Opeens geen schrijfrechten meer op NTFS partitie??

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjah
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 15:30
Opeens kan ik geen copy paste mee doen van een muziekdirectory naar een NTFS partjitie.
...

Ubuntu 1804.4

Fstab ben ik in gaan kijken en proberen, vind velerlei suggesties op het net, tot en met de patitie weer onder beheer krijgen van mij als local user, maar paste werkt niet...

Heb nog een 2 mnd oude backup, die
ga ik straks terug zetten, of jullie moeten zeggen,m probeer dit eens in je fstab..
...

Beste antwoord (via Sjah op 07-06-2020 01:26)

• DataGhost
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 28-05 21:06

DataGhost

iPL dev

Sjah schreef op zondag 7 juni 2020 @ 00:33:
Dataghost: de foutmelding bij kopieren naar is dus >> the destination is read-only....
Ah, kijk, dit is zo'n situatie waarin je bijna alle mensen op het "Wie is het?"-bord weg kan klappen. Je filesystem is read-only, dus dat betekent dat er iets mis is gegaan. Het staat ook in fstab ingesteld, "errors=remount-ro" (ro = readonly). Daar gaat het veranderen van permissies dus ook niks aan helpen. Het kan alsnog van alles zijn maar we kunnen al veel specifieker zoeken.
* De partitie kan nog "in gebruik" zijn in Windows. Als je een dual-boot hebt is die misschien gecrasht of in slaapstand en heb je chkdsk nog niet laten lopen. Als het een USB-schijf is, is de kabel er waarschijnlijk te vroeg uit getrokken.
* Er kan datacorruptie zijn opgetreden om wat voor reden dan ook. Ook dan moet chkdsk of fsck gedraaid worden om het op te lossen. Wat voor schijf het is en hoe je hem primair gebruikt kan uitmaken voor de beste oplossing, namelijk chkdsk of fsck. Ik heb persoonlijk geen ervaring met fsck icm NTFS, dus ik weet niet of het een beetje volwassen is of uberhaupt bestaat. Als je hem wel eens in Windows gebruikt zou ik het daardoor op laten lossen.
* De schijf kan kapot aan het gaan zijn. Als je data op die schijf hebt staan die je per se moet houden, waar je geen backup van hebt, is het heel belangrijk om niet meer naar die schijf te schrijven totdat je alle data hebt overgehaald naar een andere. Aangezien je nu niet kan schrijven gaat dat al grotendeels goed :+ Of je schijf kapot aan het gaan is kan je controleren met sudo smartctl --all /dev/sdc in een terminal.

In je logs en dmesg zal ook staan waarom hij read-only is geworden.

Dat zijn even de meest waarschijnlijke scenario's.

[ Voor 8% gewijzigd door DataGhost op 07-06-2020 01:00 ]

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DataGhost

DataGhost

iPL dev

*snip* niet zo onvriendelijk
Wat voor foutmeldingen krijg je, wat staat er in je logs, wat staat er in je fstab, wat zegt /proc/mounts, wat zijn de permissies op de map waarin je wilt schrijven, wat zijn de permissies op alle mappen daarboven tot aan /, hoeveel ruimte is er vrij op de schijf, is de schijf misschien dood aan het gaan?

[ Voor 10% gewijzigd door Cyphax op 07-06-2020 16:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjah
*snip* niet zo venijnig

Wat voor foutmelding denk je?? Dat ik geen schrijfrecht heb natuuurlijk.

[ Voor 41% gewijzigd door Cyphax op 07-06-2020 16:11 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DataGhost

DataGhost

iPL dev

Sjah schreef op zondag 7 juni 2020 @ 00:06:

Wat voor foutmelding denk je?? Dat ik geen schrijfrecht heb natuuurlijk.
Ik kan niet ruiken wat er op jouw computer aan de hand is. Je komt met minimale informatie terwijl het aan duizenden dingen kan liggen dat je niet kan schrijven. Er zijn ook verschillende foutmeldingen die neerkomen op dat je geen schrijfrecht hebt maar verschillende oorzaken kunnen aanduiden. De melding "Read-only filesystem" betekent iets volledig anders dan "Permission denied", maar beide hebben tot gevolg dat jij niet mag/kan schrijven. Het is ook niet eens gezegd dat je met het terugzetten van je backup wel weer kan schrijven, als je die backup uberhaupt teruggezet krijgt (je hebt immers geen schrijfrechten).

