Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

PC Build voor Gaming en Allround gebruik

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Funzy83
  • Registratie: juni 2013
  • Laatst online: 12-06 00:31
Beste Tweakers,

Ik start dit topic omdat ik de laatste dagen opzoekingswerk heb gedaan naar computer onderdelen die ik stilletjesaan wil gaan bestellen zodat ik aan de bouw van mijn nieuwe computer kan gaan beginnen. De computer zal dienst doen voor all-round gebruik en gaming (strategische games, shooters en sim racing).

Ik heb ongeveer een tiental jaar geleden al eens zelf een computer gebouwd. Die PC heb ik een jaar of 5 in gebruik gehad. De laatste 5 jaar heb ik enkel met laptops gewerkt. Ik heb ik me de vraag gesteld of ik mezelf een nieuwe persoonlijke laptop zou kopen (mijn huidige persoonlijke laptop is 3 jaar oud en aan vervanging toe), of weer voor een PC zou gaan. Het is dus de laatste optie geworden.Ik heb van mijn werk ook een laptop maar deze probeer ik ook enkel te gebruiken voor het werk. Al gaat deze vanaf het moment dat ik mijn huidige persoonlijke laptop wegdoe dan wel ook dienst doen voor wat basis dingen zoals surfen als ik in de zetel hang voor tv. De nieuwe computer komt namelijk boven in de bureau te staan.

Hieronder volgt een opsomming van alle onderdelen die ik heb uitgekozen. Het budget dat ik voor ogen heb ligt rond de 1000 Euro, goedkoper is natuurlijk altijd leuk maar het moet zeker een systeem zijn dat de komende 3 jaar zeker vlot mee moet kunnen.

Ook nog nuttig om te vermelden (voor de keuze van de GPU) is dat ik gebruik maak van 2 Dell P2219H schermen, full HD (1080p/60hz). Deze schermen gebruik ik momenteel voor mijn werk, aangesloten op de laptop. Maar die gaan dus straks ook dienst doen voor mijn PC die ik ga bouwen.

Wat betreft de CPU ben ik niet van plan om te overclocken. Een optionele koeler heb ik dus niet gekozen omdat het me niet nodig lijkt. De standaard koeler zou moeten voldoen

MOBO:
MSI X470 GAMING PLUS MAX Socket AM4
115 Euro

CPU:
AMD Ryzen 5 3600
159 Euro

RAM:
DDR4 Corsair Vengeance LPX 16 GB (2x8 GB) 3.200 MT/s
70 Euro

GPU:
MSI Nvidia GeForce GTX 1660 Super 6GB DDR6 192 bit
279 Euro

SSD:
WD Blue SN550 500GB VNMe | Connector M.2 | PCI Express 3.0 x4
85Euro

CASE:
Cougar MX330-G ATX Mid Tower Case
51 Euro

PSU:
Corsair RMx (2018) 550 W 80+ Gold Certified Fully Modular ATX Power Supply
99 Euro

Toekomst:

In de toekomst wil ik de PC waarschijnlijk nog extra RAM gaan geven. 32 GB lijkt me tegenwoordig wel nuttig om te hebben. Ik wacht hier bewust mee omdat ik eerst wil gaan aankijken hoe de DDR4 Corsair Vengeance LPX van 3.200 MT/s presteert. Ik kies voor DDR4 RAM van 3.200 MT/s om dat dit prijs kwaliteit de beste keuze is volgens mij. Een vraag hierbij is zouden jullie kiezen voor DDR4 RAM met een hogere MT/s? Het MOBO dat ik gekozen heb kan maximum 4133 MT/s aan. Maar dan is de RAM ook wel weer een stukje duurder.

Verder zou ik in de toekomst eventueel ook een 2de SSD willen aansluiten via de 2de M.2 connector op het MOBO zodat ik gebruik kan maken van de 2 SSD's in een RAID configuratie. Ik heb dus gekozen voor een SSD aangesloten op de M.2 Connector op het MOBO. Raden jullie dit aan of zouden jullie eerder voor een 2,5 inch SATA SSD gaan?

Ik open dit topic omdat een PC bouwen niet per se moeilijk is. Zeker niet omwille van mijn achtergrond. Ik heb een IT opleiding genoten en werk als developer. Maar aangezien er zoveel keuze is wat betreft verschillende hardware. Vandaar dat het me nuttig lijkt om vooraf toch even te bekijken wat andere mensen (met meer kennis van hardware dan ik) vinden van mijn keuzes (bv CPU, GPU, PSU). Natruurlijk wel rekening houdend met het budget van 1000 Euro dat ik voor ogen heb. Dus als jullie denken in die prijsklasse zou ik een andere CPU of GPU nemen. Of een andere SSD of PSu om wat voor reden dan ook, zou het leuk zijn om dit even mee te delen :).

Alvast bedankt voor het lezen van mijn topic en ik kijk uit naar reacties.

[Voor 10% gewijzigd door Funzy83 op 07-06-2020 00:49]

Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5a 5G Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True