Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Wat is dit voor steen?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Figo112
  • Registratie: augustus 2008
  • Laatst online: 15-06 19:12
Beste forumgenoten,

Heeft iemand verstand van stenen? Een van de kinderen heeft een steen gevonden tijdje terug op het schoolplein, maar is wel aparte op internet gezocht maar kan niet achterhalen wat het is. Wellicht dat jullie het wel weten. Alvast bedankt

[Voor 59% gewijzigd door Figo112 op 07-06-2020 19:20]

Alle reacties

Acties:
  • +5Henk 'm!

• Grove den
  • Registratie: mei 2017
  • Laatst online: 11:46
Misschien een stukje cement waar kiezels in hebben gelegen.

Acties:
  • +3Henk 'm!

• D-Three
  • Registratie: oktober 2001
  • Laatst online: 07:15
Dat lijkt mij inderdaad ook een stukje beton met steentjes in.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Figo112
Grove den schreef op zondag 7 juni 2020 @ 19:23:
Misschien een stukje cement waar kiezels in hebben gelegen.
Zouden de kiezelstenen de zwarte kleur kunnen verklaren? Grappig dat het zo apart uitziet, beide kanten beetje zelfde motief.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• gekkie
  • Registratie: april 2000
  • Nu online
Het lijken me niet echt kiezels (aangezien alles door en door zwart lijkt te zijn), maar wellicht een ander toeslag materiaal bijvb om het lichter te maken ?

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Henk007
  • Registratie: december 2003
  • Laatst online: 17-06 17:22
Foto is onscherp, maar ik denk vrijwel 100% dat dit een artefact is, door mensen gemaakt, geen natuurlijk mineraal of gesteente.

edit: misschien toch, zie mijn reactie hieronder

[Voor 16% gewijzigd door Henk007 op 07-06-2020 22:05]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Figo112
Henk007 schreef op zondag 7 juni 2020 @ 19:41:
Foto is onscherp, maar ik denk vrijwel 100% dat dit een artefact is, door mensen gemaakt, geen natuurlijk mineraal of gesteente.
Hmm kan eventueel betere fotos maken straks. Weet niet of het scherper lukt, maar kan het proberen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Stellar
  • Registratie: oktober 2003
  • Laatst online: 07:02
De foto is inderdaad wat onscherp. Als het natuurlijk gesteente is, dan lijkt het me een vorm van conglomeraat.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Henk007
  • Registratie: december 2003
  • Laatst online: 17-06 17:22
Ik ben absoluut geen expert of geoloog of mineraloog, maar een korte google search leerde me dat het eventueel 'luipaardzandsteen' zou kunnen zijn. De vlekken zijn dan manganiet.

https://www.zwerfsteenweb.nl/steensoorten/sedimenten/

[Voor 13% gewijzigd door Henk007 op 07-06-2020 22:11]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Death1ord
  • Registratie: mei 2007
  • Laatst online: 12-06 22:36
Lijkt mij effectief cement met een bijmenging van andere kiezels/korrels.

De aflijning lijkt mij veel te strak om een natuurlijk gesteente te zijn.

Als jij kijkt naar de foto van de luipaardzandsteen dan zijn de magnetietvlekken wel afgelijnd, maar niet zo strak als in de foto (voor zover de kwaliteit dit toe laat te zien).

Gezien de ronde vorm zou het dan ook over rivierkiezels gaan.

Ook een conglomeraat lijkt mij eerder onwaarschijnlijk door de kleur van de matrix rondom de kiezels, die is namelijk exact deze van cement/beton.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: mei 2005
  • Laatst online: 14:22
Als het simpelweg cement met kiezelstenen erin is, lijkt het me wel heel erg strak doorgesneden gezien het verschil in hardheid tussen cement en een kiezelsteen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• gekkie
  • Registratie: april 2000
  • Nu online
Wat ik al dacht, toeslag stof in beton, lijkt op geëxpandeerde kleikorrels (en dus niet op kiezels):
zie bijvb https://www.argex.eu/download.php?lang=nl&id=2

[Voor 8% gewijzigd door gekkie op 08-06-2020 12:51]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• NoepZor
  • Registratie: maart 2003
  • Laatst online: 14:35
Naar aanleiding van de results van andere mensen hier en een korte google lijkt het mij persoonlijk iets van een stuk climasono blok (of soortgelijk)

De wijzen komen uit het Oosten!

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Stellar
  • Registratie: oktober 2003
  • Laatst online: 07:02
Death1ord schreef op maandag 8 juni 2020 @ 12:14:
(...)
Ook een conglomeraat lijkt mij eerder onwaarschijnlijk door de kleur van de matrix rondom de kiezels, die is namelijk exact deze van cement/beton.
Je matrix kan natuurlijk prima cementkleurig zijn. Ik heb vaak genoeg naar beachrock gestaard en me afgevraagd of ik met oude (antieke) cementresten te maken had of met natuurlijk gevormd materiaal, qua kleur bestaat er geen verschil tussen beide.

Los daarvan ben ik er ook van overtuigd dat het artificieel is, gezien bovenstaande voorbeelden :)
Pagina: 1

Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5a 5G Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True