Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Opstelling PV oost-west op dak schuin naar zuid

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Y10
  • Registratie: juni 2020
  • Laatst online: 10:28
Goedemiddag, ik ben nieuw op dit forum.
Ik ben hier via wat zoekopdrachten gekomen en heb mij aangemeld voor deze vraag waar ik al een poosje mee zit en nergens een antwoord op kan vinden.

Ik ben al een poosje aan het overwegen om pv-panelen te nemen, ik heb een dakvlak met (nieuwe) bitumen dakbedekking van 400x580 (hxb) en een schuinte van 8 graden richting het zuiden.

Nu kan ik net als iedereen hier in de buurt, 12 panelen plat op het dak leggen en dus richting het zuiden, maar ik had een idee om een oost-west opstelling te maken van 6x oost en 6x west.
Zijn er mensen die ervaring hebben met zo'n opstelling of daar eventueel opbrengsten van berekend hebben?

Ik heb onder de nieuwe dakbedekking al balken zitten waar ik een frame op kan monteren.

Alvast bedankt

Alle reacties

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Freakie1NL
  • Registratie: februari 2012
  • Laatst online: 08:25
Wat wil je weten?

Op zonnige dagen haal je met een opstelling op het zuiden gegarandeerd een hogere opbrengst. Echter zal je redelijk pieken, bij een oost-west opstelling smeer je dit meer uit maar haal je bijna nooit de zelfde opbrengst als een zuid opstelling.

Met oog op toekomst is oost-west misschien wenselijker.

11*310 WP (3410) op ZO (~140°) @ ~41° hoek , Growatt 3000 MTL-S, Houten

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Y10
Met het oog op de toekomst (salderingsregeling) inderdaad om het vermogen wat meer te verdelen.
Op zuid is het makkelijkst, maar ik vind het ook leuk om te experimenteren.

Ik vroeg me af of het meer rendabel zou zijn om de oost-west opstelling op een schuinte van 8 graden (of nog wat schuiner door het frame te verhogen aan één kant) richting zuid te zetten.

Ps
Het word geen horizonvervuiling, de dakrand is hoog genoeg om dat te verbergen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: oktober 2006
  • Niet online
12 zuid of 6+6 oost west, levert 12 zuid meer op.

Bovendien kunnen alle 12 in 1 string en dat geeft een prima voltage op de stringomvormer.
Met 2x 6 is dat een mindere efficiency, tenzij je panasonics zou nemen van 59 Vmpp.
Belangrijk is ook hoe de schaduw van de rand verloopt over het paneel.

Heb je ook plaatjes?
https://www.mupload.nl/

https://www.sunnydesignweb.com/sdweb/#/
Kies nieuw project.

PV Output - Panasonic Hit Kuro Zuid / Solar Frontier Noord- 5 kW Mitsubsidie WP - Aton powerrr to heat

Acties:
  • 0Henk 'm!

• busscherski
  • Registratie: maart 2013
  • Laatst online: 08:51
Veel mensen doen oost-west omdat er dan meer panelen op hun dak passen.
Als je het bij 12 wilt laten zou ik het denk ik inderdaad zoals @AUijtdehaag schrijft richting zuid leggen.
Hoe groot is je dak?

Ik houd deze tabel even aan als indicatie.
https://tweakers.net/g/fo...RGEX601F18EaSx%2Ffull.jpg

20 graden zuid haalt 97% van optimaal.
20 graden oost of west haalt 85%.

Met oost-west heb je dus 13.7 panelen nodig voor dezelfde opbrengst als 12 panelen zuid.

SolaX X1 5.0: 4650 Wp Qcells ZZW45º, APS QS1: 1760 Wp YMX NWW 8º, APS QS1: 1535 Wp YMX plat, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie

• Y10
Een beetje een late reactie van mijn kant, maar bedankt voor het meedenken.
Ik heb begin augustus de panelen (Dmegc 320Wp met SolarEdge optimizers en SolarEdge SE3500H omvormer) geplaatst.

Ik heb alles toch maar veilig op zuid gelegd ;)
Pagina: 1

Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5a 5G Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True