Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

GPU met stilte gezocht

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0Henk 'm!

• SMGGM
  • Registratie: januari 2006
  • Laatst online: 11:49
(sorry mods, heb te laat gezien dat dit niet hier hoort, maar in Videokaarten & Beeldschermen )

Hallo

Ik heb wat advies nodig bij het zoeken naar een grafische kaart.
Mijn situatie is als volgt, ik ga mijn 12 jaar oude pc vervangen (dit wilt op zich al meteen zeggen dat de opvolger geen "monster" zal moeten zijn) en denk dit te doen met de Ryzen 3300X in combinatie met een B450 bordje (gezien ik amper voordeel haal uit de vrij dure B550 bordjes en geen upgrade plannen heb op mid lange termijn).

De pc gaat vooral gebruikt worden als primaire computer waarop ik vooral data storage in heb, kantoorwerk mee doe en zeer af en toe een spel op speel. Dat laatste is met mijn 12 jaar oude pc beperkt tot oude titels.
De nieuwe pc dient iets nieuwere titels aan te kunnen, maar hier zijn de verwachtingen niet hoog (recente games op lage settings is prima).

Gezien de pc echter hoofdzakelijk voor kantoorwerk gebruikt wordt vind ik stilte eigenlijk een pak belangrijker. Dit heb ik met mijn huidige pc opgelost door een passief gekoelde Radeon HD 4800.
Ik heb zitten rondkijken naar een andere passief gekoelde GPU, maar die kan je praktisch niet vinden.

Ik heb verder zelf wat opzoekwerk gedaan en reviews van grafische kaarten zijn er genoeg, maar de geluidsproductie van exact die type kaart is moeilijk tot niet te vinden, laat staan ze te kunnen vergelijken.
Je kan immers een GTX 1050 van merk A vinden met 2 fans erop en de andere heeft er 1 en dan heeft de reviewer het over eentje met 2 van een ander merk 8)7

De huidige config van het toekomstig toestel ziet er als volgt uit:
AMD Ryzen 3300X
Corsair Vengeance LPX CMK16GX4M2B3200C16
Gigabyte B450M DS3H
Kingston A2000 250GB voor OS en programma's (heb nu een SSD met 120GB en daar kom ik al ruim mee toe)

GPU waar ik nu naar keek is Gigabyte GeForce GTX 1050 Ti D5 4G.
Prijscategorie zit dus rond de €150. Budget voor alles samen (zonder case / voeding) ligt rond €400 à €450.

Hebben jullie suggesties in het algemeen (dingen waar ik naar zou moeten kijken of feedback over de andere elementen), totaal andere suggesties,...?
Alvast bedankt

Ter info: mijn huidige machine is een Intel Q9550, Radeon HD 4800, 4GB RAM en een Kingston SSD (120GB). Dit machientje volstaat eigenlijk nu nog prima voor het kantoorwerk en internet.

[Voor 3% gewijzigd door SMGGM op 07-06-2020 21:48]

Beste antwoord (via SMGGM op 13-06-2020 16:36)

• Hackus
  • Registratie: december 2009
  • Niet online

Hackus

Chain DL,SQ,BP,MP, and Flys

Kijk eens voor GTX 1650 ipv 1050ti

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Alle reacties

• SMGGM
Niemand een mogelijk stil alternatief voor de reeds voorgestelde Gigabyte GeForce GTX 1050 Ti D5 4G?

Als ik kijk naar reviews op Amazon.de over deze kaart lijkt het wel de verwachting van stil in te leveren
The graphics card works for me now for several months reliably in mixed mode (mainly office operation with occasional playing and watching movies/series). In desktop mode, the fan is still and the whole computer is whisper-quiet (has also been very important for the other components). During 3D operation, it starts, but does not become intrusive even after prolonged loads. It's just a quiet noise to hear.
Don't be surprised if the cooling of the graphics card does not start, because it only turns on from 60 degrees. In normal operation, it is practically not audible and when gambling it is limited!
Nu is dit (het feit dat de fan uit gaat als de temperatuur laag is zoals bij kantoorwerk) een functie die ruim beschikbaar is of is dit eerder "uniek" in dit segment?

Ik heb immers het gevoel dat de grafische kaart best wel duur is. Inmiddels > 3 jaar oud en de prijs is nog steeds dezelfde als bij introductie.
Is er dan geen beweging geweest op deze markt?

• Ghostface9000
  • Registratie: januari 2009
  • Nu online
Is een ryzen cpu met integrated graphics geen optie dan voor jou ?
pricewatch: AMD Ryzen 5 3400G Boxed

• SMGGM
Ghostface9000 schreef op donderdag 11 juni 2020 @ 11:01:
Is een ryzen cpu met integrated graphics geen optie dan voor jou ?
pricewatch: AMD Ryzen 5 3400G Boxed
Bedankt voor je reactie.

Had ik een beetje overwogen, maar heb het gevoel dat die te beperkend zal zijn (en zeker voor in de toekomst). Mijn vooroordeel van een onboard GPU is echter dat ze vrij beperkt zijn.
Als ik dan over een jaar ofzo toch een dedicated GPU moet aanschaffen heb ik dan uiteindelijk een duurdere CPU gekocht die minder recent / krachtig is dan de 3300X voor GPU capaciteiten die ik niet meer zou gebruiken.

Dan liever nu iets meer budget erin stoppen en er veel langer mee kunnen doen (ookal is het verwacht gebruik licht en een dedicated GPU nu wat overkill).

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: december 2009
  • Niet online

Hackus

Chain DL,SQ,BP,MP, and Flys

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• SMGGM
Hackus schreef op donderdag 11 juni 2020 @ 13:43:
Bedankt voor de tip, deze ziet er inderdaad beter uit dan de 1050 TI en kost maar een fractie meer.

• mitsumark
  • Registratie: juni 2009
  • Laatst online: 08:40
Volledig passief lijkt me niet nodig, veel recente videokaarten hebben stilstaande fans bij lage load (non gaming).
Een 570 is nog een beetje sneller en wat goedkoper, wel tegen een hoger verbruik.
Semi passief heb je bv ook nog de 1650 super, qua verbruik tussen 1650 en 570 in, maar nog weer een stuk sneller voor weinig extra geld.

1650 passief review en vergelijk: https://www.techpowerup.c...ce-gtx-1650-kalmx/27.html

Mogelijke kaartjes: https://tweakers.net/vide...wy3AuVB1fV_sDWUY6Qxxb6ubw

[Voor 115% gewijzigd door mitsumark op 13-06-2020 23:19]

Pagina: 1

Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5a 5G Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True