Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Aanpak verwarming en kookplaat (Gasless)

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0Henk 'm!

• crazymm
  • Registratie: december 2010
  • Laatst online: 13-07-2020
Beste leden,

Woningspecificaties:

- Bestaande 3 laag stussenwoning (bouwjaar 1997).
- Kelder: 3.08m x 1.28m = 3.94 m2
- Achtertuin: 37 m² (7,27m diep en 5,12m breed)

- Vloerverwarming keuken, gang misschien ook woonkamer (Staat uit, zo opgeleverd).

- Radiatoren zijn misschien alleen voor hoge temperaturen.

- Thermostaat woonkamer:

- Gas CV ketel ouder dan 15 jaar

- Gas kookplaat (4 pit): Siemens: E-nr: ER15254NL /02
Uitsparing 560x490x54mm

- Afzuigkap:

- Energie label B volgens een website.

- Ventilatie systeem (Welke systeem het is geen idee):

- Ramen: Geen idee of het isolatie ramen zijn.

- Meterkast (onbekend type) zie hieronder:

Zijkant woning:

Huidige verbruik:
Jaarlijks gas rekening: (1500m3) 1600 Euro | Electra 1200kWh (160 Euro)
Twee persoonshuishouden word uitgebreid in de toekomst naar 4.

Onze wensen
1. Elektrische kookplaat: Zoveel reviews, welke veilig, gebruiksvriendelijk en zuinig is komen we nog niet uit.

2. Extra isolatie:
  • - Voordeur heeft veel breede openingen, welke tochtstrip (plastic/haar) te gebruiken is de vraag.
  • - Aluminium folie voor de radiatoren.
3.Keuken goed ventileren:
  • - Afzuigkap die verbonden is aan een afzuiginstallatie (hierop zit ook de keuken, wc en douche).
4. Zuinige verwarming (Gasloos) aanschaffen en laten installeren:
  • Bodem warmtepomp
  • Lucht warmtepomp
  • Boiler (douche en keuken)
  • Douchepijp WTW (Douche zit op de 1e verdieping)
  • Thermostaat voor radiatoren.
5.Zuinige koeling:
  • Zomertemperatuur buiten: Binnen: BG: woonkamer koud, keuken/gang/1e/2e te warm
  • Wintertemperatuur buiten: Binnen: BG, 1e en 2e te koud.
6. Meterkast:
  • Veiligheid
  • Groepenverklaring
  • Afsluiten van stroom per kamers ipv hele huis.
  • Toekomstbesting maken (Zonnepannelen / Boiler / Warmtepomp )
  • Aanpassing meterkast voor elektrisch koken
7. Zelf energie opwekken met Zonnepannelen.

8. All in one beheer systeem: Koeling, verwarming, verbruik etc.

Resultaat:

Vele bedrijven via Qbis en erkendinstallateur voor een offerte en advies, zie hieronder.

Electra monteur bedrijven:
1. Electra monteur 1:
- Huidige 1 fase 35a naar 3 fase 25a omzetten door de Netbeheerder.
Wacht op offerte meestal 200 euro
- Groepenkast aanpassen:
- Vervangen naar ABB behuizing i.c.m. met iets van ITHO.
- Aparte groep met 3 meter kabel naar kookplaat.
- Arbeid
Wacht op offerte.

2. Electra monteur 2:
- Nieuwe Abb ( a merk )
- 9 groepen
- 1 kookgroep
- 3 aardlekschakelaars
- 1 hoofdschakelaar.
- Kabel 3 meter naar kookplaat
- Arbeid
Offerte: 760 euro

Warmte-installatiebedrijven:
- Installatie bedrijf 1: Bodem warmtepomp: 30.000 euro (inc of exc boren)
- Installatie bedrijf 2: Bodem warmtepomp: 15.000 euro (inc of exc boren).

Installatie bedrijf 3:
Bij het opzoeken van het adres werd duidelijk dat er geen toegang tot de achtertuin is voor onze boorstelling. Dit zou betekenen dat alles over de woning gehesen zou moeten worden (wat we al zelden doen i.v.m. de bijkomende risico’s en hoge kosten), echter is de achtertuin niet groot genoeg om alles kwijt te kunnen en ook nog de boorwerkzaamheden uit te voeren. Hierdoor is het voor ons helaas niet mogelijk om een aardwarmtesysteem te realiseren voor uw woning en zullen we dus ook geen offerte uitbrengen.

Installatie bedrijf 4:
Het is mogelijk om de woning volledig gasloos te maken. Hiervoor is een aantal zaken noodzakelijk:
1. Een goede isolatie van wanden, vloeren en dak (Rc > 5,0)
2. HR++ glas
3. Een goede kierdichting

Als bovenstaande gedaan is dan kan een gasloze verwarmingsinstallatie worden gemaakt, bestaande uit:
1.Vloerverwarming als hoofdverwarming voor de woonkamer/keuken in combinatie met laag temperatuur radiatoren/konvektoren onder de ramen die de kouval van ramen kunnen opvangen

2.Vloerverwarming als bij/hoofdverwarming tbv de overige vertrekken in de woning. Eventueel ondersteund, of vervangen door laag temperatuur radiatoren/konvektoren

3.Voor de mechanische ventilatie van de woning kan een decentrale warmteterugwinunit geplaatst worden in de wand van de woonkamer, aangevuld met een mechanische afzuiging in de berging, toilet(ten) en badkamer. Deze ventilatie is CO2 gestuurd zodat er energiezuinig geventileerd wordt: is er niemand in de woning dan wordt er minimaal geventileerd. Als er mensen thuis zijn wordt er langzaam steeds meer geventileerd.

Om hiervoor een goede offerte te maken wil ik graag de woning bezoeken. Voor het bezoeken van de woning, het maken van een goed advies en een offerte is al gauw zo’n 8 à 10 uur werk gemoeid. Graag zouden wij u willen voorstellen om het advies voor u te maken voor een bedrag van € 750,- incl. BTW. Indien u besluit om opdracht te geven voor de complete offerte van installatiewerkzaamheden wordt dit bedrag in mindering gebracht op de totale aanneemsom.

Graag vernemen wij uw reactie.

Ik hoop u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd en het spijt me niet meer voor u te kunnen betekenen.

Installatie bedrijf 5:
Voor het uitvoeren van boorwerkzaamheden in een achtertuin houden we minimaal 50m2 aan, wanneer het een voortuin/oprit betreft is er meer open (aanvoer)ruimte en zou het met minder kunnen.

Installatie bedrijf 6:
- Lucht-water warmtepomp: circa 12.000,-
- Water-water warmtepomp: circa 15.000,-
Hierbij moet wel worden gekeken of het afgifte systeem(de radiatoren) genoeg warmtekunnen leveren bij lagere temperaturen(50 graden aanvoer ipv 80).

Voor de warmtepomp dient gekeken te worden welk vermogen er nodig is en hieruit dient te worden opgemaakt of de meterkast voldoende ruimte en een groot genoege aansluiting heeft.

Energie opwek bedrijven:
Zonnepannelen leverancier 1: (Werken met ZeverSolar, SolarEdge, Trina Solar en JA Solar)
Optie 1 huidige dak:
- 12 x Zwarte Zonnepanelen 320 Wp (12 plat dak)
- 1 x Omvormer SolarEdge SE3000 HD Wave
- Een omvormer met slimme optimizers waardoor u het maximale haalt uit elk van uw zonnepanelen.
- 2 x SolarEdge Optimizer P370
- 1 x Inzicht in de opbrengst van uw zonnepanelen
- Weet wat uw zonnepanelen opleveren. Volg de prestatie via computer, tablet of smartphone.
- Voor een stabiele monitoring wordt er indien mogelijk een vaste UTP-kabel aangelegd.
- 1 x Montagesysteem Solar Construct Plat Dak Oost-West opstelling
- Lichtgewicht en gekoppeld montagesysteem, Kiwa en Peutz certificatie.
- 1 x Volledig all-inclusive installatie
- 1 x 10 jaar Service
- 10 jaar installatiegarantie en aanvullende garantie op voorrij- en montagekosten
- 1 x Aanmelding bij netbeheerder
- U ontvangt informatie over hoe u uw meter kunt laten controleren. Indien nodig wordt deze kosteloos vervangen.
- 1 x Btw-teruggave-service:
Kosten: € 5802,41 - € 4875,38 = € -927,03 (21% btw à € 1007,03 minus forfaitbedrag à € 80):

Optie 2 (met gewenste onbekende overkapping over de dakterras)

- Zelfde lijst als hierboven met een kleine wijziging: 20 pannelen
Kosten: 8824,49 -7432,97 = € 1391,52 Teruggave

Vragen:

• Kwaliteits kookplaat? Welke site geeft betrouwbare reviews, consumentenbond review is de test verouderd?
  • CV-Ketel (Gas) vervangende elektrische apparaat?
  • Zijn lage temperatuur toepasbaar op onze huidige situatie ook nog? Zo ja, investering waard?
  • Aanschaf lage temperatuur radiatoren liefst all in one variant (Smart, thermostaat en ventilatoren) kiezen?
  • Stel je neemt lage temperatuur radiatoren, moet ik dan liefst all in one (Smart en met ventilatoren) variant kiezen?
  • Meterkast offertjes waar rekening mee te houden?
  • Alle overige adviezen en tips zijn welkom om van het gas af te komen

[Voor 32% gewijzigd door crazymm op 08-06-2020 23:02]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• FD2
  • Registratie: maart 2008
  • Laatst online: 02-06 11:10
Dat je een allesomvattend plan maakt is natuurlijk prima, maar het lijkt mij niet handig dit snel achter elkaar te laten uitvoeren. Je mag verwachten dat jouw plannen gaan veranderen onder invloed van de resulaten van de deelprojecten. En dat is ook goed. Iedere keer opnieuw beslissen: Wat is nu slim om vervolgens uit te voeren.

De verhouding 1500 m3 aan gas, en 1200 kWh aan electra komt op mij vreemd over.
Eerst maar eens dat gasverbruik terug dringen. Kieren kleiner maken, ventilatiesysteem bekijken, isolatie aanbrengen waar het makkelijk kan of nodig is.
Kijk hoe dat dubbelglas in de sponning zit, onderzoek of daar eenvoudig (en vakkundig) isolerend glas ingezet kan worden.
Onderzoek waarom die vloerverwarming uit staat.
Wekelijks meterstanden noteren of aanmelden op SlimmemeterPortal.nl

Afhankelijk van de resultaten van deze maatregelen het plan eventueel aanpassen, en dan het volgende deelproject aanpakken.

SolarEdge 7980Wp (2280 Oost, 3420 Zuid, 2280 West)    en    Daikin multisplit 2MXM50M met FTXA50A & FTXM25M

Acties:
  • 0Henk 'm!

• T-Infinity
  • Registratie: juli 2002
  • Laatst online: 12:07

T-Infinity

Heen en weer....

Heb je een bepaald budget in gedachten?
Persoonlijk zou ik er geen 40k voor over hebben. Veel van dat geldt gaat 'verloren' aan advieskosten en te hoge marges van tussenpartijen die je keuzes beperken.

Ik was zelf met 2 a 3 duizend euro wel klaar met van het gas gaan. Subsidies waren nog iets hoger toen dus boiler was vrijwel gratis. Verder gebruik ik airco's. Maar jij hebt al vloerverwarming. Dan kun je beter een L/W warmtepomp nemen. Ook dat kan bijna gratis na aftrek subsidie.

Afzuigkap lijkt me niet de bedoeling om op je ventilatie aan te sluiten. Dat wil je juist gescheiden houden.

Als je de meterkast aanpassing goed plant en laat factureren kun je de btw terug vragen (zonnepanelen).

Je vraagt welk elektrisch apparaat moet mijn cv ketel vervangen. Ik zou voor een L/W warmtepomp gaan. Primaire warmtebron is de buitenlucht.

Ik zou gewoon je huidige radiatoren houden. Samen met de vloerverwarming moet dat voldoende warmteafgifte geven.

Verschil in zuinigheid bij kookplaten zal er vrijwel niet zijn. Het is elektrisch verwarmen. Dat heeft altijd dezelfde hoeveelheid warmte want cop=1.

De zonnepanelen zijn erg duur. Ik zou niets boven de 1 euro per Wp accepteren. Misschien wat extra offertes opvragen.

[Voor 18% gewijzigd door T-Infinity op 07-06-2020 17:22]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Erasmo
  • Registratie: juli 2004
  • Laatst online: 10:52

Erasmo

Laadpaaljager

Dikke kans dat je huidige radiatoren voldoen mochten er nu ramen in zitten die niet HR++ zijn. Als je de ruimte er voor hebt kun je eventueel ook de elektrische kookplaat laten voor wat ie is en op flessegas overstappen.

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Speedy-Andre
  • Registratie: maart 2002
  • Laatst online: 12:01

Speedy-Andre

Sony ZL-XA, Nokia 7 plus

Zucht weer Solar Edge met optimizers, op een plat dak is dat denk ik niet nodig en duur.

Kijk of er ergens een verdeler zit voor de vloerverwarming in de woonkamer, zo ja dan is een L/W warmtepomp goed mogelijk.
Heeft de woonkamer geen of heel kleine radiators dan kan je vloerverwarming verwachten.
Je kan het testen door te stoken en de vloer temperatuur te meten of bekijken met een warmtebeeld camera.

Is het glas in de woning nog origineel dan verklaart dat voor een deel het gasverbruik.

Elektra met meer groepen zou ik zeker overwegen, kijk met 3 fases waar je die voor wil gebruiken en probeer elke fase gelijk te belasten.
Mogelijk is er een 3-fase omvormer nodig, hou er rekening mee dat je dan een nieuwe groep moet aanleggen.
Voor een kookplaat kan je aan 3-fase denken, de verschillen zitten in de afwerking en bediening.

Koelen gaat niet erg fijn met een L/W wp, je wint een paar graden en hebt snel kans op condenswater.
Een airco doet dat veel beter en je kan er mee verwarmen (aanvullend of om de L/W wp uit te laten).

Een bodem wp is aan de offertes te zien lastig omdat er weinig ruimte is voor de aanleg, dat kan het extra duur maken.

PVoutput Stookt met 2x Tosh Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016 Sinds 6-11-2018 5590Wp WU IALMER88

Acties:
  • +1Henk 'm!

• busscherski
  • Registratie: maart 2013
  • Nu online
De meeste mensen die hier reageren zijn in eigen beheer van het gas gegaan. En dan op zo'n manier dat het uiteindelijk geld oplevert in plaats van kost. Anders doen de meeste mensen het niet. Jij lijkt er anders in te staan en dat waardeer ik wel maar begrijp ik niet helemaal. Ons advies komt wellicht vreemd op je over.

Je kunt wel nalezen hoeveel het kost als je het zelf doet, ik was na subsidie ongeveer 2000 euro kwijt voor alles behalve PV.
Eigen manuren niet gerekend, en met tips van mensen op dit forum. En denk dat ik een veel beter ingeregeld/werkend/efficient systeem heb dan de meeste mensen die het uitbesteed hebben. Mensen die al het werk volledig willen uitbesteden kunnen denk ik financieel gezien beter gewoon een nieuwe CV ketel kopen en een beetje isoleren tot de 'van het gas markt' normale prijzen gaat vragen.

Hoe zag je die PV overkapping precies voor je? Is dat vergunningsvrij? En zijn de kosten voor de overkapping inbegrepen in die offerte?

Wellicht had je beter 2 topics kunnen maken. Eentje voor PC en de andere voor je verwarming.
Hoewel topics over verwarming hier op het forum bijna altijd uitkomen op een L/W warmtepomp, dus dat is vrij saai.
En inderdaad, waarom SolarEdge op een plat dak?

PS:
Twee persoonshuishouden word uitgebreid in de toekomst naar 4.
Komt een beetje voorbarig over. Hoe weet je dit? Kinderen krijgen is niet zoals een huisdier nemen. Lukt niet iedereen.

SolaX X1 5.0: 4650 Wp Qcells ZZW45º, APS QS1: 1760 Wp YMX NWW 8º, APS QS1: 1535 Wp YMX plat, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie

Acties:
  • +3Henk 'm!

• kabeltjekabel
  • Registratie: april 2018
  • Laatst online: 13-02 01:33
Als je dat allemaal wilt laten doen... kun je volgens mij beter nu inschrijven op een nieuwbouwwoning.

Groepenkast; alle bedrijven die aankomen met een kookgroep i.c.m. 3x25 kun je direct van de lijst schrappen. Netbeheer rekent geen 200 euro voor omzetten naar 3x25; dat is een bedrag van ~3 jaar geleden. Dat is nu bijna 400 (verschilt wel per netbeheerder).

Kookplaat; Koop een willekeurige Siemens. Sommige mensen hebben een sterke smaak over hoe het randje er uit ziet... 101 keuzes daarin die verder technisch gezien equivalent zijn.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Bo0bz
  • Registratie: april 2010
  • Laatst online: 06:57
@crazymm zoals @kabeltjekabel aangeeft heb je voor het koken geen kookgroep nodig maar een krachtgroep! Toevallig gisteren een inductie kookplaat besteld en vandaag al het spul voor in de meterkast gehaald.

Eerste stap is inderdaad om je verbruik omlaag te krijgen en te testen op lage aanvoer (35-40 graden). Dat levert je WP straks ook!

7360wp | 17*320 OZO | 6* 320 WNW | PVoutput | Loria 6008 | Fujitsu AGYG09LV | Gasloos sinds 10-07-2020

Acties:
  • 0Henk 'm!

• crazymm
Ten eerste bedankt voor jullie reacties, ik hoop dat jullie het goedhebben betreft gezondheid!

Mijn oorspronkelijke artikel heb ik bijgewerkt: Thermostaat, CV ketel, Vloerverwarming, Ventilatiesysteem, Afzuigkap (Volgens mij zonder ventilatie systeem)

To Do's:
1. @Bo0bz De CV ketel stond eind april op 80 graden, achtergekomen dat standaard te hoog is. Dus deze veranderd naar 60 graden. Is dit de aanvoer?
2. Tap water stond toen ook op 65, toen veranderd naar 61. Wat eigenlijk toch nog te heet is, maar in verband met legionella laat ik het zo.

To Do's:
1. Isoleren:
- Voordeur, ramen etc: Wat is het beste om lucht tegen te gaan. Rubber, schuim, plastic? Met welke materiaal bevestigen, schroeven, lijm etc? Onze glazen in de woning zoals de plaatje aangeeft, is niet duidelijk of het hr+(++) zijn.

- Warmtebeeld camera zou inderdaad handig zijn, toen ik even keek hoeveel 1 kost, was het 1000+.

2. Aanschaffen kookplaat:
@kabeltjekabel Huidige gas kookplaat en oven zijn ook van Siemens. Tot nu tevreden, dus wellicht een Siemens inductie kookplaat welke ik zou moeten nemen is de vraag. Want welke fase is vereist voor een goed werking? Zover ik uit mijn plaatje zie is er plaats voor een groep.

3. Warmte Terugwinning Ventilatie en afzuigkap voor de keuken aanschaffen

4. Vloerverwarming koppelen aan HoneyWell thermostaat woonkamer:
- Thermostaat moet dan wellicht vervangen worden om de CV-Ketel en vloerverwarming tegelijkertijd aan/uit te zetten. Vloerverwarming staat uit, omdat de stekker van de pomp denk ik eruit zit.

- Radiator thermostaten plaatsen

- Beheersysteem bedenken met een app of Toon achtig apparaat.

- @Speedy-Andre : In de woonkamer staat een grote en een halve radiator. Zie in mijn artikel een voorbeeld van dezelfde soort radiator (groot). Dan zou het kloppen, dat daar geen vloerverwarming aanwezig is.

5. Keuze maken welke verwarmings apparatuur?
Als de gas ketel het zou begeven zouden we 1750 besteden voor een nieuwe en zuinigere variant. Zolang die het nog doet, laten we het totdat we een goede gasloze oplossing hebben (Elektrisch).

Adviezen van jullie:
T-Infinity : L/W warmtepomp nemen
Speedy-Andre : Airco
busscherski : Uit je reactie kan ik dit opmaken, wel van je handttekening. 5 kW Panasonic monobloc H serie -> L/W Waterpomp buitenunit.

6 Zonnepannelen:
Op dit moment is de verbruik van electra/kosten niet zo erg, meerwaarde zie ik er op dit moment nog niet in,
- @Speedy-Andre Wat bedoel je met "niets boven de 1 euro per Wp accepteren", hiernaast zei iemand in mijn omgeving dat te veel optimizers inderdaad niet goed is. Helaas heb ik geen kennis hiervan.
- @busscherski : Optie 2 is de overkapping niet meegerekend, maar de kosten voor de overkapping kunnen hoog oplopen bijvoorbeeld door de materiaalkeuze. Hiernaast zou ik inderdaad een architect bouwplan moeten hebben en dit zou inderdaad goedgekeurd moeten worden. Waarom een SolarEdge op een plat dag is gekozen door de leverancier durf ik niet te zeggen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• busscherski
  • Nu online
Je bent anders dan de meeste mensen. Ik weet niet goed welk advies ik moet geven.
Lastig je drijfveren te ontdekken. (je bent toch geen trol?)

Een overkapping laten ontwerpen door een architect, dan ga je denk ik nooit geld verdienen aan PV. Misschien kun je beter kijken naar groene beleggingen of participeren in een zonnepark ofzo. Ik denk dat je daar meer mee verdiend en ook beter voor het milieu is.
kabeltjekabel schreef op zondag 7 juni 2020 @ 21:05:
Als je dat allemaal wilt laten doen... kun je volgens mij beter nu inschrijven op een nieuwbouwwoning.
Misschien is dit wel het beste advies.

Edit: SolarEdge is ongeveer 50 euro duurder per paneel. Het biedt toegevoegde waarde bij veel zachte schaduw. Bijvoorbeeld een boom midden op de dag oid.

[Voor 10% gewijzigd door busscherski op 08-06-2020 22:09]

SolaX X1 5.0: 4650 Wp Qcells ZZW45º, APS QS1: 1760 Wp YMX NWW 8º, APS QS1: 1535 Wp YMX plat, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie

Acties:
  • +1Henk 'm!

• kabeltjekabel
  • Registratie: april 2018
  • Laatst online: 13-02 01:33
crazymm schreef op maandag 8 juni 2020 @ 21:55:

2. Aanschaffen kookplaat:
@kabeltjekabel Huidige gas kookplaat en oven zijn ook van Siemens. Tot nu tevreden, dus wellicht een Siemens inductie kookplaat welke ik zou moeten nemen is de vraag. Want welke fase is vereist voor een goed werking? Zover ik uit mijn plaatje zie is er plaats voor een groep.
Die groepenkast is natuurlijk 'om te saneren' he. Geen hoofdschakelaar, maar half om half aardlekbeveiliging en te klein om dat toe te voegen. Vrije ruimte is nu ook net iets minder dan 2 DIN lijkt het...

Qua Siemens kun je gewoon elke 7,4 kW plaat nemen. Siemens platen hebben gescheiden nullen, dus ook enkelfase aan te sluiten. Voor 11 kW plaat :9 eerste 3-fase regelen.

Zeker niet een PV-cowboy aan de groepenkast laten knoeien. Kast van te voren (laten) vervangen met aardlekautomaat voor PV.

