Toon posts:

Functie bewegingssensor ikea lamp omwisselen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• DIRIXDJ
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 26-02 12:46
Hi all!
Ik heb een oude ikea kastverlichting liggen die ik niet gebruik. Deze werkt op een vergelijkbare manier als een bewegingssensor maar dan omgekeerd. Er zit een IR en een IR receiver op. De IR knippert om de seconde en zolang de receiver de flash ziet blijft het licht uit. Ik zou dit willen omkeren.

Ik zou denken dat door simpelwel de output van de relay om te wisselen ik mijn doel bereik.

Nu is het zo dat ik op de pcd niet meteen herken wat de relay is, mij lijkt het het comp te zijn met markering M 6. maar ik vind daarvan geen datasheet (de meeste andere componenten vind ik wel een datasheet waaruit ik kan afleiden dat het geen relay is).

Dus mijn vragen:
1. Klopt mijn logica en kan ik door de relay om te wisselen ervoor zorgen dat de lamp aangaat zodra ik dichtbij ben.

2. Kan iemand mij helpen met het identificeren van de relay.

Many thanks!

Alle reacties

• rikadoo
  • Registratie: Oktober 2007
  • Niet online
M6(q2) is volgens mij gewoon een diode, het zal waarschijnlijk die grote chip zijn die de boel regelt.

AMD Ryzen 7 5900x | Custom WC | ASUS ROG Strix X570-E Gaming | 32GB Corsair DDR4-3600MHz | Samsung 970 nvme 256GB | Samsung 970 nvme 1TB | AMD RX 6900XT 16GB | 1x 6TB | 1x LG 27UD59-B | 1x LG UltraGear 27GL850

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

D'r zit helemaal geen relais op die print. Waarom zou de fabrikant een relais gebruiken? 't Is laagspanning; een FET gebruiken is veel goedkoper

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Acties:
  • +1Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 23:20
Q1 regelt waarschijnlijk het in of uitschakelen van de led.
Helaas bestaat er geen "omgekeerd" component wat je hier kan gebruiken.
Hoewel... De NTR4101P wellicht, maar ik weet niet of je led dan wel helemaal uit gaat.

Als je dat wil moet je het gate signaal inverteren. Wat betekent dat je moet gaan knutselen met smd componenten om er een inverter tussen te knopen. Je hoeft denk ik maar èèn spoortje door te krassen.

[Voor 11% gewijzigd door jeroen3 op 07-06-2020 00:08. Reden: NTR4101P]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Tom-Z
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 01:22
jeroen3 schreef op zondag 7 juni 2020 @ 00:05:
Q1 regelt waarschijnlijk het in of uitschakelen van de led.
Het lijkt me dat Q1 onderdeel is van een buck of boost converter. Waar zijn anders die grote vette inductor en diode voor? Gate signaal inverteren zal niet het gewenste effect hebben.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 23:20
@Tom-Z Ah ja, de diode staat inderdaad in booster configuratie. Waarschijnlijk omdat de LED Vf hoger is dan de batterijspanning.
Was eerst ergens anders vanuit gegaan want U2 is een LDO.

Om deze print geïnverteerd te maken moet je dus de software aanpassen in soic8 chip.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Tom-Z
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 01:22
@jeroen3 De output van de boost converter lijkt naar de input van de LDO te gaan. En de output van de LDO kan middels Q2 geschakeld worden, door een 120 Ohm weerstand, naar een van de pinnen op de connector. Maar de MCU lijkt gek genoeg zijn voeding ook weer van de LDO of output van de boost converter te halen. Wat een maf bordje. In any case, zal niet makkelijk zijn het gedrag om te draaien.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• DIRIXDJ
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 26-02 12:46
@Brahiewahiewa Ik was er van uit gegaan dat er een relais inzat omdat ik een vergelijkbaar zelfbouwbordje had opgezocht online. Laat duidelijk zijn dat ik bitter weinig ken van dergelijke kleine componenten :-).

Als ik het goed begrijp zal het niet eenvoudig zijn dit gedrag om te keren tenzij ik de chip herprogrammeer, waar ik nog de tools, nog de kennis voor heb. Misschien is het dan beter om ergens op zoek te gaan naar een goedkope motion detector die wel doet wat ik wil.
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee