Toon posts:

RAID info gezocht.

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Voor de Experts,

1. Waar vind ik op het net prima uitleg over RAID opslag. Uitleg voor een beginneling, over theorie en alle onderdelen.
2. Maxtor and Western Digital maken op het ogenblik 80 and 100 Gb harddisks. Laat ik nu in mijn onschuld hopen dat ik twee van die schijven [2x Maxtor of 2x WD] in een raid combinatie zou kunnen aansluiten per Firewire op een laptop. Is dat mogelijk of aperte waanzin?

Hartelijk Dank!

• CORVETTE
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22-04 10:56

CORVETTE

---- American V8 ---

ff de search gebruiken en je vind genoeg.....

zoveelste slachtoffer van Casema................... :(

Verwijderd

Op dinsdag 07 augustus 2001 14:31 schreef VanDerDekken het volgende:
2. Maxtor and Western Digital maken op het ogenblik 80 and 100 Gb harddisks. Laat ik nu in mijn onschuld hopen dat ik twee van die schijven [2x Maxtor of 2x WD] in een raid combinatie zou kunnen aansluiten per Firewire op een laptop. Is dat mogelijk of aperte waanzin?
Hoe in hemelsnaam wil je dat gaan doen?
1) je moet die harde schijven ergens kwijt kunnen --> ok das geen probleem

2) waar wil je je raid interface/kaartje gaan plaatsen?

3) waar wil je d firewire aansluiting plaatsen?

Gewoon zomaar een paar vraagjes die bij me opkwamen

Verwijderd

Topicstarter
Beste Mensen,

Bedankt voor de antwoorden. Corvette ik heb er alle begrip voor dat je je aandelen KPN opgevijzeld wil zien, maar dit is toch een doorzichtige truuk om mij zoveel mogelijk telefoontikken te laten genereren. Man, man, alleen al in dit forum 541 hits en in alles bij elkaar 3940! Daar is voor een beginner geen touw aan vast te knopen. In het eerste bericht wat ik opende vlogen me meteen begrippen als parity, duplexing, mirroring etc, om de oren en dat was ook een antwoord op een vraag als de mijne.

Maar wees niet bevreesd ik zoek wel degelijk hoor, maar er is erg veel ruis en het gros van de posters is veel beter onderlegd dan ik. Het gaat mij echt om een of meerdere websites die je vanaf het begin bij het handje nemen en stapsgewijs de handel uileggen. Ik ga dan ook zeker naar de links van Nexus. Merci TCT-Nexus!

Tja, "ZoNietdanTochWel", je was gewaarchuwd, ik ben een beginner. Dus ik dacht extern torentje met plaats voor die schijven en daarin dan een controller. Het gaat dan om een laptop met een Firewire aansluiting. Dus ik hoopte stomweg, met de nadruk op stom, dat een kabel tusen die twee het zou kunnen doen.

Even ter verder informatie. Het gaat om video monteren. Vermoedelijk een HP Omnibook en het programma .Purple field. Het kan ook een Sony VAIO worden of een Gateway. In ieder geval in de categorie "desktop replacement"

Maar Fast Multimedia gebruikt zelf HP's [Liefst had ik een Dell notebook gehad, voor zover ik zoiet kan beoordelen hoor. maar die worden niet door Fast aangeraden] Ik ga natuurlijk ook nog mijn oor te luisteren leggen in andere fora hier. Oh, ja grote Photohop bestanden zitten er ook wel aan te komen.

Graag nog meer opmerkingen waaruit blijkt dat ik aan iets of nog meer moet denken of iets onmogelijk onmogelijks voor ogen heb.

Hartelijk Dank

• Garibaldi
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 31-10-2019

Garibaldi

Four rings to rule them all

Misschien vreemd dat ik een ŽoudeŽ post omhooghaal, maar ik wilde er geen nieuw topic aan wijden. De topicnaam was ook prima, vandaar...

Ik kreeg vandaag op mijn werk een URL van een site die ALLE soorten RAID tot in de puntjes uitlegt. Lees eea maar na op http://www.eirespace.com/raid/raid.htm

Verwijderd

Leuk, dat artikel over RAID, maar de uitleg over RAID 0 klopt niet.
Als je 2 HD's (D1 en D2) hebt in RAID0-config, dan is de data op het RAID0-volume zo verdeeld:

D1 D2
-- --
1a 1b
2a 2b
3a 3b
4a 4b

De data wordt PARALLEL weggeschreven. Zoals het wordt uitgelegd in het artikel is RAID0 een extended volume, waarbij je dus 0 extra performance hebt en dat is het wat RAID0 zo snel maakt: je HD's werken tegelijkertijd parallel en zijn samen 2 x zo snel als de langzaamste schijf in de set. Dus: 1x DMA66 en 1x DMA100 = 1x 133 (2x 66,666)
Vergelijk het met een auto met 4 wiel aandrijving :)
Pagina: 1