Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Luchtbed elektrisch oppompen vanaf sigarettenaansteker

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0Henk 'm!

• runnershigh
  • Registratie: juni 2007
  • Laatst online: 06-06 08:23
Ik heb een nieuw luchtbed met ingebouwde elektrische pomp met een 220V aansluiting.
Gaat het werken om die tijdens kamperen via een omvormer op de sigarettenaansteker van de auto aan te sluiten?
Zelf gemeten opgenomen vermogen pomp: 115W. Oppompen luchtbed duurt ongeveer 3 minuten.

Ik heb deze 150W omvormer op het oog:
https://www.conrad.nl/p/v...st-in-bekerhouder-1277756

Ik heb de volgende vragen:

1. Klopt het dat deze combinatie (net) teveel stroom trekt, waardoor de zekering van de startaccu eruit kan klappen? De omvormer heeft volgens specificatie een rendement van 85%. Die zou dus 135W opnemen om 115W te kunnen leveren, nog afgezien van eventuele piekbelasting. Bij 12V vraagt de omvormer dan ruim 11A. Dat is iets meer dan de specificatie van 10A van de sigarettenaansteker. Of valt dit in de praktijk nog wel binnen de marges?

2. Kan ik beter een losse luchtpomp kopen die bedoeld is om aan te sluiten op een 10A sigarettenaansteker, of zijn er nog andere slimme oplossingen?

Beste antwoord (via runnershigh op 07-06-2020 11:08)

• Intelligo
  • Registratie: september 2012
  • Laatst online: 20:19
Nee!

Modified Sine omvormers werken NIET goed samen met een electromotor. (en dat is een pomp).

Hiervoor heb je een Pure Sine omvormer nodig, en die zijn wat kostbaarder.

Een native-DC (12v) pomp is dan stukken beter.

Vuistregel voor omvormers: zit er een motor in, puur sine, geen motor, modified sine is ok (laptopladers en zulk spul)

Daarnaast is het opstartvermogen van die pomp een stuk hoger dan de 115w die hij daarna trekt

[Voor 44% gewijzigd door Intelligo op 07-06-2020 10:26]

Woont in Helsinki

Alle reacties

Acties:
  • 0Henk 'm!

• bombadil
  • Registratie: september 2000
  • Niet online

bombadil

Iarwain Benadar

Waarom probeer je het niet uit?

Ik weet echter niet anders van dat eea gewoon werkt op de auto.

[Voor 52% gewijzigd door bombadil op 07-06-2020 10:19]

"De ouwe Tom Bombadil is een vrolijk kwastje,Zijn laarzen zijn geel en knalblauw is zijn jasje, Want Tom, die de meester is, heeft geen ooit gevangen, Zijn liedjes zijn sterker en zijn benen zijn langer". (LotR)

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1Henk 'm!

• Intelligo
Nee!

Modified Sine omvormers werken NIET goed samen met een electromotor. (en dat is een pomp).

Vuistregel voor omvormers: zit er een motor in, puur sine, geen motor, modified sine is ok (laptopladers en zulk spul)

Daarnaast is het opstartvermogen van die pomp een stuk hoger dan de 115w die hij daarna trekt

[Voor 44% gewijzigd door Intelligo op 07-06-2020 10:26]

Woont in Helsinki

Acties:
  • 0Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: januari 2002
  • Laatst online: 18:06

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Wordt een dure oplossing zo. Ik zou het luchtbed terugbrengen voor een normale en een luchtbedpomp op 12v en een adapter naar 230v kopen. Kun je ook andere dingen oppompen :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• runnershigh
  • Registratie: juni 2007
  • Laatst online: 06-06 08:23
Intelligo schreef op zondag 7 juni 2020 @ 10:22:
Nee!

Dank voor het wijzen op het verschil tussen Modified Sine en Pure Sine omvormers. Ik vond nog een link met een uitgebreide uitleg die jouw "Nee!" bevestigt:
https://welke-kiezen-kope...-true-sine-wave-omvormers

Ik denk dat ik maar op zoek ga naar een losse 12V pomp.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Intelligo
runnershigh schreef op zondag 7 juni 2020 @ 11:08:
[...]

Dank voor het wijzen op het verschil tussen Modified Sine en Pure Sine omvormers. Ik vond nog een link met een uitgebreide uitleg die jouw "Nee!" bevestigt:
https://welke-kiezen-kope...-true-sine-wave-omvormers

Ik denk dat ik maar op zoek ga naar een losse 12V pomp.
Ik heb nog vrij recent een apparaat gesloopt door die sine-verschillen dus ik dacht - die Nee! Kan niet snel/duidelijk genoeg zijn, zodat het jou bespaard blijft :+

Woont in Helsinki

Acties:
  • 0Henk 'm!

• TomsDiner
  • Registratie: november 2014
  • Laatst online: 00:56
Geen antwoord, maar een tip....

Tegenwoordig heeft iedereen zo'n luchtbed waar zes kuub lucht in moet (die zwarte of blauwe dikke met zo'n groot schroef-ventiel). Kosten niets, gaat heel veel lucht in.

Elk jaar ga ging ik naar de Zwarte Cross (staan op gezinscamping in de buurt), en omdat iedereen tegelijk komt en gaat, zie je heel veel luchtbedden opgeblazen worden. Wij doen met zijn drieën met zo'n pomp, en dat gaat heel veel sneller dan elektrisch. Met name het laatste stukje (om geen zacht luchtbed te krijgen) is moeilijker elektrisch. Hij moet tegen de reeds ontstane druk opboksen. Onze pomp wordt vaak uitgeleend met iets van Grolsch als huurprijs omdat buren elektrisch te lang vinden duren, of geen zacht opgeblazen luchtbed willen. Of terug moeten lopen omdat de auto niet bij de tent staat/geen stroom bij de tent hebben.

(En als het inderdaad zo'n luchtbed is: kijk ff uit, die past lang niet in alle kleine tentjes van de Decathlon)

[Voor 5% gewijzigd door TomsDiner op 07-06-2020 23:34]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: januari 2002
  • Laatst online: 18:06

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Die dingen zijn goed ja. Haalt het niet tegen de luiheid met een electrische maar werken als een tierelier.
Oh, en levert priceless blikken als je hem de boel leeg laat zuigen :P

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: december 2000
  • Laatst online: 21:49

Yucon

*broem*

TomsDiner schreef op zondag 7 juni 2020 @ 23:33:
(En als het inderdaad zo'n luchtbed is: kijk ff uit, die past lang niet in alle kleine tentjes van de Decathlon)
.. en als ze al passen is het geen garantie dat ze ook in opgeblazen toestand door de opening passen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: december 2000
  • Laatst online: 21:49

Yucon

*broem*

The Eagle schreef op maandag 8 juni 2020 @ 08:44:
Die dingen zijn goed ja. Haalt het niet tegen de luiheid met een electrische maar werken als een tierelier.
Oh, en levert priceless blikken als je hem de boel leeg laat zuigen :P
Een echte tweaker zou deze weer dmv een ruitenwissermotor elektrisch maken. 8)
Pagina: 1

Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5a 5G Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True