Hi lezers,
Laat ik maar gelijk met de deur in huis vallen. Gister heb ik het volgende in elkaar gezet:
Nu ben ik tegen twee problemen aangelopen.
Allereerst doet de RGB verlichting van mijn case het niet. Ik heb de manual en dergelijke gevolgd en heb inmiddels contact opgenomen met bequiet. Ik weet niet of ik iets verkeerd heb aangesloten dus heb voor de volledigheid een foto van m'n moederbord gemaakt:
Ten tweede heb ik problemen met mijn RAM. Ik zal jullie meenemen met de stappen die ik heb genomen nadat ik gister alles in elkaar had gezet.
Na het opstarten van de PC kwam ik in de bios terecht. Hier zag ik 2133 mHz staan. Ik vond dit vreemd aangezien de RAM modules 3600 mhz was dus ben ik gaan googlen. Na wat zoeken kwam ik erachter dat je dit kon tweaken in je BIOS dmv D.O.C.P aan te zetten. Zo gezegd, zo gedaan.
Na een potje Valorant froze mijn PC opeens. Opnieuw opgestart, weer een paar potjes gespeeld en toen kwam ik terecht in een boot loop.
Nu komt het gekke, mijn PC start niet meer met de twee RAM modules erin. Hij start alleen op wanneer ik 1 van de 2 RAM modules in een specifieke slot zet, namelijk de derde van de CPU. Ik heb wat foto's gemaakt ter verduidelijking.
Wat heb ik allemaal geprobeerd om dit te op te lossen?
Ik heb alle manieren van resetten van de BIOS geprobeerd. Verder heb ik verschillende slots geprobeerd maar ook dit werkt niet.
Reset Asus Moederbord
Ik weet nu niet of het een defecte ram is of iets anders. Ik ben alvast gaan zoeken naar alternatieven en kwam op deze terecht mocht ik het niet kunnen fixen:
Crucial Ballistix BL2K16G36C16U4B
Crucial Ballistix RGB BL2K16G36C16U4BL
Voor iedereen die zo ver is gekomen met lezen, alvast bedankt
Alle tips zijn welkom en worden gewaardeerd 
Oh en, stel dat ik een nieuwe RAM haal, zou ik hem dan gewoon op 2133 mHz houden of D.O.C.P. aanzetten? Je kan wel begrijpen dat ik twee keer nadenk om dat aan te doen (mocht het hierdoor komen natuurlijk)
Laat ik maar gelijk met de deur in huis vallen. Gister heb ik het volgende in elkaar gezet:
# | Category | Product | Prijs | Subtotaal |
1 | Processors | AMD Ryzen 7 3700X Boxed | € 285,- | € 285,- |
1 | Moederborden | Asus TUF Gaming X570-PLUS | € 219,05 | € 219,05 |
1 | Videokaarten | MSI GeForce RTX 2070 Super Gaming X Trio | € 605,10 | € 605,10 |
1 | Behuizingen | be quiet! Pure Base 500DX Zwart | € 98,91 | € 98,91 |
1 | Geheugen intern | Corsair Vengeance RGB Pro CMW32GX4M2D3600C18 | € 198,90 | € 198,90 |
1 | Voedingen | be quiet! Straight Power 11 Platinum 650W | € 127,90 | € 127,90 |
1 | Solid state drives | Kingston A2000 1TB | € 125,04 | € 125,04 |
Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 1.659,90 |
Nu ben ik tegen twee problemen aangelopen.
Allereerst doet de RGB verlichting van mijn case het niet. Ik heb de manual en dergelijke gevolgd en heb inmiddels contact opgenomen met bequiet. Ik weet niet of ik iets verkeerd heb aangesloten dus heb voor de volledigheid een foto van m'n moederbord gemaakt:
Moederbord overview
Ten tweede heb ik problemen met mijn RAM. Ik zal jullie meenemen met de stappen die ik heb genomen nadat ik gister alles in elkaar had gezet.
Na het opstarten van de PC kwam ik in de bios terecht. Hier zag ik 2133 mHz staan. Ik vond dit vreemd aangezien de RAM modules 3600 mhz was dus ben ik gaan googlen. Na wat zoeken kwam ik erachter dat je dit kon tweaken in je BIOS dmv D.O.C.P aan te zetten. Zo gezegd, zo gedaan.
Na een potje Valorant froze mijn PC opeens. Opnieuw opgestart, weer een paar potjes gespeeld en toen kwam ik terecht in een boot loop.
Nu komt het gekke, mijn PC start niet meer met de twee RAM modules erin. Hij start alleen op wanneer ik 1 van de 2 RAM modules in een specifieke slot zet, namelijk de derde van de CPU. Ik heb wat foto's gemaakt ter verduidelijking.
Correcte RAM in de derde slot vanaf de CPU, alleen zo start ie nu op
:strip_exif()/f/image/IlkJsOTBiCwmhk6ubbQENM8H.jpg?f=fotoalbum_large)
Andere RAM in de derde slot vanaf de CPU, zo start ie niet op. Overigens start ie ook niet op als ik andere slots gebruik
:strip_exif()/f/image/KC29tChiBlBQIgBY2wvQoZe5.jpg?f=fotoalbum_large)
Allebei de RAMs, ook hier zie je dat ie niet opstart:strip_exif()/f/image/C1jWNEZViIb6WMR87iQBEH0f.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/IlkJsOTBiCwmhk6ubbQENM8H.jpg?f=fotoalbum_large)
Andere RAM in de derde slot vanaf de CPU, zo start ie niet op. Overigens start ie ook niet op als ik andere slots gebruik
:strip_exif()/f/image/KC29tChiBlBQIgBY2wvQoZe5.jpg?f=fotoalbum_large)
Allebei de RAMs, ook hier zie je dat ie niet opstart
:strip_exif()/f/image/C1jWNEZViIb6WMR87iQBEH0f.jpg?f=fotoalbum_large)
Wat heb ik allemaal geprobeerd om dit te op te lossen?
Ik heb alle manieren van resetten van de BIOS geprobeerd. Verder heb ik verschillende slots geprobeerd maar ook dit werkt niet.
Reset Asus Moederbord
Ik weet nu niet of het een defecte ram is of iets anders. Ik ben alvast gaan zoeken naar alternatieven en kwam op deze terecht mocht ik het niet kunnen fixen:
Crucial Ballistix BL2K16G36C16U4B
Crucial Ballistix RGB BL2K16G36C16U4BL
Voor iedereen die zo ver is gekomen met lezen, alvast bedankt
Oh en, stel dat ik een nieuwe RAM haal, zou ik hem dan gewoon op 2133 mHz houden of D.O.C.P. aanzetten? Je kan wel begrijpen dat ik twee keer nadenk om dat aan te doen (mocht het hierdoor komen natuurlijk)