En ik was het alweer bijna vergeten, maar dankzij de quote van @busscherski denk ik er weer aan; nieuwbouwwoning kopen..?

[Voor 6% gewijzigd door kabeltjekabel op 08-06-2020 22:11]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Speedy-Andre
  • Registratie: maart 2002
  • Laatst online: 12:01

Speedy-Andre

Sony ZL-XA, Nokia 7 plus

Ik zei niets over de zonnepanelen, maar bedoeld wordt dat bijv. 5000Wp niet meer dan €5000 all-in kost.
Op dit moment is de verkrijgbaarheid van sommige zonnepanelen en omvormers minder goed (uit China).

Waarschijnlijk geen vloerverwarming in de woonkamer, als je 2 ltv radiators zou nemen dan valt de extra investering nog mee.
Wat een L/W warmtepomp betreft hangt de grootte er van af van de warmtevraag, zonder (extra) isolatie zal die vrij hoog zijn en dat vind ik zonde.

PVoutput Stookt met 2x Tosh Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016 Sinds 6-11-2018 5590Wp WU IALMER88

Acties:
  • 0Henk 'm!

• crazymm
Bijvoorbeeld de kookplaat om mee te beginnen:
Huidige inbouw gas Kookplaat heeft een de volgende specs: Uitsparing 560x490x54mme

Op basis daarvan de volgende Inductiekookplaten om te kiezen: ( Welke zouden jullie aanraden?)
- Siemens EH645BEB1E -> € 499,-
Inbouwmaten:
Nisbreedte: 56 - 56,2 cm
Nisdiepte: 49 - 50,2 cm
Nishoogte: 5,5 cm
Dikte keukenblad: 2 cm
Inbouwraam benodigd: Nee
Minimale afstand tussen nis en muur (kookplaten): 5 cm

Electra:
Geschikt voor type stekker: Perilex (5-polig)
Stekker meegeleverd: Nee
Aansluiting op aantal fasen: 2 fasen (Perilex stekker)
Aansluitsnoer meegeleverd: Ja
Aansluitwaarde: 7400 W

- Siemens EU611BEB1E -> € 343,-
Inbouwmaten:
Nishoogte: 5,1 cm

Electra:
Geschikt voor type stekker: Schuko-/Gardy met aarding (2-polig)
Aansluiting op aantal fasen: 1 fase (normale stekker)
Aansluitwaarde: 4600 W

- Siemens EH675FEC1E -> € 516,89
Inbouwmaten:
Nishoogte: 5,1 cm

Electra:
Geschikt voor type stekker: Perilex (5-polig)
Aansluiting op aantal fasen: 3 fasen (Perilex stekker, meer dan 7360 Watt)
Aansluitwaarde: 7400 W

Acties:
  • 0Henk 'm!

• busscherski
  • Nu online
4600 W lijkt me een beetje krap, dan ga je denk ik merken dat je weinig vermogen beschikbaar hebt. Ook niet handig bij een 3x25A meterkast.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• OrangeBerry
  • Registratie: juli 2014
  • Niet online

OrangeBerry

Major malfunction 🤓

[...]

Komt een beetje voorbarig over. Hoe weet je dit? Kinderen krijgen is niet zoals een huisdier nemen. Lukt niet iedereen.
Dit dus, OP praat er wel heel makkelijk over alsof het de normaalste zaak van de wereld is, niet dus.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Dennism
  • Registratie: september 1999
  • Laatst online: 01:29
kabeltjekabel schreef op zondag 7 juni 2020 @ 21:05:

Groepenkast; alle bedrijven die aankomen met een kookgroep i.c.m. 3x25 kun je direct van de lijst schrappen. Netbeheer rekent geen 200 euro voor omzetten naar 3x25; dat is een bedrag van ~3 jaar geleden. Dat is nu bijna 400 (verschilt wel per netbeheerder).

Kookplaat; Koop een willekeurige Siemens. Sommige mensen hebben een sterke smaak over hoe het randje er uit ziet... 101 keuzes daarin die verder technisch gezien equivalent zijn.
Die €400 vind ik wel erg hoog, ik betaalde een paar maand geleden nog +-€250 (Enexis).

