Toon posts:

Advies monitor voor console én pc gaming

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0Henk 'm!

• lasse89
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 21-04-2022
Hi,

Ik zoek een monitor die geschikt is voor console én pc gaming. Graag wil ik gamen op 4K-resolutie mét HDR.

Speel voornamelijk single player games op mijn PS4 Pro en pc, zoals the last of us, rdr2, maar ook destiny 2, nba 2k20 en total war: 3K. Speel weinig online en denk daarom geen hoge refresh rate nodig te hebben (maar correct me if I’m wrong).

Momenteel heb ik de LG 27GL850-b, maar heb het idee dat deze monitor niet geschikt is voor mijn wensen. In ieder geval niet voor 4K, maar ook op de pc speel ik eigenlijk vooral single player (modes).

Het idee is dat ik deze monitor verkoop en dan nog een paar honderd euro heb aan extra budget. Graag zou ik niet meer willen uitgeven dan €500/600.

Wat ik van een nieuwe monitor zou willen is dat ik aankomende games als the last of us 2 (op de ps4 pro) en cyberpunk 2077 (op de pc) kan spelen op de hoogste resolutie en met de mooiste kleuren.

De setup van m’n pc is overigens als volgt:
Processor: AMD Ryzen 7 3700x
Moederbord: ASRock x570 Phantom Gaming X
Videokaart: MSI GeForce RTX 2070 Super Gaming X Trio 8GB
Geheugen: Crucial Ballistix Sport LT 32GB 3200 MHz (4x 8GB)

Heb veel op internet gelezen over monitors maar raak daar nu juist meer van in de war: zoveel keuze, maar heb een specifiek gebruik voor ogen. Kijk nu naar de BenQ EW3270U, maar weet niet of dit de beste keuze is voor mijn wensen.

Heeft een van jullie wellicht een tip om in het enorme aanbod de juiste monitor voor mijn gebruikswensen te vinden? Of weet de juiste monitor voor mij?

Groet,
Lasse

Alle reacties

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Potenscia
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 13-02 10:12
Voor echte HDR moet je maar eens naar deze twee kijken:

pricewatch: Philips Momentum 326M6VJRMB Zwart

pricewatch: LG 32UL750-W Zwart

Als je goede HDR wilt, moet je o.a. kijken naar local dimming. Vaak zijn Vesa HDR600, of hoger, pas echt de moeite waard voor HDR.

ETS2 2021 "Heart of Russia" DLC kaart: https://www.google.com/maps/d/u/0/edit?mid=1M4nYlxJEsQ12v0KXBVwuHoKGuB8NQhH9&usp=sharing

Acties:
  • +1Henk 'm!

• PatrickSeastar
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 18-03 18:30
Speel sinds kort ook op 4k met een 1080Ti dit wil wel aardig maar ik moet er wel bij zeggen dat ik dit niet zou zien zitten zonder G-sync. Aangezien jezelf ook een Nvidia kaart hebt raad ik wel aan dat je daar wel naar kijkt het kan zijn dat als je veel fluctuerend fps hebt dat het spel heel erg choppy aanvoelt dit verhelpt G sync met een brede range. Zelf zou ik persoonlijk je budget iets omhoog stellen als het mogelijk is. Met dit budget zul je vaak concessies moeten doen in/of beeldkwaliteit, sync ondersteuning, grote van het scherm, HDR certificering.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Potenscia
PatrickSeastar schreef op maandag 8 juni 2020 @ 17:36:
Speel sinds kort ook op 4k met een 1080Ti dit wil wel aardig maar ik moet er wel bij zeggen dat ik dit niet zou zien zitten zonder G-sync. Aangezien jezelf ook een Nvidia kaart hebt raad ik wel aan dat je daar wel naar kijkt het kan zijn dat als je veel fluctuerend fps hebt dat het spel heel erg choppy aanvoelt dit verhelpt G sync met een brede range. Zelf zou ik persoonlijk je budget iets omhoog stellen als het mogelijk is. Met dit budget zul je vaak concessies moeten doen in/of beeldkwaliteit, sync ondersteuning, grote van het scherm, HDR certificering.
Nvidia ondersteunt vanaf Pascal (10x0-series) ook FreeSync. Vaak zijn FreeSync monitoren goedkoper; onder de €1100 is er nu geen 4K HDR600> monitor, dus G-Sync is misschien niet heel handig als je HDR en 4K wilt, en het voegt ook weinig toe t.o.v. FreeSync.

ETS2 2021 "Heart of Russia" DLC kaart: https://www.google.com/maps/d/u/0/edit?mid=1M4nYlxJEsQ12v0KXBVwuHoKGuB8NQhH9&usp=sharing

Acties:
  • 0Henk 'm!

• PatrickSeastar
Niet alle Freesync monitoren zullen goed samen werken met Nvidia om hier zeker van te zijn moeten de panelen gecertificeerd zijn. Je kan ook monitoren die niet gecertificeerd zijn ook laten werken met Nvidia alleen is de werking niet 100% zeker. G sync is juist heel erg handig als je HDR en 4k wilt omdat je met veel spellen niet top fps zult halen en veel fluctuatie zult zien in fps dan is het juist prettig om G-sync hebben omdat die in het algemeen veel meer range hebben dan Freesync monitoren. De door jouw voorgestelde monitoren is geen één Freesync certified voor G-sync waardoor je al niet eens zeker kunt weten dat het uberhaupt gaat werken en ten tweede zijn de ranges erg laag waardoor te functie van freesync twijfelachtig is te noemen.

