combineren SSD op sata en raid5

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jhkrol
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 21-04 13:59
Mijn vraag
In mijn huidige configuratie gebruik ik een SSD als systeemschijf Windows 10 met een 3TB HDD.
Omdat al mijn documenten op die HDD staan, wil ik graag wat veiliger werken met raid5.
Is het mogelijk 3x HDD 3TB in raid5 te configureren en de C:-schijf gewoon op SATA-III te laten?
Mijn moederbord kan ook wel M2 aan, dan vervalt een SATA-III

Relevante software en hardware die ik gebruik:
In gebruik windows 10 64
LGA 1151 i5 8400
8 gb ram
moederbord Asrock Z370 Pro 4

Groetjes, Jan Krol

Beste antwoord (via jhkrol op 07-06-2020 19:55)

• DataGhost
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 12:38

DataGhost

iPL dev

jhkrol schreef op zondag 7 juni 2020 @ 19:42:
Bedankt voor je reactie Q.

Een backup maak ik wel, maar niet elke dag.
Bij raid5 is alles nog te redden als er 1 schijf stuk is.
Bij rais 1 heb ik die zekerheid niet.

Met andere woorden, ik wil gewoon 3 schijven in raid5, en daar naast mijn syteem op een veel snellere ssd.
Dat is dus mogelijk?
Bij zowel RAID5 als RAID1 mag er maar 1 schijf kapot gaan. De zekerheid heb je dus bij beide, of bij beide niet, net hoe je het wilt bekijken. De "zekerheid" is bij RAID5 dus niet beter dan bij RAID1. Sterker nog, zou ik de kans op "alles te redden" bij RAID5 kleiner inschatten omdat er dan nog twee schijven zijn die onafhankelijk van elkaar kapot kunnen gaan, dus een grotere kans dat het misgaat. Als je zoveel mogelijk zekerheid wilt hebben moet je RAID1 met meer dan 2 schijven draaien, of RAID6. Maar zekerheid heb je uiteindelijk nooit.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Q
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 13:22

Q

Au Contraire Mon Capitan!

Beste Jan, welkom op het forum.

Even een time-out.
Omdat al mijn documenten op die HDD staan, wil ik graag wat veiliger werken met raid5.
RAID is geen backup

Het klinkt alsof je nu geen backups maakt van de data op je 3TB HDD. Dat zou ik eerst gaan regelen. Je lijkt te impliceren dat je die data belangrijk vind maar als je geen backups maakt dan is die data niet echt belangrijk. Het gaat erom wat mensen doen, niet wat ze zeggen ;)

Denk aan backup van data naar een externe USB-schijf/NAS, of naar een cloud dienst zoals Backblaze (ben ik zelf tevreden over).

Wat is RAID wel?

Een methode om bij uitval van een harde schijf toch bij je data te kunnen (en niet te hoeven wachten op het terug zetten van de backup).

Wis jij per ongeluk een bestand op je RAID5 dan is die data gewoon weg.

Misschien vertel ik je dit bovenstaande en was jij je hier helemaal al van bewust, prima, dan heb ik niets geschreven ;)

Kan wat ik wil?

Dat gaat prima werken, zoals je zelf beschreef.

Alternatief?

Waarom niet gewoon 2 x 3 TB in een RAID1 draaien?

[ Voor 5% gewijzigd door Q op 07-06-2020 18:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jhkrol

Met andere woorden, ik wil gewoon 3 schijven in raid5, en daar naast mijn syteem op een veel snellere ssd.
Dat is dus mogelijk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 09-07 17:46

Als je zeker wilt zijn dat je bestanden veilig zijn, dan is dat wel aan te raden. Anders ben je mogelijk toch een keer bestanden van een dag of meer kwijt, als er iets gebeurt met heel je systeem.
Waarom zou je die zekerheid niet hebben bij RAID1?
Dat is dus mogelijk?
Je kan RAID naast een losse SSD draaien ja, maar waarom wil je per se RAID5?

The devil is in the details.

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• DataGhost

DataGhost

iPL dev

Dat is dus mogelijk?
Bij zowel RAID5 als RAID1 mag er maar 1 schijf kapot gaan. De zekerheid heb je dus bij beide, of bij beide niet, net hoe je het wilt bekijken. De "zekerheid" is bij RAID5 dus niet beter dan bij RAID1. Sterker nog, zou ik de kans op "alles te redden" bij RAID5 kleiner inschatten omdat er dan nog twee schijven zijn die onafhankelijk van elkaar kapot kunnen gaan, dus een grotere kans dat het misgaat. Als je zoveel mogelijk zekerheid wilt hebben moet je RAID1 met meer dan 2 schijven draaien, of RAID6. Maar zekerheid heb je uiteindelijk nooit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jhkrol
Dank jullie voor de reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
jhkrol schreef op zondag 7 juni 2020 @ 19:56:
Dank jullie voor de reacties
Zou jij ook nog willen reageren waarom je denkt dat RAID1 niet dezelfde veiligheid zou bieden als RAID5? Ik ben heel benieuwd :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jhkrol
Hallo Hahn,

Ik las dit op Hardware.info:

https://nl.hardware.info/...-10-en-raid-5-raid-5-en-6

Maar je hebt gelijk, want later las ik deze:

https://nl.hardware.info/...raid-5-raid-1-n-mirroring

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jhkrol

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jhkrol
Ik heb geen ervaring met het opzetten van Raid, dat hebben jullie gemerkt.
Nog een vraagje:
Als ik een 2e schijf aansluit en ik ga RAID1 configureren, zijn dan de bestanden op de 1e schijf verloren?
Met andere woorden, moet ik te allen tijde een backup maken?

Groeten,
Jan Krol

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DataGhost

DataGhost

iPL dev

jhkrol schreef op maandag 8 juni 2020 @ 14:29:
Als ik een 2e schijf aansluit en ik ga RAID1 configureren, zijn dan de bestanden op de 1e schijf verloren?
Dat hangt van de implementatie af, maar ga altijd uit van wel, dan kan het alleen maar positief uitvallen.
(FTFY) Ja.

En nogmaals, als je array eindelijk is opgezet, RAID is dat niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Q

Q

Jan, dubbel-check je backup, controleer of je geen data mist. Want als je dan je 3 TB schijfjes gaat inrichten in RAID 1 is er geen weg terug. Wees voorzichtig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 12:34
Als je toch voor RAID 1 gaat zou ik niet de moeite nemen om dat in hardware te doen.
Maak er gewoon een mirrored volume van in schijfbeheer. (dat kan zonder formatteren, en het is omkeerbaar)
Of doe eens gek en maak een Storage Space. (parity storage spaces zijn super traag, doe dat niet)

[ Voor 23% gewijzigd door jeroen3 op 08-06-2020 15:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Zep Man
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 13:40

The Zep Man

🏴‍☠️

DataGhost schreef op zondag 7 juni 2020 @ 19:47:
[...]

Bij zowel RAID5 als RAID1 mag er maar 1 schijf kapot gaan.
Klopt niet. Je kan ook een RAID 1 (mirror) hebben van drie of meer disken. Natuurlijk is dat veel verspilling van ruimte, maar er zijn uitzonderlijke situaties waarin dat de voorkeur heeft.

[ Voor 18% gewijzigd door The Zep Man op 08-06-2020 15:03 ]

Yar har, wind in your back, lads, wherever you go!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DataGhost

DataGhost

iPL dev

The Zep Man schreef op maandag 8 juni 2020 @ 15:02:
[...]
Klopt niet. Je kan ook een RAID 1 (mirror) hebben van drie of meer disken. Natuurlijk is dat veel verspilling van ruimte, maar er zijn uitzonderlijke situaties waarin dat de voorkeur heeft.
De context van mijn reactie was een 3-disk RAID5 en 2-disk RAID1, geïmpliceerd door de comment waar ik op reageerde. Daarna zeg ik nog dat een meer-dan-2-disk RAID1 veiliger is :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Q

Q

The Zep Man schreef op maandag 8 juni 2020 @ 15:02:
[...]
@The Zep Man

Kijk even naar dit topic. En kijk even naar de context, we proberen hier iemand te helpen die nog nooit RAID heeft gebruikt.

Je hebt helemaal gelijk, maar je gelijk is hier niet relevant en voegt niets toe :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
jhkrol schreef op maandag 8 juni 2020 @ 14:29:
Ik heb geen ervaring met het opzetten van Raid, dat hebben jullie gemerkt.
Nog een vraagje:

Groeten,
Jan Krol
Je moet niks, maar als jij zeker wilt zijn dat je data niet zomaar weg kan zijn, dan wil je altijd een backup buiten je eigen systeem hebben, ja. Zonder uitzondering.

Inbreker die je computer steelt? Al je data is weg, ongeacht of je nou RAID1, 5 of 6 draait.
Voeding blaast je computer op? Al je data is weg, ongeacht of je nou RAID1, 5 of 6 draait.
Brand in je huis? Al je data is weg, ongeacht of je nou RAID1, 5 of 6 draait.

En zo kan ik nog wel even doorgaan ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 12:34
@Hahn De meest voor de hand liggende reden van raid =/= backup is natuurlijk de cryptolocker.

En ja, je bestanden zijn weg als je een hardware raid volume aanmaakt. Maar bestanden moet je sowieso at-risk beschouwen als je met volumes gaat spelen. Het is lekker makkelijk als bestanden niet kwijt raken, maar die garantie is er niet.
Pagina: 1