Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Vraag

• Miki
  • Registratie: november 2001
  • Laatst online: 23:43
Beste tweakers,

Ik worstel al een tijdje met dit vraagstuk en zodoende heb ik besloten om aan jullie advies te vragen door een nieuw topic aan te maken, al jullie inzichten zijn welkom :)

Huidige situatie
Ik heb op dit moment over 3 verdiepingen een WiFi Mesh opstelling met Fritz apparatuur. Dit werkt redelijk tot behoorlijk, ik moet om de 3 a 4 weken de gehele setup een keer resetten. De aanleiding is dat vaak 1 of meerdere apparaten geen connectie meer kunnen maken met 1 van de Fritz repeaters of modem. Daarbij merk ik ook dat de snelheid niet consistent is en nog wel eens flink wil inzakken. Dit vind ik overigens niet eens zo raar als je weet dat de Fritzbox in de meterkast, 44 2.4Ghz netwerk en 15 5Ghz netwerken in de naaste omgeving weet te vinden. Het WiFI spectrum is dichtbevolkt in mijn woonwijk.

De huidige WiFi setup met Fritz apparatuur in Mesh opstelling zorgt voor volledige dekking 2.4Ghz en 5Ghz over alle verdiepingen. Van de begane grond, uit de meterkast naar de overlopen van de 1ste en 2de verdieping zijn de repeaters aangesloten. Zie schematische weergave:

Doel - wat wil ik bereiken
Ik wil een vergelijkbare dekking maar dan stabieler over alle verdiepingen. Dit denk ik te bereiken door afscheid te nemen van mijn huidige Mesh opstelling en op de aanwezige UTP aansluitingen een acces point bedraad te installeren. Hiervoor heb ik de Ubiquiti AC In-wall voor op het oog zodat deze onopvallend aangesloten kunnen worden.

Vraagstuk - advies gevraagd
Waar ik mee worstel is de dekking, in de huidige opstelling met Fritz repeaters is de dekking over alle verdiepingen volledig.
Waar ik nu op vastloop en graag advies over zou willen is de werkkamer op de 2de verdieping en met name het bereik. Ik heb als test een Fritz repeater van de overloop overgeheveld naar de positie van de AC in-wall in de master bedroom (zie tek.) en deze aangesloten via UTP, lees ethernet backhaul. Met deze opstelling was het beeld niet heel erg rooskleurig, alleen 2.4Ghz netwerk bleef er over en de snelheid was belabberd in de werkkamer. Dat is op zichzelf niet gek als je beseft dat het signaal door een kledingkast en dan ook nog door een betonnen muur moet.

Wensen en beperkingen
Mijn vrouw heeft een belangrijke stem in deze, de wat oudere tweakers zullen dit wel herkennen als de WAF. Het doortrekken van kabels langs het plafond vanaf het dichts bijzijnde UTP aansluiting naar de overlopen om daar aan het plafond een AP op te hangen is een no-go. Dan hang ik er vroeg of laat zelf naast :>

Ik heb mij nu gefocust op de in-wall oplossing van Ubiquiti maar van mij mag het ook andere oplossingen zijn als ook andere merken. Met een half oog zit ook te kijken naar de FlexHD van Ubiquiti en de TP-Link Deco M9. Deze kan ik vanwege de vormgeving wat "centraler" plaatsen over de diverse verdiepingen ivm aanwezig meubilair (kasten, dressoirs).

Info
Om een beeld te schetsen woning heb en eventuele UTP aansluitingen heb ik onderstaande plattegronden toegevoegd.

Woonkamer:

1ste verdieping:

2de verdieping:

TL;DR
Kortom het liefst wil ik alle AP's bedraad aansluiten, goede dekking hebben en de WAF kan doorstaan, help :)

Samsung QE55Q9F 2018 | APsystems 14x315Wp - ZW |  MacBook Pro 13" 2017 |  MacBook Air 13" 2017 I  iPad 2018 |  iPhone 12 |  TV 4K |  AirPods

Alle reacties

• ijske
  • Registratie: juli 2004
  • Laatst online: 21:22
woonkamer bij de tv (zodat je extra devices bekabeld kan aansluiten)
1e verdiep in die middenmuur
2e verdiep... waar de utp ook zit

op die manier komtie vast door de WAF-test ,want nergens nieuwe kabels over de plint enzo

ik zou wel 2.4ghz en 5ghz scheiden qua SSID naam... 5ghz heeft vaak minder bereik en roamed daardoor wat lekkerder vind ik

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Miki
  • Registratie: november 2001
  • Laatst online: 23:43
ijske schreef op zaterdag 6 juni 2020 @ 22:18:
woonkamer bij de tv (zodat je extra devices bekabeld kan aansluiten)
1e verdiep in die middenmuur
2e verdiep... waar de utp ook zit

op die manier komtie vast door de WAF-test ,want nergens nieuwe kabels over de plint enzo

ik zou wel 2.4ghz en 5ghz scheiden qua SSID naam... 5ghz heeft vaak minder bereik en roamed daardoor wat lekkerder vind ik
Thx voor het meedenken :)

Mijn idee was om beide kinderkamers te voorzien van een AP of is dat overkill? Denk je verder dat ik voldoende bereik zal hebben op de 2de verdieping?

Samsung QE55Q9F 2018 | APsystems 14x315Wp - ZW |  MacBook Pro 13" 2017 |  MacBook Air 13" 2017 I  iPad 2018 |  iPhone 12 |  TV 4K |  AirPods

Acties:
  • +1Henk 'm!

• ijske
  • Registratie: juli 2004
  • Laatst online: 21:22
2 ap's per verdiep is echt overkill (tenzij je echt in n mansion woont)

Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5a 5G Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True