Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Extra access point bij kpn settopbox

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Blackouts
  • Registratie: oktober 2010
  • Nu online
Situatie:
KPN experiabox met WiFi in de kelder
Netwerkkabel naar huiskamer naar settopbox
WiFi bereik door plaatsing experiabox in de kelder is slecht. Het idee is om een access point aan te sluiten op de netwerkkabel bij de settopbox.

Dit access point hebben we al (simpele linksys router die ik instel als accespoint)

Klopt het dat ik hiervoor een managed switch moet hebben die vlans en igmp snooping ondersteunt?
En dan de switch in de huiskamer aansluiten op de netwerkkabel die er ligt en vervolgens vanuit de switch de settopbox en het accespoint aansluiten met op de switch de juiste VLAN poorten instellen per utp poort (voor tv en voor internet)

Zoals deze:
pricewatch: Netgear GS305E

Een andere optie is een nieuw accespoint kopen waarop de juiste vlans ingesteld kunnen worden op een van zijn utp poorten. Bestaan die überhaupt?

[Voor 8% gewijzigd door Blackouts op 06-06-2020 13:17]

Beste antwoord (via Blackouts op 06-06-2020 14:33)

• synoniem
  • Registratie: april 2009
  • Niet online
bramv82 schreef op zaterdag 6 juni 2020 @ 14:28:
[...]

De netgear die ik linkte is een switch.

Je bedoeld in plaats van netgear wellicht access point?
In dat geval is de oplossing simpeler dan ik dacht!

Dus experiabox -> access point (voor wifi) ->settopbox op Lan aansluiting op lan van access point.
Verkeerd gelezen inderdaad de accesspoint (Linksys) ->settopbox van accesspoint.
Dan moet je de Linksys wel puur als AP instellen dus in bridged (geen router) en dhcpserver uit,

Alle reacties

• Bart ®
  • Registratie: augustus 2004
  • Laatst online: 18:31

Bart ®

Moderator Spielerij

I have the cape.

Toen ik nog tv van kpn had, werkte de settopbox prima over unmanaged switches. Ik hoefde niets in te stellen qua vlans.

We salute the rank, not the man.

• Blackouts
  • Nu online
In dat geval is ie bridged aangesloten. Dat werkt niet meer, of gaat binnenkort niet meer werken. Daarbij werken de Netflix en YouTube apps op de settopbox dan niet meer, en die worden regelmatig gebruikt.

• synoniem
  • Niet online
De Experiabox handelt alle VLAN zaken af en als je die Netgear puur als AP instelt zijn de rest van de netwerkpoorten gewoon bruikbaar als switch.

• Blackouts
  • Nu online
Ah ja tuurlijk. Vanuit de experiabox wordt het VLAN voor internet natuurlijk helemaal niet naar de settopbox gestuurd.
Dus dat betekent dat mijn voorgestelde optie helemaal niet gaat zonder een extra kabel te trekken
.

Kan ik een domme switch aansluiten op de experiabox en vervolgens de settopbox en het access point op de switch? Worden de vlans vervolgens geregeld door de experiabox?

[Voor 27% gewijzigd door Blackouts op 06-06-2020 14:10]

• synoniem
  • Niet online
bramv82 schreef op zaterdag 6 juni 2020 @ 13:38:
Ah ja tuurlijk. Vanuit de experiabox wordt het VLAN voor internet natuurlijk helemaal niet naar de settopbox gestuurd.
Dus dat betekent dat mijn voorgestelde optie helemaal niet gaat zonder een extra kabel te trekken. Klopt dat?
Als ik je situatie goed begrijp kun je de kabel aansluiten op de WAN poort van de Netgear. Netgear heeft vast wel een paar netwerkpoortjes waar je de settopbox op kan aansluiten? Zo niet dan moet je de kabel aansluiten op een switch en daar de Netgear en settopbox aan hangen.

• Blackouts
  • Nu online
synoniem schreef op zaterdag 6 juni 2020 @ 14:10:
[...]

Als ik je situatie goed begrijp kun je de kabel aansluiten op de WAN poort van de Netgear. Netgear heeft vast wel een paar netwerkpoortjes waar je de settopbox op kan aansluiten? Zo niet dan moet je de kabel aansluiten op een switch en daar de Netgear en settopbox aan hangen.

Dus experiabox -> access point (voor wifi) ->settopbox op Lan aansluiting van access point. En de experiabox regelt de vlans dus geen aparte instellingen nodig op het access point

[Voor 13% gewijzigd door Blackouts op 06-06-2020 14:30]

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1Henk 'm!

• synoniem
  • Niet online
bramv82 schreef op zaterdag 6 juni 2020 @ 14:28:
[...]

Dus experiabox -> access point (voor wifi) ->settopbox op Lan aansluiting op lan van access point.
Verkeerd gelezen inderdaad de accesspoint (Linksys) ->settopbox van accesspoint.
Dan moet je de Linksys wel puur als AP instellen dus in bridged (geen router) en dhcpserver uit,
Pagina: 1

Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5a 5G Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True