Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Geluid óf via receiver óf via TV

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Jovoorthan
  • Registratie: januari 2010
  • Laatst online: 20:08
Mijn vraag
Ik heb m'n tv aangesloten op m'n receiver (met hdmi via ARC). Op die receiver heb ik een paar apparaten aangesloten (ps4 en Chromecast). De speakeropstelling is 5.0.
Als ik nu iets wil kijken of de ps4 gebruik, moet ik altijd de receiver aanzetten om beeld en geluid te krijgen (op zich logisch, denk ik). Dit geluid gaat dan altijd over 5 speakers.
Maar wat ik me afvraag, en waar ik weinig over kan vinden op internet, is het volgende. Welke mogelijkheden zijn er om per keer te kiezen waar de output van m'n geluid naartoe zal gaan?
Ik vind het namelijk lang niet altijd nodig om het geluid over de speakers te laten gaan die op m'n receiver aangesloten zijn, maar vind het vaak best prima als het alleen uit de tv zou komen. Kortom, ik zou eenvoudig willen kunnen switchen tussen tv-geluid en 5.0-geluid, ongeacht de bron.
Is dit mogelijk? En zo ja, hoe dan? Moet ik bijvoorbeeld m'n apparaten via de tv aansluiten en de tv het geluid via arc door laten geven aan de receiver?
Ik ben benieuwd naar jullie ideeën hierover. Alle tips en adviezen zijn welkom.

Setup:
Sony kdl 48w605b
Denon x4100w

Alle reacties

Acties:
  • 0Henk 'm!

• dmantione
  • Registratie: april 2003
  • Laatst online: 21:45
Heeft jouw TV geen mogelijkheid om eenvoudig de geluidsuitgang te kiezen via de afstandsbediening? Als ik het geluid via de TV-luidsprekers wil hebben duik ik even het menu in en selecteer de interne luidsprekers als geluidsuitgang.

Wat is hetgeen dat je verhindert de interne luidsprekers te gebruiken?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• _jero_813
  • Registratie: februari 2002
  • Nu online
mijn AVR heeft een standby passthrough functie. Dus zonder dat hij aanstaat gaat geluid en beeld gewoon door de AVR naar de tv. Ik kan zelfs de input source can de AVR aanpassen ondanks dat hij in standby staat. De source op de AVR moet wel op de juiste staan. Dus de ps4 zit op bv hdmi 1, dus dan moet de AVR ook op hdmi 1 staan. Even zoeken in de handleiding van je AVR denk ik.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: maart 2007
  • Nu online

FeaR

ModeratoR Consumentenelektronica

In GoT we trust

HDMI Pass-through is wel de meest makkelijke om te gebruiken inderdaad. Enige is dat je dan mogelijk even de input moet wijzigen en daarna de receiver weer op stand-by moet zetten. Maar lijkt me een kleine moeite.

Je kan de bronnen eventueel ook rechtstreeks op de TV aansluiten. Als de receiver niet aan staat zal de TV de audio afspelen. Zet je de receiver aan dan wordt HDMI ARC actief en zou het geluid via die weg naar de receiver moeten komen. Nadeel van die optie is wel dat je beperkt bent tot wat de TV via HDMI ARC ondersteunt. Gewone HDMI ARC doet bijvoorbeeld al geen Dolby TrueHD of DTS HD Master Audio, met de bronnen rechtstreeks op de receiver aangesloten heb je die beperking nooit.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Jovoorthan
dmantione schreef op zondag 7 juni 2020 @ 10:13:
Heeft jouw TV geen mogelijkheid om eenvoudig de geluidsuitgang te kiezen via de afstandsbediening? Als ik het geluid via de TV-luidsprekers wil hebben duik ik even het menu in en selecteer de interne luidsprekers als geluidsuitgang.

Wat is hetgeen dat je verhindert de interne luidsprekers te gebruiken?
Ik ben niet de enige die gebruik maakt van de tv. Ook m'n vrouw en jonge kinderen zitten wel eens (of eigenlijk het meest) achter de knoppen. Om die met instellingen te laten spelen, vind ik onhandig, dus ik zoek een gemakkelijkere oplossing.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Jovoorthan
_jero_813 schreef op zondag 7 juni 2020 @ 12:44:
mijn AVR heeft een standby passthrough functie. Dus zonder dat hij aanstaat gaat geluid en beeld gewoon door de AVR naar de tv. Ik kan zelfs de input source can de AVR aanpassen ondanks dat hij in standby staat. De source op de AVR moet wel op de juiste staan. Dus de ps4 zit op bv hdmi 1, dus dan moet de AVR ook op hdmi 1 staan. Even zoeken in de handleiding van je AVR denk ik.
FeaR schreef op zondag 7 juni 2020 @ 14:41:
HDMI Pass-through is wel de meest makkelijke om te gebruiken inderdaad. Enige is dat je dan mogelijk even de input moet wijzigen en daarna de receiver weer op stand-by moet zetten. Maar lijkt me een kleine moeite.

Je kan de bronnen eventueel ook rechtstreeks op de TV aansluiten. Als de receiver niet aan staat zal de TV de audio afspelen. Zet je de receiver aan dan wordt HDMI ARC actief en zou het geluid via die weg naar de receiver moeten komen. Nadeel van die optie is wel dat je beperkt bent tot wat de TV via HDMI ARC ondersteunt. Gewone HDMI ARC doet bijvoorbeeld al geen Dolby TrueHD of DTS HD Master Audio, met de bronnen rechtstreeks op de receiver aangesloten heb je die beperking nooit.
Goeie tips, hier ga ik eens even mee bezig. De pass through functie is volgens mij inderdaad de sleutel, die functie had ik eerder eigenlijk nooit echt begrepen...
En ARC is het dus niet. Te veel afhankelijk van de tv, grote kans dat ik daar niet tevreden mee zal zijn.

Bedankt voor jullie antwoorden

[Voor 4% gewijzigd door Jovoorthan op 07-06-2020 15:09]

Pagina: 1

Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5a 5G Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True