Samsung Q90t of Q90r?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Welsmeister
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 23-02-2021
Hallo,

Ik ben toe aan een nieuwe tv,.
Ik heb gekozen voor qled aangezien er veel lichtval in de woonkamer is en de helderheid hoger ligt bij qled dan bij oled.

Nu kan ik niet kiezen.
Ik zit te kijken naar de q90r en de q90t/q95t

Door de verschillende ervaringen die ik internet lees wordt de keus niet makkelijker gemaakt

Welke TV zouden jullie aanraden?
De tv wordt voornamelijk gebruikt voor tv kijken, series/films en af en toe gamen

Iemand ervaring met deze 2 modellen? Hoe is beeldkwaliteit etc. Wat zijn de verschillen?

[ Voor 11% gewijzigd door Welsmeister op 06-06-2020 13:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 03:04

FeaR

In GoT we trust

Aankoopadvies doen we in Consumentenelektronica Aankoopadvies; TB > CEA.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Major_ton
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 21:39

Major_ton

Shoot!

Wanneer op de dag wordt er hoofdzakelijk TV gekeken en wanneer is de beste kwaliteit van belang? Als je de kennis van de maximale helderheid alleen van internet en uit reviews hebt dan is er namelijk een kans dat je een verkeerd beeld hebt gekregen van OLED en LCD TV's en wat hun helderheid betreft.

Zolang er geen direct zonlicht op het paneel van de TV schijnt kan je prima voor een OLED TV kiezen. Het klopt dat de maximale helderheid niet zo hoog is als van sommige van de beste LCD TV's, maar dat betekent niet dat ze op dit vlak slecht zijn of iets daadwerkelijk te kort komen. De getallen uit de specificaties zijn niet 1 op 1 door te trekken naar de praktijk.

Wanneer er bijvoorbeeld hoofdzakelijk in de avond naar films en series gekeken wordt en overdag minder wordt gekeken of YouTube aanstaat voor de kinderen (zoals bij ons) dan zou mijn andvies zijn om voor een OLED TV te kiezen, welke met de meeste (HDR) content een meer dynamisch beeld weet neer te zetten dankzij het nagenoeg eindeloze contrast van de OLED techniek.

Hoe goed de beste LCD TV's ook mogen zijn, je zit toch altijd naar een compromis te kijken. Dat geldt ook wel voor een OLED TV, maar (naar mijn idee) in veel mindere mate. Blooming, highlight dimming, verlies van schaduw detail zijn negatieve aspecten van de Q90R en Q90T (op verschillende manieren) en dan zijn er nog de kijkhoeken, die gewoon slecht zijn bij VA LCD TV's. Samsung verbetert dit met een speciaal filter voor het paneel, maar dat verlaagt het statische contrast aanzienlijk (nóg een compromis). Bij SDR content valt dit allemaal redelijk te verwaarlozen, maar bij HDR content wordt dit vaak pijnlijk duidelijk en ik vind het veel meer afleiden dan de lagere maximale helderheid van een OLED TV.

Dus als 's avonds TV kijken het belangrijkste is dan is een OLED TV (vind ik) de beste keuze, maar wanneer je het liefst in de middag en met een stralend zonnetje TV kijkt, dan mag je mijn hele verhaal lekker vergeten _O-

Don't feel bad for the suicidal cat. | Denon AVC-X4800H - JBL 4309 - Arendal 1723 S1 - LG 77G2 - LG 65B6 - Sony PS5 - Nintendo Switch 1 & 2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goofy1978
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 04-06 18:40
YouTube: Samsung Caps Brightness of 8K TV Flagship Q900TS (Downgrade from 2019)

Helderheid is ook niet alles als je detail verliest.
De 2020 modellen van samsung zijn minder helder dan 2019 om die reden.
Oled is nu het beste voor sdr halen ze makkelijk 400 nits, en met hdr ziet het er mooier uit zonder de blooming.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Welsmeister
Wanneer op de dag wordt er hoofdzakelijk TV gekeken en wanneer is de beste kwaliteit van belang? Als je de kennis van de maximale helderheid alleen van internet en uit reviews hebt dan is er namelijk een kans dat je een verkeerd beeld hebt gekregen van OLED en LCD TV's en wat hun helderheid betreft.

Zolang er geen direct zonlicht op het paneel van de TV schijnt kan je prima voor een OLED TV kiezen. Het klopt dat de maximale helderheid niet zo hoog is als van sommige van de beste LCD TV's, maar dat betekent niet dat ze op dit vlak slecht zijn of iets daadwerkelijk te kort komen. De getallen uit de specificaties zijn niet 1 op 1 door te trekken naar de praktijk.

Wanneer er bijvoorbeeld hoofdzakelijk in de avond naar films en series gekeken wordt en overdag minder wordt gekeken of YouTube aanstaat voor de kinderen (zoals bij ons) dan zou mijn andvies zijn om voor een OLED TV te kiezen, welke met de meeste (HDR) content een meer dynamisch beeld weet neer te zetten dankzij het nagenoeg eindeloze contrast van de OLED techniek.

Hoe goed de beste LCD TV's ook mogen zijn, je zit toch altijd naar een compromis te kijken. Dat geldt ook wel voor een OLED TV, maar (naar mijn idee) in veel mindere mate. Blooming, highlight dimming, verlies van schaduw detail zijn negatieve aspecten van de Q90R en Q90T (op verschillende manieren) en dan zijn er nog de kijkhoeken, die gewoon slecht zijn bij VA LCD TV's. Samsung verbetert dit met een speciaal filter voor het paneel, maar dat verlaagt het statische contrast aanzienlijk (nóg een compromis). Bij SDR content valt dit allemaal redelijk te verwaarlozen, maar bij HDR content wordt dit vaak pijnlijk duidelijk en ik vind het veel meer afleiden dan de lagere maximale helderheid van een OLED TV.