Chronia Lvl 60 Warlock Diablo 3

Acties:
  • 0Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: december 2017
  • Nu online
Dennism schreef op dinsdag 9 juni 2020 @ 07:57:
[...]

Die €400 vind ik wel erg hoog, ik betaalde een paar maand geleden nog +-€250 (Enexis).
Er zit nogal een prijsverschil tussen de netbeheerders, jij behoord op dit vlak tot de gelukkige.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Bo0bz
  • Registratie: april 2010
  • Laatst online: 06:57
@crazymm Je wilt een hele hoop tegelijkertijd wellicht handig eerste even een aantal stappen te nemen alvorens je halsoverkop je huis op de schop gooit. Naar mijn mening is het handiger om even een stappenplan te maken:

Isoleren
Dit is je eerste stap. Bekijk de waarde van je isolatie. Je kunt de bouwdossiers opvragen bij de gemeente (meestal gratis). Hierin staan alle isolatie waarde genoemd en kun je kijken of je verbeteringen kunt toepassen. Er is veel veranderd in 23 jaar tijd (ja 1997 klinkt niet ver weg maar is het wel!). Door te isoleren veranderd je warmtebehoefte en kun je met een minder grote (en dure) warmtepomp af.

Warmtebehoefte
Welke behoefte heeft jou woning met jou wensen voor de warmte? Na het isoleren kun je een warmteverliesberekening maken. DIt is het uitgangspunt om een duurzame oplossing te kiezen zoals een warmtepomp. Neem hierin ook mee hoe je wilt verwarmen!

Warmteafgifte
Hoe wens je te verwarmen? Houd hierbij rekening met lage temperatuur afgifte systemen zoals vloerverwarming, oversized radiatoren of lage temperatuur convectoren. Test je houdige warmte behoefte met je huidige afgifte systeem door de aanvoer (die jij nu van 80 naar 60 hebt gezet) te verlagen naar 40 graden. Krijg je het dan nog warm in de winter? Wil je bijvoorbeeld ook kunnen koelen in de zomers? Je ventilatie speelt bij verwarmen en koelen een belangrijke rol maar in een bestaande woning overstappen van mechanische ventilatie naar bijv een warmte terug win unit gaat niet zonder verbouwing.

Doorgaan naar 0 de meter?
Met je huidige verbruik en het verbruik van bijv. de warmtepomp kun je kiezen voor zonnepanelen ter compensatie van je hogere verbruik. Houd hierbij ook rekening met bijv elektrisch koken. Je zult inderdaad een 3x 25A aansluiting nodig hebben (a 350 - 400€) en een nieuwe meterkast. Jou meterkast is aan vervanging toe. Voor het koken heb je bijv. op 3 fase een krachtgroep nodig om optimaal gebruik te maken van de 7,4 - 11 Kw die je plaat vraagt. Heb je dit gefixt dan kun je zonder gas door het leven!

Gadgets, gimmicks en addons
Beheersystemen geven je inzicht in je verbruik en stellen je in staat om verder te tweaken. Bij je warmtepomp, zonnepanelen etc krijg je allerhande tools aangereikt en op basis daarvan kun je een keuze maken voor systemen.

Mijn use-case
2-onder 1 kap woning uit 2006 waar begin juli een warmtepomp 6Kw komt om de BG met LTV vloerverwarming (nieuwe verdeler nodig) en de 1e etage met Jaga convectoren te verwarmen/koelen. Op zolder wensen wij snel te kunnen verwarmen/koelen ivm studeerkamer die sporadisch wordt gebruikt. Hier wordt een L/L warmtepomp geplaatst. Dit brengt het verbruik van stroom op ca 6.000kwh per jaar. Ter compenstatie komen er 23 panelen op het dak

7360wp | 17*320 OZO | 6* 320 WNW | PVoutput | Loria 6008 | Fujitsu AGYG09LV | Gasloos sinds 10-07-2020

Pagina: 1

Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5a 5G Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True