Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Dakkapel geplaatst, vragen achteraf

Pagina: 1
Acties:

• chrusherman
  • Registratie: februari 2006
  • Laatst online: 13:13
Beste mede Tweakers,

Afgelopen week is er op onze woning een prachtig dakkapel geplaatst.
We hadden met onze leverancier afgesproken dat deze binnen de marges viel dat geen vergunning benodigd is (minimaal 50 cm van de nok(?, kan goed zijn dat ik de verkeerde verwoording gebruik) en zijde van het huis). Na het plaatsen zijn we ook blij met het resultaat.

We gingen na het plaatsen (natuurlijk toen de werklui al vertrokken waren, en dat we betaald hadden, (yes, newbie mistake(?)) even nameten, en het bleek dat de hoogte (naar de nok toe) echter 15 cm. hoger was dan initieel afgesproken (waardoor het niet meer binnen de marges viel dat er geen vergunning benodigd is). Aangezien we dit zelf met de leverancier hebben geregeld zijn wij verantwoordelijk(toch?(en nee we hebben nog geen contact met de leverancier hierover)).

Natuurlijk knaagt dit bij ons als eigenaar van een het nieuwe dakkapel, en we gaan dit dan ook zo goed mogelijk regelen met de gemeente.

Ik snap dat we dit mogelijk hadden kunnen voorzien(indekken), en dat we dit initieel hadden kunnen melden bij de gemeente.

Ik ben vooral benieuwd naar soortgelijke ervaringen/adviezen en hoe we dit het beste kunnen aanpakken, nu en in de toekomst.

Alvast bedankt!

Acties:
  • +5Henk 'm!

• Jan-man
  • Registratie: juli 2009
  • Laatst online: 10:21
Heb je het in je opdracht niet staan welke marges ze moeten aanhouden ?

Imo zou ik zoiezo geen slapende honden wakker maken bij de gemeente want dat gaat je serieus geld kosten (vergunning aanvraag / bouwteking / constructie berekening Ed).

Gaat om achterkant huis neem ik aan ? Want als het aan de voorkant zit dan gaan ze dat wel zien. Maar achterkant is de kans dat er iemand van de gemeente iets van gaat vinden is eigenlijk 0 mits je links en rechts maar 50 cm aanhoud.

Of je dakkapel moet echt heel heel hoog zitten dat je maar 20 cm hebt ofzo dat je van afstand kunt zien dat echt ruim minder als 50 cm is.

[Voor 45% gewijzigd door Jan-man op 06-06-2020 22:49]

Acties:
  • +7Henk 'm!

• MaD_co
  • Registratie: oktober 2002
  • Laatst online: 08:13
Contact opnemen met de leverancier.

Even doorspreken wat er afgesproken is m.b.t. vergunningsplicht en wat er is geleverd, en wat er eventueel aan gedaan kan worden.

Je kan hem voorstellen om vast te laten leggen dat je de werkzaamheden niet direct uitgevoerd hoeft te hebben, maar mocht de gemeente in de toekomst toch moeilijk doen dat je hier dan beroep op kan doen.

Zoals gezegd, geen slapende honden wakker maken, als je net de verkeerde treft en niet van jou goedheid uitgaat, maar denkt dat je dit express zo hebt laten doen weigert hij je vergunning en kun je zeker de hele zaak afbreken.
Mochten ze ooit komen, doen of je gek bent en dat je met leverancier hebt afgesproken om een vergunningsvrije dakkapel te plaatsen, en jij niet zo'n held bent om zelf het dak op te klimmen om met een rolmaat alles na te gaan meten.

ATI X300 std @ 324/195 stable @ 432/283 @ 13202 3dmarks http://service.futuremark.com/compare?2k1=8575346

Acties:
  • +7Henk 'm!

• Xander
  • Laatst online: 11:24
Even voor de zekerheid: je meet dit toch wel aan de buitenkant he? Niet binnen tot aan het plafond?

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

• Vinzz
  • Registratie: november 2002
  • Laatst online: 12:09
Ik denk dat de leverancier er vele heeft geplaatst op wellicht zelfde wijze en ook van de meldplicht of vergunningen per gemeente wel wat af weet, dus bel hen en leg het voor.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• FRANQ
  • Registratie: juli 2017
  • Laatst online: 08:47
Xander schreef op zaterdag 6 juni 2020 @ 23:15:
Even voor de zekerheid: je meet dit toch wel aan de buitenkant he? Niet binnen tot aan het plafond?
Inderdaad.
Aan de binnenkant meet je hele andere dingen dan buiten.
Je zou zeggen van dat kan niks uitmaken maar je hebt misschien al gipsplaten erop aan de binnenzijde van je dak dat scheelt zo 5 cm.
Sowieso meet je tegen een nokbalk aan die al ongeveer 2x zo dik is als een dakkapel dakje.
En aan de buitenzijde heb je je dakpannen die diagonaal gemeten al bijna 10 cm zijn. Plus de panlatten en stoflatten, zit je al op 13-15cm.
Om de nokpan te kunnen plaatsen moet je boven je pan uit, dus zit er op de nok een balk van 13-15cm waarop de nokpan ligt welke 2cm dik is.

Het verschil is dus luttele centimeters in de plus of min, niemand die dat vanaf de grond na kan meten.
Zelfs op het dak wordt dat al een uitdaging.

Maar als je dus vanbinnen gemeten hebt hoef je je 0.0 zorgen te maken.

[Voor 8% gewijzigd door FRANQ op 06-06-2020 23:47]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Lolhozer
  • Registratie: oktober 2004
  • Laatst online: 10:23

Lolhozer

Cetero censeo birrum bibendum

Heb je een foto vanaf buiten?

Waarom? Omdat het kan!!

Acties:
  • 0Henk 'm!

• D.deJong
  • Registratie: december 2013
  • Laatst online: 12-07 19:42
Hoe staat de dakkapel ten opzichte van dakkapellen bij buren, tel het aantal dakpannen en vergelijk.
Binnen meten heeft geen zin, meten doe je door op het dak te klimmen (heb je vast niet gedaan) en het verschil te meten tussen bovenkant nokpan en dakkapel.
Ik zou hooguit navragen bij de leverancier wat hij heeft geleverd en hoe hij met het geleverde binnen de normen denkt te blijven, daar een briefje van vragen voor in jouw archief en het daar bij laten en zeker de gemeente er buiten laten.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Hsb-3
  • Registratie: mei 2018
  • Laatst online: 08:04
Als de dakkapel verder wel voldoet aan de regels voor vergunningvrij bouwen (0,5m uit de zijkanten en tussen de 0,5m en 1,0m uit de dakvoet en niet hoger dan 1,75m) en aan de achterkant ligt, zou ik me niet te veel zorgen maken.
Hier ligt hoogstwaarschijnlijk geen prioriteit op vanuit de gemeente. Ik zou het dus ook niet melden.
Mochten ze toch ooit komen, na een melding van een ander ofzo dan is 15 cm te veel naar boven peanuts, daar gaan ze hem echt niet op afkeuren en aan laten passen, dat is niet in verhouding. Overigens zijn voor vergunningverlening geen minimale maten, vaak is het een welstandsdingetje.

Wel voor de zekerheid met je leverancier afspraken maken hoe te regelen als de gemeente wel komt.

Jij bent als opdrachtgever wel verantwoordelijk, want jij geeft akkoord op een plan en je moet dus zelf ook opletten wat er gebeurt. Ookal voert de aannemer iets uit in afwijking, dan nog ben jij voor de gemeente opdrachtgever en moet je het zelf regelen met het bedrijf.

[Voor 5% gewijzigd door Hsb-3 op 07-06-2020 08:51]

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Fly-guy
  • Registratie: juni 2000
  • Niet online
Ik zou ook lekker m'n mond houden, richting iedereen.
Dus ook eventuele buren niet.
Voor je het weet is een onenigheid over een schutting ineens hoog genoeg opgelopen voor een anoniem belletje richting de gemeente..

Acties:
  • 0Henk 'm!

• chrusherman
Bedankt voor alle reacties!

Het dakkapel is geplaatst aan de achterzijde van het huis en bij 1 andere woning zien we dezelfde afstand tot de nok (1 pan). Aan de zijkant van het dakkapel zijn minimaal 3 pannen, hier maken we ons ook geen zorgen over. Het dakkapel zelf is 150cm hoog.

We hebben inderdaad aan de binnenkant gemeten, hier hadden we met de leverancier afgesproken (staat op papier) dat de hoogte tot het plafond 215cm. zou zijn ( hierdoor zouden er waarschijnlijk 2 pannen afstand zijn tot de nok).
Nu is de afstand tot het plafond 230cm.

We gaan dan ook het advies opvolgen om contact op te nemen met de leverancier.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Xander
  • Laatst online: 11:24
chrusherman schreef op zondag 7 juni 2020 @ 10:28:
Het dakkapel is geplaatst aan de achterzijde van het huis en bij 1 andere woning zien we dezelfde afstand tot de nok (1 pan).

[...]

hier hadden we met de leverancier afgesproken (staat op papier) dat de hoogte tot het plafond 215cm. zou zijn ( hierdoor zouden er waarschijnlijk 2 pannen afstand zijn tot de nok).
En voldoet dat dan wel?

Ik weet natuurlijk niet hoe groot jouw pannen zijn, maar laten we even uitgaan van 30cm. Dan zijn 2 pannen dus 60cm. Echter gaat het bij "hoogte tot de nok" natuurlijk niet om een afstand diagonaal over het dak gemeten, maar over de afstand verticaal. Bij een dakhelling van 45° is je hoogteverschil alsnog maar 42cm + de hoogte van de nokpan. Maar genoeg daken halen de 45° niet, met een dak van 30° kom je maar aan 30cm...

Kortom, veel variabelen (maat dakpan, maat nokpan, hellingshoek dak).

Leg een lange waterpas op de nok van het dak (en houd hem waterpas) en meet tussen het hoogste punt van de dakkapel en de waterpas. Die maat is als enige interessant.

Zou natuurlijk zonde zijn als je het nu liet aanpassen (dakkapel 15cm verlagen) en het dan nog steeds net niet goed blijkt te zijn...

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • +2Henk 'm!

• _Arthur
  • Registratie: juli 2001
  • Nu online
chrusherman schreef op zondag 7 juni 2020 @ 10:28:
We hebben inderdaad aan de binnenkant gemeten, hier hadden we met de leverancier afgesproken (staat op papier) dat de hoogte tot het plafond 215cm. zou zijn ( hierdoor zouden er waarschijnlijk 2 pannen afstand zijn tot de nok).
Nu is de afstand tot het plafond 230cm.
Ik zou blij zijn met het hogere plafond binnen en klaar ;)

Acties:
  • +3Henk 'm!

• phYzar
  • Registratie: november 2001
  • Nu online
Ik zou eerst meten. En dan, bij ruime overschrijding van de norm, pas actie ondernemen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• MeTooPV
  • Registratie: juli 2011
  • Laatst online: 12:31
Als er maar 1 pan tussen zit, dan is de hoogte nooit 0,5m. Maar persoonlijk vind ik het wel mooier als alle kapellen in een rijtje op dezelfde hoogte zitten. Je zou bij de buren die ook 1 pan tussenruimte hebben kunnen vragen hoe zij e.e.a met de gemeente hebben geregeld.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Registratie: november 2000
  • Niet online
Als de gemeente klaagt zou ik voorstellen om het dak/de nok te verhogen. Kun je zo 10-20cm extra isolatie aanbrengen. Valt binnen de bouw marges.

En als je dat lelijk vindt mbt de buren, wat denk je dat de gemeente/welstand dan zegt ;)

Acties:
  • +2Henk 'm!

• ASW1
  • Registratie: juni 2013
  • Laatst online: 11-07 22:20
TheGhostInc schreef op zondag 7 juni 2020 @ 14:18:
Als de gemeente klaagt zou ik voorstellen om het dak/de nok te verhogen.
Ik denk niet dat je daar een vergunning voor gaat krijgen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Jarno
  • Registratie: augustus 2004
  • Laatst online: 12:44
Als je hebt gezien dat het bij de buren hetzelfde is lijkt me dat juist beter aangezien je dan mooi een geheel hebt. Als je het gaat veranderen creëer je juist opvallende verschillen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Bockelaar
  • Registratie: juli 2001
  • Laatst online: 02:39
misschien mis ik het hoor, maar aan de achterkant is een dakkapel toch nagenoeg altijd vergunningsvrij?

Remember: A CRAY is the only computer that runs an endless loop in just 4 hours...

Acties:
  • 0Henk 'm!

• MeTooPV
  • Registratie: juli 2011
  • Laatst online: 12:31
Bockelaar schreef op zondag 7 juni 2020 @ 14:44:
misschien mis ik het hoor, maar aan de achterkant is een dakkapel toch nagenoeg altijd vergunningsvrij?
Binnen de marges van plaatje door @phyzr gepost.
Daarnaast moet je nog steeds een deugdelijke constructie plaatsen.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Drardollan
  • Registratie: juli 2018
  • Laatst online: 13:52
Mocht de leverancier de fout toegeven, en je wil deze niet direct laten uitvoeren en afwachten wat de gemeente doet, dan zou je kunnen overwegen om het middels geld af te handelen. De kans dat de leverancier er over 5 of 10 jaar nog is EN zich de afspraken herinnert EN zich daaraan houdt lijkt mij klein in die branche.

Dan neem je het risico zelf richting de gemeente en voorkom je een hoop gedoe achteraf met de leverancier.

Overigens zou ik ook geen slapende honden wakker maken, als de constructie in orde is lekker zo laten. Papieren waarop de halve meter benoemd wordt goed bewaren, mocht het een probleem worden dan was je daarmee je handen in onschuld. Je bent geen bouwkundige en vanaf beneden zie jij het verschil van 15cm toch niet? Je hebt vertrouwd op de leverancier. Maar uiteraard ben je in dat geval bereid het vergunning traject te volgen of desnoods de dakkapel aan te passen.
Ik zie het als een stukje burgerlijke ongehoorzaamheid, mits het natuurlijk geen gevaar oplevert voor de omgeving of het huis.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• BastaRhymez
  • Registratie: januari 2014
  • Nu online
Belangrijke vraag: Wat staat er in jullie overeenkomst voor het plaatsen van het dakkapel?
Hier hebben we er 3 jaar geleden ook eentje laten plaatsen (wel vergunningsplichtig), maar daar stond ook duidelijk in wie waar voor verantwoordelijk was.

Lees dus even je overeenkomst goed door en ga dan na of er conform de overeenkomst is gebouwd.

• MarcoC
  • Registratie: september 2003
  • Laatst online: 11:46
Meten is weten. Het dak op met een meetstok zou ik zeggen.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• chrusherman
Beste Mede-Tweakers,

Bedankt voor jullie adviezen, ervaringen en meningen.
We nemen ze allemaal ten harte en gaan kijken wat voor ons het beste is.

Op het moment zijn wij in contact met de leverancier/plaatser van het dakkapel.
Vooral hoe hun zien waarom het geplaatste dakkapel binnen de marges valt van de toegestane afstanden, zoals phYzar in zijn post aangeeft. En zo niet of zij verantwoordelijkheid nemen (doormiddel van afspraken) mocht dit niet zo zijn.

Jullie horen nog van ons!
Pagina: 1

Apple iPhone SE (2020) Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 4a CES 2020 Samsung Galaxy S20 4G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2020 Hosting door True