Dus als 's avonds TV kijken het belangrijkste is dan is een OLED TV (vind ik) de beste keuze, maar wanneer je het liefst in de middag en met een stralend zonnetje TV kijkt, dan mag je mijn hele verhaal lekker vergeten _O-
Ik denk dat het 50/50 is wat betreft het tv kijken overdag en savonds.

De tv staat haaks op een raampartij en daar schijnt vanaf een uur of 14:00 de zon doorheen. Er hangen wel gordijnen (die overdag niet dicht zijn) en een zonnewering. Maar het is toch een grote hoeveelheid licht dat dan naar binnen komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dmantione
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 04-06 21:39

dmantione

Moderator Beeld & Geluid
Zoals je het brengt in je initiële bericht heb ik het idee dat je de argumenten niet op de juiste manier hebt afgewogen. Ik zou naar je de situatie met je huidige TV kijken, is dat overdag acceptabel dan is het zeker acceptabel met een OLED, omdat die vermoedelijk gauw dubbel zo fel schijnt als je huidige TV. Vind je je huidige situatie onacceptabel, dan zou je eventueel kunnen laten meewegen dat een top-LCD nog een stukje feller kan. Realiseer je goed dat een OLED op volle sterkte zo fel is dat je er lasogen van krijgt, de meeste eigenaren zetten hem dan ook een goed standje lager.

Als het zonlicht rechtstreeks op de televisie valt, dan is dat wel een rode kaart voor een OLED.

Er spelen meer factoren bij de keus tussen LCD en OLED. LCD heeft het nadeel van de kijkhoek en de zwartwaardenkwestie in de avond. Al deze kwesties moeten tegen elkaar afgewogen worden om een weloverwogen keus te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Welsmeister
Zoals je het brengt in je initiële bericht heb ik het idee dat je de argumenten niet op de juiste manier hebt afgewogen. Ik zou naar je de situatie met je huidige TV kijken, is dat overdag acceptabel dan is het zeker acceptabel met een OLED, omdat die vermoedelijk gauw dubbel zo fel schijnt als je huidige TV. Vind je je huidige situatie onacceptabel, dan zou je eventueel kunnen laten meewegen dat een top-LCD nog een stukje feller kan. Realiseer je goed dat een OLED op volle sterkte zo fel is dat je er lasogen van krijgt, de meeste eigenaren zetten hem dan ook een goed standje lager.

Als het zonlicht rechtstreeks op de televisie valt, dan is dat wel een rode kaart voor een OLED.

Er spelen meer factoren bij de keus tussen LCD en OLED. LCD heeft het nadeel van de kijkhoek en de zwartwaardenkwestie in de avond. Al deze kwesties moeten tegen elkaar afgewogen worden om een weloverwogen keus te maken.
Op zonnige zomerdagen hebben we smiddags/begin van avond weleens last van de zon met onze huidige samsung led tv uit 2012. Als ik dan de helderheid wat omhoog zet, dan is het enigzins te doen. Maar niet optimaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dmantione
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 04-06 21:39

dmantione

Moderator Beeld & Geluid
Precies wat ik bedoel. Als je eens even kijkt waar we het in 2012 over hadden:

reviews: Samsung ES6800: onopvallend goed

... een helderheid van 177,8 cd/m².

Jij bent dus bang dat een OLED met zijn 850 cd/m² te donker gaat zijn? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Welsmeister
Precies wat ik bedoel. Als je eens even kijkt waar we het in 2012 over hadden:

... een helderheid van 177,8 cd/m².

Jij bent dus bang dat een OLED met zijn 850 cd/m² te donker gaat zijn? ;)
Maar goed dat ik de vraag hier stel, want zo had ik er nog niet naar gekeken.

Maar hoe zit het met reflectie? Oled schijnt meer te reflecteren? (lg 65c9p is het model waar ik naar aan het kijken ben)
Wat als de tv dus haaks op een raam staat? Zou de reflectie van het raam een probleem kunnen opleveren bij oled?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goofy1978
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 04-06 18:40
Haaks op een raam niet wel bijvoorbeeld de lamp tegenover de tv, al heb je dat bij elke tv ook samsung.
Zoek maar eens op youtube de tech giant heeft dat eens getest.
Zit minder verschil in spiegeling van een samsung en lg oled dan de marketing je wil doen geloven.
Enige reden om geen oled te kiezen is als je erg bang bent voor inbranden en dat je plezier in de tv vergalt.
Oleds zijn ook zuiniger dan lcd met hun backlight.

[ Voor 23% gewijzigd door Goofy1978 op 06-06-2020 21:49 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Welsmeister
De keus is gemaakt. Beeldkwaliteit vind ik toch het belangrijkste.

Het is de LG 65c9p geworden

Mochten de ramen/lichtinval toch een probleem vormen kan die altijd terug

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gts1965
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 09-01-2021
Welsmeister schreef op zaterdag 6 juni 2020 @ 22:57:
De keus is gemaakt. Beeldkwaliteit vind ik toch het belangrijkste.

Het is de LG 65c9p geworden

Mochten de ramen/lichtinval toch een probleem vormen kan die altijd terug
Enne? Hoe bevalt het? Ben benieuwd...🤔
Pagina: 1