Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

NEC Lavie laptop vraagt om BIOS wachtwoord bij opstarten

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Gamegod
  • Registratie: december 2001
  • Laatst online: 11-06-2020

Gamegod

af en toe online

Topicstarter
Goedemorgen,

Mijn vrouw heeft een (Japanse) NEC Lavie laptop van de zaak.
Sinds gisteravond vraagt de laptop bij booten om een wachtwoord.
Dit is (volgens mij) het BIOS wachtwoord want het wachtwoord komt al voordat ik zelf naar de BIOS kan gaan (F2).

Haar werk wachtwoord werkt uiteraard niet.

Omdat het een laptop van (haar) zaak is, ben ik niet van plan om de CMOS batterij los te halen zonder eerst contact gehad te hebben gehad met hun IT afdeling.
I.v.m. garantie e.d.

Nu werkt ze pas 2 weken bij het bedrijf en zit de IT afdeling in Japan dus ik wil toch ff kijken of er iets is waarmee ik het BIOS wachtwoord kan omzeilen voordat ze contact met hun opneemt.
Ze heeft de laptop namelijk nodig om op afstand te werken.

Ik weet dat je vroeger master bios wachtwoorden had waarmee je een verkeerd/vergeten BIOS kon omzeilen.
Bestaat dit nog? Zo ja, wat is het master bios ww voor een NEC Lavie BIOS? (als het in Kanji is, is dat geen probleem voor haar)
Ik verwacht echter dat het in de tijd van laptops niet meer bestaat i.v.m. diefstal...
Mijn google fu was in elk geval niet goed genoeg om het te vinden...

Een andere vraag, hoe kan het dat ze opeens een BIOS ww moet invoeren?
Ze had dit eerst niet, PC werkte naar behoren.
Heeft zij iets verkeerd geïnstalleerd? Kan het iets van een virus zijn of is het een of andere beveiligingsmethode en is het met 1 berichtje naar de IT afdeling (waarschijnlijk) opgelost?

Het is een volgend type laptop: pc-gn16454GE (google komt met een x aantal hits op dit type maar merendeel van de links zijn dood/404 of in het Japans (nu spreekt mijn vrouw dat wel maar ik kan het niet lezen..))
http://nec-lavie.jp/navig...avie/hz/spec/index04.html voor de specs (in het Japans..) https://translate.google..../index04.html&prev=search (vertaald met google)

Alvast bedankt voor de moeite

Alle reacties

Acties:
  • 0Henk 'm!

• MEN-O
  • Registratie: oktober 2006
  • Laatst online: 16:34
Had er ook nog nooit van gehoord, maar kan dat het zijn ? volgens mij heeft die laptop zo'n TPM chip. :

The most basic use for a TPM is to set a login password for your system. The chip will automatically guard that data, rather than keep it stored on your hard drive. If a system has a TPM chip, its user can generate and manage cryptographic keys used to lock the system or specific files.

Many people use a TPM to enable Windows' BitLocker Drive encryption utility. When you power up a system that features a TPM and BitLocker, the chip runs a series of conditional tests to see if it's safe to boot up. If a TPM senses the hard disk was moved to another location, as might be the case if it were stolen, it locks the system.

Notebooks with built-in fingerprint readers often keep the recorded fingerprints in the TPM, as its security makes it a responsible location for storage. The chip also enables smart-card readers, which certain companies require for user authentication and login.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Intelligo
  • Registratie: september 2012
  • Laatst online: 19:24
Hangt sterk af van hoe het scherm waar hij om een PW vraagt eruitziet.

Maar, gewoon direct naar de IT afdeling bellen! Hier zelf mee rommelen, bij een nieuwe werkgever, is echt vragen om problemen.

Niet jou hardware. Niet jou beveiliging. Niet jou data.

Woont in Helsinki

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Gamegod

Gamegod

af en toe online

Topicstarter
@MEN-O
Ik zit zelf ook te denken dat het zoiets is.
Misschien omdat ze hier een Nederlandse ISP gebruikt en dus een Nederlands IP adres gebruikt dat er daarom iets getriggerd is...

Normaal gesproken laat ze haar PC altijd aan maar hij was wat traag en heeft hem gereboot daarna kwam dit probleem.

Qua beveiliging heeft ze alleen een Windows wachtwoord die ze moet invoeren.
Geen vingerafdruk, smart card reader of iets anders.

@Intelligo
Zo ziet het scherm eruit

En ja waarschijnlijk is hub IT afdeling de (enige) oplossing maar was toch benieuwd of iemand hier iets van weet.
Vooral omdat ik wil voorkomen dat dit op een later moment weer gebeurd.

[Voor 27% gewijzigd door Gamegod op 07-06-2020 11:44]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Gamegod

Gamegod

af en toe online

Topicstarter
Update:
gisteravond deed de laptop het gewoon weer.
Geen vraag naar wachtwoord, niets...

Haar IT afdeling had ook geen verklaring

Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5a 5G Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True