Ik heb zelf dan G-sync ultimate dit werkt met een range van 1 t/m 120 Hz waardoor eigenlijk met wat voor fps dan ook alles smooth afspeeld dit zul je dus met de ranges van voorgestelde monitoren niet krijgen waardoor je dus kans hebt choppy gameplay wat het spelervaring bederft in mijn opinie. Daarom stel ik ook voor dat je beter je budget kunt oprekken (als het kan) om de juiste ervaring te krijgen nu ga je dus alleen maar concessies doen wat in mijn ogen wat treurig is aangezien hij nu toch al een redelijke monitor heeft. Met zijn huidig plan zou je dus een redelijk paneel inruilen voor mediocre 4k paneel.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• lasse89
Dank voor jullie feedback! @Potenscia de Philips Momentum bevalt mij wel, maar heb je geen last van overshoot? De range van 40-60 Hz is niet super. Begrijp ook dat de HDR modus niet werkt als je de G Sync compatible mode inschakelt. Is G Sync hier niet noodzakelijk als je op 4K speelt?

[Voor 32% gewijzigd door lasse89 op 08-06-2020 20:46]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• lasse89
@PatrickSeastar thanks. Wat stel jij voor indien het budget wordt opgerekt? Welke monitor zou wel voldoen aan mijn wensen?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• PatrickSeastar
De enigste monitor die aan bijna alle wensen zou voldoen zou deze zijn pricewatch: Acer Predator XB273K Zwart alleen is de scherm grote wat aan de kleine kant 27".

Voordelen zijn natuurlijk G-sync ultimate wat ik zelf ook heb je zult dus een range van 1-144Hz hebben wat echt boterzachte game ervaring aanbied en uiteraard een HDR10 certificering plus een IPS scherm wat betreft kleuren de beste van de 3 schermtypes TN/VA/IPS. Alleen de prijs is 999,- ik weet niet of dat tot zover gerekt kan worden. Mij dunkt in ieder geval dat dit een waardige upgrade zou zijn tegenover je huidig scherm en er eigenlijk geen concessies worden gedaan los van het scherm grote.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Potenscia
PatrickSeastar schreef op maandag 8 juni 2020 @ 20:38:
Niet alle Freesync monitoren zullen goed samen werken met Nvidia om hier zeker van te zijn moeten de panelen gecertificeerd zijn. Je kan ook monitoren die niet gecertificeerd zijn ook laten werken met Nvidia alleen is de werking niet 100% zeker. G sync is juist heel erg handig als je HDR en 4k wilt omdat je met veel spellen niet top fps zult halen en veel fluctuatie zult zien in fps dan is het juist prettig om G-sync hebben omdat die in het algemeen veel meer range hebben dan Freesync monitoren. De door jouw voorgestelde monitoren is geen één Freesync certified voor G-sync waardoor je al niet eens zeker kunt weten dat het uberhaupt gaat werken en ten tweede zijn de ranges erg laag waardoor te functie van freesync twijfelachtig is te noemen.

Ik heb zelf dan G-sync ultimate dit werkt met een range van 1 t/m 120 Hz waardoor eigenlijk met wat voor fps dan ook alles smooth afspeeld dit zul je dus met de ranges van voorgestelde monitoren niet krijgen waardoor je dus kans hebt choppy gameplay wat het spelervaring bederft in mijn opinie. Daarom stel ik ook voor dat je beter je budget kunt oprekken (als het kan) om de juiste ervaring te krijgen nu ga je dus alleen maar concessies doen wat in mijn ogen wat treurig is aangezien hij nu toch al een redelijke monitor heeft. Met zijn huidig plan zou je dus een redelijk paneel inruilen voor mediocre 4k paneel.
Zoals eerder gezegd, begint een 4K HDR scherm vanaf €1150, dus dat 'oprekken' resulteert in 'verdubbelen'.

Daarnaast is het spelen met framerates onder de 40Hz toch al niet heel fijn, dus dan kan je beter de settings iets lager zetten.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• PatrickSeastar
Potenscia schreef op maandag 8 juni 2020 @ 21:08:
[...]

Zoals eerder gezegd, begint een 4K HDR scherm vanaf €1150, dus dat 'oprekken' resulteert in 'verdubbelen'.

Daarnaast is het spelen met framerates onder de 40Hz toch al niet heel fijn, dus dan kan je beter de settings iets lager zetten.
Dus dan maar een bagger 4k scherm halen omdat het kan? 8)7
Dat soort schermpjes zijn leuk voor productiviteit en filmpjes met HDR bekijken niet meer niet minder maar voor gamen is het gewoon één grote concessie en voor zijn wensen een waste of money. En nogmaals ik heb dus een 4k scherm met G-sync ultimate en onder 40 fps is het nog steeds smooth dus geen idee waar je dit zo vandaan haalt. Tenzij je zelf ervaring hebt met G-sync.

Zou bijna TS uitnodigen om een potje Warhammer Total war te spelen op mijn scherm om wat ervaring op te doen.

[Voor 6% gewijzigd door PatrickSeastar op 08-06-2020 21:17]

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee