Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

(Video)camera voor vliegtuigspotten & starten YouTube kanaal

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0Henk 'm!

• London
  • Registratie: oktober 2007
  • Niet online

London

Victoria Concordia Crescit

Topicstarter
Ik wil graag mijn ''oude'' hobby weer gaan oppakken. Ik heb van 2014 tot 2018 vliegtuigen gespot met een DSLR maar moest door omstandigheden deze hobby beëindigen en heb al mijn apparatuur verkocht.

Momenteel heb ik de boel weer dusdanig op orde dat ik graag deze hobby wil gaan hervatten, maar op een andere manier. Ik wil namelijk graag gaan filmen. En dit wil ik combineren met een YouTube kanaal.

Nu is de hamvraag: koop ik daarvoor een videocamera, een compact camera of een mirrorless/DSLR camera met lenzen? Als ik de verschillende kanalen op YouTube af ga kom ik de volgende camera's tegen:
  • Sony HDR CX-900 Videocamera
  • Sony A7s MKii Systeemcamera
  • Panasonic HC-VXF995 Videocamera
  • Panasonic DMC FZ1000 Compactcamera
  • Sony AX 100 Videocamera
  • Sony RX10 IV Compactcamera
  • Sony RX10 III Compactcamera
  • SONY FDR AX-53 Videocamera
  • Panasonic HC-VX870 Videocamera
Mijn budget is tussen de 1000-1500 euro.

Wat ik mij voornamelijk afvraag is in hoeverre een echte videocamera beter is dan bijvoorbeeld een Sony RX10 III of IV voor filmen. Want als ik een van de 2 Sony's zou kopen dan behoud ik de mogelijkheid om incidenteel toch een foto te kunnen maken.

Volgens mij is dat ook het belangrijkste punt: in hoeverre wil ik de mogelijkheid blijven behouden om foto's te blijven maken? Want mijns inziens schrijft een wens om dat te kunnen blijven doen in 1x de gehele videocamera categorie af.

DSLR wil ik liever niet meer. Heb geen zin om weer te gaan zeulen met lenzen en juist het gewicht van compact/videocamera's spreekt mij aan.

Ik neig momenteel enigszins richting de Sony's RX10M3 en 4. Beide hebben ook een cashback actie lopen wat ze respectievelijk 999 en 1499 euro maakt. Ik behoud zo toch de mogelijkheid om af en toe die ene foto te maken en volgens mij (afgaande op de video's) doen ze qua videokwaliteit niet onder voor de dedicated videocamera's.
Denk dat de M3 voor dat bedrag de betere keus is. Kan qua verschillen enkel vinden dat de M4 tot 25600 ISO gaat (tegenover 12800 bij de M3) en de M4 kan 24fps schieten ipv de 14fps van de M3. Deze verschillen rechtvaardigen niet echt een verschil van 500 euro, denk ik.

Wat is jullie mening?

Disclaimer: ik wil deze hobby overigens pas echt weer serieus gaan oppakken als het maatschappelijk gezien weer enigszins verantwoord is. Nu hobbymatig gaan afreizen naar andere landen (of zelfs Schiphol) is nog niet heel verstandig in mijn ogen. Dus mochten er later dit jaar nieuwe/betere opties verschijnen op cameragebied dan ben ik best bereid nog even te wachten.

Arsenal - Real Madrid - Mercedes AMG Petronas

Alle reacties

Acties:
  • 0Henk 'm!

• London
  • Niet online

London

Topicstarter
Iemand die zijn of haar licht hierover wil laten schijnen? :)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• n3othebest
  • Registratie: januari 2013
  • Laatst online: 17:27
Die 24 fps en 14 fps zijn voor burst fotos's.
De 4K video FPS is bij allebei 30.

https://www.dpreview.com/reviews/sony-cyber-shot-dsc-rx10-iv

[Voor 25% gewijzigd door n3othebest op 09-06-2020 22:47]

• London
  • Niet online

London

Topicstarter
n3othebest schreef op dinsdag 9 juni 2020 @ 22:47:
Die 24 fps en 14 fps zijn voor burst fotos's.
De 4K video FPS is bij allebei 30.

https://www.dpreview.com/reviews/sony-cyber-shot-dsc-rx10-iv
Dat klopt, my bad.. Dan is het nog minder boeiend dus of je de III haalt ipv de IV.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• sys64738
  • Registratie: oktober 2002
  • Laatst online: 17:07

sys64738

Moderator Foto & Video

Press play on tape

En een Panasonic GH4? Past ook wel binnen het budget (zijn genoeg 2e hands te vinden).

Super goede video specs, prima stills camera en ideaal voor YouTube (flipout scherm). Enige nadeel is dat de AF in video niet super is maar dat hangt er van af wat je precies wil gaan doen.

@gijspeijs | 500px | Flickr | Photography 101: Skills > Patience > Gear

• London
  • Niet online

London

Topicstarter
sys64738 schreef op woensdag 10 juni 2020 @ 14:37:
En een Panasonic GH4? Past ook wel binnen het budget (zijn genoeg 2e hands te vinden).

Super goede video specs, prima stills camera en ideaal voor YouTube (flipout scherm). Enige nadeel is dat de AF in video niet super is maar dat hangt er van af wat je precies wil gaan doen.
Dat is ook een optie maar zal deze bijvoorbeeld de beide Sony's outperformen voor filmen?

Kan me juist voorstellen dat goeie AF fijn is als je vliegtuigen filmt.

Pagina: 1

Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5a 5G Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True