube, browsen en af en toe een office documentje maken.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Ik kan nu een HP prodesk i5-4570 kopen met 4GB geheugen en 120GB SSD harddisk voor €180. Dit leek een mooi systeem om mijn huidige laptop (ook i5-4th gen) die ik nu gebruik te vervangen op mijn vaste werkplek.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Nee. Op de focusrite scarlet na, maar die is extern via USB aan te sluiten.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
-

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
-

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Dacht zelf om het memory naar 8GB te upgraden en in de toekomst een 2e hands gaming kaart te kopen op marktplaats.

Ga je overklokken?
Geen idee.

Wat verwacht je van ons?[i]
Momenteel heb ik nog een core2duo systeem staan met 4GB geheugen/ssd en deze voldoet absoluut niet voor datgene waar ik de desktop voor wil gebruiken.

Ik ben benieuwd naar meningen en tips, zoals:
- Zijn er slimmere keuzes om je €180 te besteden?
- Is dit systeem een echte verbetering van de core2duo?
- Is het nodig om op windows 10 naar 8Gb te upgraden?
- Wat zouden jullie verder aanraden?
- Wat zou een goedkope 2e hands gaming kaart zijn, waar ik toch nog wat simpele games mee kan spelen?

24x sf175s + gw5000-dt op oost

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dagion
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 01:23
Er zijn zeker slimmere keuzes om 180 euro te besteden. Als ik even filter op tot 200 euro in V&A kom ik verschillende soortgelijke PC's tegen met meer geheugen voor hetzelfde geld.

Vaak ook nog aangeboden door zakelijke aanbieders dus inclusief garantie. Lijkt mij dat je minimaal 8GB geheugen kunt vinden voor dat geld en als je een beetje geluk hebt of iemand die bereid is tot onderhandelen er zelfs nog wel een simpel videokaartje bij kunt regelen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 23:37
Precies wat dagion zegt, alles onder 8 GB zou ik niet eens meer naar omkijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VivaAtloni
Ok. Ik ben gisteren de hele V&A doorgegaan. Toegegeven dat ik wel alleen naar I5 van minimaal de 4e generatie heb gekeken.
Dus wellicht is AMD ook nog een optie. Als ik google dan is amd ryzen de tegenhanger, maar deze staat niet echt in v&a.

Dus kijk ik verkeerd of kijken jullie naar andere cpu's?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 23:37
AMD ryzen is pas sinds juli 2017 uitgekomen.
Dus als je naar "oudere" intels kijkt, moet je naar FX- kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 00:41
Ik verkoop zelf vaak dergelijke systeempjes aan eindgebruikers, over het algemeen HP Elite 800 G1 USDT systeempjes. SFF's zijn vaak iets goedkoper en de Prodesk 600 (SFF of tower) is voor de consument exact hetzelfde als de Elite 800.

4GB is nog te doen met Windows 10, maar dergelijke systemen zie je ook al heel veel met 8GB aangeboden. Verder moet je bij refurbished systemen altijd maar afwachten wat er qua SSD in zit. HP heeft deze systemen origineel uitgeleverd met Micron C400 (Crucial M4), welke na de vereiste firmware updates betrouwbaar is, maar wel flink achterhaald is. Meeste aanbieders monteren gewoon een goedkope SSD van de plank, wat de ene keer redelijk uitpakt, maar de andere keer krijg je goedkope russische of chinese zooi waar de fabrikant niet eens z'n naam op durft te zetten. Ik koop ze zelf meestal liefst gewoon goedkoper in met 500GB harddisk, zet er een drive van Crucial of Samsung in en gooi die 500GB disk dan voor een paar euro op V&A als er weer een stapel van ligt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dagion
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 01:23
Bijvoorbeeld deze:
V&A aangeboden: Lenovo ThinkCentre M93p SFF (10A90011MH) i5-4570 8Gb RAM - 50...

i5 4570
8GB
500GB HDD
GT730
135 euro

Hou je 45 euro over voor bijvoorbeeld een Crucial MX500 van 250GB.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheIbex
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 16-07 07:47
Heb ik een jaar geleden ook gedaan.

Een Optiplex 7010 met intel i7 3770 en 8GB ram voor 200 euro. Prima machine, de i7 kan in combinatie met een goede sata SSD echt nog prima meekomen.

Het enige verschil is dat ik niet/nauwelijks game. Maar zoek voor de grap eens op YouTube naar OptiPlex 7020 gaming. Die zijn prima om te bouwen naar een machine waar je nog prima op kunt gamen als je geen die-hard bent.

AMD wordt naar mijn mening pas weer interessant vanaf Ryzen... 3e en 4e generatie i5/i7 heeft AMD eigenlijk niet echt directe concurrentie voor. Volgens mij zijn ook die ex-business modellen 90% Intel.

Mijn visie;

Iedereen hamert altijd maar op Ryzen of upgraden, maar er is echt nog prima ouder spul te krijgen... Bovendien vind ik het nog een duurzame keuze ook.

Interpolis, glashelder!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NESFreak
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 16-07 20:04
een i5-4570 is een processor die nog prima kan meekomen (heb em zelf ook met een rx580 videokaart)

Let wel op dat SFF behuizingen dat je niet elke videokaart er in kunt passen. En dat ook de kant en klare dell en hp computers niet altijd de beste voedingen hebben (of voedingsaansluitingen waar je uberhaupt een videokaart op aan zou kunnen sluiten).

En dan wordt je bij zo'n SFF pc vaak in je upgrade mogelijkheden beperkt tot iets als pricewatch: Gigabyte GT 1030 Low Profile 2G

Als je zelf je behuizing, voeding enz nog redelijk vind zou je ook kunnen kijken naar medetweakers die enkel hun eigen combinatie moederbord+cpu+ram upgraden. Hun oude combo plaatsen ze dan in https://tweakers.net/upgradesets/aanbod/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WEBGAMING
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 22:02
Krachtigste low profile gpu is een gtx 1650. Sneller wil je toch niet met een i5 van die generatie, dat heeft totaal geen zin.

Ik vind het overigens ook geen interessant systeem voor die prijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NESFreak
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 16-07 20:04
WEBGAMING schreef op maandag 8 juni 2020 @ 16:03:
Krachtigste low profile gpu is een gtx 1650. Sneller wil je toch niet met een i5 van die generatie, dat heeft totaal geen zin.

Ik vind het overigens ook geen interessant systeem voor die prijs.
Dell optiplex sff systemen hebben het 16x slot verkeerd om zitten. Dan zit je vast aan een single slot low profile videokaart.

Andere merken kan ik niks over zeggen, maar het is wel iets om voor uit te kijken als je denkt goedkoop een kantoor pc te kunnen scoren.

Dan krijg je al snel hele mooie oplossingen met AliExpress pcie extensions cables, dremels en dubbelzijdige tape

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WEBGAMING
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 22:02
In zo'n geval zal het rond een 1030 uit komen inderdaad. Ik heb het nog nooit gezien eigenlijk, dus denk dat het wel mee valt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VivaAtloni
Dank voor alle reacties.
Ik weet nu waar ik naar op zoek moet!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VivaAtloni
Uiteindelijk een Lenovo SFF pc gekocht voor €90 incl verzenden met de specs:
-Intel Core I5-4460S
-8GB RAM
-64GB SSD
-500GB HDD
-GTX 710 2GB

In mijn oude core2duo pc heb ik nog een 128GB SSD schijf die ik kan ombouwen.
Dank voor alle tips, want dit een betere prijs kwaliteit voor mij. Of ik de videokaart voor af en toe een simpele game kan gebruiken denk ik niet, maar het zal beter zijn dan de integrated videokaart.

[ Voor 18% gewijzigd door VivaAtloni op 11-06-2020 22:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baloes
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 00:21
Poeh..met zo'n small form factor pctje maak je het jezelf wel moeilijk qua "game spelen" idd. Iets waar de gt710 (is het geen gt720?) niet erg geschikt voor is.

Er is erg weinig ruimte en er zit een 180 watt voeding in. Dan zouden deze kaartjes er in passen : https://tweakers.net/vide...EbrnRcSa-YzfwHOzva9bymlLw

Een gt1030 verbruikt maar 30 watt dus die moet zeker kunnen. Daar kun je lichte games op spelen. De 1050 Ti en de 1650 zijn veel krachtiger en kunnen de nieuwe games draaien. Qua stroomverbruik lijkt het te kunnen maar of de voeding het echt aan kan durf ik niet te zeggen. Dan zit je met de gt1030 nog het veiligst. En daar kun je met wat tweaken van de settings nog best wat mee gamen : YouTube: GT 1030 in 2019 - 10 GAMES TESTED (PUBG,GTA 5,FORTNITE,AC ODYSSEY AN...

Vergeet ik bij dit hele verhaal te vragen wat voor een lichte games je eigenlijk bedoelt 8)7

[ Voor 23% gewijzigd door Baloes op 12-06-2020 08:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rrob
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 21:24
als je oude kast groter is kan je de inhoud van die levono in je oude kast stoppen en heb je meer ruimte voor een videokaart, bijvoorbeeld een 2e hands 970 / 570 https://tweakers.net/vide...ypq99gobjRX1zLE6SqG42c8ws.

koop dan aub wel een nieuwe voeding, bv pricewatch: Cooler Master MWE Bronze 450W V2

edit> en grote ssd's kosten ook vrij weinig tegenwoordig, die 2 oude die je nu hebt hebben niet het eeuwige leven: https://tweakers.net/soli...U5C2ipv9nTBpgLpGqpwzXn_AE

[ Voor 25% gewijzigd door Rrob op 12-06-2020 11:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baloes
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 00:21
Rrob schreef op vrijdag 12 juni 2020 @ 11:09:
als je oude kast groter is kan je de inhoud van die levono in je oude kast stoppen en heb je meer ruimte voor een videokaart, bijvoorbeeld een 2e hands 970 / 570 https://tweakers.net/vide...ypq99gobjRX1zLE6SqG42c8ws.

koop dan aub wel een nieuwe voeding, bv pricewatch: Cooler Master MWE Bronze 450W V2

edit> en grote ssd's kosten ook vrij weinig tegenwoordig, die 2 oude die je nu hebt hebben niet het eeuwige leven: https://tweakers.net/soli...U5C2ipv9nTBpgLpGqpwzXn_AE
Geeft meer mogelijkheden idd maar vraag me af of dat gaat lukken. Moederbord heeft andere aansluitingen dan een gewoon mobo. Ook zou er gemeten moeten worden of de onderlinge afstanden tussen gaten voor de afstandsbusschroeven gelijk zijn aan de afstanden in de kast. Eerst maar ff kijken over welke games TS het had. Misschien is een gt1030 allang genoeg..of zelfs de gt710.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VivaAtloni
Ik ga het eens eerst proberen met de huidige setup. Thx voor de tips.

Pagina: 1