Dus het zou handig zijn als je alle zaken die ik heb gevraagd eens op een rijtje zet, letterlijk dus zonder er zelf een interpretatie aan te geven.

[ Voor 5% gewijzigd door Cyphax op 07-06-2020 16:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjah
Nou hij gaat uit van een kennisniveau, zoals proc/mounts en logs (waar vind ik die?) die voor hem makkelijk zijn als informatica afgestudeerde, zonder zelf moeite te doen om te zeggen waarje dat vind (we hebbben het hier over linux he, niet over overbekende W10) etc. Daarnaast, als ik nou een keer geen zin heb om uitgebreide topcistart te doen, so what?? Het is bijna nacht.

Nog even mijn fstab, want daar zal het zitten:
Dit is de zin waarom het gaat>>> die is al 10x veranderd vanavond, weet niet wat de originele was, daarom niet in TS, snapt U...
#500 GB /dev/sdc1
UUID=04B27D16B27D0D84 /media/04B27D16B27D0D84 ntfs-3g user,errors=remount-ro,auto,exec,rw 0 0

Heb ook al met ntfs defaults,umask=007,uid=1000,gid=1000 0 0 geprobeerd, en nog veel meer.
Resultaat daarvan was, zoals ik al meldde in TS dat ik dan wel beheerrecht had volgens permissie-tab, maar plakken lukt niet.

Dataghost: de foutmelding bij kopieren naar is dus >> the destination is read-only....

[ Voor 4% gewijzigd door Sjah op 07-06-2020 00:42 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DataGhost

DataGhost

iPL dev

Nou hij gaat uit van een kennisniveau, zoals proc/mounts en logs (waar vind ik die?) die voor hem makkelijk zijn als informatica afgestudeerde, zonder zelf moeite te doen om te zeggen waarje dat vind (we hebbben het hier over linux he, niet over overbekende W10) etc. Daarnaast, als ik nou een keer geen zin heb om uitgebreide topcistart te doen, so waht?? Het is bijna nacht.

Nog even mijn fstab, want daar zal het zitten:
Dit is de zin waarom het gaat>>> die is al 10x veranderd vanavond, weet niet wat de originele was, daarom niet in TS, snapt U...
#500 GB /dev/sdc1
UUID=04B27D16B27D0D84 /media/04B27D16B27D0D84 ntfs-3g user,errors=remount-ro,auto,exec,rw 0 0

Heb ook al met ntfs defaults,umask=007,uid=1000,gid=1000 0 0 geprobeerd, en nog veel meer.
Resulataat daarvan was, zoals ik al meldde in TS dat ik dan wel beheerecht had volgens permissie-tab, maar plakken lukt niet.
In NOS is het kennisniveau van het OS doorgaans iets hoger dan in WOS, mja, foute aanname van mij dan omdat ik je wel over fstab en permissies zag praten. Als je van de dingen die ik vroeg niet weet hoe je die kan vinden kan je daar naar Googlen, het zijn geen obscure zaken dus het web staat er vol mee. Zoals dat je /proc/mounts kan vinden op.... /proc/mounts. Logs staan doorgaans in /var/log, waarschijnlijk is /var/log/syslog de nuttigste. De output van het commando dmesg kan ook licht schijnen op de zaak. Beide zullen echter ook volstaan met ontzettend veel irrelevante meuk, dus hopelijk kan je er snel doorheen skimmen. Als je met een terminal uit de voeten kan, zal iets als grep sdc of grep 04B27D16B27D0D84 op je logs en dmesg de boel al flink filteren. Als je een commando niet snapt kan je er --help achter gooien. Anders kan je in ieder geval proberen je syslog in een text-editor te openen en te zoeken naar regels die over je schijf gaan. En de rest zou je ons makkelijk moeten kunnen vertellen.

Dat je geen zin hebt om moeite te steken in je topicstart maar wel verwacht dat anderen moeite steken in jou helpen... sjah. Maar nu moeten wij dus extra moeite gaan steken in jouw topicstart om genoeg informatie te krijgen om je uberhaupt maar in een richting te kunnen wijzen. Zonder informatie is de oplossing van gekkie min of meer de beste, daarmee verhelp je het probleem hoogstwaarschijnlijk maar is ook al je data kwijt.

Als informatica-afgestudeerde heb je waarschijnlijk weinig tot helemaal niets geleerd waarmee je in dit topic uit de voeten kan op parate kennis. Dit is puur uit eigen interesse en veel Googlewerk gekomen, iets wat iedereen kan en waar je geeneens een informatica-achtergrond voor nodig hebt. Wat je wel leert is problemen ontleden en oplossingen zoeken, eigenlijk hetzelfde als wat van een Tweaker verwacht wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjah
Ok, ik zat niet heel sterk met mijn topicstart, maar dat ik gelijk zo een vlammende reactie krijg, kan je voorstellen dat dat arrogant overkomt. Tevens,zoals je al zag in mijn info, ben ik al dik 20 jaar bezig met pc's, maar dat verwijtende zie ik alleen op dit Forum.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +3 Henk 'm!

• DataGhost

DataGhost

iPL dev

Ah, kijk, dit is zo'n situatie waarin je bijna alle mensen op het "Wie is het?"-bord weg kan klappen. Je filesystem is read-only, dus dat betekent dat er iets mis is gegaan. Het staat ook in fstab ingesteld, "errors=remount-ro" (ro = readonly). Daar gaat het veranderen van permissies dus ook niks aan helpen. Het kan alsnog van alles zijn maar we kunnen al veel specifieker zoeken.
* De partitie kan nog "in gebruik" zijn in Windows. Als je een dual-boot hebt is die misschien gecrasht of in slaapstand en heb je chkdsk nog niet laten lopen. Als het een USB-schijf is, is de kabel er waarschijnlijk te vroeg uit getrokken.
* Er kan datacorruptie zijn opgetreden om wat voor reden dan ook. Ook dan moet chkdsk of fsck gedraaid worden om het op te lossen. Wat voor schijf het is en hoe je hem primair gebruikt kan uitmaken voor de beste oplossing, namelijk chkdsk of fsck. Ik heb persoonlijk geen ervaring met fsck icm NTFS, dus ik weet niet of het een beetje volwassen is of uberhaupt bestaat. Als je hem wel eens in Windows gebruikt zou ik het daardoor op laten lossen.
* De schijf kan kapot aan het gaan zijn. Als je data op die schijf hebt staan die je per se moet houden, waar je geen backup van hebt, is het heel belangrijk om niet meer naar die schijf te schrijven totdat je alle data hebt overgehaald naar een andere. Aangezien je nu niet kan schrijven gaat dat al grotendeels goed :+ Of je schijf kapot aan het gaan is kan je controleren met sudo smartctl --all /dev/sdc in een terminal.

In je logs en dmesg zal ook staan waarom hij read-only is geworden.

Dat zijn even de meest waarschijnlijke scenario's.

[ Voor 8% gewijzigd door DataGhost op 07-06-2020 01:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjah
@DataGhost

Dank! Naar W10 booten en chkdsk gaf slechts een gezondmelding, maar nu terug in linux alles weer goed.

@gekkie >>>> je hebt wel een punt dat ik wat probeerde, maar lukraak was het niet helemaal.

Allemaal weer vrede!! O+ O+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyphax
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 16:42

Cyphax

Moderator LNX

Lieve mensen, zullen we elkaar niet teveel de maat nemen? Ik heb het een en ander er even tussenuit geknipt, hopelijk blijft het daar bij. Dank u zeer. :)

Saved by the buoyancy of citrus

Pagina: 1