Toon posts:

welke thermistor?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0Henk 'm!

Anoniem: 551631

Topicstarter
goedemiddag, ik heb even een gewetensvraag voor jullie.

mijn televisie sluitte vrijdag avond kort en sindsdien ben ik op componenten jacht.

het gaat om een plasma tv van samsung die graag nog minimaal een paar maanden extra geef zodat ik even kan sparn voor een mooie oled.

op het voedingsbord ben ik een aantal te heet geworden componenten tegen gekomen en deze wil ik allemaal uitwisselen
het gaat hierbij om een mosfet, film condensator en een hele obscure thermistor.

met die laatste heb ik mijn probleem gelijk te pakken. ik kan nergens een goed alternatief voor deze vinden. het gaat om een thermistor met de volgende gegevens.
wmec
wtr
15d080
5n450

behalve de website van de fabrikant is er vrij weinig te vinden.
wel staat er op die site een hele duidelijke specsheet, maar aangezien dat niet helemaal mijn kennisgebied betreft kan ik daar weinig mee.

wel heb ik een vervangende variant gevonden,
de mf72-8d15.
echter de enige reseller die die dingen weer verkoopt zit in australie. dus dat is niet zo'n handige optie.

mijn vraag dus, wat zou ik ipv bovengenoemde thermistors(bij beide ook wel inrush current suppresion genoemd) kunnen gebruiken?

dit is trouwens ook gelijk het onderdeel wat met veel vuurwerk de groep eruit laat knallen.

alvast bedankt.

Alle reacties

Acties:
  • 0Henk 'm!

• AlexanderB
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 12:43

AlexanderB

7800 rpm

Heb de PDF van de fabrikant er even bij gepakt, de belangrijkste getallen zijn 8 Ohm bij 25C en 15mm diameter. Lijkt me dat daar genoeg vervangende delen voor te vinden moeten zijn, het hoeft uiteraard niet van dezelfde fabrikant.

Wat wel belangrijk is, is dat deze weerstand alleen de stroompiek bij inschakelen afvlakt, als ie is afgefikt dan wil dat waarschijnlijk zeggen dat er iets in het circuit erna kortsluiting maakt.

Als je op ebay 8 ohm ntc intikt dan heb je zat keuze. :)

[Voor 6% gewijzigd door AlexanderB op 07-06-2020 15:02]

Acties:
  • 0Henk 'm!

Anoniem: 551631

Topicstarter
dankjewel Alexander,
inderdaad ik vind genoeg als ik die waardes google. echter doe ik dat bij farnell of rs dan zie ik door de bomen het bos niet meer. aangezien je iets van 2000 hits krijgt, en om dat dan weer zelf te filteren op wat bruikbaar is en niet ontbreekt mij de kennis.

zeker als er fancy namen bijkomen zoals inline surge protection of inrush current suppression begin ik helemaal te twijfelen of ik op zoek ben naar een normale thermistor.

de oorzaak is vrij zeker de mosfet die is namelijk redelijk aangebakken en ik kan hem doormeten tussen de drie poten. ook is er geen weerstand tussen de poten dus kan ik concluderen dat die van binnen aan elkaar gesmolten zit.

dank voor je hulp in ieder geval.
maar mag ik als hobbyist concluderen dat dit een "gewone" thermistor is en niet iets fancy's wat nergens te krijgen is.
want zoals gezegd dat ontgaat mijn basis kennis elektrotechniek een beetje.

Google Pixel 7 Sony WH-1000XM5 Apple iPhone 14 Samsung Galaxy Watch5, 44mm Sonic Frontiers Samsung Galaxy Z Fold4 Insta360 X3 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2022 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee